![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
6. De la ultima cină până la moarte Lc 22,7 - 23,56 Rugăciunea de început: invocarea Duhului Sfânt 1. Lectio: Să citim cuvântul: lectură lentă și atentă a textului (Lc 22,7 - 23,56) urmată de tăcere câteva minute. 22 7 A sosit deci ziua Azimelor în care trebuia jertfit Paștele. 8 I-a trimis pe Petru și pe Ioan, spunându-le: "Mergeți și pregătiți Paștele ca să mâncăm". 9 Ei i-au zis: "Unde vrei să pregătim?" 10 El le-a răspuns: "Iată, când veți intra în cetate, veți întâlni un om ducând un urcior cu apă. Mergeți după el în casa în care va intra 11 și spuneți stăpânului casei: Învățătorul zice: «Unde este camera în care să mănânc Paștele cu discipolii mei?» 12 Iar el vă va arăta o încăpere mare, la etaj, aranjată; acolo să pregătiți". 13 Mergând deci au găsit așa cum le-a spus și au pregătit Paștele. 14 Când a venit ceasul, s-a așezat la masă împreună cu apostolii. 15 Și le-a spus: "Atât de mult am dorit să mănânc Paștele acesta cu voi înainte de pătimirea mea. 16 Căci vă spun că nu-l voi mai mânca până când nu se va împlini în împărăția lui Dumnezeu". 17 Și, luând potirul, a mulțumit și a spus: "Luați acesta și împărțiți între voi! 18 Căci vă spun că nu voi mai bea de acum din rodul viței până când va veni împărăția lui Dumnezeu".
19 21 24 28 31 35 39 47 54 63 66 8 Văzându-l pe Isus, Irod s-a bucurat mult, căci de mult timp dorea să-l vadă, pentru că auzise despre el și spera să vadă vreun semn făcut de el. 9 Așadar, i-a pus multe întrebări, dar el nu i-a dat nici un răspuns. 10 Arhiereii și cărturarii erau acolo și-l acuzau cu înverșunare. 11 Irod, împreună cu soldații săi, după ce l-au tratat cu dispreț, l-au îmbrăcat într-o haină strălucitoare și l-au trimis la Pilat. 12 În ziua aceea Irod și Pilat au devenit prieteni, căci mai înainte erau în dușmănie unul cu celălalt.
13 26 30 31 33 44 47 50 55 Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit. 2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu). Vestirea pătimirii și a morții lui Isus constituie, împreună cu cea a învierii, unul dintre momentele cele mai importante ale așa-numitei kerigma (vestire) a primei comunități creștine, având în acest sens numeroase indicii în scrisorile pauline și în Faptele Apostolilor. În timp ce vestirea kerigmatică se limitează la proclamarea faptului, Evangheliile expun faptul, prezentând cele mai mici detalii și dând impresia povestirii unei adevărate istorii. Acestui moment Matei îi dedică 141 de versete din 910, Marcu, 119 din 539, iar Luca, mai bine de 180 dintr-un total de 906. Vestirea kerigmatică insistă mai mult pe faptul învierii decât pe acela al pătimirii și al morții, în timp ce în relatarea evanghelică se verifică exact contrariul. Evangheliștii interpretează "fiecare în modul său" pătimirea și moartea lui Isus. Pentru o serioasă lectură creștină a pătimirii și a morții lui Isus, materialitatea faptelor este mai puțin importantă decât semnificația lor religioasă. 2.1. Celebrarea ultimei cine (Lc 22,7-38) Luca prezintă faptul imediat după ce a expus înțelegerea lui Iuda cu înaltele autorități evreiește pentru a-l da pe Isus în mâinile lor (Lc 22,1-6) și imediat înaintea relatării pătimirii. El urmează o anumită gradualitate. Într-un prim moment, (v. 17-13) se oprește asupra pregătirii cinei în cauză și specifică faptul că ea are loc cu ocazia Paștelui. Este vorba, așadar, despre o ultimă cină, care este totodată cina pascală. Într-un al doilea moment, se descrie celebrarea cinei pascale pregătite anterior. Evanghelistul nu spune care este ritualul urmat în această circumstanță de către Isus și apostoli (v. 14); oricum, presupunem că ei, ca buni evrei urmau ceremonialul timpului. În relatarea lui Luca, mai mult decât ceremonialul, semnificația sa ne atrage atenția, în special dubla intervenție a lui Isus: "Atât de mult am dorit să mănânc Paștele acesta cu voi înainte de pătimirea mea. 16 Căci vă spun că nu-l voi mai mânca până când nu se va împlini în împărăția lui Dumnezeu" (Lc 22,15-16); "Și, luând potirul, a mulțumit și a spus: «Luați acesta și împărțiți între voi! 18 Căci vă spun că nu voi mai bea de acum din rodul viței până când va veni împărăția lui Dumnezeu»" (Lc 22,17-18). În perspectiva sf. Luca, cina pascală are o importanță deosebită deoarece simbolizează realizarea unui nou Paște prin instituirea euharistiei. Într-un al treilea moment sunt prezentate gesturile și cuvintele prin care Isus instituie euharistia. Se observă legătura strânsă dintre euharistie, moartea pe cruce și noua alianță care se stabilește între Dumnezeu și poporul său; sublinierea morții lui Isus ca act suprem de iubire față de omenire; apelul explicit al lui Isus de a vedea în euharistie memorialul morții sale pe cruce și de a-l reînnoi de-a lungul veacurilor. Într-un al patrulea moment se vorbește despre ceea ce se întâmplă în Cenacol imediat după instituirea euharistiei. 2.2. În Grădina Măslinilor (Lc 22,39-53) Luca, spre deosebire de Matei și de Marcu, arată un interes deosebit în a menționa și rugăciunea ucenicilor, nu numai a lui Isus în Grădina Măslinilor. Dar există diferențe între aceste două rugăciuni. Ucenicii sunt invitați să se roage să nu fie învinși de ispită; Isus se roagă pentru a-și reînnoi deplina și totala adeziune la voința Tatălui. Isus se roagă asumând o atitudine senină, adică în genunchi, și nu cu fața la pământ, cum relatează Matei și Marcu. Îi aparține exclusiv lui Luca textul: "Și, intrând în agonie, se ruga și mai stăruitor, iar sudoarea lui, care cădea pe pământ, s-a făcut ca picăturile de sânge"; cât despre somnul apostolilor, el îl amintește cu o deosebită delicatețe. Luca nu amintește de "săbii și ciomege", deoarece ele pot fi folosite împotriva unor persoane puțin recomandabile, dar nu împotriva lui Isus. Nu spune că Iuda l-ar fi sărutat, ci că doar "s-a apropiat să-l sărute", ceea ce e altceva. Numai la Luca găsim textul "acesta este ceasul vostru și puterea întunericului" (Lc 22,53): dacă Isus rămâne singur și în mâna persoanelor care îl vor mort, lucrul acesta nu se datorează destinului. Dumnezeu, în planurile sale negrăite, i-a permis diavolului și forțelor răului să obțină o aparentă victorie. 2.3. În fața tribunalului iudaic (Lc 22,54-72) Surprinde dispunerea materialului despre lepădarea lui Petru. În ciuda gravității păcatului său, Petru nu trebuie amestecat cu masa de oameni, așa cum fac Matei și Marcu. Chiar dacă el cade și nu-și ține propunerile exprimate atât de aprins în Cenacol, rămâne pentru totdeauna un prieten al lui Isus. Luca este foarte sobru în descrierea în crescendo a lepădării lui Petru. Lipsește orice amintire a sperjurului. Și dacă Matei și Marcu accentuează plânsul lui Petru, Luca așază între părerea de rău și lacrimile lui Petru privirea lui Isus. Pentru el această privire de iubire și de gingășie îl mișcă pe Petru și-l conduce imediat la convertire Luca nu face nici o referire la pălmuire sau la scuipat. În fața autorităților ebraice Isus nu are parte de un proces propriu-zis, ci de un interogatoriu. Mai mult, la sfârșitul întâlnirii nu se pronunță nici o sentință de condamnare. Tăcere absolută cât privește sfâșierea hainelor marelui preot, a sentinței de condamnare, sau a martorilor falși. În ochii lui Luca Isus este prea curat, prea onest pentru a fi condamnat de o depoziție a unor oameni vânduți. El va fi, desigur, destinat morții. Dar nu ca urmare a unor mărturii false, ci pentru mărturia, adevărată și autoritară care iese de pe buzele sale (v. 71) despre identitatea sa de Fiu al lui Dumnezeu. 2.4. În fața tribunalului roman (Lc 23,1-25) Una dintre temele asupra căreia insistă mai mult relatarea lui Luca este Nevinovăția lui Isus. Această integritate a sa morală Isus o păstrează și atunci când este dus în fața lui Irod și în jurul său se creează o atmosferă de circ, "dar el nu i-a dat nici un răspuns" (v. 9). La fel de demnă iese figura lui Isus și după alăturarea cu Baraba, cât despre biciuire, și încoronarea cu spini, Luca nu amintește nimic: era prea umilitor pentru Isus. 2.5. Spre Calvar. Moartea (Lc 23,26-49) Și aici Luca are un mod al său propriu de a proceda. Simon din Cirene pare să poarte crucea lui Isus de bunăvoie și nu pentru că e constrâns de soldați. Poartă crucea reprezentantul tuturor creștinilor. Cine este alături de Cristos în durere, dobândește dreptul de a participa la bucuria Paștelui. Un al doilea adaos al lui Luca privește întâlnirea lui Isus cu femeile pioase (vv. 27-31). Dacă el, care este nevinovat are parte de acest destin, ce se va întâmpla cu cei care nu numai că nu sunt nevinovați, dar nici nu fac nimic pentru a fi plăcuți Domnului? O dată răstignit pe cruce, patru sunt punctele de referință care-i atrag atenția lui Luca: scena batjocoririi (vv. 35-38: Luca este foarte sobru), bunătatea lui Isus (scoasă în evidență în rugăciunea pentru cei care-l răstignesc - v. 34 și din discuția cu tâlharul - vv. 39-43), relațiile lui Isus cu Tatăl (v. 46: "în mâinile tale încredințez sufletul meu"; Isus nu e pradă crizei solitudinii) și tema convertirii (vv. 47-48: centurionul). Luca nu insistă pe date cu conținut apocaliptic ci se oprește asupra mulțimii care, după ce și-a dat seama de demnitatea mesianică și de nevinovăția lui Isus, își bate pieptul (ca în parabola vameșului 18,13) în semn de părere de rău pentru răul comis (vv. 47-48). 2.6. Înmormântarea (Lc 23,50-56) Pentru cei trei evangheliști sinoptici, înmormântarea trupului lui Cristos nu pare să aibă o mare relevanță în sine, ci numai în vederea apropiatei învieri. Autorii sacri se mulțumesc să determine ambientul și atmosfera marelui eveniment care e pe cale să se împlinească. Elementele care converg se referă la următoarele date: depunerea trupului, vineri seara, într-un mormânt săpat în stâncă; închiderea mormântului cu o piatră mare; prezența câtorva femei; înfășurarea trupului lui Isus într-un giulgiu. Ne-am fi așteptat la ceva mai mult de la Luca. În orice caz lasă o impresie frumoasă să vedem încredințată tocmai femeilor misiunea de a acorda ultimele îngrijiri trupului lui Isus. Ceea ce nu este puțin. Ele vor fi și primele martore ale Celui înviat. Se proclamă din nou cuvântul. 3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră) 3.1. Din Cenacol la Calvar: un drum de iubire și de slujire Din examinarea textului din Lc 22,7-23,56 am putut observa că fiecare etapă a acestui drum coincide cu un gest deosebit de bunătate și de slujire în favoarea omului. Dacă așa procedează Isus pentru binele oamenilor, de ce nu te gândești să-l iei ca model al vieții tale și al comportamentului tău față de frați? De ce nu începi să-i privești pe cei de lângă tine, mai ales pe cei mai nevoiași, pe cei mai îndepărtați, cu aceeași ochi iubitori și ospitalieri ai lui Isus? Isus ne este model cât privește modul de a privi persoanele. Privirea sa este mereu o privire de iubire: arată stimă și încredere, chiar dacă omenește și legal este vorba despre marginalizați. Desigur. El evaluează, descoperă negativul, păcatul, dar mereu dă o mână pentru a ieși din această stare. Iar atunci când lipsește curajul pentru aceste atenții pline de speranță, de ce să nu cerem de la el capacitatea de a privi așa cum privește el? 3.2. Acest potir este noua alianță în sângele meu (Lc 22,20) Isus pronunță aceste cuvinte în momentul instituirii euharistiei, punând-o în legătură cu moartea sa pe cruce, cu ospățul, stipularea unei noi alianțe și împărțirea pâinii și a vinului. A spune "euharistie" înseamnă a spune implicare într-un eveniment care ne vorbește despre mântuire, de dăruire, de comuniune, de caritate, determinându-ne să o experimentăm în practică, a o traduce în viață. Care sunt direcțiile ce trebuie parcurse pentru ca euharistia, izvor, centru și culme a comunității creștine, să se transforme real în memorial al comuniunii frățești? Iată o scurtă listă: - dacă împărțim pâinea cerească, cum să nu împărțim pâinea pământească? - euharistia este semnul unei iubiri care se gândește mai mult să dea decât să primească; - pâinea euharistică nu este făcută numai pentru a fi mâncată; ea cere și să fie împărțită; - euharistia nu-i izolează pe credincioși de lume și de istorie, ci îi adâncește mai mult în ele pentru a le recompune și a le mântui; - euharistia ne introduce în iubirea lui Cristos care s-a dat pe sine pentru noi până la jertfirea de sine. Întăriți de exemplul său și noi trebuie să ne dăruim fraților. 3.3. Toți, inclusiv reprezentanții autorităților, pot păcătui În textul pe care l-am analizat, se vorbește de mai multe ori despre oameni ca ființe păcătoase, care au nevoie de iertarea divină. Expresive sunt textele unde evanghelistul arată și slăbiciunile apostolilor. În ceea ce privește tema universalității păcatului, în textul citit mai există un aspect care, de obicei, este lăsat la o parte, dar care ar trebuie să ne facă să ne gândim în mod serios. Cu cel care se convertește sau, cel puțin arată o anumită disponibilitate să-și recunoască propriile greșeli, Luca asumă mereu o atitudine de mare delicatețe și respect. Este cazul lui Petru, al tâlharului cel bun, al centurionului și al mulțimii care părăsește Calvarul meditând la cele întâmplate și bătându-și pieptul. Singurele persoane pe care le tratează cu o anumită severitate sunt în special cărturarii și marii preoți. De ce? Pentru că sunt indivizi prea plini de sine, prea conștienți de propria știință și de propria sfințenie, prea preocupați de litera Legii, prea înclinați să reducă faptul religios la o chestiune de observanță și prea orbi pentru a înțelege că și ei trebuie să se convertească. Dacă vrei și tu să obții iertarea, recunoaște-te păcătos și umilește-te în fața Domnului. O comunitate de credință care nu este dispusă să ia act că e făcută din oameni vinovați și că există pentru oameni vinovați, devine insensibilă, prezumptuoasă și, uneori, chiar inumană. Nu merită nici milostivirea lui Dumnezeu, nici încrederea oamenilor. Nu are nici un motiv, deși se opune în mod constant păcatului, să ia distanță față de păcătoși. Sfântul Augustin scria în Retractationes: "Ori de câte ori în cărțile mele am calificat Biserica drept Biserică fără pată și fără zbârcitură, nu trebuie înțeles ca și cum ar fi deja, ci în sensul că se pregătește să devină. În timpul de față, din cauza unei așa mari lipsă de experiență și slăbiciune a membrilor săi, ea trebuie să mărturisească în fiecare zi: și ne iartă nouă greșelile noastre". 3.4. "Și le-a zis: de ce dormiți?" (Lc 22,46) Această întrebare pe care Isus o adresează ucenicilor în Grădina Măslinilor ar putea fi adresată, oportun, fiecărui credincios, și nu pentru că el are de înfruntat aceleași situații, ci pentru că, în fața nevoilor și a durerilor celorlalți, tindem cu toții să fim adormiți. Primește acest "de ce dormi" al lui Isus ca pe un foc ce te arde înăuntru și te constrânge să te trezești. De ce dormi, în timp ce lângă tine sunt atâția frați lipsiți și care cer ajutor? De ce dormi, în timp ce atâția bătrâni sunt lăsați singuri și constrânși să petreacă zile interminabile pe o bancă părăsită a parcurilor, din moment ce acasă la ei nu este loc, nu este căldură, nu este iubire? De ce dormi, în timp ce atâția copii mor de foame din cauza prostiei și a cruzimii adulților? De ce dormi, în timp ce atâția tineri, victime ale drogurilor, ale SIDA, ale șomajului, au pierdut gustul de a visa și îmbătrânesc chiar înainte de a ști ce înseamnă să trăiești din speranță? De ce dormi, în timp ce atâția se gândesc numai la ei înșiși, la propriul izvor, la propriul câmp, la propriul salariu, la propria familie, la propria pace, la propria mediocritate, la propriile interese, la propria carieră? De ce dormi, în timp ce atâtea fețe și atâtea mâini murdare își împart lumea afacerilor și condiționează grav, prin intrigile și manevrele lor murdare, viața celor săraci, a celor onești, a celor fără nume? Conștient de urgența și de gravitatea tuturor acestor solicitări, să nu mai rămâi o clipă în patul tău moale. Lasă patul și ieși din casă. Frații care stau afară au nevoie de tine, de mila ta, de apropierea ta, de înțelegerea ta, de solidaritatea ta, de prietenia ta, de cuvântul tău, de iubirea ta. Cu alte cuvinte, au nevoie ca tu să încetezi de a te mai prezenta în fața Domnului singur și să te obișnuiești să mergi la el spunând nu "iată-mă", ci "iată-ne". "Iată-ne", pentru că am venit mulți. Pentru că i-am adus aici pe toți cei care mi-au cerut să-i însoțesc o bucată de drum sau mi-au cerut să-mi fie milă să le duc bagajele. Iată-ne, Doamne! Iar mâine mă voi întoarce din nou. Cu aceleași greutăți și cu aceleași bagaje. Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit. 4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua).
5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat 6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie. Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |