|
POSTUL MARE 2011 1. DISCERNĂMÂNTUL EVANGHELIEI Cântec de început Se recită apoi Tatăl nostru sau o rugăciune potrivită Citirea fragmentelor biblice Din Evanghelia după sfântul Matei (4,1-11)
Din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Galateni (6,1-10)
Pentru reflecție și discuție pe marginea textelor biblice Discernământul! Conform DEX-ului, a discerne înseamnă a judeca și a aprecia lucrurile la justa lor valoare. Care este deci valoarea reală a lucrurilor și persoanelor care ne înconjoară, a faptelor noastre, a rolului nostru în familie? Isus este ispitit în pustiu. Capacitatea sa de a discerne, adică de a aprecia lucrurile și faptele la justa lor valoare este pusă la încercare. Sfântul Paul, cunoscător al firii omenești, îndeamnă pe creștini: fiți atenți, nu obosiți, nu vă lăsați înșelați... ! Câteva întrebări: - Ispitele (încercările) adesea au rolul de a ne întări, de a crea în noi o mai mare credință, o mai puternică fidelitate. Ispitele se apropie, ispititorul ne vorbește... dar nu are mai multă putere de atât, nu poate intra în viața noastră dacă nu-i permitem ("Atunci, apropiindu-se, ispititorul i-a zis..."). Care ar fi ispitele care lovesc cel mai adesea familia ta și familiile celor din jurul tău? - "Să nu ne lăsăm obosiți de a face binele, căci la timpul potrivit vom culege, dacă nu ne vom lenevi": discernământul evanghelic este o acțiune a minții și a inimii, care ne ajută să facem binele, nu răul. Cum procedezi tu în familia ta, împreună cu ea, atunci când vezi că vreun membru din familie nu face binele, când merge pe un drum greșit? Alte posibilități de reflecție Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 5. Discernământul Bisericii devine ofertă de orientare pentru a fi salvat și realizat întregul adevăr și deplina demnitate a Căsătoriei și a familiei. El este realizat de sensul credinței, care este un dar pe care Duhul Sfânt îl dă tuturor credincioșilor, fiind deci opera întregii Biserici, conform cu diversitatea diferitelor daruri și carisme care, împreună și conform responsabilității proprii fiecăruia, cooperează pentru o mai profundă înțelegere și actualizare a cuvântului lui Dumnezeu. Deci Biserica nu-și împlinește misiunea de pătrundere a înțelesului evangheliei numai prin intermediul păstorilor bisericești care învață în numele și cu puterea lui Cristos, ci și prin laici: Cristos "îi investește de martori ai săi și-i umple cu sensul și cu darul cuvântului (Fap 2,17-18; Ap 19,10) pentru ca forța evangheliei să strălucească în viața lor zilnică, familială și socială" (LG 35). Mai mult, datorită chemării lor deosebite, laicii au datoria specifică de a interpreta în lumina lui Cristos istoria acestei lumi, pentru că sunt chemați să lumineze și să dirijeze realitățile trecătoare după planul lui Dumnezeu Creator și Răscumpărător. "Sensul supranatural al credinței nu constă deci în mod necesar numai în consensul credincioșilor. Biserica, urmând pe Cristos, caută adevărul care nu coincide totdeauna cu părerile majorității. Ea ascultă conștiința, nu puterea, și pentru aceasta apără pe cei săraci și disprețuiți. Biserica poate să aprecieze cercetările sociologice și statistice atunci când le consideră revelatoare pentru a înțelege contextul istoric în care trebuie să se dezvolte acțiunea pastorală și pentru a cunoaște mai bine adevărul; dar numai aceste cercetări singure nu trebuie considerate ca o expresie a sensului credinței. Soții și părinții pot și trebuie să-și ofere contribuția lor proprie și de neînlocuit pentru elaborarea unei adânci pătrunderi a discernământului evangheliei în diferite situații și culturi în care bărbatul și femeia trăiesc viața lor matrimonială și familială. În acest scop îi întărește carisma sau darul propriu, darul sacramentului Căsătoriei. Cântec final, eventual precedat sau înlocuit de o rugăciune potrivită
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |