|
ADVENT 2011 2. CĂSĂTORIA - SACRAMENTUL SFINȚIRII RECIPROCE ȘI ACT DE CULT La început O rugăciune potrivită sau un cântec adaptat întâlnirii. Se explică pe scurt tema întâlnirii. Darul cel mai mare pe care-l putem oferi lui Dumnezeu este iubirea față de el și față de aproapele. În Căsătorie, acest dar este trăit într-un mod nu doar natural, ci și ca un cult adus lui Dumnezeu, care a binecuvântat încă de la început prima familie umană. A ne iubi soția/soțul, a-i iubi pe copii în spiritul lui Cristos și în credința în el: iată cultul principal al familiei creștine. Acest fel (tip) de cult este specific numai familiei. Sfințenia familiei și a membrilor ei este o sfințire reciprocă: suntem sfinți în măsura în care ajutăm pe ceilalți din familie la o adevărată viață creștină. Se propun unul sau ambele texte evanghelice. Ele sunt și un moment de a ne deschide la vocea Scripturii. Din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Marcu 1,1-8 1 Începutul Evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu. 2 Precum este scris în cartea profetului Isaia: "Iată, eu trimit înaintea ta pe crainicul meu care-ți va pregăti calea... 3 Glasul celui care strigă în pustiu: «Pregătiți calea Domnului, drepte faceți cărările lui»". 4 Ioan a venit să boteze în pustiu, propovăduind botezul pocăinței spre iertarea păcatelor. 5 Întregul ținut al Iudeii și toți locuitorii Ierusalimului veneau la el și se botezau de către el în râul Iordan, mărturisindu-și păcatele. 6 Ioan era îmbrăcat cu o haină din păr de cămilă, avea o cingătoare de piele împrejurul mijlocului și se hrănea cu lăcuste și miere sălbatică. 7 El propovăduia zicând: "Iată, vine în urma mea cel care este mai puternic decât mine, căruia eu nu sunt vrednic, plecându-mă, să-i dezleg cureaua încălțămintelor. 8 Eu v-am botezat cu apă, el însă vă va boteza cu Duhul Sfânt". Din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Luca 17,1-6 În acel timp, 1 Isus a spus ucenicilor săi: "Este cu neputință să nu fie ocazii de păcat, dar vai de acela prin care vin. 2 Mai bine ar fi pentru el să i se lege de gât o piatră de moară și să fie aruncat în mare, decât să ducă la păcat pe vreunul dintre aceștia mici. 3 Fiți atenți la voi înșivă! 4 Dacă fratele tău greșește împotriva ta, atrage-i atenția și, dacă îi pare rău, iartă-l. Și chiar dacă greșește împotriva ta de șapte ori pe zi și de șapte ori pe zi vine la tine și-ți spune: «Îmi pare rău», tu iartă-l!". 5 Apostolii i-au spus Domnului: "Dă-ne mai multă credință!" 6 Domnul le-a răspuns: "Dacă ați avea credință cât un grăunte de muștar, ați putea zice acestui dud: «Dezrădăcinează-te și sădește-te în mare!» și el v-ar asculta". Sugestii pentru a face unele reflecții pe marginea textelor biblice Pornind de la Evanghelia după Luca, familia trebuie să fie un loc în care fiecare membru al familiei îl apără pe celălalt de ocaziile de păcat. Este un loc în care iertarea poate face minuni, în care părerea de rău poate fi un moment al sincerității și iubirii adevărate. Dacă în familie nu se mai găsește atenție față de aceste valori, unde se vor mai găsi în societate? Pornind de la pasajul din Evanghelia după Marcu, cum pot deveni căile familiei "drepte", și nu "strâmbe"? Mărturisirea păcatelor noastre, fie în familie, fie în cadrul spovezii este foarte importantă. O familie fără spovadă, ba chiar o familie în care unul sau altul sunt împotriva iertării și se ține dușmănie, nu merge pe cărări drepte. Vocea papei Ioan Paul al II-lea, în Familiaris consortio nr. 56, despre tema acestei cateheze: Izvor propriu și mijloc original de sfințire pentru soți și pentru familia creștină este sacramentul Căsătoriei, care reia și perfecționează acțiunea harului sfințitor de la Botez. În puterea misterului morții și învierii lui Cristos, în care este inserată Căsătoria creștină, iubirea conjugală este curățită și sfințită: "Domnul a binevoit să vindece, să desăvârșească și să înalțe cu un dar deosebit al harului și al iubirii sale această dragoste". Darul lui Cristos Isus nu se încheie odată cu ceremonia sacramentului Căsătoriei, ci îi însoțește pe soți pe tot parcursul vieții. Acest lucru îl amintește clar Conciliul Vatican II, când spune că Isus Cristos "rămâne cu ei pentru ca, așa cum el însuși a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea, tot astfel și soții, prin dăruire reciprocă, să se iubească unul pe altul în fidelitate perpetuă. (...) De aceea, soții creștini sunt întăriți și, într-un fel, consacrați printr-un sacrament special în vederea îndatoririlor și a demnității lor; îndeplinindu-și prin puterea acestuia misiunea conjugală și familială, pătrunși de spiritul lui Cristos prin care întreaga lor viață este străbătută de credință, speranță și iubire, ei se apropie tot mai mult de sfințirea reciprocă și de propria desăvârșire, contribuind astfel împreună la preamărirea lui Dumnezeu". Vocația universală la sfințenie se adresează și soților și părinților creștini. Pentru ei ea este specificată de sacramentul celebrat și tradus în concret în realitatea proprie a existenței conjugale în familie. De aici se naște harul și exigența unei autentice și profunde spiritualități conjugale și familiale, care le amintește de motivele creației, de legământul lui Dumnezeu cu oamenii, de crucea și învierea lui Cristos și de semnul sacramental, la care de atâtea ori a făcut referire Sinodul episcopilor. Căsătoria creștină, ca toate sacramentele care "sunt rânduite pentru sfințirea oamenilor, pentru edificarea trupului tainic al lui Cristos și pentru preamărirea lui Dumnezeu", este un act liturgic pentru preamărirea lui Dumnezeu în Isus Cristos și în Biserică și, celebrând acest sacrament, soții creștini aduc mulțumirea lor lui Dumnezeu, pentru darul sublim, care le-a fost dat de a putea trăi, în existența lor conjugală și familială, iubirea lui Dumnezeu pentru oameni și a Domnului Isus Cristos pentru Biserică, mireasa sa. Așa cum prin sacramentul Căsătoriei soții creștini primesc darul obligației de a trăi zilnic sfințenia primită, la fel din același sacrament derivă harul și angajamentul moral de a transforma întreaga lor viață într-un continuu "sacrificiu spiritual". Și soților și părinților creștini, mai ales în realitățile vieții pământești și trecătoare care îi caracterizează, le sunt adresate cuvintele Conciliului Vatican II, anume: "Și laicii, închinători care lucrează cu sfințenie în toate locurile, consacră lui Dumnezeu întreaga lume". Pornind de la textul de mai sus al papei Ioan Paul al II-lea, una dintre următoarele întrebări poate fi punctul de plecare al unei discuții: - De ce Căsătoria și viața de familie sunt locul principal de sfințire al soților? - Care este cultul pe care îl cere Domnul din partea soților creștini? - Spune Sfântul Părinte: Darul lui Cristos Isus nu se încheie odată cu ceremonia sacramentului Căsătoriei, ci îi însoțește pe soți pe tot parcursul vieții. La ce dar special se referă Sfântul Părinte? Concluzia întâlnirii poate fi o repetare a primelor momente: Se reamintește pe scurt că harul cel mai mare în Căsătorie este iubirea; este un cult adus lui Dumnezeu. A ne iubi soția/soțul, a-i iubi pe copii în spiritul lui Cristos și în credința în el, este cultul principal al familiei creștine. Sfințenia familiei și a membrilor ei este o sfințire reciprocă: ne sfințim ca familie, nu individual. Aducem cult lui Dumnezeu ca familie, ca un organism unitar, nu ca membre rupte, separate. Se încheie cu o rugăciune.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |