» înapoi la cuprins «
TIMPUL DE PESTE AN - 2011
7. DESCHIDEREA FAȚĂ DE RODNICIE
Cântec de început
Se recită apoi Tatăl nostru sau o rugăciune potrivită
Citirea fragmentelor biblice
Din Evanghelia după sfântul Marcu (9,33-37)
Au venit la Cafarnaum și, când erau în casă, i-a întrebat: "Despre ce ați discutat pe drum?" Însă ei tăceau, căci pe drum discutaseră unii cu alții despre cine este mai mare. Așezându-se, i-a chemat pe cei doisprezece și le-a spus: "Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toți și slujitorul tuturor". Și, luând un copil, l-a așezat în mijlocul lor, apoi, luându-l în brațe, le-a spus: "Oricine primește un astfel de copil, în numele meu, pe mine mă primește; iar cine mă primește pe mine, nu pe mine mă primește, ci pe acela care m-a trimis".
Din Evanghelia după sfântul Luca (18,15-17)
Îi aduceau și copii ca să-i atingă; dar discipolii, când îi vedeau, îi mustrau. Atunci, Isus i-a chemat și le-a spus: "Lăsați copiii să vină la mine și nu-i opriți, căci împărăția lui Dumnezeu este a acelora care sunt ca ei. Adevăr vă spun, cine nu primește împărăția lui Dumnezeu ca un copil nu va intra în ea".
Pentru reflecție și discuție pe marginea textelor biblice
- A da naștere unui copil înseamnă a oferi lui Dumnezeu posibilitatea de a fi iubit de cineva care este "din noi", nu înseamnă doar a-i da viață biologică. Deschiderea la viață a familiei este ceva mai mult decât "a aduce pe lume" copii: mai înseamnă multe altele, adică a le oferi educație, dragoste...
- De ce împărăția lui Dumnezeu aparține "acelora care sunt precum copiii" (primul text)?
- Cât de des mulțumim lui Dumnezeu pentru copiii noștri, cât de des ne rugăm pentru ei și cu ei?
Alte posibilități de reflecție
Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 11
"Prin urmare sexualitatea umană, prin care bărbatul și femeia se dăruiesc unul altuia cu toate actele proprii și exclusive ale soților, nu e ceva pur biologic, ci este nucleul însuși al persoanei umane ca atare. Ea se realizează în mod uman, numai dacă este parte integrală din iubirea cu care bărbatul se dăruiește femeii cu toată ființa sa și invers, până la moarte. Dăruirea fizică totală ar fi o minciună dacă n-ar fi semnul și rodul dăruirii personale totale, în care este prezentă întreaga persoană, chiar și în dimensiunea ei temporară; căci dacă persoana umană își rezervă ceva sau își reține o posibilitate de a decide altfel în viitor, deja prin acest fapt dăruirea n-ar mai fi totală.
Această dăruire totală cerută de iubirea conjugală, corespunde exigențelor unei fecundități responsabile, care, înțeleasă așa cum este de a da ființă unei vieți omenești, prin natura sa, depășește simpla ordine biologică și o investește cu un complex de valori personale în virtutea cărora creșterea armonioasă a ființei este aportul durabil și unit al ambilor părinți.
«Locul» unic care face posibilă o astfel de dăruire, după adevărul integral, este Căsătoria sau contractul de dragoste conjugală ori alegerea conștientă și liberă cu care bărbatul și femeia se unesc într-o comunitate intimă de viață și de dragoste voită de însuși Dumnezeu și care numai în această lumină își află adevărata semnificație".
Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 14
"Devenind părinți, soții primesc de la Dumnezeu darul unei noi responsabilități. Iubirea lor părintească este chemată să devină pentru copii semnul vizibil al iubirii însăși a lui Dumnezeu de la care «primește nume orice paternitate în cer și pe pământ».
Cu toate acestea, nu trebuie să uităm că și atunci când nu e posibilă procrearea, viața conjugală nu-și pierde prin aceasta valoarea. De fapt, sterilitatea fizică poate fi ocazie pentru soți ca să întreprindă alte slujiri importante pentru viața persoanei umane, cum ar fi adopțiunea, diferitele forme de opere educative, ajutorarea altor familii, a copiilor săraci și a persoanelor cu handicap".
Cântec final, eventual precedat sau înlocuit de o rugăciune potrivită