Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL FAMILIEI 

» înapoi la cuprins «

POSTUL MARE 2011

4. COPIII, CEL MAI PREȚIOS DAR AL CĂSĂTORIEI

Cântec de început

Se recită apoi Tatăl nostru sau o rugăciune potrivită

Citirea fragmentelor biblice

Din Evanghelia după sfântul Ioan (9,1-5)
Pe când trecea, a văzut un om, orb din naștere. Discipolii lui l-au întrebat: "Rabbi, cine a păcătuit că s-a născut orb, el sau părinții lui?". Isus a răspuns: "N-a păcătuit nici el, nici părinții lui, ci [este astfel] ca să se arate în el lucrările lui Dumnezeu. Noi trebuie să săvârșim lucrările celui care m-a trimis, atât timp cât este zi; vine noaptea, când nimeni nu mai poate să lucreze. Cât timp sunt în lume, eu sunt lumina lumii".

Din Evanghelia după sfântul Matei (2,13-18)
După ce au plecat ei, iată că îngerul Domnului i-a apărut în vis lui Iosif și i-a zis: "Scoală-te, ia copilul și pe mama lui, fugi în Egipt și stai acolo până când îți voi spune, pentru că Irod are de gând să caute copilul ca să-l ucidă". Sculându-se, a luat copilul și pe mama lui, în timpul nopții, și a plecat în Egipt. A rămas acolo până la moartea lui Irod, ca să se împlinească ceea ce a fost spus de Domnul prin profetul care zice: "Din Egipt l-am chemat pe fiul meu". Atunci Irod, văzând că a fost înșelat de magi, s-a înfuriat și a trimis să fie uciși, în Betleem și în toate împrejurimile sale, toți copiii de la doi ani în jos, după timpul pe care îl aflase de la magi. Atunci s-a împlinit ceea ce a fost spus prin profetul Ieremia: "Un țipăt s-a auzit în Ramab. Plângere și tânguire mare. Rahela își plânge copiii și nu vrea să fie mângâiată, pentru că nu mai sunt".

Pentru reflecție și discuție pe marginea textelor biblice

Orice formă de iubire lasă spațiu vieții să capete noi forme, să se dezvolte, să fie rodnică. Nașterea unui copil din părinți care se iubesc este deci o minune creată de iubire. Chiar fără a vorbi, copiii simt în familie dacă sunt primiți, acceptați, doriți, din felul în care sunt priviți, după felul în care ne comportăm cu ei. Fără a ne spune ceva, ei ne vorbesc prin privirile lor, prin gesturi, prin comportament. Câteva întrebări:

- Gândirea lui Dumnezeu, care nu e autorul răului, este aceasta: cine e lovit de boală, spre acela se îndreaptă ajutorul și milostivirea mea. "Rabbi, cine a păcătuit că s-a născut orb, el sau părinții lui? N-a păcătuit nici el, nici părinții lui, ci [este astfel] ca să se arate în el lucrările lui Dumnezeu". Care este comportamentul meu și al familiei mele față de copiii bolnavi sau cu dizabilități din naștere?

- Violența și răzbunarea față de cei mai slabi și mai neajutorați se manifestă foarte des în instituții, familii, societate. Adesea este considerată chiar "legitimă"... [Irod] "a trimis să fie uciși, în Betleem și în toate împrejurimile sale, toți copiii de la doi ani în jos, după timpul pe care îl aflase de la magi". Ce atitudine am eu, în familia mea, față de violența fizică față de copii?

Alte posibilități de reflecție

Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 14.

După planul lui Dumnezeu, Căsătoria este fundamentul celei mai ample comunități a familiei, pentru că instituția însăși a Căsătoriei și iubirea conjugală sunt rânduite pentru procrearea și educarea copiilor, care sunt cununa Căsătoriei.

În realitatea ei cea mai profundă, iubirea este în chip esențial dar și iubirea conjugală și, în timp ce-i conduce pe soți la reciproca "cunoașterea" care îi face "un singur trup", nu se epuizează în interiorul perechii conjugale, pentru că îi face apți pentru maxima dăruire posibilă, prin care devin cooperatorii lui Dumnezeu la darul vieții unei noi persoane umane. În felul acesta, soții, în timp ce se dăruiesc unul altuia, dincolo de ei înșiși, dăruiesc realitatea fiilor lor, reflux viu al iubirii lor, semn permanent al unității conjugale și sinteza vie și indisolubilă a ființei lor de tată și mamă.

Devenind părinți, soții primesc de la Dumnezeu darul unei noi responsabilități. Iubirea lor părintească este chemată să devină pentru copii semnul vizibil al iubirii însăși a lui Dumnezeu de la care "primește nume orice paternitate în cer și pe pământ".

Cu toate acestea, nu trebuie să uităm că și atunci când nu e posibilă procrearea, viața conjugală nu-și pierde prin aceasta valoarea. De fapt, sterilitatea fizică poate fi ocazie pentru soți ca să întreprindă alte servicii importante pentru viața persoanei umane, cum ar fi adopțiunea, diferitele forme de opere educative, ajutorarea altor familii, a copiilor săraci și a handicapaților.

Cântec final, eventual precedat sau înlocuit de o rugăciune potrivită

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat