|
4. Cele trei fețe ale eticii lui Luca Lc 10,29-37; 12,35-40; 13,1-9; 18,9-14; 19,1-10 Rugăciunea de început: invocarea Duhului Sfânt
1. Lectio: Să citim cuvântul: lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute 10 29 Acela însă, voind să se justifice, i-a spus lui Isus: "Și cine este aproapele meu?" 30 Isus a continuat: "Un om cobora de la Ierusalim la Ierihon și a căzut în mâna tâlharilor care, după ce l-au dezbrăcat și l-au strivit în bătaie, au plecat, lăsându-l pe jumătate mort. 31 Din întâmplare, a trecut pe drumul acela un preot, dar, văzându-l, a trecut mai departe. 32 La fel și un levit, trecând prin locul acela, văzându-l, a trecut mai departe. 33 Dar un samaritean care călătorea a venit lângă el și, văzându-l, i s-a făcut milă. 34 Apropiindu-se, i-a legat rănile, turnând untdelemn și vin. Apoi, urcându-l pe animalul său de povară și ducându-l la un han, i-a purtat de grijă. 35 În ziua următoare, a scos doi dinari, i-a dat hangiului și i-a spus: «Îngrijește-te de el și ceea ce vei mai cheltui îți voi da când mă voi întoarce». 36 Cine dintre aceștia trei crezi că este aproapele celui căzut în mâinile tâlharilor?" 37 El a răspuns: "Cel care a avut milă de el". Atunci Isus i-a spus: "Mergi și fă și tu la fel!" (Lc 10,29-37). 12 35 Să fie mijlocul vostru încins și luminile aprinse, 36 iar voi fiți asemenea oamenilor care-și așteaptă stăpânul să se întoarcă de la nuntă ca să-i deschidă de îndată ce vine și bate la ușă. 37 Fericiți acei servitori pe care stăpânul îi găsește veghind atunci când se întoarce! Adevăr vă spun, se va încinge, îi va așeza la masă și, venind, îi va servi. 38 Fie că va veni la miezul nopții, fie că va veni spre dimineață și-i va găsi astfel, fericiți vor fi! 39 Să știți aceasta: dacă stăpânul casei ar ști ora la care vine hoțul, nu ar lăsa să i se spargă casa. 40 Fiți și voi pregătiți pentru că Fiul Omului va veni la ora la care nu vă așteptați" (Lc 12,35-40). 13 1 În același timp, au venit unii care i-au povestit despre galileenii al căror sânge Pilat îl amestecase cu cel al jertfelor lor. 2 El le-a răspuns: "Credeți voi că acești galileeni au fost mai păcătoși decât toți ceilalți galileeni pentru că au suferit aceasta? 3 Vă spun, nicidecum! Dar dacă nu vă convertiți, cu toții veți pieri la fel. 4 Sau credeți că cei optsprezece peste care a căzut turnul din Siloe și i-a ucis erau mai vinovați decât toți ceilalți oameni care locuiau în Ierusalim? 5 Vă spun, nicidecum! Dar dacă nu vă convertiți, cu toții veți pieri la fel". 6 Apoi le-a spus această parabolă: "Un om a plantat un smochin în via sa și a venit să caute fructe în el, dar nu a găsit 7 și i-a spus viticultorului: «Iată, sunt trei ani de când vin să caut fructe în smochinul acesta, dar nu găsesc. Așadar, taie-l! De ce să mai secătuiască pământul?» 8 Acesta i-a răspuns: «Stăpâne, mai lasă-l și anul acesta pentru ca să-l sap de jur împrejur și să-i pun gunoi. 9 Poate va face fructe la anul. Dacă nu, îl vei tăia»" (Lc 13,1-9). 18 9 A mai spus această parabolă unora care se credeau drepți și-i disprețuiau pe alții: 10 "Doi oameni au urcat la templu să se roage: unul era fariseu, iar celălalt vameș. 11 Fariseul, stând în picioare, se ruga în sine astfel: «Dumnezeule, îți mulțumesc că nu sunt ca ceilalți oameni: hrăpăreți, nedrepți, adulteri, sau chiar ca vameșul acesta. 12 Eu postesc de două ori pe săptămână, dau zeciuială din ceea ce câștig». 13 Vameșul, în schimb, stând departe, nici măcar nu îndrăznea să-și ridice ochii spre cer. Își bătea pieptul zicând: «Dumnezeule, îndură-te de mine păcătosul!» 14 Vă spun că a coborât la casa lui îndreptățit mai degrabă acesta decât celălalt; căci oricine se înalță pe sine va fi umilit, iar cel care se umilește va fi înălțat" (Lc 18,9-14). 19 1 Apoi a intrat și a traversat Ierihonul. 2 Și iată, un bărbat numit Zaheu, care era șeful vameșilor și era bogat, 3 căuta să vadă cine este Isus, dar nu putea din cauza mulțimii, întrucât era mic de statură. 4 Atunci a alergat înainte și s-a suit într-un sicomor ca să-l vadă, căci avea să treacă pe acolo. 5 Când a ajuns în acel loc, Isus și-a ridicat ochii și i-a spus: "Zaheu, coboară repede pentru că astăzi trebuie să rămân în casa ta". 6 El a coborât îndată și l-a primit cu bucurie. 7 Toți cei care au văzut murmurau spunând: "A intrat să fie găzduit la un om păcătos". 8 Dar Zaheu, stând în picioare, i-a spus Domnului: "Iată, Doamne, jumătate din averea mea o dau săracilor și, dacă am nedreptățit pe cineva, îi dau înapoi împătrit". 9 Atunci Isus i-a spus: "Astăzi s-a făcut mântuirea acestei case, întrucât și el este fiul lui Abraham. 10 Pentru că Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască ceea ce era pierdut" (Lc 19,1-10) Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit. 2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu mai amplu) În fragmentele prezentate mai sus putem descoperi câteva momente mai importante din mesajul spiritual al lui Luca, în special cele pe care le-am putea numi cele trei fețe ale eticii lui Luca: iubirea față de aproapele - vigilența - convertirea. 2.1. Iubirea față de aproapele Despre ea se vorbește în parabola Samariteanului milostiv. Dacă privim această parabolă ținând cont și de învățătura care se desprinde din ea, putem face unele considerații. În primul rând în parabolă se disting net două tipuri de religiozitate: religiozitatea preotului și a levitului, îndreptată spre cinstirea lui Dumnezeu, spre imitarea sfințeniei sale (v. 31-32) și religiozitatea reprezentată de samaritean, care deși îl cinstește și-l onorează pe Dumnezeu, se îngrijește și de frații nevoiași și lasă astfel să se înțeleagă că cele două momente nu se pot separa (v. 33-35). A vedea un nenorocit și a trece mai departe, fără a face să apară nici cel mai mic sentiment de durere, înseamnă a avea primul tip de religiozitate; a vedea un nevoiaș, a simți durere și a face toate faptele menționate înseamnă a avea cel de-al doilea tip de religiozitate. Parabola definește și partea de care se află Isus. Logic ar fi ca el să fie de partea preotului și a levitului, de partea reprezentanților oficiali ai Legii și nu de partea unui samaritean. În schimb tocmai acesta din urmă îi atrage simpatia și este propus ca model de imitat: "Mergi și fă și tu la fel!". Comportă-te așa cum s-a comportat samariteanul și vei ști cum trebuie să-i iubești pe frați și să obții viața veșnică. În fața lui Dumnezeu nu etichetele contează ci iubirea. Putem observa, din v. 33 o anumită afinitate între samaritean și Isus: "Văzându-l, i s-a făcut milă". În sinoptici citim de mai multe ori despre mila, compasiunea lui Isus: față de mulțime, față de bolnavi... Putem spune că a-l imita pe samariteanul milostiv înseamnă a-i iubi pe oameni cu însăși inima lui Isus și a pune în practică îndemnul lui Paul: "Să aveți în voi acea atitudine care este în Cristos Isus" (Fil 2,5). Verbul a i se face milă corespunde formulei parafrazate a fremăta în sine, sau a fi mișcat până în măruntaie, cu o semnificație foarte intensă în lexicul VT, exprimând mult mai mult decât a-i fi milă: iubire maternă, paternă, milostivire, gingășie, freamăt interior. 2.2. Vigilență (Lc 12,35-40) Este un apel pentru a fi mereu gata pentru viitoarea judecată a lui Dumnezeu al cărui moment rămâne necunoscut. Spre deosebire de Matei și Marcu, la Luca se așteaptă viitoarea judecată a lui Dumnezeu printr-o veghere lucrătoare (v. 35); în timpul așteptării trebuie să ne comportăm ca niște slujitori buni ai Domnului (v. 37-38); să se evite orice tip de somnolență spirituală (v. 39). Alte texte din Luca despre vigilență cer să fructificăm bunurile avute în dar de la Dumnezeu, să ne abținem de la necumpătarea în mâncare și băutură, să nu-i maltratăm pe subalterni dacă avem o poziție privilegiată, să ne angajăm serios pe tărâm social, să depășim o viziune pur hedonistă a vieții umane, să refuzăm să ne ocupăm numai de cele materiale etc. Conform lui Luca, a fi vigilenți așa cum dorește Isus și a trece de judecata viitoare, nu este de-ajuns dezlipirea de bunurile pământești. Această dezlipire trebuie să fie substituită de o continuă căutare a bunurilor veșnice și de o viață dedicată total slujirii Domnului. Prin acumularea de bunuri, omul crede că a adunat fericire și o viață lungă. Dar făcând astfel se dovedește nebun, pentru că a făcut toate socotelile, dar a omis lucrul cel mai important: acela de a-și alege ceasul morții. S-a gândit la toate celelalte zile, dar nu la ultima. A judecat ca și cum ar fi stăpânul propriei vieți tot la fel cum era stăpânul recoltei sale. A uitat că ceva esențial îi scăpa de sub control, un adevăr elementar. De aceea greșeala i-a fost fatală. Viața este nesigură chiar și pentru acela care poate fi, în aparență, sigur. Alături de hambare se pot pune toate celelalte bunuri: sănătate, putere, bani. Dar ele nu contează nimic pentru a trăi bine, pentru a trăi mult. În acest context "a aduna comori pentru sine" nu înseamnă altceva decât a te gândi în mod egoist la propria liniște și fericire; "a tezauriza în fața lui Dumnezeu" înseamnă a dobândi valori care sunt valori și în fața lui și de aceea nimic, nici chiar moartea nu este în stare să le răpească. 2.3. Convertire În evangheliile sinoptice termenul "a se converti" apare de 16 ori (5 la Mt, 2 la Mc, 9 la Lc); termenul "convertire", în schimb, apare de 8 ori (2 la Mt, 1 la Mc și 5 la Lc). Este de ajuns această statistică pentru a ne da seama despre importanța atribuită de Luca temei convertirii. Este o exigență absolută ce nu poate fi negociată: "Dacă nu vă convertiți, cu toții veți pieri la fel". În ce constă această convertire, nu se specifică, ci se ilustrează ceva mai înainte prin parabola smochinului uscat (v. 6-9). Cine se convertește trebuie să se convertească nu numai în cuvinte, ci în fapte. În caz contrar, convertirea ar fi numai fictivă, ipocrită și nu ar avea altă alternativă decât să facă ineluctabilă intervenția punitivă a lui Dumnezeu. Tabloul concret al unui fals și al unui adevărat convertit ni-l oferă parabola fariseului și a vameșului. "Falsul convertit" reprezentat de fariseu: e în templu, înaintea lui Dumnezeu, dar rămâne în picioare, nu îngenunchează, nu se apleacă să-și recunoască starea de nimicnicie, de mizerie, de vină. Religiozitatea sa este pur exterioară, în timp ce în interior e numai prezumție, răutate, aroganță. Mormânt văruit. E credincios, dar gândurile și sentimentele sale sunt departe de cele ale lui Dumnezeu. Dumnezeu îi iubește pe toți, fără nici o deosebire și în primul rând pe păcătoși. El, nu. Pe păcătoși știe doar să-i disprețuiască, nu să-i iubească. Are o părere exagerată despre propria autosuficiență. Dacă vine în templu, nu vine pentru a cere, pentru a cerși, a se recomanda. Având de toate, nu are nimic de cerut. După convertirea sa Paul considera drept "gunoi" tot ceea ce a trăit și a practicat în precedenta experiență religioasă (Fil 3,8). Fariseului din parabolă nici prin anticamera minții nu-i trece că ceea ce oferă e scos din tomberonul de gunoi. "Adevăratul convertit", reprezentat de vameș este opusul fariseului: el a venit la templu nu atât pentru a-i mulțumi lui Dumnezeu, cât mai ales pentru a-l mulțumi; nu cu mâinile pline, ci cu mâinile goale; nu pentru a da, ci pentru a cere; nu pentru a oferi daruri, ci pentru a-și oferi mizeria sa, lipsurile sale, păcatele sale. Atitudinea sa în fața lui Dumnezeu este de cerșetor care întinde mâna în semn de mulțumire și de iertare și nu de arogant care se consideră drept, curat și sfânt. Păcate, e adevărat, a comis multe. Totuși este convins că având căință, poate ajunge cu suflet deschis la Dumnezeu pentru a obține de la el îndurare, iertare. O altă figură de "convertit" adevărat este Zaheu. Și el vameș. Șeful vameșilor, bogat, care crede că merită să-l întâlnești pe Isus deoarece e diferit de ceilalți și pe care, primindu-l în casa sa, îl anunță de schimbarea vieții sale printr-o dezlipire totală de bunuri, de dorința după bani și prin restituirea în abundență a ceea ce a furat, împărțind cu cei săraci ceea ce posedă; de acum înainte se va gândi numai să slujească, nu să stăpânească. Se proclamă din nou cuvântul. 3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră) 3.1. "Mergi și fă și tu la fel" (Lc 10,37) Pentru învățătorul Legii trebuie să fi fost dur și într-un anumit sens umilitor, să primească acest apel de la Isus. El care cunoștea Scriptura, să primească lecții de la un samaritean necurat și ignorant. Dacă vrea să obțină viața veșnică, trebuie să-l iubească pe aproapele la fel de concret ca și samariteanul. Poate că și tu ai multe de învățat de la samaritean referitor la practica iubirii frățești. Este mult mai ușor să te implici pentru pacea în Orientul Mijlociu decât pentru pacea în propria familie și în propriul câmp de activitate. Poate că și tu vorbești adesea despre iubire, prietenie, slujire, dar mereu la nivel de intenții bune, de dorințe bune. Iubirea pe care ne-o învață samariteanul milostiv este o iubire cu fapta. Lasă sentimentalismul și începe să-i iubești nu pe cei de departe ci pe "cei de aproape", cei pe care-i întâlnești zilnic în cale. Oricare ar fi el... dar real și aproape. Cei de departe sunt ușor de iubit pentru că nu ne deranjează niciodată. Iubirea, atunci când este adevărată, trebuie "să tulbure", "să deranjeze". Samariteanul milostiv îți spune că exercițiul iubirii frățești, atunci când este sincer, conduce mereu la o "dăruire totală de sine" și devine astfel și mijlocul cel mai eficace al întâlnirii cu Dumnezeu. În măsura în care mă dăruiesc, am posibilitatea de a-l găsi sau nu pe adevăratul Dumnezeu. 3.2. "Un preot și un levit au trecut mai departe" (Lc 10,31-32) Ne impresionează modul de a se comporta al celor doi reprezentanți ai clerului ebraic în fața trupului călătorului căzut în mâinile tâlharilor. În indiferența lor iese la iveală ceva foarte urât. Cum se poate ca persoane adepte ale cultului din templu să fie atât de insensibile în fața suferințelor unui frate? Ar fi cazul să le aplicăm textul apostolului Ioan: "Dacă cineva spune: «Îl iubesc pe Dumnezeu» și-l urăște pe fratele său, este un mincinos; pentru că cine nu-l iubește pe fratele său pe care îl vede nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede" (1In 4,20). Le aplicăm, dar amărăciunea rămâne. Mai ales pentru că acel "a trece mai departe" al clerului descoperă prezența unei mentalități care nu este doar a timpului lui Isus, ci a tuturor timpurilor și care constă în a separa cu o dezinvoltură excesivă cultul liturgic de practica iubirii frățești. Numai acela care în afara bisericii are curajul de a-și ridica glasul în favoarea dreptății, a toleranței, a libertății, a păcii dobândește dreptul de a intra în ea pentru a participa la riturile care se desfășoară. Pentru cel care nu are acest curaj, podeaua bisericii ar trebui să frigă la fel ca un foc și să se transforme în jar care-l constrânge să iasă. Nu știu dacă te comporți asemenea preotului și levitului, trecând mai departe. Oricum, amintește-ți că oprindu-te, îl întâlnești pe Dumnezeu în carne și oase; "trecând mai departe", îl întâlnești pe Dumnezeu numai în creierul tău. Ruysbroeck spunea: "Dacă ești în extaz și fratele tău are nevoie de un ceai, lasă-ți extazul și du-i ceaiul. Dumnezeul pe care-l lași este mai puțin sigur decât Dumnezeul pe care-l găsești". 3.3. Pentru Isus "a veghea" înseamnă mult mai mult decât "a nu dormi" "A nu dormi" este punctul de plecare. Ceea ce contează este a acționa pentru ca timpul prezent să fie valorificat cel mai bine și să ne pregătească pentru întâlnirea definitivă cu toate documentele în regulă. În acest context sunt înțepătoare cuvintele din Apocalips: " 1 Iar îngerului Bisericii din Sardes scrie-i: Așa spune cel care are cele șapte duhuri ale lui Dumnezeu și cele șapte stele: Cunosc faptele tale. Ai un nume că ești viu, dar tu ești mort. 2 Fii vigilent! Întărește ce a mai rămas și este gata să moară, căci nu am găsit desăvârșite faptele tale înaintea Dumnezeului meu. 3 Așadar, adu-ți aminte cum ai primit și ai ascultat [cuvântul]. Păstrează-l și convertește-te! Dacă nu vei sta de veghe, voi veni ca un hoț și nu vei ști la ce oră voi da peste tine" (Ap 3,1-3). Dacă privești în interiorul tău și-ți dai seama că ești un smochin care produce numai frunze sau un credincios care se simte mort din punct de vedere spiritual, nu poți, desigur, să spui că veghezi. Veghezi dacă știi să te scuturi de toropeala în care ai ațipit până acum. Veghezi dacă mergi pe drum. Veghezi dacă iubești. Veghezi dacă te rogi. Veghezi dacă te comporți ca un bun administrator al darurilor lui Dumnezeu. Veghezi dacă nu încetezi să pui ulei în candela credinței tale. Veghezi dacă ții privirea îndreptată spre țintă și te îmbogățești zilnic cu noi virtuți. Veghezi dacă lupți. Veghezi dacă nu te lași vrăjit de nenumăratele sirene care vor să te abată de la drum. Veghezi dacă te hrănești din credință, speranță și iubire. 3.4. "Isus a intrat să fie găzduit la un om păcătos" (Lc 19,7) Instinctiv provoacă repulsie, această exclamație ieșită din gura cărturarilor și a fariseilor când Isus intră la Zaheu. Cei care parcurg Evanghelia după Luca sunt obișnuiți cu astfel de ieșiri, ca și cu reacțiile lui Isus în astfel de situații. În loc să-i arate cu degetul, Isus îi primește pe păcătoși cu un mare respect și pronunță doar cuvinte de iertare și de mângâiere. Așa procedează și cu Zaheu pentru că "Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască ceea ce era pierdut" (Lc 19,10). Da, Isus a intrat să fie găzduit la un păcătos. Și s-a dus nu din greșeală, ci în mod voit, știind bine că Dumnezeul vestit de el nu este Dumnezeul meschin, zgârcit și leșinat al adversarilor săi, ci Dumnezeul bun și milostiv despre care vorbesc atâtea texte din VT. Pentru aceasta nu trebuie să ne scandalizăm. Cel mult te poți întreba de ce, după 2000 de ani de la venirea lui Isus, continuă să apară în comunitățile creștine acel tip de puritanism în baza căruia mulți îi privesc cu neîncredere și cu o anumită senzație de respingere persoanele care, într-un fel sau altul, au de-a face cu păcatul. Ești și tu printre apărătorii unui "creștinism cu mâini curate"? 3.5. De la remușcare la căință și la dăruire (Lc 19,8) Zaheu este un convertit în toată regula. Momentele convertirii sale sunt următoarele: - Zaheu recunoaște că activitatea sa de vameș l-a condus adesea la înșelarea aproapelui; - decide să întrerupă pentru totdeauna acest mod de a acționa; - promite deschis să restituie creditorilor banii furați și să împartă cu cei săraci ceea ce-i mai rămâne. Aceste trei momente rămân, fără îndoială, un punct ferm pentru toți. Dacă vrei să fii un convertit adevărat și tu ai obligația să te consideri păcătos, să schimbi direcția vieții și să te faci un "dar" celorlalți. Și mai ales să te faci "dar" pentru ceilalți, deoarece numai așa te vei realiza și vei face experiența unei mari bucurii. Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit 4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua). 5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat 6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |