Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL DURCOVICI  

» înapoi la cuprins «

Temele predicilor tematice pentru Advent 2013

Viața eroică a episcopului Anton Durcovici

Pr. Alois Moraru

Luni, 23 decembrie

Tema 18: Arestarea și anchetele Securității

Am încheiat tema anterioară menționând că, în calitatea de administrator apostolic pentru Arhidieceza de București, episcopul Durcovici a efectuat, în luna iunie 1949, câteva vizite canonice pentru conferirea sacramentului Mirului. Au fost celebrări la: Turnu-Severin (12 iunie), Craiova (13 iunie), Târgu Jiu (14 iunie), Râmnicu Vâlcea (16 iunie), Slatina (17 iunie), Pitești (18 iunie) și Câmpulung Muscel (19 iunie). La fel trebuia să facă în ziua de duminică, 26 iunie 1949, când era programat Mirul în Parohia Popești-Leordeni.

Episcopul Durcovici a înnoptat în palatul episcopal din București, voind să meargă dimineața cu mașina. La ora 7.00 a venit șoferul și i a comunicat că palatul este înconjurat de oamenii Securității, iar mașina nu avea voie să părăsească curtea episcopiei. Preotul Vasile Begu a venit cu un taxi la palatul episcopal și l-a rugat pe episcopul Durcovici să meargă și să administreze taina sfântului Mir, pentru că în biserică așteptau 650 de copii și tineri. Episcopul a hotărât să meargă, deși era un pericol mare, luând cu sine pe părintele profesor Rafael Friedrich. Au ieșit din palat și au trecut prin fața catedralei, unde erau adunați deja numeroși oameni pentru Liturghie, s au urcat în tramvai și au mers până la ultima stație, lângă cimitirele "Bellu". De acolo trebuiau să meargă peste doi kilometri pe jos. Când au ajuns în câmp liber, a venit o mașină din urmă, au sărit trei securiști asupra lor și l au forțat pe episcopul Durcovici să urce.

Planul arestării episcopului Durcovici fusese elaborat cu multe luni înainte, în contextul persecuției anticatolice declanșate de guvernul comunist în august 1948. Un prim plan este consemnat la 16 decembrie 1948, când Securitatea ieșeană a cerut centralei Securității din București să se treacă la "măsuri hotărâte împotriva lui Durcovici și a preoților catolici din Moldova". O altă propunere a fost făcută, la 11 ianuarie 1949, de directorul regionalei Iași a Securității Poporului. După mai multe încercări de arestare eșuate, Securitatea a reușit să finalizeze acest plan abia la 26 iunie 1949.

Sunt demne de spicuit câteva fragmente din documente care atestă momentul arestării episcopului Anton Durcovici. Prima mărturie este o declarație a preotului Rafael Friedrich, dată în închisoare, la 28 ianuarie 1950: "În ziua de 24 iunie, m-a rugat (episcopul Durcovici, n.n.) să mă păstrez liber de funcții parohiale duminicale, pentru duminica 26 iunie, ca să pot merge cu el în satul Popești-Leordeni (Ilfov), unde dânsul trebuia să dea taina sfântului Mir și avea nevoie de mine, aceste funcții religioase fiind mai ample și cerând un număr mai mare de preoți ajutori. Pe acest drum, spre Popești-Leordeni, am fost ridicat cu Excelența sa, în ziua de 26 iunie 1949". A doua mărturie reprezintă o notă control a Securității: "A fost arestat (preotul Rafael Friedrich, n.n.) împreună cu episcopul romano-catolic de Iași, Anton Durcovici, în timp ce mergeau să oficieze o slujbă la biserica din comuna Popești-Leordeni. Friedrich Rafael a fost luat de episcopul Durcovici să-i ajute la oficierea slujbei din comuna menționată mai sus, Durcovici fiind superiorul său".

Pe lângă aceste mărturii, există și o variantă aparținând Securității, într-un document din 8 iulie 1955: Friedrich Rafael "a fost găsit într-o mașină, în drum spre Popești-Leordeni, împreună cu Durcovici Anton, fost episcop romano-catolic de Iași, în prezent decedat, care era urmărit de către organele M.A.I. pentru activitate de spionaj". Din aceleași documente reiese că arestarea episcopului Anton Durcovici, efectuată la doar câteva zile după cea a lui Marton Aron, a fost pregătită de Securitate pe durata a circa zece luni. Ordinul de arestare a fost dat de centrala Securității din București, fără mandat de la Parchetul Militar, la începutul lunii iunie 1949, în momentul în care episcopul Durcovici și-a anunțat oficial vizitele canonice în Decanatul de Craiova. Cum s-a menționat și cu alte ocazii, Securitatea nu reușea să-l aresteze pe episcopul Durcovici în Moldova, căci era mereu în mijlocul mulțimii credincioșilor. În aceste condiții, cazul "Durcovici" a fost declarat un "obiectiv național", de care se ocupau ofițerii superiori din centrala Securității din București. Până ziua arestării, acești ofițeri au căutat să strângă probe prin care să-l poată deferi justiției militare comuniste. În cazul vizitelor canonice din Oltenia, supravegherea episcopului a căpătat aspecte ciudate, cel puțin prin numărul de ofițeri și informatori implicați, dar și prin logistica folosită. Toate deplasările episcopului, predicile și cuvântările sale, întâlnirile cu credincioșii..., totul a fost consemnat în amănunt de Securitate. Aceștia raportau până și discuții din timpul meselor, plimbările în grădinile parohiale și cunoșteau chiar replicile dintre colaboratorii episcopului și vânzătorii de bilete din gări.

La nivelul cercetărilor actuale în arhivele Securității, putem spune că episcopul Durcovici a fost supus unei stricte supravegheri imediat după numirea sa ca episcop de Iași, în octombrie 1947, cu intenția de a fi strânse probe compromițătoare care să justifice arestarea. După un an, la 8 noiembrie 1948, dosarul "Durcovici" a fost trimis centralei din București, iar din studierea acestuia urma "să se tragă concluzia despre necesitatea internării în lagăr a episcopului Durcovici". Informațiile pe care le-am cules din aceste documente trebuie corelate cu alte surse pentru că "adevărul" Securității nu poate fi acceptat astăzi decât cu rezerve. Portretul moral pe care îl schițează Securitatea este un amalgam de diversiune, combinată cu amatorism profesional. Astfel, episcopul Durcovici, care nu figura, înainte de octombrie 1947, în evidențele siguranței comuniste, era o persoană necunoscută pentru urmăritorii săi.

Studiind "motivațiile" arestării episcopului Durcovici, putem conchide că încarcerarea sa a fost un abuz tipic securiștilor, efectuat de poliția politică română cu acordul Ministerului Cultelor. Una dintre acuzații era că episcopul Durcovici a susținut gărzile parohiale care s-au organizat în unele sate catolice din Moldova, considerate manifestări anticomuniste. Evenimentul a cântărit greu în ancheta Securității, dar nu a fost unicul motiv care a stat la baza arestării episcopului de Iași. Menționăm faptul că arestarea episcopului Durcovici, la 26 iunie 1949, a fost precedată de arestarea unor preoți din Dieceza de Iași: Anton Trifaș (20 august 1948), Iosif Petrișor (februarie 1949), Petru Martinescu (iunie 1948), Anton Dămoc (martie 1949), Petru Dâncă (martie 1949), Anton Bișoc (4 iunie 1949), Gheorghe Patrașcu (iunie 1949), Carol Susan (10 iunie 1949) și Andrei Gherguț (16 iunie 1949). De asemenea, după arestarea episcopului au fost arestați și alți preoți catolici: Petru Bogleș (octombrie 1949), Ioan Butnaru (octombrie 1949), Gheorghe Coceanga-Sascău (octombrie 1949), Vilhelm Klain (octombrie 1949), Dumitru Lucaciu (28 iunie 1949), Dumitru Sandu Matei (august 1950) și Dominic Niculăeș (februarie 1950).

Episcopul Anton Durcovici nu a avut ocazia de a cunoaște adevăratele acuzații care i-au fost aduse de persecutorii săi, cu atât mai mult cu cât în cazul său nu s-a ajuns la un proces penal. La nivelul cercetărilor actuale, nu putem decât presupune motivele care au stat la baza deciziei regimului comunist de a renunța la un proces penal în cazul "Durcovici". Aceste motive ar putea fi: lipsa probelor, amânarea pe o perioadă nedeterminată a procesului, dorința regimului comunist de a evita reacții interne în rândul maselor de credincioși catolici etc. A fost aleasă varianta izolării episcopului Durcovici și închiderii sale, în secret, la Penitenciarul din Sighet, alături de alte câteva zeci de personalități politice, militare și ecleziastice ale României.

Grație cercetătorului Dănuț Doboș, putem afla că, în timpul perioadei cât a fost în arestul Ministerului de Interne, episcopul Durcovici nu a fost la curent cu documentele din dosarul său penal. A intuit însă o parte dintre acuzațiile anchetatorilor și a relatat în scris adevărul despre cele 14 luni cât s-a aflat în fruntea Diecezei de Iași. Astfel, în cazul gărzilor parohiale, înființate de săteni în unele sate catolice, episcopul Durcovici a făcut apel la prudență, calm și manifestații pașnice. La dosarul "Anton Durcovici", întocmit de Securitate, se află și câteva copii ale documentului privind consfințirea Diecezei de Iași la Inima Neprihănită a Mariei. După evenimentele din Transilvania, unde Biserica Greco-Catolică a fost practic lichidată, episcopul Durcovici a emis o circulară către credincioșii catolici din Dieceza de Iași, al cărei scop era "statornicia" în credința catolică a acestora. O culpă pentru Biserica Catolică a fost și opera de caritate înfăptuită de aceasta în anii de după Cel de-al Doilea Război Mondial, inclusiv prin intermediul Ajutorului Catolic. Episcopul Durcovici s-a implicat personal în organizarea acestui tip de caritate creștină, atât de eficientă în anii de secetă de după război, și care a fost adresată populației din Moldova, fără deosebire de credința religioasă. În consonanță cu ceilalți episcopi catolici din România, episcopul Durcovici a apreciat corect și statutul personalului ecleziastic după naționalizarea școlilor catolice, efectuată în august 1948. De asemenea, în eventualitatea declarării drept ilegale a Bisericii Catolice din România, el le-a acordat preoților din Dieceza de Iași dreptul de a se folosi de "facultăți extraordinare". Scopul acestora era de a asigura continuitatea funcționării Bisericii Catolice în condiții de ilegalitate. Episcopul Durcovici a trebuit să se apere de acuzația principală care i-a fost adusă, aceea de anticomunism. Aspectul este capital în înțelegerea gândirii politice a episcopului martir. Astfel, trebuie arătat faptul că episcopul a fost tot timpul conștient de realitatea că activitățile sale în perioada 1948-1949, în special renunțarea la salariul bugetar, vizitele canonice, dispozițiile relative la folosirea limbilor materne în cântările bisericești și altele, puteau fi interpretate ca fiind în dezacord cu regimul comunist. Dar aceste lucruri erau conforme libertăților religioase pe care regimul comunist le garanta prin Constituția republicană din februarie 1948, precum și prin noua lege a cultelor, din august 1948. Nu i se pot imputa episcopului Durcovici circulare sau dispoziții cu conținut anticomunist, așa cum au sugerat anchetatorii săi. Toate directivele sale în privința ideologiei comuniste erau bazate pe principiile de morală creștină și au fost elaborate ca o consecință a pericolului pe care partidul comunist îl reprezenta pentru libertatea religioasă a fiecărui catolic în parte. Problema era înțeleasă la acea dată atât de preoții și credincioșii catolici, iar în bună măsură și de anchetatorii săi. Episcopul Durcovici nu a putut acționa altfel decât în maniera în care a făcut-o, deoarece ideile sale respectau principiile generale de doctrină catolică. În acest sens, episcopul Durcovici nu putea fi de acord cu "lupta de clasă", instaurată în România după martie 1945, și care se reducea, de fapt, la distrugerea unor clase sociale întregi, și nici cu reformele comuniste privind învățământul, agricultura, industria, și care se reduceau la naționalizări, confiscări și, implicit, la anularea dreptului de proprietate.

După cum reiese din declarațiile date în arestul Securității, aceasta a fost linia de conduită a episcopului Anton Durcovici în anii episcopatului său, o conduită unde compromisul, cu morala creștină și credința catolică, nu-și avea locul. A fost omul și episcopul providențial pentru această perioadă de persecuții când, mai mult ca niciodată, era nevoie de sacrificii pentru salvarea a ceea ce lui îi plăcea atât de mult să spună: darul credinței catolice. Despre acest martiriu vom trata în tema următoare.

» înapoi la cuprins «

 

web analytics



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat