|
POSTUL MARE 2012 4. SACRAMENTUL CONVERTIRII ȘI AL RECONCILIERII La început O rugăciune potrivită sau un cântec adaptat întâlnirii. Se explică pe scurt tema întâlnirii Sacramentul Reconcilierii (Spovada) reprezintă pentru multe familii ceva individual, făcut în taină sau pe neștiute de unul sau altul dintre membrii familiei. Domnul însă ne cheamă la trăirea reconcilierii și iertării, la trăirea sacramentului în viața noastră comună, de familie. Puterea de a ierta pe cineva stă în iubire. Puterea sacramentului Spovezii stă în aceea că ne oferă iertarea lui Dumnezeu și dovada iubirii sale. Vocea Scripturii Din Evanghelia după sfântul Ioan 3,14-21 În acel timp, Isus i-a spus lui Nicodim: "După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat și Fiul Omului, pentru ca oricine crede în el să aibă prin el viață veșnică. Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Dumnezeu a trimis pe Fiul său în lume, nu ca să osândească lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el. Cine crede în el nu este osândit; dar cine nu crede este deja osândit, pentru că nu a crezut în numele Fiului unul-născut al lui Dumnezeu. Iar judecata este aceasta: când lumina a venit în lume, oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele. Căci cine săvârșește răul urăște lumina și nu vine la lumină, ca să nu i se dea în vileag faptele. Dar cine face adevărul vine la lumină, pentru ca să se vadă că faptele sale sunt săvârșite în Dumnezeu". Din Evanghelia după sfântul Matei 18,15-20 În acel timp, Isus spunea ucenicilor săi: "Dacă fratele tău a săvârșit un păcat, du-te și mustră-l între patru ochi; dacă te ascultă, l-ai câștigat pe fratele tău. Dacă nu te va asculta, mai ia cu tine una sau două persoane, pentru ca orice hotărâre să fie întemeiată pe spusele a doi sau trei martori. Dacă nu-i va asculta nici pe aceștia, spune-l comunității, dacă nu va asculta nici de comunitate, consideră-l ca pe un păgân și ca pe un vameș. Vă spun adevărul: tot ce veți lega pe pământ va fi legat și în ceruri și tot ce veți dezlega pe pământ va fi dezlegat și în ceruri. Din nou vă spun: dacă doi dintre voi, pe acest pământ, se vor înțelege să ceară vreun lucru, îl vor primi de la Tatăl meu care este în ceruri. Căci unde doi sau trei se adună în numele meu, acolo sunt eu în mijlocul lor". Sugestii pentru a face unele reflecții pe marginea textelor biblice - A face ca în familie să intre spiritul acceptării și corectării reciproce cere și umilința de a recunoaște sincer că greșim, renunțarea la orgoliul de a greși "dar nu atât de mult". "Unde doi sau trei se adună în numele meu, acolo sunt eu în mijlocul lor": oare Domnul locuiește în familia mea? - "Când lumina a venit în lume, oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele": dacă privesc la mine, la familia mea, este mult întuneric în ele? Este lumina lui Cristos? Vocea magisteriului Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 58 O parte esențială și permanentă a îndatoririi de sfințire a familiei creștine este primirea apelului evanghelic la convertire, adresat tuturor creștinilor, care nu întotdeauna rămân statornici în trăirea "noutății" Botezului care i-a făcut "sfinți". Chiar și familia creștină nu este mereu coerentă cu legea harului și cu sfințirea Botezului, proclamate din nou de sacramentul Căsătoriei. Căința și iertarea reciprocă în sânul familiei creștine, de care au atât de mult parte în viața zilnică a familiei, își află momentul sacramental specific în pocăința creștină. În ceea ce privește pe soții creștini, papa Paul al VI-lea a scris: "Dacă păcatul îi învinge, să nu se descurajeze, ci să recurgă cu o umilă perseverență la mila lui Dumnezeu, care e acordată în sacramentul Pocăinței". Celebrarea acestui sacrament are însemnătate deosebită pentru viața familială: în timp ce în credință descoperă că păcatul contrazice nu doar legământul cu Dumnezeu, ci și legământului soților și comuniunea familiale, soții și toți membrii familiei sunt conduși la întâlnirea cu Dumnezeu, "bogat în milă", care, împărțind iubirea sa mai puternică decât păcatul, reconstruiește și perfecționează legământul conjugal și comuniunea familială. Pornind de la textul de mai sus al papei Ioan Paul al II-lea, una sau alta dintre următoarele întrebări poate fi punctul de plecare al unei discuții: - Cât de valoroasă și importantă este pentru mine ca soț/soție, Spovada? Cum trăiesc eu valoarea Spovezii? - Papa spune că acest sacrament are o mare putere: "Reconstruiește și perfecționează legământul conjugal și comuniunea familială". Am experimentat, am trăit așa ceva în familia mea, în viața mea? Concluzia întâlnirii: o rememorare a temei analizate Spovada este o întâlnire de viață nouă, nu un obicei din Săptămâna Mare sau din anumite momente de viață. Este o reînnoire a vieții personale și familiale, iar timpul Postului Mare ne cheamă la o trăire intensă a acestei regenerări, reînnoiri de viață în propria familie. Se încheie cu o rugăciune.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |