Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL FAMILIEI 

» înapoi la cuprins «

TIMPUL DE PESTE AN - 2012

1. CONSIMȚĂMÂNTUL MATRIMONIAL

La început

O rugăciune potrivită sau un cântec adaptat întâlnirii.

Se explică pe scurt tema întâlnirii

Consimțământul matrimonial este actul de voință prin care un bărbat și o femeie, printr-un legământ pe toată viața, se dăruiesc și se acceptă reciproc în vederea întemeierii Căsătoriei. Două voințe se unesc, "își dau mâna", pentru că la aceasta duce iubirea dintre ele. Omul care se dăruiește astfel spune: vreau să mă dăruiesc ție, liber, fără vreo constrângere. Ambii soți jură și promit să se dăruiască reciproc, să asculte unul de altul, să se "supună" reciproc unul altuia.

Vocea Scripturii

Din Evanghelia după sfântul Ioan 1,35-42

În acel timp, 35 Ioan stătea cu doi dintre ucenicii săi. 36 Îndreptându-și privirea spre Isus, care trecea, a zis: "Iată Mielul lui Dumnezeu". 37 Cei doi ucenici l-au auzit când a spus acestea și l-au urmat pe Isus. 38 Isus, întorcându-se și văzându-i că merg după el, le-a zis: "Pe cine căutați?" Iar ei au răspuns: "Rabbi, ceea ce înseamnă Învățătorule, unde locuiești?" 39 El le-a zis: "Veniți și vedeți". Au mers deci și au văzut unde locuia; și au rămas la el în ziua aceea. Era pe la ora patru după-amiază. 40 Unul dintre cei doi, care auziseră cuvintele lui Ioan și veniseră după Isus, era Andrei, fratele lui Simon Petru. 41 Cel dintâi pe care l-a întâlnit a fost fratele său, Simon, căruia i-a zis: "L-am aflat pe Mesia, ceea ce înseamnă Cristos". 42 Andrei l-a dus pe fratele său la Isus. Privindu-l, Isus i-a zis: "Tu ești Simon, fiul lui Iona; tu te vei numi Chefa, adică Petru".

Din Evanghelia după sfântul Matei 19,3-9

3 Au venit la el unii farisei și, ca să-l pună la încercare, i-au zis: "Îi este permis unui bărbat să-și lase femeia pentru orice motiv?" 4 El le-a răspuns: "Nu ați citit că de la început Creatorul i-a făcut bărbat și femeie? 5 și a zis: De aceea omul își va lăsa tatăl și mama și se va uni cu soția lui și cei doi vor fi un singur trup 6 astfel încât nu vor mai fi doi, ci un singur trup. Prin urmare, ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă". 7 Ei i-au zis: "Atunci de ce Moise a poruncit să i se dea act de despărțire și s-o lase?" 8 El le-a spus: "Din cauza împietririi inimii voastre v-a permis Moise să vă lăsați soțiile. De la început însă nu a fost așa. 9 Dar eu vă spun: Cine își lasă femeia, în afară de desfrânare, și se căsătorește cu alta, comite adulter".

Sugestii pentru a face unele reflecții pe marginea textelor biblice

- Isus pune un accent deosebit pe expresia "a fi un singur trup" (adică o singură viață): ce înseamnă însă concret, pentru soț și soție, a fi "un singur trup"? (În Faptelor Apostolilor apare expresia "o singură inimă și un singur suflet", dar se referă la comunități locale de credincioși, nu la soți).

- Evanghelia din această duminică (In 1,35-42) ni-i arată pe primii ucenici apropiindu-se de Isus. Decizia ucenicilor de a se alătura lui Isus se bazează pe ceea ce ei au văzut la el, pe ceea ce au auzit, pe baza unei iubiri care se năștea treptat. "Da"-ul ucenicilor se bazează pe libertate, dăruire, pe cunoaștere și apropiere. Ce asemănări și deosebiri se pot vedea între "da"-ul consimțământului matrimonial și "da"-ul ucenicilor față de Isus?

Vocea magisteriului

Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 67

În ceea ce privește acțiunea sacramentală de sfințire, celebrarea Căsătoriei trebuie să fie validă prin ea însăși, demnă și rodnică, fiind încadrată în liturgie, care este culmea acțiunii Bisericii și izvorul forței sale sfințitoare. Se deschide aici un vast câmp de acțiune pentru grija pastorală ca să fie îndeplinite toate exigențele care derivă din natura pactului conjugal ridicat la demnitatea de sacrament și să fie îndeplinită cu fidelitate disciplina Bisericii în ceea ce privește consimțământul liber, impedimentele, forma canonică și apoi ritul propriu-zis al celebrării. Acest rit trebuie să fie simplu și demn, după normele stabilite de autoritatea Bisericii competente, căreia îi revine dreptul, în raport cu circumstanțele concrete ale timpului și locului și ținând seama de normele date de Scaunul Apostolic, să introducă în ceremonialul liturgic al Căsătoriei acele elemente de cultură locală proprie diferitelor locuri, care ar putea exprima mai bine semnificația umană și religioasă profundă a pactului conjugal, cu singura condiție ca acestea să nu contravină credinței și moralei creștine.

Fiind semn, celebrarea liturgică trebuie să se desfășoare în așa fel încât să constituie, chiar și în realitatea sa exterioară, o proclamare a cuvântului lui Dumnezeu și o profesiune de credință a comunității credincioșilor. Grija pastorală se va exprima aici în pregătirea atentă și sârguincioasă a "liturgiei cuvântului" și în educarea la credință a participanților la celebrare și, în primul rând, a mirilor.

Fiind gest sacramental al Bisericii, celebrarea liturgică a Căsătoriei trebuie să antreneze întreaga comunitate creștină, cu participarea deplină, activă și responsabilă a tuturor celor prezenți, după funcția și îndatorirea fiecăruia: miri, preot, martori, rude, prieteni, alți credincioși, toți membrii unei adunări care manifestă și trăiește misterul lui Cristos și al Bisericii sale.

Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, nr. 68

Specificul sacramentului Căsătoriei este acela că, între toate sacramentele, este sacramentul unei realități care există deja în economia creației, fiind însuși pactul conjugal instituit de Creator "de la început". De aceea, hotărârea bărbatului și a femeii de a se căsători conform acestui plan divin sau decizia de a-și uni în consimțământul conjugal irevocabil toată viața lor într-o iubire indisolubilă și fidelitate necondiționată implică realmente, chiar dacă nu în mod pe deplin conștient, o atitudine de acceptare profundă a voinței lui Dumnezeu, care nu se poate da pe sine fără harul său. Ei deci sunt deja inserați într-un adevărat itinerar de mântuire, pe care celebrarea sacramentală și pregătirea imediată a acestei celebrări îl pot completa și duce la bun sfârșit, dată fiind intenția lor dreaptă.

Pornind de la textul de mai sus al papei Ioan Paul al II-lea, una sau alta dintre următoarele întrebări poate fi punctul de plecare al unei discuții:

- Dumnezeu l-a creat pe om bărbat și femeie, pentru ca prin Căsătorie să fie "un singur trup" (expresia apare deja în Gen 2,24). Papa afirmă (FC 68) că, prin Căsătorie, soțul și soția încep să facă parte dintr-un drum de mântuire. Mântuirea bărbatului, ca soț, și mântuirea femeii, ca soție, sunt legate una de cealaltă. Ce concluzii se pot scoate de aici?

- Papa mai adaugă la finalul numărului de mai sus (FC 68) că drumul acesta de mântuire poate fi dus la bun sfârșit, dată fiind "intenția dreaptă" a celor doi soți. Ce înseamnă expresia aceasta, "intenție dreaptă"?

- În textul de la nr. 68, papa spune despre consimțământul matrimonial că este deplin dacă există câteva condiții. De exemplu, fidelitatea necondiționată. Ce înseamnă pentru tine "fidelitate necondiționată"? (Înseamnă oare "să nu afle soția ori soțul..."? Înseamnă a nu mai fi fideli când suntem "departe"?).

- Iubirea exclude orice fel de supunere prin care soția ar putea deveni o slugă sau o sclavă a soțului, un obiect al stăpânirii unilaterale. De ce totuși se întâmplă des exact așa, chiar și între soții creștini?

Concluzia întâlnirii: o rememorare a temei analizate

Consimțământul este un "da" spus acelei persoane care reprezintă pentru tine singura și deplina completare a vieții tale. Fiind vorba de un legământ între două persoane adulte, el nu se bazează pe sentimente, ci pe o deplină voință de a trăi și acționa pentru mântuirea celeilalte persoane. "Da"-ul este reciproc: nu unul e mai supus și celălalt este mai dominator, ci o supunere și o ascultare reciprocă, ghidată de rugăciune, încredere, respect și iubire.

Se încheie cu o rugăciune.

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat