Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL DURCOVICI  

» înapoi la cuprins «

Temele predicilor tematice pentru Advent 2013

Viața eroică a episcopului Anton Durcovici

Pr. Alois Moraru

Sâmbătă, 14 decembrie

Tema 11: Membru și președinte al Uniunii Apostolice a Clerului

Așa cum am subliniat de mai multe ori în temele anterioare, preotul Anton Durcovici s-a dedicat total slujirii sacerdotale în diferitele misiuni care i-au fost încredințate. Cu toate că era preocupat cu numeroase activități, nu a neglijat formarea permanentă și îndeplinirea minuțioasă a programului spiritual pe care și l-a impus. Pentru a urma un itinerar cât mai perfect, în anul 1923 s-a înscris în mișcarea Uniunea Apostolică a Clerului, care a fost binecuvântată și încurajată până atunci de papii Pius al IX-lea, Leon al XIII-lea, Pius al X-lea (el însuși membru al Uniunii) și Benedict al XV-lea. Această Uniune a fost înființată parohul Bartolomeu Holzhauser și dorea să fie pentru clerul secular un sprijin puternic pe calea sfințirii personale și un imbold continuu la munca apostolică în via Domnului. Cu ajutorul ei, preotul, mai ales cel tânăr, va păstra mai ușor și va dezvolta în el însuși duhul preoțesc, deoarece membrul Uniunii va observa un regulament cuvenit, experimentat de multă vreme, împlinind exact exercițiile vieții spirituale, cultivând și mai departe studiile teologice și, ceea ce este esențial în Uniunea Apostolică, el se supune de bunăvoie idealului desăvârșirii preoțești, unui control regulat și permanent.

La câteva luni după ce s-a înscris în această asociație pentru preoți, într-o scrisoare adresată cardinalului Van Rossum, prefectul Congregației De Propaganda Fide, la 25 august 1924, preotul Anton Durcovici, după ce face cunoscută activitatea sa ca director al Liceului "Sfântul Andrei" din București, asistența pastorală o dată la trei săptămâni în Parohia Târgoviște și promovarea, la 19 martie 1923, în rândul canonicilor catedralei din București, adaugă: "Fiind convins că munca preotului este lipsită de roade dacă nu lucrează la sfințirea sa proprie, m-am înscris în Uniunea Apostolică a Preoților Diecezani și sper, cu harul lui Dumnezeu să pot corespunde în felul acesta mai bine vocației mele sfinte".

După cum prevedeau normele statutare, prima treaptă a aderării este aspirandatul, care durează 6-12 luni, timp în care candidatul ia cunoștință mai îndeaproape cu spiritualitatea mișcării. După acest timp, convins că este pregătit să adere definitiv, face așa-numita promissio stabilitatis (făgăduința de statornicie). Iată textul unei astfel de angajări: "Eu..., pentru a mă putea dedica din plin sfințirii proprii și mântuirii sufletelor, înaintea Preasfintei Treimi, sub auspiciile Preasfintei Inimi a lui Isus, sub ocrotirea Fecioarei Nepătate, a îngerului meu păzitor și a sfântului Iosif, spre mai marea slavă a lui Dumnezeu, intru de bună voie în Uniunea Apostolică a Preoților Diecezani ai Preasfintei Inimi a lui Isus, aprobată de papii Leon al XIII-lea și Pius al X-lea, iar canonicește întemeiată de Benedict al XV-lea în bazilica Preasfintei Inimi de pe Mont-Martre din Paris, prin scrisoarea apostolică din 17 aprilie 1921. Având deplină cunoștință despre regulele acestei opere, încredințându-mă în Inima lui Isus, promit să le observ până la moarte".

Fiecare membru al grupului trebuia să recite zilnic această Rugăciune a membrilor Uniunii Apostolice: "Doamne Isuse, tu ne-ai ales ca să fim în serviciul Tatălui și al fraților noștri. Cunoscând mărginirea și slăbiciunea noastră, îți mulțumim pentru lucrurile minunate pe care le realizezi în noi. Însuflețiți de dorința arzătoare de a te sluji, voim să fim semnele vii ale prezenței tale. Harul tău să inspire și să susțină eforturile noastre; să ne ajute a fi totdeauna gata în împlinirea datoriei, voind ceea ce voiești tu, muncind întru mărirea Tatălui cu o inimă neîmpărțită. Dă-ne convingerea că Duhul tău lucrează în lume și că ne preîntâmpină. Astfel, vom putea repeta cu sfântul Paul: «Nu mai sunt eu care trăiesc, ci Cristos este acela care trăiește în mine», și vom forma împreună cu toți preoții din lume o Uniune Apostolică bogată în viață spirituală, totdeauna gata la ajutorarea frățească, cu bucuria fidelă a Bisericii tale. Preasfântă Fecioară Marie, sfinte Pius al X-lea, sfinte Ioane Vianney, rugați-vă pentru noi!"

Aderarea la Uniunea Apostolică a Clerului, atât ca aspirant, cât mai cu seamă prin angajarea definitivă, se evidențiază printr-un control riguros exercitat de către fiecare membru asupra vieții sale spirituale, prin folosirea unei fișe tip, numită ratio mensis cuprinzând 13 obiective spirituale obligatorii și încă vreo 6-7 facultative, tipărite în limba latină. Iată care sunt acestea: 1. Meditație - o jumătate de oră; 2. Studiu bisericesc - o jumătate de oră; 3. Examen particular de conștiință; 4. Lectură spirituală; 5. Breviarul (matutinum et laudes) înainte de sfânta Liturghie; 6. Rozariul (a treia parte); 7. Rugăciunea Domine Jesu specifică Uniunii Apostolice; 8. Vizita la Preasfântul Sacrament; 9. Notarea veniturilor și a cheltuielilor; 10. Examenul general de conștiință; 11. Notarea schedulei; 12. Spovada o dată la două săptămâni; 13. Reculegerea lunară. Pe orizontala foii se află în cifre cele 31 de zile posibile ale lunilor. Pentru modul de conformare stau la dispoziție trei semne: "O" pentru omiterea voluntară a vreunui obiectiv spiritual, "+" pentru omiterea involuntară și "X" pentru conformarea întocmai. Notarea se face zilnic în dreptul fiecărui obiectiv. În partea de jos a schedulei sunt indicate câteva obiective care pot, dar nu trebuie să fie notate: 1. Scularea la ora stabilită (cel puțin o oră înainte de sfânta Liturghie); 2. Pregătirea la sfânta Liturghie; 3. Mulțumirea după sfânta Liturghie (un sfert de oră); 4. Pregătirea meditației; 5. Citirea biblică (un capitol); 6. Sfânta Liturghie în cinstea Inimii Preasfinte a lui Isus în prima vineri din lună cu un memento special pentru propășirea Uniunii Apostolice.

Aceste fișe de analiză a vieții spirituale trebuiau completate zilnic și trimise moderatorului în primele cinci zile ale lunii următoare. În dreapta sus a paginii era trecută deviză: Toate pentru Inima Preasfântă a lui Isus prin Neprihănita Maria. Notarea își aduce roadele spirituale în măsura sincerității fiecăruia. Moderatorul, căruia i se trimite schedula, o verifica și o returna expeditorului cu eventuale observații, sfaturi și o mică penitență, de obicei recitarea unei rugăciuni.

În Arhiva Episcopiei Romano-Catolice de Iași se află câteva zeci de asemenea fișe completate de preotul Anton Durcovici, având notate și data când a făcut promissio stabilitatis: septembrie 1923. Din aceste fișe am putut vedea modul în care el își îndeplinea exercițiile sufletești, dar și observațiile făcute de asistentul general din Germania, pr. Maximilian Juttner. După o atentă examinarea a modului în care preotul Anton Durcovici s-a implicat în această operă, responsabilii generali ai Uniunii l-au considerat capabil să asocieze preoți din România dispuși să trăiască în spiritul ei. În acest sens, pr. Maximilian Juttner i-a trimis formulare de instrucțiuni cuprinzând douăzeci de articole după care se orientează orice responsabil diecezan: "Este ales pentru un mandat de șase ani, putând fi reales. El numește doi asistenți. Promissio stabilitatis, ca angajare definitivă, se face în scris, în fața Preasfântului Sacrament și se trimite directorului diecezan. Din acest moment, aderarea este considerată deplină, irevocabilă. Fiecare nou membru va face tot posibilul ca și alți confrați să adere. Va încuraja pe membrii diecezei în observarea cu fidelitate a programului spiritual oglindit în schedula notată zilnic. În cazuri deosebite se va adresa asistentului general al Uniunii. Trimite fișei lunare asistentului general. Se îngrijește de întrunirile anuale, trimestriale, pe cât posibil chiar în fiecare lună, la care sunt chemați toți membrii. Propune ordinea de zi cu tematica respectivă. Totdeauna se începe cu invocarea Duhului Sfânt, rugăciunea Tatăl nostru și Bucură-te, Marie, pentru Sfântul Părinte, pentru superiorul general al uniunii și pentru episcopul diecezan. Urmează expunerea temelor, discuțiile și concluziile. În final, cu toții se roagă Tatăl nostru și Bucură-te, Marie pentru membrii răposați ai uniunii. Dacă dieceza este mare ca întindere și numărul membrilor aderenți la Uniune este mare, directorul diecezan va putea forma filiale, dirijate de asistenți, care vor ține strâns legătura cu centrul. Aceștia vor trimite schedula lunară directorului diecezan. La sfârșitul fiecărui an va întocmi o dare de seamă cu privire la situația Uniunii Apostolice în dieceza respectivă, pe care o va trimite asistentului general".

După mediatizarea acestui grup și analiza beneficiilor Uniunii Apostolice în România, mai ales în Arhidieceza de București și Dieceza de Iași, preotul Anton Durcovici a ținut să aibă consimțământul și binecuvântarea arhierească a episcopilor acestor dieceze. Prin două scrisori, prima din 6 octombrie 1926, către episcopul de Iași, Mihai Robu, iar a doua, datată 9 octombrie 1926, către arhiepiscopul de București, Alexandru Teodor Cisar, le aduce la cunoștință că a fost rugat de către asistentul general al Uniunii Apostolice a Preoților Seculari, al cărui membru este de câțiva ani, să ia asupra sa direcțiunea membrilor acestei societăți din cele două eparhii. Mai mult, preotul Durcovici a cerut episcopului Mihai Robu să-i aprobe numirea ca director al Uniunii Apostolice și pentru Dieceza de Iași până când un preot al acestei dieceze va fi numit în această misiune. Începutul activității în aceste dieceze a fost modest. Legătura cu asistentul general al Uniunii, pr. Maximilian Juttner, îl încuraja pe directorul Durcovici în misiunea de coordonator. Pe verso-ul schedulei din luna august 1927, asistentul general îi scria: "Preaiubitule director, Dumnezeu în bunătatea sa nemărginită dă îndeosebi preoților haruri îmbelșugate ca să aducă roade în Duhul Sfânt, și anume: iubire, pace, bucurie, răbdare, blândețe ș.a., să-și împlinească cu dragă inimă minunatele exerciții zilnice ale Uniunii Apostolice, notându-le cu sârguință și cu multă recunoștință".

Întrucât anul 1928 nu a adus progrese notabile în diecezele de București și Iași, preotul Anton Durcovici s-a îndreptat spre Biserica Unită cu Roma, Greco-Catolică. Episcopul Lugojului, Alexandru Nicolescu, delegă pe secretarul său George Fireza ca să țină legătura cu directorul național. De la Mitropolia Blajului aceeași misiune o are profesorul Ioan Coltor, dar pentru puțin timp, deoarece trece la cele veșnice. Un rol deosebit de activ, mobilizator pentru Mitropolia Blajului, îl va avea pr. Liviu Chinez, care va păstra strâns legătura cu directorul național al Uniunii Apostolice. În diecezele greco-catolice de Oradea și Cluj, s-au evidențiat în opera de aderare a cât mai multora, preoții Ioan Bal și Simeon Chișiu. Fiind o inițiativă romano-catolică, incluzând preoți celibatari, deschiderea spre Biserica Greco-Catolică dădea naștere unor nedumeriri din cauza deosebirilor rituale și disciplinare. În general, inițiativa de a intra în Uniunea Apostolică era făcută pentru Biserica Greco-Catolică preoților celibi, al căror număr era mult mai mic în comparație cu majoritatea celor căsătoriți. Trecând peste aceste deosebiri, în deceniul al patrulea din secolul trecut tot mai mulți preoți greco-catolici celibi au cerut să fie primiți în Uniunea Apostolică, mai întâi cu o perioadă de probă, iar apoi, cu promissio stabilitatis, definitiv. Directorul național, Anton Durcovici, îi acceptă cu drag, dar ține să aibă o confirmare cât mai clară din partea Forului Central al Uniunii.

Anii au trecut și, în ciuda dificultăților politice și economice, directorul național Anton Durcovici a continuat cu multă dăruire munca de supraveghere, de admitere și însuflețire a clerului aparținând Uniunii Apostolice, ocupându-se atât de preoții de rit latin cât și de cei de rit oriental. Mulți dintre elevii Seminarului arhidiecezan din București, care l-au avut ca rector și profesor, au acceptat cu drag să fie dirijați în continuare în cadrul Uniunii Apostolice. Chiar și din diecezele latine din Transilvania unii preoți de etnie maghiară au ținut să facă parte din gruparea română.

Misiunea de conducere a Uniunii Apostolice a Preoților din România a fost exercitată de preotul Anton Durcovici până în ziua de 30 octombrie 1947, când a fost numit de către papa Pius al XII-lea episcop al Diecezei de Iași. Odată acceptată această numire, a fost ales ca președinte al Uniunii Apostolice pentru Arhidieceza de București preotul Ieronim Menges.

Odată cu instaurarea regimului comunist în România, în anul 1948, și interzicerea asociațiilor de preoți, Uniunea Apostolică a Clerului din România și-a încetat activitatea, dar mulți preoți au continuat această lucrare în mod particular.

» înapoi la cuprins «

 

web analytics



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat