|
Adaos Lectio divina pentru solemnitatea Neprihănitei Zămisliri Va fi numit Fiul Celui Preaînalt (Lc 1,26-38). Atunci când vrem să facem lectio divina în grup trebuie să ne pregătim în mod adecvat. Concret: - să stabilim cu grijă timpul și locul cel mai potrivit persoanelor care participă pentru a favoriza reculegerea; - textul să fie ales dinainte, făcut cunoscut și adaptat culturii și spiritualității grupului: Ce spune textul în sine? Ce-mi spune mie, ce ne spune nouă? Ce mă face acest text să-i spun lui Dumnezeu? - nu este un studiu biblic: citim, recitim, rumegăm cuvântul și ascultăm ce vrea să ne spună; - cineva din grup să se ocupe de pregătirea unui comentariu exegetic cel puțin esențial și să conducă desfășurarea în diferitele faze; - toți să aibă aceeași traducere a textului; - pregătirea locului: o icoană, o biblie mai mare, o lumânare, flori, uneori un fond muzical, scaunele așezate în cerc; - cel care conduce stabilește forma de început, trecerea de la o fază la alta, încheierea (să dureze 40-60 de minute); - scopul principal nu este de a interpreta Biblia, nici de a cunoaște conținutul Cărții Sfinte, de a ne mări cunoștințele, de a afla lucruri extraordinare, ci de a descoperi, ajutați de cuvântul scris, cuvântul viu pe care Dumnezeu îl pronunță azi în viața fiecăruia dintre noi. Traducere din B. Secondin, La lettura orante della Parola, Messagero, Padova 2001, 79-91. *** Figura Mariei este centrală în Advent: fie pentru că este mama aceluia pe care îl așteptăm, fie pentru modelul fecioarei care așteaptă, fie pentru evenimentele precedente nașterii Mântuitorului. De altfel, în această perioadă avem și sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri care folosește acest text. Fiind un text foarte cunoscut, foarte folosit și chiar foarte comentat, ar putea ca atenția noastră să fie puțin ștearsă, pentru că înainte de a fi ascultat textul, îi dăm semnificații deja pregătite, aproape în mod automat. Trebuie să-l ascultăm cu stupoare și surprindere ca și cum ar fi "nou". Trebuie să ne simțim în dialog cu Dumnezeu care ne vorbește, ne educă, ne plăsmuiește. Pentru a ajunge la această profunzime, este nevoie de timp, de atenție, de deschiderea inimii și a minții și înainte de toate de invocarea Duhului Sfânt. El reînnoiește mintea noastră, pentru a ne lăsa surprinși de noutatea mereu vie a cuvântului lui Dumnezeu. Rugăciunea de început: invocarea Duhului sfânt 1. Lectio: Să citim cuvântul (Lc 1,26-38): lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute 26 În luna a șasea, îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea, numită Nazaret, 27 la o fecioară logodită cu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David. Iar numele fecioarei era Maria.
28 30 34 Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit. Se face un prim comentariu asupra textului și a structurii sale: Înainte de toate arhitectura textului: este aspectul extern, material; dar își are importanța sa. Dumnezeu ne vorbește chiar și prin acest instrument: iar în acest episod structura este foarte îngrijită. Se vede imediat că Luca a lucrat mult la el. 1.1. Este vorba de o relatare/vestire a unei acțiuni minunate sau mai degrabă a unei "vocații" clasice, adică chemarea lui Dumnezeu pentru o misiune? Amândouă sunt valabile după exegeți. Putem spune că este o vocație dacă vom confrunta cu textul din Jud 6,11-24 (vocația lui Ghedeon). Vedem că sunt multe paralelisme, așa ușor de găsit: 1) salutul și tulburarea; 2) mesajul și obiecția; 3) al doilea mesaj, semnul, consimțământul final. Putem spune că este o vestire: este de ajuns să confruntăm cu episodul precedent (vestirea nașterii lui Ioan Botezătorul lui Zaharia: Lc 1,5-25) sau cu Jud 13,2-7 (nașterea lui Samson) sau episodul rugului aprins (Ex 3: Moise). Și aici există etape: 1) mesagerul; 2) reacția, în general neliniștită; 3) conținutul vestirii; 4) o dificultate de clarificat; 5) un semn ca dovadă; 6) adeziunea finală. 1.2. Să fim atenți la contextul mai amplu: Luca este cel care descrie copilăria lui Isus, cu o serie de scene paralele: două vestiri, două moduri de a răspunde, două femei însărcinate, două nașteri, doi copii, două cântece, două circumciziuni, două mame, doi profeți (Simeon și Ana). Nu este vorba de o înșiruire jurnalistică de evenimente, ci de o reconstruire - la o distanță de câteva decenii, culegând diferite "tradiții orale" - și răspunzând la întrebări implicite pe care și le pun mulți creștini, asupra naturii și originii Mântuitorului și asupra mântuirii. De aceea fiecare element al povestirii își are importanța sa și reflectă un stadiu destul de avansat al credinței și al reflecției creștinilor. Putem spune că Luca acumulează în aceste pagini o amplă reflecție teologică și nu doar sensul misterului întrupării povestit cu "teamă" și aproape în mod poetic. Noi suntem obișnuiți aici mai mult să o vedem pe Maria ca protagonistă decât să vedem valoarea teologică: Luca vrea să ne facă să înțelegem cine este acest "fiu", de unde vine, de ce se naște, cum se referă la istoria trecută (Israel), cum să-l primim și cum să înțelegem misiunea sa (cf. cântările celor simpli). Chiar și referirea la "fecioria" Mariei nu are scopul de a descrie mama (tânără, logodită/soție, fecioară), ci mai mult acela de a înțelege cine este copilul, cine este Tatăl său, care este natura sa cea adevărată etc. 1.3. Trecem atunci la structura materială, literară a textului: trebuie să avem în vedere anumite lucruri, evidente la prima vedere: - notăm ca niște "tablouri": = îngerul de la începutul și de la sfârșitul fragmentului (vine și pleacă); = "bucuria" la început și la sfârșit (vom observa din verbe); = toată structura amintită mai sus: salut/tulburare; veste/dificultate; a doua veste/semn/consimțământ; - câteva cuvinte leagă textul: "plină de har/ai aflat har"; "este cu tine/va coborî asupra ta"; "vei naște un fiu/a zămislit un fiu"; "Fiul Celui Preaînalt/Fiul lui Dumnezeu"; de trei ori "iată"; "nu cunosc bărbat/ numită sterilă". Este deci o împletire de relații și conexiuni, care ne ajută să înțelegem că este "construit" cu înțelepciune, să spunem cu artă. A înțelege aceasta este deja un pas util pentru a intra apoi în sensul profund al cuvintelor și în mesajul pe care trebuie să-l primim și să-l ascultăm. Structura asemănătoare în alte texte biblice ne ajută să înțelegem că Maria și Dumnezeu actualizează ceea ce s-a întâmplat de multe ori: un dialog, o colaborare, o comuniune. În împletirea omenească a lucrurilor și a reacțiilor Dumnezeu salvează și oferă mântuirea. Se proclamă din nou cuvântul. 2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu mai amplu) Aici intrăm într-o bogăție de semnificații pe care nu este ușor să le rezumăm. De aceea ne limităm la câteva lucruri mai relevante. 2.1. Primul verset are multe lucruri pe care merită să le aprofundăm: - "În luna a șasea": este vorba de timpul trecut după misiunea precedentă aceea din casa lui Zaharia pentru a-i anunța nașterea unui fiu. Deci povestirea menține unite cele două maternități într-un mod evident: este o progresare a unui plan prestabilit. Sensul nu este acela de "jurnal", ci teologic: Dumnezeu are în minte un plan. Din paralela cu povestirea precedentă Isus iese ca "superior" sub diferite aspecte iar Maria are de asemenea un comportament care apare "superior" în credință, dincolo de superioritatea în misiunea specifică. - "O cetate din Galileea, Nazaret": valoare geografică, dar mai ales teologică. Este un loc neamintit în Biblie; era și foarte disprețuit, deoarece era probabil locuit de o lume mai puțin onestă. De acolo, din Galileea neamurilor și Nazaretul rău famat, Dumnezeu cheamă pe cine vrea. Să fim atenți și la suma diferiților timpi: șase luni de la zămislirea lui Ioan, plus nouă luni de graviditate cu Isus, plus 40 de zile (până la prezentarea la templu a lui Isus): fac 490 de zile, adică cifra simbolică a lui Daniel 9,24-27 (cele 70 de săptămâni), pentru a ajunge la restaurarea templului și a alianței. Acest joc de simboluri nu este străin mentalității lui Luca. 2.2. Personajele: - Îngerul Gabriel: personaj deja cunoscut din scena precedentă (v. 19): la fel ca demnitarii curții persane, este unul dintre puținii admiși la tronul lui Dumnezeu (cf. Tob 12,15). Alți îngeri superiori sunt Rafael și Mihail; dar ar trebui să fie în total șapte (arhanghelii): numele lor sunt în apocrife și în teoriile gnostice; - Dumnezeu care trimite "mesagerul" său (anghelos = trimis); - Iosif, de-abia amintit, dar despre care se știe că era din casa lui David, deci "betleemit" de origine; făcuse deja primul pas pentru căsătoria cu Maria: cum era uzanța la evrei. Între primul și al doilea angajament putea să treacă timp, chiar și un an iar fata locuia în casa proprie. Deci erau în mod legal căsătoriți, dar nu conviețuiau; - Maria: locuia la Nazaret ca Iosif; tradiția semnalează chiar și locul specific (cf. casa de la Loreto); - "fecioară": este vorba de o "fecioară" spune textul: dar este traducerea noastră a unui cuvânt care în sine ar vrea să spună "femeie tânără". Evreii aveau trei cuvinte: 'almah = femeie tânără; na'arah = femeie necăsătorită; betulah = fecioară în sens fiziologic. În limba greacă s-a folosit numai un singur cuvânt: partheonos; deci trebuie să fim atenți la sens, din context. Cu siguranță Luca vrea să pună titlul în paralel cu "sterilitatea Elisabetei": dar nu înțelege atât situația fizică, ci mai ales să scoată în evidență acțiunea lui Dumnezeu, domn al vieții. 2.3. Primul dialog - "Intrând la ea": întâlnirea nu mai are loc în templu, în cadrul liturgiei, ci în contextul foarte uman al unei case, obișnuit. Tradiția a vorbit despre Maria că se ruga (cf. arta). Sau de două apariții: una la fântână și una în casă. Este de observat și faptul că în tradiția ebraică bărbatul nu era obligat să salute femeia. Aici Gabriel este mult mai politicos decât cu Zaharia. - "Te salut": expresie foarte misterioasă, interpretată în mai multe feluri. Cuvântul grec este kaire: care vrea să spună "bucură-te", veselește-te, "fii plină de bucurie". Pentru aceasta unii văd aici o rezonanță a spuselor profeților (cf. Sof 3,14; Zah 2,14). Pentru alții este un simplu salut cordial: cum ar spune "shalom". Marea tradiție a preferat să vadă o "invitație la bucurie". Aceste capitole ale lui Luca sunt pline de "vești de bucurie": deci și acest lucru ne ajută să vedem aici un asemenea sens în kaire. - "Plină de har": (keharitomene: în greacă): termenul grec este prezent doar încă o singură dată, în Ef 1,6. Se discută și aici asupra sensului. Observăm că el înlocuiește numele propriu: vrea să spună că ea este "prin excelență" locuită de har. Astăzi cei mai buni teologi înțeleg în această expresie o situație permanentă, deja stabilă în Maria. S-ar putea traduce împreună cu De la Potterie: "Bucură-te pentru că ai fost umplută de har". Deci nu un har care vine în acest moment, ci o stare precedentă, care durează; o schimbare pozitivă pe care Dumnezeu a făcut-o de mult timp. Pe această perspectivă se bazează și tradiția pentru a afirma "neprihănita zămislire a Mariei". Este foarte important și să observăm că acest har care transformă este premisa la maternitatea sa divină și feciorelnică. - "Domnul este cu tine": este o expresie tipică teofaniilor biblice sau pentru începutul unor munci. Are loc de multe ori: cu Moise, Isaac, Iacob, Iosua, David, Ieremia, poporul însuși etc. Semn că ceea ce va spune îngerul este așezat în același filon al unei istorii și al unei misiuni. Nu indică atât o conștiință în ordine, cât mai ales participarea la o misiune. Așa cum de altfel se vede în frazele finale ale lui Isus cu apostolii săi (cf. Mt 28,20). - "A rămas neliniștită și se întreba": nu este vorba de confuzie mintală, ci de perplexitate, de puțină evidență a conexiunii între realitate și proiect. Faptul că perplexitatea lui Zaharia a fost pedepsită, iar cea a Mariei, în schimb, a fost văzută în mod pozitiv, nu este ușor să-l explicăm: poate, în spatele său stă raportul dintre iudei (Zaharia) și creștini (Maria). Primii au avut multă neîncredere, creștinii în schimb au avut încredere și s-au făcut disponibili. 2.4. Prima vestire - "Nu-ți fie teamă": expresie foarte frecventă în Biblie, atunci când este vorba de o viziune sau de o manifestare a lui Dumnezeu. - "Ai aflat har la Dumnezeu": chiar și aceasta este o expresie stereotipă, adică repetată în Biblie (circa 40 de ori). Se poate lega cu salutul "plină de har" și confirmă alegerea Mariei din partea lui Dumnezeu: Dumnezeu are pentru ea o "privirea de bunăvoință și complăcere", pentru că el a voit-o. - "Iată, vei zămisli și vei naște un fiu": îngerul reia aici oracole de naștere din VT, textul cel mai apropiat este acela din Is 7,14 (cf. Mt 1,23) pe care și liturgia de obicei le proclamă împreună. Numele Isus (Ieshoua = Iahve mântuiește) nu este explicat (spre deosebire de Mt 1,21), dar în continuare este numit "mântuitor" (în vestea adresată păstorilor: Lc 2,11). - "El va fi mare...": este vorba de o descriere a "mesianității" acestui fiu, legată de vocabularul tipic ebraic, de visele profeților, de mesianismul mai clasic. Să se facă o comparație cu elogiul Botezătorului și se observă imediat diferențele: mare, fiu al Celui Preaînalt, va domni în veci, împărăție fără sfârșit. Este o vână de "mesianism naționalist", care va fi însă depășit de cântul lui Simeon: "Lumină pentru luminarea neamurilor" (Lc 2,32). - "Cum se va întâmpla acesta": nu este o întrebare despre modul cum se zămislesc copiii, ci cum este posibil ca ea să fie mama unui astfel de fiu, rege davidic, și mai mult de atât fiul Celui Preaînalt. Ea se simte inaptă nu de a avea un fiu - o dată ce era deja căsătorită în mod legal cu Iosif, nu avea sens - ci un astfel de fiu, de o asemenea măreție divină și spirituală. - "Nu cunosc bărbat": frază deosebit de cunoscută, asupra cărei s-au construit multe lucruri frumoase, de exemplu, intenția de "feciorie" perpetuă a Mariei. Pentru I. de la Potterie fraza practic vrea să spună "sunt fecioară": și după părerea lui Maria "se orienta în adâncul sufletului ei către feciorie". Literar vrea să însemne: "Pentru că eu nu am relații cu (un) bărbat". Lipsa articolului (bărbat - an?r) ar putea face să se traducă și: "Nu am relații cu nici un bărbat", adică cu nimeni. Ar putea fi voința de a nu le avea niciodată, deci opțiunea pentru "feciorie"; sau situația de fapt de a nu le fi avut încă. Să se țină cont că în mentalitatea de atunci "fecioria" ca plan de viață nu avea valoare pozitivă, chiar dacă existau grupuri care o făceau din motive rituale sau din doctrine particulare (împotriva corporalității: de ex., grupurile ascetice). 2.5. A doua vestire: - "Duhul Sfânt va coborî... ": iată atunci de unde vine demnitatea acestui fiu; nu din demnitatea mamei. Dar din însăși rădăcina divină a vieții, Duhul Sfânt: cu "dynamis" (= putere) a sa el face rodnic acel pântece încă feciorelnic; este activitatea creatoare în act care o acoperă pe Maria ca un nor, ca o umbră. Este vorba de un întreg vocabular foarte comun și răspândit pentru a descrie acțiunea Duhului și prezența sfințitoare a lui Dumnezeu. - "Cel care se va naște va fi sfânt...": nu este o traducere foarte ușoară a frazei. Se poate înțelege în diferite moduri, chiar și în sens ontologic: "Cel care se va naște sfânt", adică se va naște deja plin de sfințenie, deci consubstanțial cu Dumnezeu Tatăl. Spunem că nașterea lui Isus va fi sfântă, fără păcat, adică pură. Notăm și noul titlu, complet: "chemat Fiul lui Dumnezeu", care trece dincolo de "Fiul celui Preaînalt", care putea să aibă și sens păgân. Acum este exprimată noua plinătate a filiațiunii divine a lui Isus. - "Vezi: chiar și Elisabeta...": Maria nu a cerut un semn, dar îi este dat pentru a elimina orice dubiu. O altă maternitate misterioasă, rod al atotputerniciei lui Dumnezeu care știe să trezească viața chiar și într-un pântece de acum steril. Putem spune că avem cu Elisabeta ultima verigă dintr-un lanț de maternități miraculoase: ele sunt ca o pregătire pentru un ultim pas, acela al maternității virginale care are loc în Maria. În orice caz, atât pentru sterilă cât și pentru Fecioară maternitatea este un dar special al lui Dumnezeu. Elisabeta este simbolul Israelului, care la sfârșitul îndelungii sale așteptări (bătrânețea simbolică), este în mod spiritual sterilă, dar și din sânul ei Dumnezeu face să răsară ultimul semn de viață, precursorul mesianic. Iar Luca vrea să pună în legătură, aproape pentru suprapunere ce dispare treptat, încheierea unei istorii îmbătrânite și deschiderea noii și definitive istorii. Și o va face în capitolele ce urmează cu alte legături reciproce. 2.6. Răspunsul final: - "Iată slujitoarea Domnului": termenul "slujitor" indică o persoană în ultimul grad social, ba chiar în afara schemei sociale, deci fără demnitate: nu are drepturi și nici titluri pentru a fi calculat (cf. 1Sam 1,11; 25,25; Est 4,17; Ps 86,16; 116,16; Înț 9,5). Dar probabil aici avem o recuperare a imaginii "slujitorului lui Iahve": iar Maria este imitarea ei, trăiește aceleași sentimente, în ea Cuvântul este primit, chiar dacă nu a înțeles totul. -"Fie mie după cuvântul tău": fiat în greacă este "génoito", adică o "dorință bucuroasă de a vedea realizat lucrul despre care s-a vorbit". Deci nu supunerea ascultării sau resemnarea supusă, ci bucuria de a putea lua parte la ceva frumos și mare. Este bucuria abandonării, care constituie punctul final al bucuriei kaire de la început, adică al acelui "veselește-te" de la pornire. 3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră) 3.1. Dumnezeu arată prin acest episod că mântuirea, cu ajutorul pasajelor succesive, se realizează; e o mântuire care dă plinătate simbolurilor din trecut, dar care deschide în același timp spre noi orizonturi. Este sfințenia lui Dumnezeu care se întrupează în mijlocul nostru. O sfințenie care cere consimțământul Mariei, dar care a efectuat deja în ea o transformare, o seriozitate a dăruirii, o disponibilitate în a lăsa să se realizeze cuvântul său cu orice preț, chiar dacă nu apare totul clar. De aceea, Dumnezeu ne spune în acest text că istoria îi aparține, că el e fidel să ducă la îndeplinire ceea ce a început. Și ceea ce face e pentru bucuria oamenilor și pentru a stabili împărăția dreptății și a păcii. Nu e o invazie în viața noastră, ci o bogăție care ne cuprinde cu totul, un har care ne umple de bucurie. Suntem convinși de aceasta? 3.2. Privirea noastră nu se poate opri să contemple măreția Mariei, ci trebuie să contemple natura misterioasă a Fiului. Este vorba de viața nouă care se naște din înălțimi prin lucrarea Duhului sfânt care reia istoria din "rădăcină": cel care "se naște sfânt" vindecă rădăcina noastră bolnavă, istoria noastră plină de insuccese (chiar și tronul lui David era de mult un eșec), și ne face să devenim fii ai lui Dumnezeu, prin Fiul Mariei. Trebuie să ne lăsăm cuprinși de acel nor al Duhului sfânt, de "umbra sa roditoare", pentru a renaște, pentru a da mereu viață voinței mântuitoare a lui Dumnezeu cu privire la noi. Suntem dispuși să renaștem, să reluăm de la capăt? 3.3. Dumnezeu respectă perplexitățile și greutatea noastră de a intra în planurile sale, în categoriile sale, de a înțelege semnele sale. El acceptă întrebările noastre, nu disprețuiește temerile noastre, senzația noastră de a fi mici, de a nu avea mijloace și circumstanțe prielnice pentru marile proiecte. Dar ne ajută să înțelegem cum să trecem peste ele. Ne oferă semne pentru ca adeziunea noastră să găsească susținere. El așteaptă răspunsul nostru generos, ca acela al Mariei, dar la capătul drumului. Răspunsul nu va fi totul: va avea nevoie de evaluări și de alte etape, de întuneric și de momente obositoare. Ne dăm seama că și Maria a pășit în credință și nu a fost totul clar pentru ea chiar de la început și probabil nici măcar la sfârșit. 3.4. Luca vorbește despre nașterea lui Isus, dar are în vedere experiența renașterii glorioase (în înviere). Și într-un caz și în celălalt, tot Duhul sfânt este protagonistul "nașterii": și al teofaniilor continue care fac să se reveleze în mod progresiv cine este acel Isus din Nazaret, ce mister îl cuprinde, ce dar ne face el. Maria are logic o funcție a sa importantă: semnalează cum trebuie să răspundem planurilor lui Dumnezeu; întrebându-se, dar și răspunzând în mod generos și total. În ea, ca într-un model original, noi credincioșii și comunitatea, știm să privim și să ne inspirăm pentru a-i răspunde lui Dumnezeu și pentru a colabora la planul său de mântuire? Lectura noastră "mariologică" știe să scoată în evidență atât demnitatea sa, cât și rolul conștiinței și al libertății sale? Pentru Martini libertatea Mariei este interpelantă, în relație, echilibrată, îndrăzneață, disponibilă: așa este și pentru noi? 4. Pentru a vedea istoria noastră cu ochii lui Dumnezeu 4.1. Putem vedea în text tema fetei mame care se află în situația de a purta un copil "misterios" într-un context care respinge acest tip de "maternitate": și atunci gândul merge la atâtea situații dureroase, la implicarea pentru viață care trebuie să fie și susținere a fetelor mame, însoțire, primire, demnitate respect și blândețe. 4.2. Putem să ne gândim la respingerea maternității din partea multor femei, la avortul făcut din motive capricioase, ca o simplă contracepție, pentru a nu rămâne însărcinate. La avorturile impuse de legile statale, la banalizarea maternității, la maternitatea făcută spectacol (vezi anumite vedete de cinema și de muzică). Pentru a înțelege deci nu numai demnitatea maternității, ci și degradarea și manipularea ei. 4.3. Astăzi asistăm chiar și la maternitatea care este rod al violului, al violenței: deci putem să ne imaginăm suferința atâtor mame, în special tinere mame lipsite de apărare, marginalizate, care trebuie să iubească ceea ce nu au vrut, care își văd fiul ca pe o amintire a umilinței, ca o violență eternă. Greutatea lor de a ierta, societatea care le umilește în procese, în mass-media, singurătatea lor etc. 4.4. Putem să ne gândim la greutatea pe care fiecare copil care se naște o aduce părinților: ei trebuie nu numai să-l protejeze, să-l hrănească, să-l educe, ci trebuie să schimbe multe din obișnuințele lor, multe exigențe și să acorde spațiu exigențelor copilului, să crească împreună cu el, să se educe a fi părinți educându-l, intuind multe lucruri, devenind în mod treptat mai mici pentru a-l face să crească. Este o mare aventură, dar și o mare istorie care nu este ușoară, pentru că sacrificiile sunt zilnice. Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit 5. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua). 6. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat "O Marie, pentru "da"-ul tău pronunțat cu o totală abandonare, fă-ne să înțelegem la care culme, la care măreție de libertate este chemată orice creatură umană, pentru a se realiza în totalitate, peregrinând cu tine în abandonarea totală în voia Tatălui, ajungând la plinătatea filiațiunii divine și a fecundității. Îți încredințăm, o Marie, drumul libertății noastre și al Bisericii noastre locale, al tuturor credincioșilor, al omenirii contemporane, pentru ca să o împlinim, oglindindu-ne în tine, care ne inspiri și ne asiguri de mijlocirea ta" (C.M. Martini). "Cu însăși inima Mariei, mă adresez ție, Doamne, pentru ca să-ți spun că sunt gata să te slujesc pe tine, Dumnezeul speranței mele, Pentru ca să se realizeze în mine cuvântul tău, Care iartă, mântuiește și sfințește și care mă cheamă în fiecare zi să cânt minunățiile inimii tale. Ia inima mea, Doamne, Așa cum ai luat inima Mariei, pentru a-ți face din ea locuința în mijlocul nostru, astfel încât în fiecare zi să pot și eu să te nasc și să te fac prezent între oameni". (Averardo Dini) 6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |