Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL DURCOVICI  

» înapoi la cuprins «

Temele predicilor tematice pentru Timpul de peste an 2014

Pr. Corneliu Berea, SVD

3. Episcopul martir Anton Durcovici și Biserica

Cuvântul Scripturii

Din Scrisoarea a doua a sfântului apostol Paul către Tesaloniceni (1,4-5): Suntem datori să-i mulțumim lui Dumnezeu întotdeauna pentru voi, fraților, așa cum se cuvine, căci credința voastră crește mult și sporește iubirea unuia față de altul și a noastră, a tuturor, unii către alții, astfel încât noi înșine ne lăudăm cu voi în Bisericile lui Dumnezeu pentru statornicia voastră și credința în toate persecuțiile voastre și în strâmtorările pe care le suportați. Ele sunt dovada judecății drepte a lui Dumnezeu ca să deveniți vrednici de împărăția lui Dumnezeu pentru care și pătimiți.

Cuvântul ep. Anton Durcovici

"Cei ce cred în prezența personală a lui Cristos în sfânta Euharistie, precum ne învață credința catolică, sunt de neînțeles și de neiertat, dacă nu potrivesc viața lor cu credința lor; mai mult, ei dau sminteală celor străini de credință, care ne judecă atât după vorbele și mai mult după faptele noastre".

Detalii din biografia episcopului

1. Episcopul a predicat mult în comunitățile Diecezei de Iași în scurta sa perioadă de păstorire. Peste tot se adresa copiilor, tinerilor și adulților pentru a-i îndemna la statornicia în credință și la fidelitatea față de Biserică.

2. Copiii și tinerii ar trebui să prețuiască două comori cerești, Biserica și preotul, nu numai pentru că merită în sine toată stima, ci și pentru gândul că celor ce nu folosesc talanții primiți, Dumnezeu, spre pedeapsă, le ia darul și-l dă altora, care aduc roadele așteptate de dânsul (Faraoani); să ceară preotului, la catehism, amănunte din viața sfinților, al căror nume l-au primit la sfântul Botez, ca astfel, cunoscându-le virtuțile, să le aibă mereu înaintea ochilor, pentru a le imita (Grozești); să se închine cu evlavie, făcând semnul sfintei cruci în ispitele ce le vin de la duhul rău, arătând că acesta fuge de cei ce au încredere și fac semnul sfânt, în care se manifestă puterea Sfintei Treimi și a lui Cristos răstignit; le-a dat drept pildă fapte din viața sfântului Anton Pustnicul, care, ispitit de duhul rău, sub chip de uriaș înspăimântător, făcu semnul crucii și ispititorul dispăru îndată (Ploscuțeni, Râmnicu Vâlcea).

3. Copiilor le-a încredințat spre păstrare și cultivare două comori cerești, Biserica și preotul, și rugămintea de a asculta de părinți, de a participa regulat la sfintele taine, de a se închina cu evlavie, de a urma exemplele sfinților și a păstra darurile Sfântului Duh primite la Mir.

4. Alte îndemnuri ale episcopului vizau direct legătura trupească și sufletească cu biserica. Astfel, credincioșilor din Pustiana (și Izvoarele, BC) le spune să cinstească atât clădirea de piatră a bisericii, pe care să se străduiască să o termine, dar să ridice o biserică și în sufletul lor; să frecventeze cât mai mult casa Domnului, să viziteze cu încredere pe oaspetele divin în tabernacol, să-l adore cu credință și umilință profundă; să se poarte cu credință și evlavie în biserică.

5. -Episcopul Durcovici a îndemnat pe credincioși să vegheze în cea mai mare grijă ca dragostea frățească, pacea și buna înțelegere să le păstreze mereu între dânșii; credința cere perfectă unitate de vederi, pe când dragostea îngăduie bucuros fratelui să-și manifesteze și în biserică evlavia, rugăciunile și cântările în limba în care voiește, fără însă a vătăma prin aceasta dragostea; să-și dea toată silința de a cunoaște învățătura credinței catolice și de a trăi conștiincios după dânsa; "să cumpănească adevărul că în treburile bisericești credinciosul catolic poate arăta liber dorința sa episcopului, însă hotărârea și răspunderea dispozițiilor de luat în ale Bisericii sunt de competența episcopului".

Pentru ulterioare reflecții

1. Prevăzând încercările la care urma a fi supusă Biserica Catolică, dar și simplii credincioși din Dieceza de Iași, a socotit necesar să consacre dieceza pentru ca aceasta să dobândească ajutorul lui Dumnezeu prin rugăciuni cât mai multe, dar și prin întărirea credinței lor

2. Valul de represiune îndreptat împotriva Bisericii Catolice din România a fost teribil. În contextul consolidării noului regim instaurat la 6 martie 1945, Biserica nu putea să rămână în afara procesului de comunizare. Având o structură centralizată, subordonată Sfântului Scaun, Biserica Catolică din România a reprezentat o problemă importantă pentru regimul comunist, care a încercat înlocuirea controlului de la Vatican cu cel de la București. De-a lungul perioadei comuniste, Biserica Romano-Catolică a avut un statut de Biserică tolerată, dar nerecunoscută oficial, în care statul nu a putut să-și impună autoritatea. Cu toate acestea, ierarhii și clericii cu prestigiu și influență în rândul credincioșilor, dar care își manifestau deschis sentimentele ostile față de noul regim, nu au scăpat de persecuțiile autorităților comuniste, concretizate prin numeroase condamnări, ani lungi de temniță, urmate de o atentă supraveghere a Securității. Faptul că, în anii '50 ai secolului trecut, la închisoarea din Sighet se găsea, cu câteva excepții, conducerea Bisericii Catolice din România (episcopi, vicari, canonici și preoți) reflectă gradul sporit de periculozitate reprezentat de cultul catolic pentru autoritățile comuniste. Au fost închiși la Sighet 15 episcopi catolici, titulari și auxiliari (consacrați în clandestinitate), dintre care 10 greco-catolici (Ioan Bălan, Ioan Cherteș, Tit Liviu Chinezu, Ioan Dragomir, Valeriu Traian Frențiu, Iuliu Hossu, Ioan Ploscaru, Alexandru Rusu, Ioan Suciu, Alexandru Todea) și 5 romano-catolici (Márton Aron, Adalbert Boros, Anton Durcovici, Augustin Pacha, Josheph Schubert).

3. Pr. Gheorghe Pătrașcu afirma următoarele, rememorând acei ani: "Anton Durcovici, a dat o circulară către preoți [...] în urma evenimentelor cu Biserica Greco-Catolică, se aștepta o lovitură și contra noastră. Și atunci episcopul voia să pregătim poporul pentru eventualitatea când nu ar mai fi fost preot. Deci să le facem predici catehetice despre tăria în credință, despre felul cum se poate administra eventual Botezul chiar și de o persoană laică, în lipsă de preot, despre felul chiar cum pot să facă și o Cununie, dacă vor să facă o cununie și nu este preot, într-o lună de zile cu doi martori... este prevăzut în Dreptul canonic... Toate aceste lucruri noi a trebuit să le explicăm în biserică. Or, ei, comuniștii, au interpretat că și aceasta este o contrapropagandă în contra lor, și pe chestia asta ne-au făcut dosare. Așa că iarna a trecut, cum a trecut, a lui '48-'49. În primăvara lui '49 deja au început să aresteze preoții".

4. În discursul rostit la Congresul Partidului Muncitoresc Român din 21 februarie 1948, Gheorghe Gheorghiu-Dej remarca: "Biserica Catolică este singurul obstacol organizat în drumul instaurării definitive a democrației populare în România".

 

web analytics



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat