|
1. Botezul și ispitirea lui Isus (Lc 3,21-22; 4,1-13) Rugăciunea de început: invocarea Duhului Sfânt 1. Lectio: Să citim cuvântul - lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute 3 21 În timp ce tot poporul era botezat, a fost botezat și Isus și, pe când se ruga, cerul s-a deschis 22 și Duhul Sfânt a coborât asupra lui sub chip trupesc, ca un porumbel, și o voce a venit din cer: "Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine îmi găsesc toată bucuria" (Lc 3,21-22). 4 1 Plin de Duhul Sfânt, Isus s-a întors de la Iordan și a fost dus de Duh în pustiu 2 timp de patruzeci de zile, fiind ispitit de diavol. Nu a mâncat în zilele acelea și, când ele s-au sfârșit, i-a fost foame. 3 Atunci diavolul i-a zis: "Dacă ești Fiul lui Dumnezeu, spune acestei pietre să devină pâine". 4 Însă Isus i-a răspuns: "Este scris: Nu numai cu pâine va trăi omul". 5 Ducându-l mai sus, i-a arătat într-o clipă toate împărățiile lumii 6 și i-a spus: "Îți voi da toată puterea și măreția lor, pentru că mie mi-a fost dată și o dau cui vreau. 7 Deci dacă tu te vei închina înaintea mea, a ta va fi toată". 8 Și, răspunzând Isus, i-a spus: "Este scris: Pe Domnul Dumnezeul tău îl vei adora și numai lui îi vei sluji".
9 12 Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit. 2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu) Aceste texte trebuie citite într-un context mai amplu: Isus care primește botezul (3,21-22), nu este o persoană oarecare, ci Omul-Dumnezeu (3,23-38) și, totodată un pelerin care, în numele și pentru binele tuturor acelora care rămân pelerini - este vorba despre noi - experimentează pe propria-i piele dificultățile drumului prin pustiu (4,1-13). 2.1. Isus botezat (3,21-22) Textul lui Luca se diferențiază vizibil de textele paralele din Matei (3,13-17) și Marcu (1,9-11): botezul lui Isus este unit cu botezul altor persoane și cu fenomenele care-l însoțesc; nu este amintit Ioan Botezătorul; se deschide cerul și nu cerurile. Toate acestea arată că Luca dă o interpretare proprie evenimentului istoric. Pentru Luca, a-l vedea pe Isus că primește botezul împreună cu poporul înseamnă a vedea un om printre mulți alții și nu un om diferit, izolat, mândru, care-i privește pe ceilalți de sus. Din contră, Isus pare onorat să împărtășească cu ceilalți oameni tot ceea ce face parte din experiența lor zilnică. Este relevant pentru Luca faptul că Isus, concomitent cu botezul, se reculege în rugăciune (3,21) și arată în felul acesta că este într-o strânsă relație de iubire nu doar cu oamenii ci și cu Tatăl ceresc, lucru care va deveni o obișnuință pentru El. În momentele decisive ale activității sale mesianice, Isus se roagă. Formula "cerul s-a deschis" (3,21) desemnează actul prin care se dezvăluie oamenilor secretele lumii divine, în cazul nostru revelarea planului de mântuire al lui Dumnezeu, prin venirea lui Cristos. Prin Isus se realizează visul neîmplinit până atunci al israeliților; "Doamne, apleacă cerurile tale și coboară" (Ps 144,5; cf. Is 63,19). 2.2. Isus ispitit (4,1-13) Textul acesta își propune să completeze descrierea persoanei și a activității lui Isus începută mai înainte: botezul lui Isus (3,21-22) și genealogia lui Isus (3,23-38). Ce sunt în concret ispitele lui Isus? Putem spune că reprezintă încercarea, din partea Satanei, de a-l face să devieze de la calea fidelității față de Dumnezeu. O cale care trece prin viața ascunsă, prin slăbiciune, umilire și cruce. Această încercare constă în a-i propune lui Isus trei scurtături: scurtătura unei popularități ușoare, obținută reducând mântuirea la o simplă chestiune economică (prima ispită); scurtătura spectacularului credinței și al religiei în scopul unor interese (a doua ispită); scurtătura puterii cu orice preț (a treia ispită). Fragmentul lui Luca, deși concordă substanțial cu cel al lui Matei, introduce unele noutăți: - la el Duhul Sfânt nu are un rol secundar ci unul determinant: Isus e "plin de Duhul Sfânt"; - în a doua ispită Luca insistă mai mult decât Matei pe caracterul demoniac al puterii și al bogățiilor, interpretând-o, deci în cheie îndeosebi socială; - "după ce a terminat toată ispitirea, diavolul s-a îndepărtat de la el pentru un anumit timp" (4,13). Acest timp despre care vorbește textul, desemnează timpul pătimirii când Isus se va afla din nou în fața diavolului în stare de război (22,3.31.53), dar atunci diavolul nu va mai avea scăpare; va ceda armele și va recunoaște că unicul și definitivul Stăpân al lumii rămâne Isus. - alipind tema botezului (3,21-22) de tema pustiului (4,1-13), evanghelistul a vrut să le amintească creștinilor că și ei, o dată botezați, au intrat în pustiul vieții pentru a străbate, sub acțiunea Duhului și în mijlocul a numeroase încercări, drumul spre patria cerească. Se proclamă din nou cuvântul. 3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră) 3.1. Nu este de ajuns botezul cu apă Relatarea lui Luca despre botezul lui Isus atribuie o mai mare importanță coborârii Duhului Sfânt decât faptului botezului. Și botezul nostru cere, o dată cu prezența apei și pe aceea a Duhului Sfânt, ba chiar în mod deosebit prezența Duhului. Să nu ne mulțumim doar cu faptul că odată ni s-a turnat apă pe cap și s-a rostit formula: "Eu te botez...". Apa și cuvintele acelea au fost literă moartă dacă nu au însemnat începutul unei vieți în Duhul Sfânt și sub acțiunea Duhului Sfânt. O recunoaște și sf. Paul care spune: "Cine nu are Duhul lui Cristos nu-i aparține lui Cristos" (Rom 8,9). A trăi ca niște creaturi ale Duhului Sfânt e cu totul altceva decât a trăi ca niște persoane satisfăcute și prea liniștite. Unde este Duhul lui Dumnezeu, acolo e voință de convertire, de mai bine, de a arde, de a reînnoi, de a reconstrui, de a reface. 3.2. Pustiul: de ce să nu-l transformăm într-un mic paradis? Conform tradiției biblice veterotestamentare, pustiul este un loc uscat, neospitalier, neadaptat însămânțării, lipsit de apă, locuit de animale sălbatice feroce și ales de dușmanii lui Dumnezeu pentru a jefui. Văzut în perspectiva istoriei mântuirii, el e locul și timpul în care Israelul se naște ca popor al lui Dumnezeu (Dt 4,32-38), încheie alianță cu el (Ex 19,1-24,18), e supus la încercări de tot felul și învață să se hrănească nu atât cu mâncare materială, cât mai ales cu învățătura dumnezeiască (Dt 8,3). Pentru autorii Noului Testament pustiul continuă să fie un loc secetos și periculos (Mt 4,1-11), la care adaugă și tema vieții creștine ca timp de peregrinare, de așteptare și de speranță. Viața este într-adevăr un drum prin pustiu, dar tu, dacă vrei, ai posibilitatea de a-l transforma într-o grădină înflorită, într-un câmp verde, parfumat. Cum? Primind vizita lui Dumnezeu și lăsându-l pe el să semene, să ude, să coacă ceea ce a semănat: "Ai schimbat plânsul meu în bucurie" (Ps 30,12-13). Încetează de a mai plânge în timp ce străbați pustiul vieții. Iată, e pustiu doar în aparență. De fapt e un mic paradis în care Domnul vrea să-și stabilească locuința și, tocmai de aceea, îți interzice să mai fii trist: tovarășul tău de drum este chiar Isus cel Înviat. 3.3. Ispita cea mai urâtă: mania banului și a puterii Marii stăpâni ai lumii sunt banul și puterea. Cu banii poți cumpăra orice: societatea, politicienii, terenurile, puterea. Ceea ce contează este să ai bani pentru a cumpăra toate acestea. Nu ne mirăm dacă toți se simt atrași de fascinația acestor doi stăpâni. Cine nu vrea bani și putere? Cine îi lasă să scape dacă li se prezintă ocazia de a-i avea? Cine renunță la ei dacă deja îi posedă? În general cei care îi posedă nu vor nicidecum să-i împartă cu alții. Nu te lăsa stăpânit de mania de a domina peste alții și de a acumula cât mai multe bogății, ci obișnuiește-te să fii umil și liber de orice formă de sclavie, inclusiv cea a banului. Dacă ocupi locuri de conducere, tratează-i bine pe subalternii tăi și nu le da impresia că-i folosești pentru interesele tale și pentru cariera ta. Evită logica acelor politicieni care se folosesc de oameni dând impresia că-i slujesc. Exercită-ți autoritatea slujind cu adevărat și având față de ceilalți același respect pe care-l ai pentru tine însuți. Dacă împreună cu autoritatea ai și bani și încă din abundență, obișnuiește-te să-i împarți fără a uita îndemnul sf. Augustin: "Dacă iubești banul prea mult, vei fi sclavul banului și-l vei urma oriunde te va duce". Fericirea nu merge în pas cu bogăția. 3.4. Domnul cere credință, nu spectacole (Lc 4,9-12) "Nu-l vei ispiti pe Domnul Dumnezeul tău", îi spune Isus diavolului. Aceste cuvinte nu se limitează să sublinieze încrederea sa față de Tatăl. Ele sunt adresate explicit comunității creștine ca să nu se încreadă atât în minuni, ci mai degrabă în ajutorul divin bazat pe credință. Cine crede în Dumnezeu doar pentru că el transformă pietrele în pâine, încetează de fapt de a mai fi credincios. Credința nu se sprijină pe minuni. Nu te lăsa cuprins de mania de a vedea, de a controla apariții sau intervenții divine răsunătoare și să nu crezi că ți s-a întărit credința pentru că ai asistat personal la minuni prevestite. Să nu crezi că lipsește ceva credinței tale dacă nu ai văzut încă Ierusalimul. Contează interiorul. Avea dreptate sf. Tereza de Lisieux când spunea: "Sfințenia nu constă în practica aceasta sau aceea, ci într-o dispoziție a inimii care ne face umili și mici în brațele lui Dumnezeu". Într-adevăr el nu caută experți ai credinței, ci copii simpli și cu ochii mari de mirare. Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit 4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua). 5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat 6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |