|
Daniel Profil general Daniel s-a născut lângă Ierusalim, dintr-o familie de neam ales, iar la momentul deportării în Babilon avea paisprezece ani. Pentru că era considerat minor și ca atare nu putea fi inclus printre cei care trebuiau să execute munci grele, Daniel este încredințat lui Așpenaz, mai marele peste eunucii regelui, pentru a învăța principiile științei cunoscute la acea vreme. Daniel însă, cunoscând prescripțiile legii lui Dumnezeu și dorind să nu le încalce, cere eunucului pus să se ocupe de formarea lui și a prietenilor lui să le îngăduie să consume doar legume și fructe și să trăiască după obiceiul lor de credință. După o probă, eunucul le permite, iar în scurt timp, Daniel și prietenii săi arătau mult mai frumoși și mai viguroși decât cei care se hrăneau cu mâncarea care provenea de la masa regelui. Înțelepciunea de care dă dovadă Daniel este rară. Povestea Suzanei și a bătrânilor care o acuză că a păcătuit, precum și deznodământul ei fericit a rămas și va rămâne un adevărat model de judecată. Înțelepciunea lui nu este o simplă abilitate mentală sau o simplă șiretenie. Daniel a primit de la Dumnezeu darul de a tălmăci visele. Va rămâne clasic visul cu statuia al lui Nabucodonosor, prin care Dumnezeu prevestește că înainte de venirea împărăției Fiului său, vor mai veni alte împărății mai mici, dar care vor dispărea în fața celei a lui Cristos. În viziunea celor trei cuvinte pe care o mână le scria pe perete: "Numărat, cântărit, împărțit" (Dan 5,25), Daniel prevestește sfârșitul regelui Baltazar, fiul lui Nabucodonosor, cel care i-a urmat tatălui său pe tron. Acesta a dat un ospăț la peste o mie de dregători, iar în toiul ospățului a cerut să i se aducă vasele sfinte, din care a băut el și dregătorii lui. Datorită înțelepciunii sale, Daniel se face iubit și respectat la curtea regelui, iar regele Darius, cel care a urmat lui Baltazar, îi va oferi o cinste deosebită. Totuși, sfetnicii regelui reușesc să impună regatului o lege prin care toți trebuiau să se închine regelui, ceea ce contravenea credinței lui Daniel, în unicul și atotputernicul Dumnezeu. Daniel nu ia în seamă această lege, iar la semnalul stabilit, nu se închină regelui, iar acesta este nevoit să-l arunce în groapa leilor, de unde va ieși teafăr. În schimb sunt aruncați fiarelor flămânde cei care i-au dorit răul lui Daniel. După acest eveniment, Daniel are mai multe viziuni: vede patru fiare fioroase ieșind din mare, îl vede pe Dumnezeu-judecătorul, care are îmbrăcămintea albă ca zăpada, iar părul alb ca lâna și judecă neamurile de pe un tron din foc. În viziunea sa, "pe norii cerului venea cineva ca Fiul Omului și el a înaintat până la cel vechi de zile și a fost dus în fața lui. Și lui i s-a dat slava și împărăția, și toate popoarele, neamurile și limbile îi slujeau lui. Stăpânirea lui este veșnică, stăpânire care nu va trece, iar împărăția lui nu va fi nimicită niciodată" (Dan 7,13-14). A urmat apoi viziunea berbecului cu două coarne, căruia nu i se putea împotrivi nimeni și a țapului cu un singur corn între ochi, care a atacat și a ucis berbecul, semne ale împărățiilor care deși vor părea de neînvins, se vor succeda una după alta, până când Dumnezeu va instaura împărăția Fiului său. Într-o altă viziune i s-a arătat acela care avea înfățișarea fiului omului (cf. Dan 10,16), care îl va încuraja să ducă mai departe misiunea încredințată lui de Dumnezeu. Ultimele profeții vor fi despre regii Persiei, Egiptului și Siriei, iar ultima viziune despre învierea morților și Anticrist. Obiectiv Păstrarea și trăirea credinței indiferent de conjuncturi. Învățătură Împrejurările în care Daniel ajunge la curtea regelui Babilonului, modalitatea în care crește și dobândește înțelepciunea, toate ne conduc spre același punct: Dumnezeu s-a folosit de Daniel pentru a se face cunoscut regilor babilonieni și poporului peste care aceștia domneau. Nabucodonosor este impresionat de răspunsul pe care Daniel îl dă tălmăcirii visului lui, legat de statuia uriașă, formată din mai multe tipuri de materiale. Se pare însă că Nabucodonosor uită această lecție atunci când construiește el însuși o statuie imensă și poruncește ca toți să se închine în fața ei. Când cei trei tineri refuză, sunt aruncați în cuptorul încins, dar sunt salvați în mod miraculos de către un înger al Domnului. Din nou, Nabucodonosor primește o lecție de credință și-l preamărește pe Dumnezeu, recunoscându-l ca fiind singurul adevărat. Baltazar, după ce Daniel îi deslușește misterul scrierii celor trei cuvinte de către o mână, este îmbrăcat în veșminte regești, dându-i-se o onoare deosebită. Regele Darius, după ce se lasă înduplecat de către dregătorii săi în a nu permite supușilor să se închine altor dumnezei, decât lui singur, după ce Daniel este descoperit în camera sa rugându-se dumnezeului lui Israel, cu fața îndreptată spre Ierusalim, este aruncat în groapa leilor. Și aici se arată măreția lui Dumnezeu, care închide gura leilor, iar aceștia nu-l sfâșie pe Daniel. Din nou, regele este marcat de intervenția divină și dă un edict ca în tot imperiul, toți supușii să se închine unui singur Dumnezeu, cel al lui Daniel. Daniel este cel care prin viziunile sale deschide drumul spre apocalipsă. Viziunile sale se aseamănă foarte mult cu cele descrise de sfântul Ioan în Cartea Apocalipsei. Lumea plină de mister pe care o vede Daniel în viziunile sale ne orientează, ca și pe babilonieni, spre credința în singurul Dumnezeu, Dumnezeul alianței, care va învia morții și care va instaura împărăția Fiului său pe pământ. Practic - Citiți cu multă atenție un fragment din Cartea profetului Daniel. Care este reacția imediată pe care o trezește? - Cum explicați faptul că deși regii Babilonului vedeau măreția lui Dumnezeu care lucra în Daniel, deși îl recunosc și-l preamăresc de la o faptă la alta, dau impresia că îl uită și vor din nou să fie considerați ei sau zeii lor ca adevărații dumnezei? - Faptul că Daniel, deși este în exil, se închină Dumnezeului lui Israel, fără să-i fie frică de consecințe, amintește de primii creștini, care, puși să se închine altor zei, nu se închinau decât lui Isus Cristos, singurul Mântuitor. Identificați o împrejurare în care ați fost puși în situația de a nu vă închina lui Dumnezeu. (ex: nu ați fost lăsați la sfânta Liturghie, ați fost luați în râs când v-ați făcut semnul sfintei cruci etc.). - Privit în ansamblu, ce vă inspiră Daniel ca profet? Texte de referință "Printre ei se aflau din fiii lui Iuda: Daniel, Anania, Misael și Azaria. Și căpetenia eunucilor le-a dat nume și a chemat pe Daniel, Beltșațar, pe Anania, Șadrac, pe Misael, Meșac și pe Azaria, Abed-Nego" (Dan 1,6-7). "A răspuns regele către Daniel și a zis: «Cu adevărat Dumnezeul vostru este Dumnezeul dumnezeilor și stăpânul regilor, descoperitorul tainelor, căci tu ai putut să descoperi această taină». Atunci regele a ridicat la mare vrednicie pe Daniel și i-a dat daruri și numeroase lucruri de mare preț și l-a pus guvernator peste tot ținutul Babilonului și căpetenie peste toți înțelepții Babilonului" (Dan 2,47-48). "Am privit în vedenia din noapte și iată pe norii cerului venea cineva ca Fiul Omului și el a înaintat până la cel vechi de zile și a fost dus în fața lui. Și lui i s-a dat slava și împărăția, și toate popoarele, neamurile și limbile îi slujeau lui. Stăpânirea lui este veșnică, stăpânire care nu va trece, iar împărăția lui nu va fi nimicită niciodată" (Dan 7,13-14). Rugăciune Doamne, tu ești stăpânul tuturor. Nici o creatură nu te poate întrece în dumnezeire. Dă-ne curajul trăirii credinței, indiferent de loc și timp și ajută-ne să nu ne rușinăm de tine, Dumnezeul nostru atotputernic. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |