|
POSTUL MARE 2011 3. TIMPURILE NOASTRE AU NEVOIE DE ÎNȚELEPCIUNE Cântec de început Se recită apoi Tatăl nostru sau o rugăciune potrivită Citirea fragmentelor biblice Din Evanghelia după sfântul Ioan (4,21-29. 31-34)
Din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Filipeni (1,3-11)
Pentru reflecție și discuție pe marginea textelor biblice Sfântul Paul se roagă pentru ca "iubirea voastră să crească din ce în ce mai mult în cunoaștere și discernământ în toate, ca să distingeți ceea ce este mai bun". Iar Tatăl își dorește adevărați închinători "în duh și adevăr", cei care caută și hrana nepieritoare. Ambele texte sugerează sau chiar cer din partea creștinilor mai mult decât o evlavie sau o etică, mai mult decât obișnuințe și imitări. Câteva întrebări: - Din misiunea părinților nu face parte doar procurarea hranei pentru trup, ci și a celei pentru suflet. Biserica și școala au rolul lor, dar nu e un rol exclusiv. "Hrana mea este să fac voința celui care m-a trimis și să împlinesc lucrarea lui". Ce fac eu în familia mea pentru a asigura hrana credinței pentru membrii familiei mele? - Cum știu ce este mai bine pentru familia mea? Sfântul Paul pare să ne indice o cale de răspuns: dacă creștem în iubire. "Și pentru aceasta mă rog ca iubirea voastră să crească din ce în ce mai mult în cunoaștere și discernământ în toate, ca să distingeți ceea ce este mai bun". Care ar fi căile prin care o familie ar putea crește în iubire? Alte posibilități de reflecție Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 8. Întreaga Biserică trebuie să mediteze asupra acestei situații și să-și asume sarcini foarte mari pentru ca noua cultură, în continuă dezvoltare, să fie profund evanghelizată, să fie recunoscute adevăratele valori, să fie apărate drepturile omului și ale femeii și să fie promovată dreptatea în structurile intime ale societății. În felul acesta, "noul umanism" nu-i va scoate pe oameni din raportul lor cu Dumnezeu, ci îi va conduce mai deplin către el. În construirea unui astfel de umanism, știința și aplicațiile ei tehnice oferă noi și imense posibilități. Cu toate acestea, știința, din cauza ingerințelor politice care decid direcțiile de cercetare și de aplicare a științei, este folosită adesea împotriva semnificației ei originare, care este promovarea persoanei umane. Se cere deci, în chip necesar, ca toți să recupereze conștiința primatului valorilor morale, care sunt valorile persoanei umane ca atare. Reînțelegerea sensului ultim al vieții și al valorilor ei fundamentale este marea îndatorire care se impune astăzi pentru reînnoirea societății. Numai conștiința primatului acestor valori permite folosirea imenselor posibilități puse în mâna omului de știință și care să fie, într-adevăr, îndreptată pentru promovarea persoanei umane în întregul ei adevăr, în libertatea și demnitatea ei. Știința este chemată să se unească cu înțelepciunea. Se pot aplica deci și problemei familiei cuvintele Conciliului Vatican II: "Vremurile noastre, mai mult decât timpurile trecute, au nevoie de această înțelepciune, ca să devină mai umane toate descoperirile sale noi. De fapt, e în primejdie viitorul lumii, dacă nu se vor ivi oameni mai înțelepți" (GS 15). Educarea conștiinței morale, care face capabil pe orice om de a judeca și discerne modurile adecvate de a se realiza după adevărul originar, devine astfel o exigență prioritară la care nu se poate renunța. Cântec final, eventual precedat sau înlocuit de o rugăciune potrivită
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |