» înapoi la cuprins «
TIMPUL DE PESTE AN - 2011
1. ISUS CRISTOS, MIRELE BISERICII ȘI SACRAMENTUL CĂSĂTORIEI
Cântec de început
Se recită apoi Tatăl nostru sau o rugăciune potrivită
Citirea fragmentelor biblice
Din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Efeseni (5,1-2.15-17.21-24)
Așadar, fiți imitatorii lui Dumnezeu ca niște copii iubiți și trăiți în iubire după cum și Cristos ne-a iubit pe noi și s-a oferit lui Dumnezeu pentru noi ca ofrandă și jertfă de bună mireasmă. Așadar, aveți multă grijă cum vă purtați, nu ca niște oameni fără minte, ci ca niște înțelepți. Folosiți bine timpul favorabil, pentru că zilele sunt rele. De aceea, nu deveniți necugetați, ci căutați să înțelegeți care este voința Domnului. Fiți supuși unii altora în frica lui Cristos. Femeile să se supună bărbaților lor ca Domnului, pentru că bărbatul este capul femeii, așa cum și Cristos este capul Bisericii, trupul său, al cărui mântuitor și este. Și cum Biserica se supune lui Cristos, tot așa și femeile să fie supuse bărbaților lor în toate.
Din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Efeseni (5,25-33)
Bărbaților, iubiți-vă soțiile așa cum Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea pentru a o sfinți, purificând-o prin baia apei în cuvânt, ca să și-o prezinte sieși ca o Biserică glorioasă, fără să aibă vreo pată sau rid sau ceva asemănător, ci să fie sfântă și neprihănită. Tot așa și bărbații trebuie să-și iubească soțiile ca pe trupul propriu. Cine își iubește soția se iubește pe sine. Căci nimeni nu și-a urât vreodată propriul trup, dimpotrivă, îl hrănește și îl îngrijește așa cum face Cristos pentru Biserică. Pentru că toți suntem mădulare ale trupului său. De aceea își va lăsa omul tatăl și mama și se va uni cu soția sa și cei doi vor fi un singur trup. Misterul acesta este mare: eu o spun cu privire la Cristos și la Biserică, dar și cu privire la voi: fiecare să-și iubească soția ca pe sine însuși, iar soția să aibă respect față de bărbat.
Pentru reflecție și discuție pe marginea textelor biblice
- Prin Botez, creștinul a fost înrădăcinat în Cristos, trup și suflet. Botezul înseamnă consacrarea persoanei. Căsătoria înseamnă consacrarea unei relații interpersonale. Iubirea conjugală nu mai este doar ceva uman, ci și o realitate sacră, religioasă. Nu este deloc exagerat a afirma deschis că, în acest fel, părinții au un rol preoțesc pentru copiii lor: îi educă la credință, îi conduc la Cristos.
- Căsătoria reprezintă, înfățișează, arată comuniunea intimă dintre Cristos și Biserica lui: ceea ce Cristos vrea să fie pentru soție o face prin soț, ceea ce Cristos ar dori să fie pentru soț, o face prin soție, iar copiii sunt rodul iubirii care arată rodnicia însăși a harului (al doilea text, mai ales).
- Ca sacrament, Căsătoria este și semn al iubirii lui Dumnezeu față de om, dar și al iubirii omului față de Dumnezeu.
Alte posibilități de reflecție
Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 13
"În virtutea caracterului sacramental al Căsătoriei lor, soții sunt legați unul de altul în cea mai profundă legătură indisolubilă. Apartenența lor reciprocă este reprezentarea reală prin semnul unirii sacramentale a raportului însuși dintre Cristos și Biserică.
Pentru aceasta, soții sunt pentru Biserică reamintirea permanentă a ceea ce s-a întâmplat pe cruce; sunt, unul pentru altul și față de copii, martorii mântuirii de care îi face părtași sacramentul Căsătoriei".
Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 15
"În Căsătorie și în familie se constituie un complex de relații interpersonale - cadru nupțial, relația paternitate - maternitate, filiația, fraternitatea, prin care orice persoană umană este introdusă în «familia umană» și în «familia lui Dumnezeu», care este Biserica.
Căsătoria și familia creștină construiesc Biserica: de fapt, în familie persoana umană nu numai că este născută, iar prin educație este introdusă progresiv în comunitatea umană, ci prin Botez și educația la credință persoana este introdusă și în familia lui Dumnezeu, care este Biserica".
Cântec final, eventual precedat sau înlocuit de o rugăciune potrivită