Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL DURCOVICI  

» înapoi la cuprins «

Temele predicilor tematice pentru Postul Mare 2014

Pr. Corneliu Berea, SVD

2. Episcopul martir Anton Durcovici și exemplul vieții

Cuvântul Scripturii

Din Evanghelia după sfântul Ioan (12,44-50): Atunci Isus a strigat și a zis: "Cine crede în mine nu în mine crede, ci în acela care m-a trimis și cine mă vede îl vede pe cel care m-a trimis. Eu, lumina, am venit în lume, pentru ca oricine crede în mine să nu rămână în întuneric. Dacă cineva aude cuvintele mele și nu le păzește, eu nu-l judec, pentru că nu am venit să judec lumea, ci să mântuiesc lumea. Cine mă respinge și nu primește cuvintele mele își are judecătorul: cuvântul pe care l-am spus, acela îl va judeca în ziua de pe urmă, pentru că nu am vorbit de la mine însumi, ci acela care m-a trimis, Tatăl, mi-a dat poruncă ce să vorbesc și ce să spun. Și știu că porunca lui este viață veșnică. Așadar, ceea ce spun eu, așa spun cum mi le-a spus Tatăl".

Cuvântul ep. Anton Durcovici

De la început și până în ziua arestării mele, am căutat să îndeplinesc îndatoririle mele religioase de episcop catolic și am înlăturat din faptele și cuvintele mele orice politică, având drept scop de a călăuzi clerul și credincioșii catolici pe drumul mântuirii sufletelor, îndemnându-i în credința lor religioasă. (Dintr-o declarație dată de el în timpul anchetelor)

Pentru ulterioare reflecții

Mons. Anton Despinescu relatează: "Îl dureau nespus de mult trișările acestor seminariști care manifestau o așa de mare neseriozitate, lipsă de recunoștință față de formatorii lor, lipsă de maturizare în vocație după opt-zece ani de viață seminarială în care mijloacele spirituale de perfecționare le-au stat din belșug la dispoziție. L-am văzut, în cele trei zile, în genunchi, în ultima bancă din capelă, cufundat în rugăciune, cerând cu siguranță lumina Duhului Sfânt pentru a ști cum să procedeze. Era știut de către cei din jurul său că rugăciunea o unea cu post, așa cum prevede asceza creștină".

Același părinte își amintește: "Prima parte a acestui domeniu era logica. Cât se străduia profesorul Durcovici să ne însușim temeinic acest obiect de importanță covârșitoare! Avea o răbdare nemaipomenită cu fiecare. Nimănui, chiar și celui mai greu de cap, nu-i spunea vreun cuvânt jignitor. Folosea expresiile: Fii mai atent! Mai încearcă o dată! Hai să spunem împreună! Acum e mult mai bine! Bravo! Sunt convins că dânsul considera fiecare oră de școală ca fiind și un exercițiu de asceză. Urmărindu-l, erai obligat să-l imiți, fără să te îndemne prin cuvinte să parcurgi cursul respectiv cu pietate, în spirit de rugăciune. O spun cu mâna pe inimă că atitudinea rectiliniară a rectorului Durcovici, împărtășită și de ceilalți părinți profesori din Seminar, a însemnat pentru noi, seminariștii, foarte mult".

Studenții teologi de la Iași i-au spus episcopului Anton Durcovici: "Noi înșine am avut ocazia să vă ascultăm fie la școală, fie la meditații și în alte împrejurări, când ne-ați turnat picătură cu picătură viața sfântă cu știința cea curată a Bisericii sfinte a lui Isus Cristos. (...) Am mai văzut din viața și din multele gânduri ale Excelenței voastre care este virtutea simplă și curată plăcută lui Dumnezeu".

Detalii din biografia episcopului

1. Iată ce spune un fost seminarist al Monseniorului Durcovici: "Prin atitudinea sa binevoitoare și încurajantă, întotdeauna, înainte de prima cunoștință, chiar și când avea de a face cu copiii, îi acorda interlocutorului o cantitate de încredere anticipată, dar prudentă, pe care i-o retrăgea imediat ce constata că nu o merită. Celor care o meritau le păstra această încredere prudentă chiar ani de zile, și au fost nu puține cazuri când s-a dovedit că avea perfectă dreptate, deoarece anumiți discipoli sau colaboratori și-au arătat adevărata față abia după mulți ani, greșind grav sau demascând involuntar carențe de neiertat. Din acel moment, toată prețuirea acordată de Mons. Durcovici dispărea definitiv. Niciodată, în asemenea cazuri, nu a făcut rabat, nu a acceptat târguieli, promisiuni sau discuții despre încă o șansă. Se poate spune, din exemplul vieții sale, că până în clipa morții nu s-a împăcat cu compromisul".

2. "La orele de curs era punctual la secundă, clar în expunere și impresionant prin volumul cunoștințelor. La fiecare oră, toți elevii erau ascultați și apreciați precis. La cursul superior ținea prelegerile direct în limba latină și pretindea răspunsurile la fel. La toate nivelurile, respectiv liceal sau universitar, impresiona cursanții cu erudiția sa, obligând astfel elevii să se străduiască din răsputeri să-l urmeze în pregătire. Desigur, unii reușeau, dar alții, mai puțin dotați intelectual, nu. O particularitate întâlnită numai la dânsul era aceea că, în cazul unui elev care se dovedea prea puțin dotat pentru învățătură, neavând capacitate de asimilare, dacă acesta dădea dovadă de pioșenie, nu avea lipsuri în comportament, admitea situația și conducea elevul spre a fi, an de an, promovat; totuși, respecta corectitudinea, înscriind în foile matricole notele și mediile reale".

3. "În camera sa de la București, situată în palatul arhiepiscopal, la etajul doi, lângă parloar, nu avea cine știe ce mobilier, dar avea foarte multe cărți. Locuința aceasta, compusă din două încăperi înguste, era ticsită de teancuri de cărți, câte cinci-șase suprapuse, pe masă, pe scaune, pe jos, pretutindeni. Cei chemați uneori să le mai aranjeze trebuiau să calce cu mare grijă, să nu strice teancurile deoarece aveau rostul lor, să nu deplaseze semnele dintre pagini etc. Cărțile erau în diferite limbi. În una dintre încăperi era un pat simplu, la fel ca acelea din dormitoarele seminariștilor, o masă cu un scaun și un dulap cu două uși, din placaj".

4. "Monseniorul Durcovici era un preot foarte învățat, la curent cu tot ce apărea în domeniul publicațiilor teologice. Cu toate acestea, marea sa modestie, contopită cu stăpânirea de sine, îl reținea de a nu se lăsa antrenat în dispute sau expuneri verbale zilnice pe teme teologice, filozofice, în timpul plimbărilor colective între preoți, pe aleile de la Timișu de Jos. Spre deosebire de arhiepiscopul Cisar, care agrea și chiar încuraja asemenea convorbiri, Monseniorul rector nu intervenea niciodată. Citea enorm întrucât stăpânea la perfecție limbile română, germană, latină, franceză, italiană și chiar maghiară. Când era la București, cu toate multele obligații pe care i le impuneau misiunile sale, era prezent de două ori pe săptămână, miercurea și vinerea, între orele 16 și 18, în confesionalul rezervat lui în catedrală, cel din apropierea statuii sfântului Anton de Padova".

5. Un fost seminarist: "Se cuvine să remarc venerația deosebită a Mons. Durcovici față de mama sa, Maria Durcovici, care locuia la subsolul palatului arhiepiscopal, într-o cămăruță, având un singur geam cu vederea spre Colegiul «Sfântul Sava». Era foarte înaintată în vârstă și suferindă, astfel că nu se putea deplasa. Își petrecea toată ziua citind sau privind pe fereastră, așezată într-un jilț vechi. Era foarte liniștită, blândă și deosebit de tăcută. Semăna cu fiul său, vorbind întotdeauna pe un ton scăzut. Se pare că nu reușise să învețe fluent limba română, deoarece, în conversațiile sale cu maicile care o îngrijeau și cu fiul său, folosea limba germană. Înțelegea însă tot ce se vorbea românește, astfel că, la vizitele lunare pe care i le făceau grupurile de surori terțiare, însoțite de Mons. Durcovici, spiritualul lor încă din 1926, se bucura nespus, lua parte la conversație, râdea și răspundea cu veselie. Față de mama sa, Monseniorul avea o afecțiune filială și o duioșie care îi impresiona pe toți cei care aveau fericirea să fie de față. De fapt, aceasta trebuie să fi fost fața sa intimă, sinceră și neconstrânsă de griji, obligații sau conveniențe. Era, nici mai mult, nici mai puțin, fiul în fața mamei sale".

6. "Când doamna Maria Durcovici a decedat, într-o zi rece, dar senină de toamnă, s-a stins definitiv și această fațetă a fiului său. Ceremonia de înmormântare s-a oficiat la cimitirul Bellu-Catolic, de față fiind preotul celebrant, respectiv părintele Ioan Baltheiser, ministranții, Mons. Durcovici și surorile din ordinul franciscan terțiar. De la venirea la cimitir și până la terminarea slujbei, Monseniorul nu a schimbat cu nimeni nici un cuvânt, a stat tot timpul cu capul descoperit, la capătul gropii, rugându-se. La sfârșit, ca și cum nu și-ar fi dat seama că asistența se retrăgea spre ieșire, că se însera și că se făcea din ce în ce mai frig, Mons. Durcovici a rămas nemișcat, descoperit, singur în cimitir, nu se știe până când, deoarece unii care mai rămăseseră nu îndrăzneau să-i tulbure durerea. De câte ori venea la București, Mons. episcop trecea și pe la cimitir. Chiar și în ziua în care a fost arestat, el fusese la mormântul mamei sale ca să se roage".

7. Preotul Francisc Augustin, paroh de Târgoviște, remarca faptul că este "un superior bun și drept, un sfătuitor înțelept, un înțelegător al nevoilor noastre, iar în viitor veți rămâne mereu pentru fiecare dintre noi exemplul viu al preotului desăvârșit".

 

web analytics



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat