|
Cartea Judecătorilor Prezentare: În sens strict, cartea își trage denumirea de la bărbații pe care Dumnezeu îi ridica la rangul de judecători în cadrul poporului israelit. De remarcat că stăpânirea lor nu era una continuă, ci, de multe ori, era paralelă cu cea oficială. Își făceau simțită puterea mai ales în timpuri de restriște. Cât privește autorul și data redactării, părerile sunt împărțite. Unii afirmă că la început au existat doar tradiții orale despre judecători, tradiții fixate ulterior în scris. Alții, inclusiv tradiția iudaică, o atribuie lui Samuel. Indiferent de autor, cartea are un pronunțat caracter monoteist, insistând deseori pe lupta împotriva idolatriei din țara Canaanului. Era timpul de după intrarea în Canaan. Conducerea poporului era prea slabă ca să poată face față tuturor problemelor. Lipsind cât de cât o unitate națională, poporul cade deseori în idolatrie. La rândul lor, orientându-se mai mult spre cele lumești, preoții își pierd și ei autoritatea. Momentele de liniște se succed cu cele de pedeapsă din partea lui Dumnezeu. Scopul final al cărții este acela de a arăta că Dumnezeu, în ciuda infidelităților poporului a rămas fidel alianței și promisiunilor făcute. Cartea are 21 de capitole structurate astfel: - 1,1-2,5: prezintă timpul de după instalarea evreilor în Canaan; - 2,6-16,31: relatări despre diverși judecători: Samgar, Tola, Iair, Ibțan, Elon, Abdon, Otniel, Ehud, Debora, Barac, Ghedeon, Abimelec, Iefte și Samson; - 17-21,25: instalarea seminției lui Dan în Nord și păcatul beniamiților la Ghibea. Această ultimă parte demonstrează anarhia care domnea pe vremea judecătorilor. La o primă lectură se pot individualiza două idei, și anume: atunci când poporul păcătuiește este pedepsit, mai ales prin asuprirea de către dușmani; când poporul face pocăință, Dumnezeu trimite un judecător care îl salvează de dușmani și se instaurează din nou liniștea. Fără aceste două idei Cartea Judecătorilor se pierde în diferite descrieri ale judecătorilor și este lipsită total de unitate. Perioada descrisă este una dintre cele mai negre din istoria poporului ales de după intrarea în țara promisă. Dacă s-a ajuns aici s-a datorat doar îndepărtării de Dumnezeu și de legea lui. Obiectiv: Conștientizarea faptului că neîmplinirea poruncilor lui Dumnezeu conduce la pedeapsă. Învățătură: Dumnezeu a dat lui Moise pe muntele Sinai zece porunci. În sinteză acestea conțin tot ceea ce trebuie să respecte o creatură în relația sa cu Creatorul. Sunt zece porunci nu greu de îndeplinit, dar care presupun efortul fidelității. Nu se poate respecta doar o parte dintre ele și celelalte să fie încălcate. Prin încălcarea oricăreia dintre ele este lezat în mod direct Dumnezeu, chiar dacă ele se referă parțial și la relația cu aproapele, cum este cazul ultimelor șapte. Având origini vădite în legea naturală, cele zece porunci se adresează în egală măsură evreilor, creștinilor, musulmanilor, dar și păgânilor. Să ni le amintim în forma lor catehetică, așa cum ni le prezintă Catehismul Romano-Catolic: 1. Eu sunt Domnul Dumnezeul tău; să nu ai alți dumnezei afară de mine; să nu-ți faci chip cioplit ca să te închini lui. 2. Să nu iei numele Domului Dumnezeului tău în zadar. 3. Adu-ți aminte să sfințești ziua Domnului. 4. Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, ca să-ți fie ție bine și să trăiești mult pe pământ. 5. Să nu ucizi. 6. Să nu faci fapte necurate. 7. Să nu furi. 8. Să nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău. 9. Să nu poftești femeia aproapelui tău. 10. Să nu poftești casa aproapelui tău și nici un lucru ce este al lui. Respectarea acestor porunci înseamnă ordine atât în relația cu Dumnezeu cât și cu aproapele. Nerespectarea lor conduce inevitabil la dezordine. Motivul? Pentru că dincolo de faptul că își găsesc originile în paginile Vechiului Testament, pe muntele Sinai, și-l privesc în mod direct pe Moise și pe poporul din pustiu, ele sunt și de ordin natural. Împlinindu-le, se trăiește în firesc, altfel se trăiește în haos. Cartea Judecătorilor oscilează între firesc și haos. Dumnezeu este cel care, prin judecători restabilește firescul. Practic: - Este important ca cele zece porunci ale lui Dumnezeu, cele cinci porunci ale Bisericii și adevărurile de crezut în general, să fie bine memorate. Faceți un exercițiu de memorie pentru a vă verifica în privința lor. - Care este diferența dintre Iosua și judecători în general? - Citind mici fragmente din Cartea Judecătorilor, vă puteți face deja o imagine, chiar dacă limitată, despre atitudinea lor. Dacă ați fi în locul lor, cum ați fi reacționat în anumite împrejurări în care poporul ales s-a îndepărtat de Dumnezeu? Dar în condițiile lumii de azi, cum credeți că trebuie reacționat în privința celor care sunt departe de Dumnezeu? Credeți că sunt valabile aceleași metode ca în timpul de după exil? - Care este poziția voastră față de sectele religioase? Constituie ele o alternativă la adevărata credință sau sunt un refugiu pentru cei care nu s-au încadrat în adevărata credință? - Discutați la nivel de grup despre poruncile lui Dumnezeu din punct de vedere natural, făcând abstracție de caracterul lor biblic, liturgic. Considerați că este firesc să ai un singur crez, o zi de odihnă care să revină ciclic, să se vorbească frumos, să fie respectați părinții, să nu se ucidă oamenii între ei, să fie reglementat într-un fel ceea ce ține de instinctul sexual, să nu se fure, să nu se mintă, să nu fie dezbinate familiile? Dacă din punct de vedere natural, aceste deziderate sunt firești, cu atât mai mult din punctul de vedere al lui Dumnezeu, ele devin imperios necesare. Texte de referință: "După ce tot neamul acela de oameni au trecut la părinții lor și când s-a ridicat în locul lor un alt neam care nu cunoșteau pe Domnul și lucrările sale pe care le făcuse cu Israel, atunci fiii lui Israel au început să facă lucruri rele înaintea ochilor Domnului și au început să slujească baalilor. Au părăsit pe Domnul Dumnezeul părinților lor care îi scosese din pământul Egiptului și s-au întors la alți dumnezei, către dumnezeii popoarelor dimprejurul lor și au început să li se închine lor și l-au mâniat pe Domnul... De aceea s-a aprins mânia Domnului asupra lui Israel și l-a dat în mâinile jefuitorilor care i-au jefuit, i-a dat în mâinile dușmanilor dimprejurul lor și nu au mai putut să li se împotrivească dușmanilor... Atunci le-a ridicat Domnul judecători care i-au salvat din mâinile dușmanilor lor" (Jud 2,10-12.14.16). "Privind Domnul spre el, a zis: «Mergi cu această putere a ta și salvează-l pe Israel din mâinile madianiților. Iată eu te trimit!» Atunci Ghedeon a zis: «Doamne, cum să-l salvez eu pe Israel? Iată neamul meu este cel mai sărac din seminția lui Manase, iar eu sunt cel mai mic în casa tatălui meu». Domnul însă i-a zis: «Eu voi cu tine și tu îi vei bate pe madianiți ca pe un singur om»" (Jud 6,14-16). Rugăciune: Doamne, nu permite să te punem la încercare prin încălcarea poruncilor tale, ci luminează-ne pentru ca în fiecare moment să fim capabili să le respectăm din iubire față de tine. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |