Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL DURCOVICI  

» înapoi la cuprins «

Temele predicilor tematice pentru Advent 2013

Viața eroică a episcopului Anton Durcovici

Pr. Alois Moraru

Sâmbătă, 21 decembrie

Tema 17: Activitatea pastorală în Dieceza de Iași

Am avut ocazia de a ne aminti în ultimele două teme despre nominalizarea, numirea, consacrarea și înscăunarea Mons. Anton Durcovici ca episcop de Iași. În acest mic studiu vom căuta să evidențiem doar câteva din acțiunile pastorale pe care le-a desfășurat în Dieceza de Iași, dar și faptul că episcopul Durcovici a fost nevoit să administreze câteva luni și Arhiepiscopia de București. Mai mult, în luna august 1948, după retragerea arhiepiscopului Alexandru Cisar, episcopul de Iași a devenit autoritatea cea mai respectată a Bisericii Catolice din România. În calitatea sa de administrator apostolic al Arhiepiscopiei de București, a convocat și condus conferințele episcopale din acea perioadă.

Contextul în care și-a început, la 14 aprilie 1948, activitatea pastorală la Iași a fost extrem de dificil, iar episcopul însuși era convins că trebuia să se sacrifice pentru a birui toate dificultățile. Noul păstor a început îndată munca și chiar în ziua înscăunării a trimis o circulară clerului și credincioșilor. Prin aceasta recomandă clerul, seminariștii și credincioșii lui Cristos din tabernacolul tuturor bisericilor diecezei, Maicii Domnului, Maria, și sfântului Iosif, patronul diecezei. Circulara se termină cu apelul către popor și cler ca să-l sprijine în misiunea sa de păstor.

După înscăunare, episcopul Durcovici a mers din parohie în parohie, consacrându-le Neprihănitei Inimi a Mariei. Așa cum ne-au transmis contemporanii, poporul credincios l-a primit pe episcop ca pe un sol al lui Dumnezeu. Unii mergeau cu dânsul de la o parohie la alta, căci persoana sa spiritualizată, ascetică, fascina poporul. Pe parcursul a două luni, în perioada 6 iunie - 12 septembrie 1948, episcopul de Iași a vizitat și administrat taina sfântului Mir în comunitățile: Galați, Butea, Fărcășeni, Răchiteni, Adjudeni, Buruienești, Oțeleni, Tămășeni, Sagna, Roman, Hălăucești, Zăpodia, Barticești, Gherăești, Iugani, Săbăoani, Pildești, Cotnari, Bălțați, Răducăneni, Adămești și Huși. În cursul lunii septembrie 1948, episcopul Durcovici a efectuat vizite canonice și în alte sate catolice, precum Grigoreni, Lespezi, Valea Seacă, Nicolae Bălcescu, Cleja, Faraoani, iar în luna octombrie a aceluiași an, a vizitat comunitățile Târgu Trotuș, Onești, Slănic Moldova, Dărmănești și Palanca.

Acesta era păstorul trimis de Dumnezeu ca să conducă turma prin timpurile grele ale prigoanei. Securitatea a fost alarmată, dar i-a fost frică să acționeze căci se temea de popor. Ajuns acasă, la Iași, episcopul Durcovici a fost chemat la Securitate. A refuzat să meargă, dar în ziua următoare a venit un ofițer de securitate în palatul episcopal ca să-l aresteze. Episcopul l-a impresionat atât de mult, încât acesta a plecat fără să-i facă nimic. Așa cum putem citi în documentele de arhivă, ofițerii de Securitate încercau să surprindă până și cea mai mică conotație politică în cuvintele pe care le rostea episcopul Durcovici în timpul vizitelor sale canonice sau la predicile din cadrul Liturghiilor. Corespondența și circularele episcopului erau atent supravegheate pentru a putea fi depistate informațiile cu caracter "antidemocratic". Cu înțelepciunea și cu prudența care îl caracterizau, episcopul de Iași nu oferea Securității oportunitatea de a-l acuza de ceva care ar fi încălcat în mod flagrant legile statului, prin urmare, au încercat să recruteze informatori din rândul preoților catolici, dar nu au reușit: "Pătrunderile informative în rândurile catolice reprezintă cea mai spinoasă problemă. (...) Se caută a se extinde rețeaua informativă, pătrunzându-se cât mai adânc în rândul elementelor clericale, pentru a se putea cunoaște la timp acțiunile de subminare a regimului".

Episcopul de Iași era urmărit pas cu pas și se căuta ocazia propice pentru a-l aresta. Este remarcabil efortul episcopului Durcovici de a reorganiza viața bisericească în Dieceza de Iași, în condițiile unei presiuni continue din partea guvernului și poliției comuniste. În cele mai dificile momente, precum în cazul arestărilor de preoți și a evenimentelor dramatice de la Fundu Răcăciuni, Faraoani, Prăjești, Oțeleni, Bârgăuani și Butea, din martie 1949, episcopul a impus măsurile cele mai urgente și potrivite. Scopul lor era de a îndruma preoții și sătenii pentru respectarea liniștii și păcii, pe de o parte, și de a nu provoca autoritățile comuniste, pe de altă parte. Intuind strategia provocărilor comuniste, episcopul Durcovici s-a deplasat permanent în comunitățile catolice pentru a liniști spiritele și a-i încuraja pe credincioși, dar și pentru a se informa la fața locului asupra evenimentelor.

Cum am precizat deja, la dificultățile majore ale Diecezei de Iași, episcopul Durcovici a trebuit să le preia și pe cele ale Arhidiecezei de București, supunându-se fizic și psihic la eforturi supraomenești. Va fi obligat constant să se dedice problemelor raportului cu statul comunist și încălcării libertăților religioase de către acesta, probleme care s-au agravat în vara anului 1948. Ne referim în special la denunțarea unilaterală a Concordatului de către regimul comunist din 18 iulie 1948, precum și la decretele 175, 176 și 177 din august 1948, privind reforma comunistă a învățământului și regimul cultelor în noile realități ale României comuniste. În evaluarea cât mai exactă a consecințelor acestor acțiuni antireligioase, episcopul Durcovici a cerut un raport confidențial avocatului bucureștean Anton Vladimir Frollo, care scria că prin actele sale dușmănoase, guvernul comunist își declarase deschis ostilitățile față de Biserica Romano-Catolică.

Pe fondul acestei ostilități generale față de Biserica Catolică și față de monahism, autoritățile comuniste aveau o viziune extrem de critică față de ordinele și congregațiile romano-catolice. În anii 1948-1951 abundă comentariile defavorabile ale regimului la adresa Bisericii Catolice. Iată unul dintre ele: "Catolicii sunt ofensivi, permanent preocupați să fie la înălțimea stadiului de evoluție a lumii, pe care urmăresc să o domine... Au deschis de secole școli de tot felul pentru tot tineretul, au primit în școli și tineret de alte confesiuni, conștienți că acesta va sfârși prin a crede în superioritatea socialismului, chiar dacă nu treceau formal la catolicism. Ortodocșii nu au puterea și nici pregătirea de a mânui cunoștințele în scopuri mari de natură politică. Catolicii din contră, posedă o tehnică psihologică a insinuării, a persistenței, a intrigilor și a fățărniciei, puse toate în slujba Bisericii lor cu pretenție de dominație universală... Și unii și alții sunt îmbibați cu idei și sentimente reacționare. Dar ortodocșii sunt în urmă ca organizare, în timp ce catolicii sunt azi o armată disciplinată și în întregime la ordinele Vaticanului aservit imperialismului... Așa că ortodocșii sunt o forță internă, pe care statul o poate cuprinde în întregime, o poate studia și controla, în timp ce catolicii sunt un instrument organizat, fanatic, mânuit de peste granițe. Prin aceasta ei pot organiza speranțele întregii reacțiuni române, speranțe puse în ciocnirea dintre cele două lagăre mondiale".

După ce la 3 septembrie 1948, apare în Monitorul Oficial decretul prin care este depus episcopul Ioan Suciu, la 18 septembrie sunt depuși ceilalți episcopi: Valeriu Traian Frențiu de Oradea; Alexandru Rusu de la Baia-Mare; Ioan Bălan de la Lugoj. Rămân în funcție numi Iuliu Hossu de la Cluj și Vasile Aftenie de la București (era vicar general). Guvernul spera că aceștia vor fi mai concesivi. Au urmat, treptat, treptat și cei romano-catolici. Persecuția Bisericii Catolice, urmând modelul sovietic, a dus la o virulentă campanie anticatolică și antipapală, pe care episcopul Anton Durcovici trebuia să o condamne. Structura internațională a Bisericii Catolice nu convenea noului regim, Vaticanul fiind asociat ,,lagărului occidental imperialist", ceea ce a dus, în ziua de 18 iulie 1948, la abrogarea Concordatului României cu Vaticanul, încetând toate acordurile ulterioare. Ca o consecință imediată, nunțiul apostolic de la București a fost alungat din România. Înainte de expulzare, la cererea papei Pius al XII-lea, nunțiul Gerald Patrick O'Hara a consacrat în secret câțiva episcopi: Ioan Ploscaru, Ioan Dragomir, Ioan Chertes, Iuliu Hirțea, Alexandru Todea, Ioan Duma etc. Aceștia au asigurat o anume continuitate Bisericii Catolice în România. Această campanie cuprindea persecuții directe și tactici diversioniste de discreditare a Bisericii în funcție de circumstanțele locale, de numărul de credincioși, de structura organizatorică și de intensitatea vieții religioase. De asemenea, propaganda anticatolică viza pregătirea opiniei publice pentru acceptarea măsurilor de limitare a autonomiei Bisericii, de naționalizare a școlilor confesionale, de confiscare a proprietăților bisericești și de denunțare a acordurilor existente cu Vaticanul. Preoții și ierarhii care se opuneau colaborării cu regimul erau înlocuiți cu vicari generali aleși dintre canonicii instituțiilor respective, fiindcă nu se dorea existența unei "biserici a catacombelor", adică a unei instituții în afara controlului regimului comunist.

Legăturile romano-catolicilor cu Vaticanul au fost restricționate, numărul diecezelor a fost redus de la șase la două: Alba Iulia și București. Din cauza refuzului lor de a subscrie la aceste decizii ale guvernului comunist, doi episcopi catolici au fost acuzați de atitudine antidemocratică: Aron Márton de la Alba Iulia și Anton Durcovici de la Iași. Împotriva lor, dar și a "clericilor recalcitranți", s-au folosit mijloace ascunse în vederea arestării. Ca exemplu, amintim că în iunie 1949, pr. Anton Bișoc, superiorul franciscan din Moldova, a primit o telegramă, aparent de la episcopul Durcovici, prin care îi solicita o întâlnire imediată. Acesta a pornit la drum, dar nu a mai fost văzut vreodată. Adjunctul său, părintele Herciu, a pornit să-l caute. A dispărut și el fără urmă. Mesajul era limpede: o Biserică Romano-Catolică recalcitrantă avea să fie tratată în același mod ca și cea Greco-Catolică, adică desființată.

În calitatea de administrator apostolic pentru Eparhia de București, episcopul Durcovici a efectuat, în luna iunie 1949, câteva vizite canonice pentru conferirea sacramentului Mirului la Turnu Severin, Craiova și Târgu Jiu. La fel trebuia să facă în ziua de duminică, 26 iunie 1949, când era programat Mirul în Parohia Popești Leordeni. A înnoptat în palatul episcopal din București, voind să meargă dimineața cu mașina. La ora 7.00 a venit șoferul și i-a comunicat că palatul este înconjurat de oamenii Securității, iar mașina n-are voie să părăsească locul. Preotul Vasile Begu a venit cu un taxi la palatul episcopal și l-a rugat pe episcopul Durcovici să meargă și să administreze taina sfântului Mir, pentru că în biserică așteptau 650 de copii și tineri. Episcopul a hotărât să meargă, deși era un pericol mare, luând cu sine pe profesorul Rafael Friedrich. Au ieșit din palat și au trecut prin fața catedralei, unde erau deja numeroși oameni veniți pentru Liturghie, s-au urcat în tramvai și au mers până la ultima stație, lângă cimitirul Belu. De acolo trebuiau să meargă doi kilometri pe jos. Când au ajuns în câmp liber, a venit o mașină din urmă, au sărit trei securiști și l-au forțat pe episcopul Durcovici să urce. Astfel începe o nouă etapă din viața episcopului Anton Durcovici, aspecte pe care le vom analiza în tema care urmează.

» înapoi la cuprins «

 

web analytics



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat