CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (II) |
|
Tema 1
Revelația și transmiterea revelației divine
Cap. I-II; nr. 2-10
Constituția dogmatică despre revelația divină, Dei Verbum, dedică două capitole revelației divine. Revelația este de fapt temelia întregului edificiu al Bisericii și punctul obligatoriu de referință pentru orice teologie și pentru viața Bisericii.
1. Revelația
Din punct de vedere etimologic, cuvântul "revelație" (lat. revelatio) înseamnă "descoperire" sau "dezvăluire". Când vorbim de revelație, ne referim la faptul că Dumnezeu ne-a dezvăluit nouă oamenilor misterul ființei sale și voința sa cu privire la lume și la mântuirea oamenilor. Dei Verbum afirmă: I-a plăcut lui Dumnezeu, în bunătatea și înțelepciunea sa, să se dezvăluie și să facă cunoscut misterul voinței sale: prin Cristos, Cuvântul făcut trup, oamenii pot ajunge la Tatăl în Duhul Sfânt și se fac părtași la firea dumnezeiască (nr. 2).
Revelația lui Dumnezeu se realizează prin fapte și cuvinte legate strâns între ele (nr. 2). Cuvintele explică semnificația faptelor lui Dumnezeu în istorie iar faptele sale confirmă cuvântul pe care Dumnezeu l-a rostit.
Cum ni se revelează Dumnezeu? Dei Verbum menționează mai întâi o sursă permanentă a revelației divine, și anume lumea creată, din care Dumnezeu a făcut o mărturie permanentă despre sine (nr. 3). Apoi este evocată perioada începuturilor omenirii, când a avut loc drama căderii în păcat și când Dumnezeu a intrat în dialog cu omenirea decăzută, pe care o orientează spre speranța mântuirii. Continuând să prezinte etapele revelației, conciliul vorbește mai departe de chemarea Israelului care devine depozitar al revelației divine și purtător al mesajului mântuirii ca pregătire a evangheliei. După o menționare rapidă a rolului Israelului, conciliul, împrumutând limbajul Scrisorii către Evrei, proclamă solemn momentul culminant al revelației: După ce de multe ori și în multe chipuri Dumnezeu ne-a vorbit prin profeți, în zilele acestea din urmă ne-a vorbit prin Fiul său. În Isus Cristos, revelația divină ajunge la cea mai înaltă expresie: Însă profunzimea adevărului dezvăluit prin revelație, atât despre Dumnezeu cât și despre mântuirea omului, ne strălucește în Cristos, care este mijlocitorul și, în același timp, plinătatea întregii revelații (nr. 2). Cristos este mijlocitorul deoarece cunoașterea gloriei divine strălucește pe chipul lui Cristos și plinătate deoarece Fiul este darul cel mai mare pe care Tatăl ni-l poate face.
De aceea revelația divină este revelație "creștină" și constă în întâlnirea cu o persoană divină care se manifestă în istorie: Cristos. În Cristos, Dumnezeu se face om pentru că voiește să lege un dialog de iubire cu oamenii. Într-o frază deosebit de concentrată conciliul rezumă întreaga semnificației a evenimentului Cristos: Prin toată prezența și manifestarea sa, prin cuvinte și fapte, prin semne și minuni, dar mai ales prin moartea sa și prin glorioasa înviere din morți și, în sfârșit, prin trimiterea Duhului adevărului, el împlinește și desăvârșește revelația și o întărește cu mărturia divină: Dumnezeu este cu noi pentru a ne elibera de întunericul păcatului și al morții și a ne învia spre viața veșnică (nr. 4).
Cu venirea lui Cristos în lume Dumnezeu ne-a comunicat substanțial tot conținutul revelației, așa încât nu mai avem de așteptat o nouă revelație publică înainte de arătarea în glorie a Domnului nostru Isus Cristos (nr. 4). Această afirmație este deosebit de importantă deoarece face diferența netă și calitativă dintre revelația prin Isus Cristos și revelațiile particulare care s-au verificat în istoria Bisericii.
Astfel, în revelația prin Isus Cristos, Dumnezeu ni s-a făcut cunoscut pe sine și ne-a făcut cunoscute hotărârile referitoare la mântuirea omenirii (nr. 6). Deși poate fi cunoscut cu lumina naturală a rațiunii umane, Dumnezeu ne-a făcut cunoscute prin revelație lucruri pe care mintea omenească nu ar fi fost capabilă să le descopere singură.
» înapoi la cuprins «