|
Adam Profil general Adam este primul om creat de Dumnezeu. Numele său înseamnă roșcat, roșcat datorită lutului din care a fost alcătuit și care avea această culoare. Nu a cunoscut niciodată părinți, așa cum îi cunoaștem noi pe ai noștri, nu a experimentat deloc vârsta copilăriei. A fost creat încă de la început ca fiind adult. A fost modelat din țărâna pământului și a primit viață prin suflul creatorului. Ajutat de el, Dumnezeu a dat nume tuturor animalelor și păsărilor, apoi a trimis asupra sa un somn adânc pentru a-i face pe cineva asemenea lui. Astfel, din coasta sa, Dumnezeu a scos-o pe Eva, soția sa, și i-a binecuvântat spunându-le "să crească, să se înmulțească și să stăpânească pământul" (Gen 1,28). După ce a fost creat alături de soția sa, Eva, au fost puși de Dumnezeu în grădina Eden sau Paradis, grădină în mijlocul căreia se afla plantat pomul cunoașterii binelui și al răului. În același timp au primit de la Dumnezeu porunca de a mânca din toți pomii grădinii, fără însă să mănânce din pomul cunoașterii binelui și al răului. Șiretenia diavolului, venit la cei doi sub chipul șarpelui, le-a întunecat mintea, le-a slăbit voința, și au gustat din fructul lui, motiv pentru care au fost alungați din paradis. A fost un păcat de neascultare în urma căruia au pierdut paradisul. Acesta este pentru Adam momentul în care viața lui devine o adevărată aventură. E conștient că trebuie să-și câștige existența muncind din greu pământul. Are nevoie de haine pentru a-și acoperi goliciunea trupului, până atunci insesizabilă. Iar la sfârșitul vieții va trebui să se întoarcă în pământul din care fusese luat. Între timp, după izgonirea din paradis, Adam îi va avea pe Cain și pe Abel. După uciderea lui Abel de către Cain, Adam îl va avea pe Set, după care va avea mulți alți fii și fiice (cf. Gen 5,4). A trăit nouă sute treizeci de ani, după care a murit și a fost îngropat în pământul din care fusese plămădit. Obiectiv Conștientizarea că păcatul conduce la pierderea harului. Învățătură Adam a fost primul om creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, cu minte și voință, capabil să iubească și să fie iubit. A fost capodopera creației, creat la sfârșit tocmai pentru a marca regalitatea sa față de celelalte creaturi. Un om care, deși nu a cunoscut părinți și copilărie, ca atare nu a învățat încă de mic să aprecieze valoarea binelui și să se ferească de rău, la momentul ispitei a cedat diavolului șiret. A ignorat glasul lui Dumnezeu care poruncise să nu se atingă de fructul cunoașterii binelui și al răului, cedând glasului lingușitor al diavolului. Costul a fost mare, a pierdut paradisul, a pierdut legătura cu Dumnezeu, legătură pe care o va restabili cu greu, mult mai târziu, mai întâi Dumnezeu însuși prin alianțele încheiate cu poporul sfânt, apoi definitiv prin Fiul său, Isus Cristos, prin patima, moartea și învierea sa. Păcatul de neascultare al lui Adam, fiind primul om creat vreodată, s-a moștenit de la om la om și este cunoscut ca fiind păcatul strămoșesc. Este păcatul pe care, prin naștere, îl moștenește fiecare om. Au fost scutiți de el Isus Cristos, Fiul unic al lui Dumnezeu și preasfânta Fecioară Maria, mama aleasă de Dumnezeu să-l aducă în lume pe Fiul său. Este păcatul care se iartă prin botez. Munca de care este conștient Adam devine o constantă fundamentală a vieții sale. El știe că fără muncă nu va putea să se mențină în viață. Cu mâinile sale va trebui să-și câștige existența, cu ele se va îmbrăca, cu ele se va hrăni. Se simte singur și are nevoie de iubirea soției, care la rândul ei simte același lucru. Creați unul pentru altul, pentru a perpetua specia umană, devin dependenți unul de celălalt. Greutatea muncii, spinii și pălămida câmpului, povara educației copiilor, devin pentru Adam tot atâtea momente în care simte umilința rezultată în urma păcatului. Prin neascultarea lui Adam, diavolul își face loc în viața lui. Adam va experimenta prezența răului și după el urmașii săi. Păcatul, caracteristica principală a diavolului, îl va însoți pe primul om și după el pe toți ceilalți la tot pasul. Iar omenirea, după Adam, și-l va însuși, îl va experimenta până acolo încât "răbdarea" lui Dumnezeu va ajunge la capăt. Drept consecințe, după alungarea din paradis, urmează fuga lui Cain, potopul, încurcarea limbilor la turnul din Babel, pedepsele primite individual sau comunitar în cadrul poporului ales, robia, molime, războaie, moarte etc. Isus Cristos, prin răscumpărarea adusă spală păcatele tuturor oamenilor, redă harul și-l face pe om capabil să intre în posesia vieții veșnice, să revină la starea inițială de dinainte de păcat. Practic - Enumerați câteva din consecințele vizibile ale păcatului lui Adam. - Cunoscând raportul care există între lege și pedeapsă, cum considerați pedeapsa primită de Adam, de a fi exclus din paradis? - În ce măsură blestemul făcut de Dumnezeu asupra lui Adam și a Evei este experimentat astăzi asupra bărbaților și a femeilor? - Cum explicați existența răului în lume, atâta timp cât în Sfânta Scriptură nu se vorbește de crearea lui? - Cum credeți că ar reacționa oamenii de astăzi puși în fața pomului binelui și al răului, precum odinioară Adam și Eva? - Există la oamenii de astăzi reminiscențe concrete de la primii oameni? Texte de referință "Și a zis Dumnezeu: «Să facem om după chipul și asemănarea noastră, ca să stăpânească peștii mării, păsările cerului, animalele domestice, toate vietățile care se târăsc pe pământ și tot pământul!». Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat și femeie. Și Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: «Creșteți și vă înmulțiți și umpleți pământul și supuneți-l și stăpâniți peste peștii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietățile care se mișcă pe pământ și peste tot pământul!»" (Gen 1,26-28). "Atunci, luând Domnul Dumnezeu țărână din pământ, a făcut pe om și a suflat în fața lui suflare de viață și s-a făcut omul ființă vie" (Gen 2,7). "Atunci a trimis Domnul Dumnezeu un somn adânc asupra lui Adam și, adormind, a luat una dintre coastele sale și a astupat locul cu carne. Iar coasta luată din Adam a făcut-o Dumnezeu femeie și a adus-o la Adam. Și a zis Adam: «Iată os din oasele mele și carne din carnea mea, ea se va numi femeie, pentru că este luată din bărbatul ei. De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu soția sa și vor fi amândoi un singur trup». Adam și femeia lui erau amândoi goi și nu se rușinau" (Gen 2,21-25). "Și a strigat Domnul Dumnezeu pe Adam și i-a zis: «Adame, unde ești?». A răspuns acesta: «Am auzit glasul tău în rai și m-am temut, căci sunt gol și m-am ascuns». Și i-a zis Dumnezeu: «Cine ți-a spus că ești gol? Nu cumva ai mâncat din pomul din care ți-am poruncit să nu mănânci?». Și a zis Adam: «Femeia pe care mi-ai dat-o să fie cu mine, ea mi-a dat să mănânc...». Iar lui Adam i-a zis: «Pentru că ai ascultat de cuvântul femeii tale și ai mâncat din pomul din care ți-am poruncit: "Să nu mănânci", blestemat va fi pământul pentru tine! Cu osteneală să te hrănești din el în toate zilele vieții tale»" (Gen 3,9-12.17). Rugăciune Îți mulțumim, Doamne, pentru că prin Adam ai avut inițiativa de a ne crea. Generozitatea ta nu a cunoscut și nu cunoaște margini. Ajută-ne să fim recunoscători față de generozitatea ta, împlinind în toate voința ta preasfântă. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |