Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL DURCOVICI  

» înapoi la cuprins «

Temele predicilor tematice pentru Advent 2013

Viața eroică a episcopului Anton Durcovici

Pr. Alois Moraru

Luni, 16 decembrie

Tema 12: Rector al Seminarului "Sfântul Duh"

Plecarea din România a arhiepiscopului Netzhammer, la 15 iulie 1923, și transferarea la București a episcopului Alexandru Cisar au produs o adevărată cotitură și în viața preotului Anton Durcovici. Potrivit relatării lui Florian Müller, seminarist la București în acea perioadă, episcopul Cisar l-a numit pe Anton Durcovici rector al Seminarului arhidiecezan pentru că "a văzut în preotul Durcovici, omul potrivit să reorganizeze seminarul și să-l umple de spirit apostolic". Evenimentul a fost adus la cunoștința cardinalului Van Rossum de părintele Durcovici într-o scrisoare din 17 august 1925. Conștient de dificila sarcină care-i revenea în noua sa calitate de rector al seminarului, episcopul Cisar l-a scutit pe acesta, la 27 decembrie 1924, de funcția de director al Convictului "Sfântul Andrei".

După numirea sa ca rector, părintele Anton Durcovici a demarat o importantă reformă a Seminarului bucureștean, nemulțumit, probabil, de evoluția în timp a acestuia, urmare și a crizei provocate de Primul Război Mondial. A început prin modificarea regulamentului seminarului, inspirându-se din cel al Colegiului Urbanian. După numai doi ani de la numirea sa, rectorul Anton Durcovici îl informa pe arhiepiscopul Cisar de faptul că perioada de decădere din viața seminarului fusese depășită și că unul din merite îi revenea și conducătorului eparhiei, acesta asociindu-se de la început proiectelor școlare ale lui Durcovici. O altă decizie importantă luată de rectorul Durcovici a fost cea privind mutarea seminariștilor, în anul 1924, în Convictul "Sfântul Andrei", ca o soluție de provizorat în așteptarea construirii noului local de lângă catedrala "Sfântul Iosif". De asemenea, noul rector a impus ca seminariștii să fie instalați în clase proprii și să fie instruiți de un personal propriu, format din preoții diecezani. În acești doi ani de provizorat, 15 elevi din clasa a IV-a de la seminar au fost transferați la Seminarul "Sfântul Iosif" din Iași, în timp ce clasa a VI-a, alături de un grup de seminariști din Iași, a fost instalată în palatul arhiepiscopal din strada Esculap.

Noul edificiu al seminarului a fost amenajat în scurt timp, în anul 1926, în strada General Berthelot, în apropierea catedralei "Sfântul Iosif". Redăm atmosfera care domnea în momentul mutării seminariștilor în noua clădire din strada Berthelot, în toamna anului 1926: "Ce bucurie pentru noi când am putut intra cu seminariștii din Iași în clădirea nouă a Seminarului din București! Etajele II și III ale clădirii noi au fost adaptate pentru săli de studii mari și luminoase, o capelă și o bibliotecă modernă. La etajul de sus, dormitoare mari, având confort modern, bucătăria condusă de călugărițe franciscane care știau să gătească foarte bine. Rectorul a vrut să le mai tempereze. Sora Alexandra de la bucătărie a spus: Tinerii studiază mult, de aceea trebuie să mănânce bine".

Implicarea rectorului Durcovici în activitățile seminarului a fost completă, începând de la completarea zilnică a registrului Casa-cheltuieli și a faimosului registru Pâinea seminarului, care conținea numele a câtorva sute de donatori. Aspectul nu este deloc surprinzător, cunoscute fiind greutățile materiale prin care trecea la acea dată seminarul, întreținut practic prin donațiile unor credincioși pe care rectorul Durcovici reușise să-i antreneze în susținerea seminarului. Doar un sfert din cheltuielile seminarului erau acoperite din proprietățile de la Râmnicu Vâlcea (o vie) și Câmpulung (case). Se implica apoi în probleme privind procurarea cărților pentru bibliotecă și chiar în organizarea vacanțelor pentru seminariști. Era motivat mereu de ideea de a fi aproape de generațiile de seminariști, alături de care își unise practic, viața. Una din faimoasele decizii luate de rectorul Durcovici în primii ani ai activității sale a fost cea privind instituirea vacanțelor seminariștilor în afara propriilor familii, acțiune la care l-a asociat și pe arhiepiscopul Cisar. În acest sens, el a fost preocupat de la început de ideea amenajării unei case de vacanță speciale, după modelul celei de la Castel Gandolfo, proprietatea Colegiului Urbanian. Chestiunea devenise o prioritate, deoarece Seminarul din București nu dispunea de curte sau grădină pentru amenajarea unui loc de plimbare pentru seminariști. Problema a fost rezolvată o dată cu achiziționarea unui vast teren în suprafață de 35.000 mp, la Timișul de Jos, situat la altitudinea de 720 m, teren pe care se afla un edificiu, sistematizat ulterior conform cerințelor unei activități de seminar. Contribuția lui Durcovici la alegerea și cumpărarea terenului a fost determinantă, iar după reamenajarea complexului, arhiepiscopul Cisar îl descria drept "un petic de pământ atât de frumos și îndrăgit de studenți".

Într-o scrisoare adresată, la 9 ianuarie 1928, cardinalului Van Rossum, rectorul Durcovici promitea acestuia reîntoarcerea la vechile tradiții ale Seminarului bucureștean. Pentru seminariști, de exemplu, rectorul a interzis petrecerea vacanțelor în familie, impunând acestora să facă vacanțele împreună la vila de vară a seminarului de la Timișul de Jos. Intenționa totodată să permanentizeze schimburile de seminariști dintre seminariile din Iași și București.

O altă latură a activității rectorului Durcovici a fost cea privind organizarea studiului propriu-zis. Atât în cadrul seminarului mic, cât și în cel mare rectorul Durcovici a alcătuit o programă în deplin acord cu Congregația pentru Seminarii de la Roma, cât și cu Ministerul Cultelor și Instrucțiunii Publice din România. A selectat, de asemenea, un corp de profesori din rândul preoților bucureșteni, insistând ca aceștia să se implice în respectarea spiritului catolic și ecleziastic de către seminariști, cu ocazia predării lecțiilor. Referitor la acest aspect trebuie arătat faptul că atitudinea rectorului Durcovici a fost, în general, exigentă în organizarea și conducerea seminarului, impunând o disciplină de fier întregii pregătiri teologice a seminariștilor. A fost călăuzit de ideea de a forma seminariști cu un potențial serios privind cunoștințele generale și de specialitate, alături de formarea unor caractere și "suflete superioare", demne de viitorul unui preot. Totodată i-a îndemnat pe seminariști la o selectare superioară a calităților spirituale și intelectuale, îndepărtându-i de orice aspect lumesc din viața seminarului. Cu prilejul sfârșitului anului școlar 1933-1934, rectorul Durcovici s-a adresat seminariștilor cu următoarele cuvinte: "Trebuie să vă îndrept pe calea desăvârșirii". Ideea era de a le oferi seminariștilor "un maximum de caracter și de cunoștințe, pe lângă un suflet curat și evlavios" prin păstrarea spiritului umilinței, al supunerii și al evlaviei. De altfel, cele două linii directoare ale atitudinii pe care rectorul Durcovici a impus-o la seminarul bucureștean au fost "zelul în muncă și evlavia". "Numai prin zel și muncă - afirma Durcovici în cuvântarea de sfârșit de an școlar 1933-1934 - vă veți birui lumea și biruindu-vă pe voi în seminar, veți învinge lumea și o veți cuceri pentru Domnul. Aceasta este menirea voastră, nu alta, spre binele și mântuirea sufletului vostru și a sufletelor ce așteaptă de la voi cu sete mântuirea lor. Să știți să vă învingeți acuma, să vă dedicați cu totul datoriilor voastre, să vă formați acuma sufletul și mintea ca să deveniți vrednici slujitorii ei".

Rectorul Anton Durcovici era pătruns de ideea de a impune cu strictețe pietatea în tot ceea ce era prescris de canoanele Bisericii, precum și de faptul că într-o țară "majoritar schismatică și eterodoxă", pericolele pe care le putea întâlni un seminarist erau mult mai mari, motiv pentru care acesta avea nevoie de o "pietate solidă, generoasă și activă". În aceeași ordine de idei, rectorul Durcovici a ținut sub supraveghere strictă regula împărtășirii frecvente și cotidiene, spovada săptămânală și ocazii de spovadă în afară de aceasta, exercițiile spirituale, ziua de reculegere lunară, congregația mariană instituită numai pentru seminariști, meditațiile zilnice ținute de un preot, cărți speciale pentru seminariști, angajarea superiorilor și a profesorilor de a contribui prin exemplul propriu la respectarea acestor activități. "Numai printr-o astfel de autoperfecțiune, declara rectorul Durcovici în 1934, noile generații de preoți erau pregătite să asiste la ceea ce el credea cu tărie: marea unire a românilor cu Roma, eveniment care solicita ca seminariștii, viitorii preoți, să corespundă unei chemări superioare". În activitățile sale, rectorul Durcovici a căutat să se impună printr-o conduită personală și profesională exemplară atât în relațiile cu seminariștii, cât și cu profesorii seminarului. Cu toate că era absorbit de multitudinea obligațiilor administrative, părintele Durcovici a ținut cu regularitate lecțiile de religie, franceză, istorie universală, limba română, economie politică, drept, practică liturgică - la seminar, respectiv lecțiile de teologie morală, drept canonic și ascetica specială la Academia Teologică.

Și după ce a fost numit Vicar General, în anul 1935, rectorul Anton Durcovici a păstrat permanent o legătură cu seminarul său, indiferent de obligațiile sale suplimentare. Această preocupare, l-a determinat, în anul 1942, pe arhiepiscopul Alexandru Cisar să scrie nunțiului apostolic Andrea Cassullo, afirmând că Seminarul din București putea fi considerat la acea dată "cel mai bun din România sub toate punctele de vedere" și că studiile efectuate aici erau mai complete, mai severe și mai practice chiar decât la Colegiul "Urbanian" din Roma. Pentru a atinge aceste performanțe deosebite, seminarul a parcurs un drum lung, presărat de nenumărate dificultăți, având însă șansa de a avea în fruntea sa o persoană de excepție, care a fost rectorul Anton Durcovici.

În perioada Celui de-al Doilea Război Mondial, când seminarul se afla la Timișul de Jos, rectorul Durcovici, aflat la București, a ținut să fie în legătură permanentă cu profesorii de la seminar, aceștia trebuind să-l informeze săptămânal cu privire la evoluția procesului de învățământ și a situației fiecărui seminarist în parte. Tot în perioada războiului, rectorul Durcovici s-a confruntat cu două probleme speciale care țineau de pericolul rechiziționării localului de la Timiș, precum și problema premilităriei pentru studenții teologi. Nu numai seminariștii fuseseră însă afectați de război, ci și membrii corpului profesoral, așa cum a fost cazul preoților Ieronim Menghes și Ioan Müller, detașați printr-un ordin al președinției Consiliului de Miniștri în Transnistria pentru a asigura pastorația credincioșilor catolici de acolo. Tot din perioada războiului, mai punctăm faptul că, în condițiile dramatice ale închiderii localului Seminarului din Iași, rectorul Durcovici și-a dat acordul ca o parte dintre seminariștii ieșeni să fie găzduiți alături de colegii lor bucureșteni la Timișul de Jos. De asemenea, a primit la Timiș grupul de profesori de la seminarul ieșean, iar preotul Andrei Asaftei a fost numit chiar prefect. În iulie 1945, seminariștii ieșeni au părăsit Timișul de Jos, pentru a se întoarce la Iași, într-un local provizoriu, amenajat lângă reședința episcopală. Imediat, rectorul Petru Pleșca a scris, la 22 decembrie 1945, rectorului Anton Durcovici următoarele: "Monseniore, sfintele sărbători ne reînnoiesc datoriile ce le avem noi din Iași față de Sfinția Voastră. În încercările ce s-au abătut peste noi, am fost așa de larg și binevoitor ajutați. Vă păstrăm, monseniore, cea mai vie recunoștință. Salvarea seminariștilor noștri la vârsta lor cea mai critică, în timpuri fără sprijin și fără de putere, a fost o mare operă apostolică. Elevii s-au întors de la Timiș cu un spirit ridicat, plin de admirație și recunoștință pentru bunătatea Sfinției voastre și a monseniorului Iovanelli și cu cele mai plăcute amintiri. Școala am început-o la 12 noiembrie și merge totul bine. Câștigând procesul, am evacuat chiriașii, așa că avem local suficient și igienic pentru toți elevii. Monseniore, ne rugăm împreună cu elevii ca sfintele sărbători, să vă aducă o alinare a suferințelor pricinuite de încercările din seminarul din Timiș. Să puteți începe cât de curând școala, în acel colțișor de rai pământesc, de care ne simțim și noi legați".

La 16 noiembrie 1947, după numirea sa ca episcop de Iași, Anton Durcovici a părăsit oficial funcția de rector al Seminarului bucureștean, fiind înlocuit de preotul Edmund Barciovschi.

» înapoi la cuprins «

 

web analytics



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat