Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL DURCOVICI  

» înapoi la cuprins «

Temele predicilor tematice pentru Advent 2013

Viața eroică a episcopului Anton Durcovici

Pr. Alois Moraru

Miercuri, 18 decembrie 2013

Tema 14: Vicar general al arhiepiscopului Alexandru Cisar

Am ocazia până acum să abordăm diferite misiuni pe care preotul Anton Durcovici le-a îndeplinit în cadrul Arhidiecezei de București: profesor, prefect, director de școli și internate, administrator parohial, duhovnic, spiritual al unor grupări de laici, rector al Seminarului și al Academiei Teologice, coordonator de publicații, canonic, conferențiar etc., dar toate acestea sunt încununate cu numirea pe care a primit-o din partea arhiepiscopului Alexandru Cisar în ziua de 24 septembrie 1935, în ziua aniversării jubileului de argint de la hirotonire, anume cea de vicar general. Această numire nu a trecut neobservată de Secretarul de Stat al Sfântului Scaun, cardinalul Pacelli, care i-a trimis, la 30 septembrie 1935, o scrisoare de felicitare: "Ilustrissime și reverendissime Domn, Suveranul Pontif a aflat cu plăcere că vă pregătiți a vă sărbători a 25-a aniversare de când ați fost hirotonisit preot, și dorește să mărească bucuria acestei zile cu binecuvântarea sa apostolică. Această binecuvântare să fie chezășie pentru un nou șir de haruri dumnezeiești în slujba de vicar general, pe care, după cum a fost comunicat, Înaltpreasfințitul Arhiepiscop, vrea să o încredințeze grijii pricepute a dumneavoastră. Mă folosesc de acest prilej pentru a vă prezenta totodată urările mele personale și a mă declara cu sentimentele de sinceră și deosebită stimă".

În urma analizei documentelor de arhivă și a activității consemnate în diferite rapoarte de evaluare, cercetătorul Dănuț Doboș conchide că în acea perioadă "colaborarea dintre Monseniorul Anton Durcovici și arhiepiscopul Alexandru Theodor Cisar rămâne un model de colaborare specială, deosebit de rodnică pe durata întregii lor vieți". Putem spune că, într-un anumit fel, evoluția lor profesională a fost similară, iar după anul 1924 au devenit personalitățile proeminente ale Bisericii Catolice din România. În ceea ce îl privește pe canonicul Anton Durcovici, acesta și-a exprimat în nenumărate ocazii satisfacția pentru politica școlară a lui Alexandru Cisar, precum și atenția prioritară acordată de acesta seminarului bucureștean. La rândul său, arhiepiscopul Cisar a încurajat pe cât posibil colaborarea cu preotul Anton Durcovici, pe care l-a răsplătit întotdeauna pentru meritele și succesele pe care le obținea în activitatea sa pastorală complexă.

Arhiepiscopul Cisar este cel care l-a făcut cunoscut pe preotul Durcovici în mediile vaticane, așa cum s-a întâmplat la 6 februarie 1934, când i-a scris cardinalului Pacelli, secretarul de stat al Vaticanului și viitorul papă Pius al XII-lea. În respectiva scrisoare, era făcută propunerea ca părintelui Durcovici să-i fie acordat titlul de prelat domestic papal: "Canonicul dr. Anton Durcovici, cetățean român, născut la 17 mai 1888, sfințit la Roma, la 24 septembrie 1910, decorat de M.S. Regele Carol al II-lea, de zece ani rector al seminarului, de unsprezece ani canonic teolog, al doilea judecător prosinodal, examinator pentru cler, cenzor al cărților ecleziastice, asesor în consiliul școlar arhidiecezan, profesor de teologie morală, drept canonic, teodicee și etică, președinte al Congregației mariane a tinerilor și bărbaților, președinte al Asociației mamelor creștine și al terțiarelor franciscane, secțiunea Sfântul Iosif, asesor și redactor în comitetul pentru ziarul catolic arhidiecezan Farul nou. Preot foarte bun, pios, doct, prudent, de o moralitate și o conduită mereu exemplară, predicator versat, profesor experimentat, muncește foarte bine în Acțiunea Catolică, cu conferințe și pentru presa noastră, dar mai ales ca pedagog în Seminarul construit de Sfântul Părinte Pius al XI-lea....". După cinci ani, la 16 iunie 1939, același arhiepiscop Alexandru Cisar s-a adresat nunțiului Andrea Cassullo, rugându-l să intervină la Secretariatul de Stat de pe lângă Sfântul Scaun pentru ca preotul Anton Durcovici să fie confirmat în titlul obținut, acela de prelat domestic.

În calitate de vicar general și membru în consiliul de administrație al Arhidiecezei de București, părintele Anton Durcovici s-a implicat în rezolvarea multor probleme, cum ar fi: veniturile arhidiecezei, construcțiile, reparațiile, salariile, proprietățile imobiliare, vânzări-cumpărări, împrumuturi, proiecte de construcție, amenajarea vilei de la Timișul de Jos, cursuri școlare, cenzor pentru cărțile bisericești, asesor în capitulul arhidiecezan, judecător al Tribunalului bisericesc etc. Cu toate aceste misiuni, în fiecare duminică și sărbătoare, după ce lua micul dejun, cobora în catedrală pentru spovezi. Scaunul său de spovadă era frecventat de mulți credincioși, ca dovadă că spovedea de la prima până la ultima Liturghie, cea de la ora 12.00. Astfel îmbina cu înțelepciune și dăruire teoria cu practica. A fost întotdeauna un spiritual căutat și apreciat, nu numai pentru știința sa teologică, dar și pentru viața sa profund spirituală. De aceea, activitatea sa pastorală se extindea și în afara confesionalului, în inițierea și susținerea spirituală a mai multor asociații caritabile, cum ar fi: Asociația "Sfântul Vincențiu de Paul", Congregația Mariană, Terțiarii Franciscani, "Acțiunea Catolică" etc.

Ca și vicar general, a rămas și pe mai departe rector al Seminarului arhidiecezan "Sfântul Duh" din București, păstrând permanent o legătură cu seminarul, indiferent de obligațiile sale profesionale suplimentare pe care le impunea noua funcție general. În perioada războiului, de exemplu, când seminarul se afla la Timișul de Jos, rectorul Durcovici, aflat la București, a ținut să fie în legătură permanentă cu profesorii de la seminar, aceștia trebuind să-l informeze săptămânal cu privire la evoluția procesului de învățământ și a situației fiecărui seminarist în parte. Unul dintre aceștia mărturisea: "Având o cunoaștere a oamenilor, educată și dezvoltată în păstorirea atentă a sufletelor, dublat de un spirit de observație înnăscut, Mons. Durcovici avea darul să cântărească fără greș, în primele minute de contact verbal, valoarea morală și intelectuală a interlocutorului. Prin atitudinea sa binevoitoare și încurajantă, întotdeauna, înainte de prima cunoștință, chiar și când avea de a face cu copiii, îi acorda interlocutorului o cantitate de încredere anticipată, dar prudentă, pe care i-o retrăgea imediat ce constata că nu o merită. Celor care o meritau le păstra această încredere prudentă chiar ani de zile, și au fost nu puține cazuri când s-a dovedit că avea perfectă dreptate, deoarece anumiți discipoli sau colaboratori și-au arătat adevărata față abia după mulți ani, greșind grav sau demascând involuntar carențe de neiertat. Din acel moment, toată prețuirea acordată de Mons. Durcovici dispărea definitiv. Niciodată, în asemenea cazuri, nu a făcut rabat, nu a acceptat târguieli, promisiuni sau discuții despre încă o șansă. Se poate spune, din exemplul vieții sale, că până în clipa morții nu s-a împăcat cu compromisul. Apostolatul pe teren, vizitele anuale în parohii, îndeosebi în Moldova, unde afla copii care arătau semne de chemare pentru preoție, i-au dat o imensă acuitate în apreciere. Avea o mare blândețe față de copii și tineret, dar studia discret mediul familial al candidaților, tarele ereditare și modul de formare, aplicând, în marea sa înțelepciune, încă de pe atunci metodele de apreciere cele mai avansate. Deși vicar general arhiepiscopal și rector al seminarului, era prezent la cele mai diferite ore din noapte, ca nici un alt prefect, supraveghind somnul elevilor. (...) Dimineața, în zori, la momentul deșteptării, în cea mai corectă ținută, dădea deșteptarea în dormitoare, bătând din palme. Supraveghea atât sprinteneala elevilor, neadmițând leneveala, cât mai ales păstrarea strictă a tăcerii... ".

În anul 1940, arhiepiscopul Alexandru Cisar l-a numit pe vicarul său general într-o comisie specială a Ministerului Cultelor, de evaluare a bunurilor care aparținuseră unor parohii romano-catolice din Transilvania, Banat, Crișana și Maramureș. În propunerea de nominalizare înaintată Ministerului, la 25 martie 1940, arhiepiscopul Cisar spunea următoarele: "Dr. A. Durcovici, bun cunoscător al Codicelui Dreptului Canonic, om cumpătat, înțelegător și cu vederi largi este, după părerea mea, cel mai indicat pentru greaua însărcinare de a face parte din comisiunea specială". Trei ani mai târziu, Alexandru Cisar l-a rugat pe vicarul său general să se ocupe de problema regulamentului pe care guvernul antonescian intenționa să-l introducă în seminariile și academiile catolice. Într-un raport înaintat nunțiaturii apostolice, Mons. Anton Durcovici sesiza încălcarea gravă a articolului 16 din Concordatul dintre România și Sfântul Scaun, în speță a libertăților pe care Concordatul le conferea episcopiilor catolice în domeniul școlar. În urma acestor intervenții, ministrul Cultelor, Aurel Pop, a retras proiectul de lege în cauză, iar comisia ministerială a fost dizolvată.

În ziua de 30 ianuarie 1943, arhiepiscopul Cisar scria din nou Ministerului Cultelor, prilej cu care a evidențiat caracterul deosebit al vicarului său general: "Pot releva munca deosebită desfășurată de ani de zile de către Mons. canonic dr. Anton Durcovici, vicarul meu general și rector al Seminarului arhidiecezan, în calitate de profesor și duhovnic".

Colaborarea dintre părintele Anton Durcovici și arhiepiscopul Alexandru Cisar s-a evidențiat și în alte împrejurări. Amintim aici protestul înaintat, la 11 iunie 1943, ministrului Aurel Pop, în legătură cu lipsa de interes a Ministerului Cultelor față de situația dramatică în care își desfășura activitatea Seminarul arhidiecezan la Timișul de Jos. De asemenea, la 15 septembrie 1942, Mons. Durcovici scria Ministerului Educației Naționale în legătură cu zvonul privind evacuarea populației evreiești din Ardeal și Banat și solicita ca, în cazul unei eventuale evacuări, să fie exceptați evreii membri ai Bisericii Catolice, indiferent de data botezului. În legătură cu problema evreiască, arhiepiscopul Cisar adresase un protest Ministerului Cultelor, la 9 martie 1942, în special în cazul înglobării catolicilor de origine evreiască în Centrala Evreilor din România.

Menționăm și alte două fapte apreciabile. Mai întâi, rezultatele obținute de arhiepiscopul Alexandru Cisar și Mons. Anton Durcovici în anii Celui de-al Doilea Război Mondial, în special cu privire la asigurarea funcționării seminarului, ceea ce a atras unele invidii sau calomnii. Apoi, în numeroase ocazii, nunțiatura apostolică din București l-a elogiat public pe Mons. Anton Durcovici pentru activitățile și reușitele sale, la recomandările arhiepiscopului Cisar: "Pot releva munca deosebită desfășurată de ani de zile de către Mons. canonic dr. Anton Durcovici, vicarul meu general și rector al Seminarului arhidiecezan, în calitate de profesor și duhovnic".

Astfel de caracterizări meritorii au fost făcute de arhiepiscopul Cisar și atunci când l-a propus ca și candidat pentru misiunea de episcop de Iași: "Alături de părintele Duma, (îl menționez) bucuros pe Mons. Durcovici, vicar general de București, demn de orice respect, merituos, pios, erudit, stimat de cler și de popor și cred că ar fi bine primit și de guvernul român, deși s-a născut în Austria și poartă un nume neromânesc...".

În finalul acestei teme, consider că merită un paragraf și evidențierea grijii pe care părintele Anton Durcovici a avut-o față de mama sa, Maria, care a murit în anul 1943. Așa cum relatează unii care i-au fost atunci în preajmă, Mons. Durcovici avea o afecțiune filială și o duioșie care îi impresiona pe toți cei care aveau fericirea să fie de față. De fapt, aceasta trebuie să fi fost fața sa intimă, sinceră și neconstrânsă de griji, obligații sau conveniențe. Era, nici mai mult, nici mai puțin, fiul în fața mamei sale. Când doamna Maria Durcovici a decedat, într-o zi rece, dar senină de toamnă, s-a stins definitiv și această fațetă a fiului său. Ceremonia de înmormântare s-a oficiat la Cimitirul Bellu-catolic, de față fiind preotul celebrant, respectiv părintele Ioan Baltheiser, ministranții, Mons. Durcovici și surorile din Ordinul franciscan terțiar. Cineva mărturisea: "De la venirea la cimitir și până la terminarea slujbei, Monseniorul nu a schimbat cu nimeni niciun cuvânt, a stat tot timpul cu capul descoperit, la capătul gropii, rugându-se. La sfârșit, ca și cum nu și-ar fi dat seama că asistența se retrăgea spre ieșire, că se însera și că se făcea din ce în ce mai frig, Mons. Durcovici a rămas nemișcat, descoperit, singur în cimitir, nu se știe până când, deoarece unii care mai rămăseseră nu îndrăzneau să-i tulbure durerea. (...) După numirea și instalarea la Iași, ca episcop, Mons. Durcovici a rugat câteva surori terțiare să aibă grijă în continuare de mormântul mamei sale, ceea ce au și făcut. De câte ori venea la București, episcopul trecea și pe la cimitir. Chiar și în ziua în care a fost arestat, el fusese la mormântul mamei sale ca să se roage".

Marcat de acest moment al despărțirii de mama Maria, Mons. Anton Durcovici avea să fie implicat într-un lung proces de analiză a vieții și activității sale pentru că a fost nominalizat ca episcop de Iași, subiect pe care îl vom aborda în tema următoare.

» înapoi la cuprins «

 

web analytics



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat