|
Cartea lui Iosua Prezentare: Cu această carte începe seria cărților așa-zis istorice din Vechiul Testament. Este de la sine înțeles că denumirea cărții provine de la Iosua, personajul principal al cărții, ales direct de Dumnezeu să conducă poporul israelit după moartea lui Moise. Una dintre misiunile deosebit de importante pe care a avut-o de îndeplinit Iosua a fost aceea de a împărți pământul țării Canaanului la cele douăsprezece triburi ale lui Israel. Numele de Iosua provine din limba ebraică, "Iehoșua", care în traducere înseamnă "Domnul este mântuire". Nu se cunoaște exact data redactării, dar ca autor, cel puțin pentru anumite părți le cărții, îl are chiar pe Iosua. Conținutul cărții se axează cu precădere pe istoria ocupării Canaanului și pe împărțirea teritoriilor cucerite. Cele 24 de capitole care compun Cartea lui Iosua pot fi împărțite astfel: - 1-12: cucerirea Canaanului; - 13-21: împărțirea Canaanului; - 22-24: ultimele cuvinte și fapte ale lui Iosua. Nici această carte nu face abstracție de la ajutorul dat de Dumnezeu pentru cucerirea țării promise. De fapt, mai mult cu ajutorul lui Dumnezeu este cucerită. Ierihonului, prima cetate cucerită după trecerea Iordanului, îi cad zidurile doar la strigătul poporului și la sunetul trâmbițelor preoților. Și celelalte cetăți au aceeași soartă, până când, rând pe rând, este cucerită întreaga țară a Canaanului. După cucerirea teritoriilor a urmat împărțirea pământului celor douăsprezece triburi ale lui Israel. Tribul lui Levi, pentru că fusese chemat la slujirea preoțească a fost împărțit pe toată suprafața țării promise, tocmai pentru a sluji lui Dumnezeu. Sunt stabilite cetăți speciale pentru adăpostirea celor care au ucis fără voia lor, pentru ca aceștia să fie protejați de legea talionului, care prevedea ochi pentru ochi și dinte pentru dinte. La moartea sa, Iosua încă nu reușise să cucerească toate cetățile. Mai rămăseseră multe, dar Iosua este încrezător că Dumnezeu le va da pe toate într-un final în mâinile lor. Înainte să moară a amintit israeliților cum Dumnezeu l-a chemat pe Abraham și i-a cerut să renunțe la slujirea idolilor, lucru cerut în continuare de Dumnezeu și poporului prin scoaterea din Egipt și aducerea lui în țara promisă. Drept consecință, Iosua încheie un legământ public prin care conducătorii l-au asigurat că îl vor sluji numai și numai pe Dumnezeu. Obiectiv: Să descoperim modalitățile prin care Dumnezeu merge împreună cu noi prin viață și să-i răspundem prin credința noastră. Învățătură: O singură idee străbate toată Cartea lui Iosua: Domnul Dumnezeu este unul singur, poporul trebuie să-i fie fidel, să respecte alianța și să nu se închine altor dumnezei. Cel puțin până la intrarea propriu-zisă în țara promisă, Dumnezeu dă impresia că luptă alături de popor. Ba mai mult, el este cel care fixează modalitățile de cucerire a cetăților. Îi pedepsește pe cei care, însușindu-și din bunurile cucerite, își pângăresc trupul și sufletul. Totul trebuie distrus. Nimic nu trebuie să amintească de idolii păgâni. Dumnezeu vrea totul nou. El este noutatea. Nu lipsesc minunile în favoarea poporului israelit. Dumnezeu se gândește chiar și la văduvă și la orfan, considerați ultimii în rândul poporului evreu. Este preocupat chiar și de cei care greșesc ucigând din greșeală, comandând cetăți speciale pentru adăpostirea lor. Sunt împrejurări în care, pe lângă virtutea dreptății, își arată și milostivirea. El nu este Dumnezeul răzbunării, ci al îndurării. Este Dumnezeu care duce la capăt promisiunea făcută, chiar dacă poporul se arată de atâtea ori infidel și se îndreaptă spre idolii popoarelor păgâne. Multe sunt simbolurile care pregătesc creștinismul. Astfel, Iosua devine imaginea lui Isus care conduce noul popor, Biserica, la mântuire. Trecerea puterii în mod minunat de la Moise la Iosua este imagine a trecerii de la legea veche la evanghelie. Intrarea în țara promisă prin trecerea Iordanului este simbol pentru intrarea în Biserică prin apa Botezului. Cucerirea Ierihonului și a celorlalte cetăți este o imagine a cuceririi Satanei. Rahab, femeia păgână care i-a salvat pe cei doi trimiși ai lui Iosua, devine simbol pentru intrarea păgânilor în Biserică. Sunt atâtea modalități prin care Dumnezeu duce la capăt promisiunea făcută, încât poporul nu are voie să nu-i fie credincios. Practic: - Căutați câteva asemănări și deosebiri între Moise și Cristos. Analizați-le! - Cum comentați faptul că Dumnezeu îl trimite pe poporul israelit să cucerească cetățile păgâne din țara Canaanului și să distrugă totul: oameni și bunuri, pentru ca nimic să nu mai amintească de ceea ce a fost? - Citiți din Cartea lui Iosua despre trecerea Iordanului și din Cartea Exodului trecerea Mării Roșii. Găsiți elementele comune care sunt și simboluri ale Botezului. - Dumnezeu a dorit distrugerea cetăților păgâne pentru ca el să fie singurul Dumnezeu la care să se închine poporul israelit. Discutați la nivel de grup despre "cetățile" din noi sau din jurul nostru pe care Dumnezeu le vrea distruse pentru ca el să fie singurul pe care să-l slujim. - Ce părere aveți despre copiii care se nasc cu malformații, despre persoanele care îl caută pe Dumnezeu prin viața lor și sunt copleșiți de tot felul de suferințe. Cum își arată Dumnezeu iubirea față de aceste persoane? Putem afirma că sunt pedepsiți de Dumnezeu? - Cum trăiți credința atunci când sunteți încercați din toate părțile de ispite, boli, dușmani etc.? Texte de referință: "Atunci Iosua a poruncit căpeteniilor poporului și le-a zis: «Mergeți prin tabără și porunciți poporului spunându-le: Pregătiți-vă provizii pentru drum, pentru că după trei zile veți trece Iordanul, ca să mergeți și să luați în stăpânire pământul pe care Domnul Dumnezeul părinților voștri are să vi-l dea»... Iar ei au răspuns lui Iosua zicând: «Toate, oricâte ne vei porunci, vom face și oriunde ne vei trimite, vom merge. Cum am ascultat de Moise vom asculta și de tine, numai să fie Domnul Dumnezeul tău cu tine cum a fost și cu Moise»" (Ios 1,10-11.16-17). "«Din aceasta veți cunoaște că Dumnezeul cel viu este în mijlocul vostru că va alunga de la voi pe canaaneeni, pe hitiți, pe hevei, pe ferezei, pe gherghesei, pe amorei și pe iebusei. Iată chivotul legământului Domnului va trece înaintea voastră peste Iordan»... Preoții care duceau chivotul legământului Domnului stăteau ca pe uscat în mijlocul Iordanului, cu picioarele neudate, iar fiii lui Israel au mers ca pe uscat, până ce tot poporul a trecut peste Iordan" (Ios 3,10-11.17). "Apoi a zis Domnul către Iosua, fiul lui Nun: «Astăzi am ridicat dintre voi ocara Egiptului, și de aceea se și numește locul acela Ghilgal, până în ziua de azi». Fiii lui Israel au stat cu tabăra la Ghilgal și au sărbătorit acolo, în șesul Ierihonului Paștele în ziua a patrusprezecea a lunii, seara. Iar a doua zi de Paști au mâncat din roadele pământului acestuia azime și pâine nouă. În ziua aceea a încetat să mai cadă mană, și de a doua zi, după ce au mâncat din roadele pământului, fiii lui Israel nu au mai avut mană, ci au mâncat anul acela din roadele țării Canaanului" (Ios 5,9-12). "Apoi a zis Iosua către tot poporul: «Iată, această piatră va fi mărturie, căci ea a auzit toate cuvintele Domnului pe care le-a vorbit el cu noi astăzi. Să fie drept mărturie împotriva voastră în zilele viitoare, ca să nu mințiți împotriva Domnului Dumnezeului vostru!»... Și a murit după aceea Iosua, fiul lui Nun, slujitorul Domnului, fiind de o sută zece ani" (Ios 24,27.29). Rugăciune: Dă-ne, Doamne, curajul și fidelitatea pe care le-ai dat slujitorului tău Iosua. Ajută-ne să fim o mărturie a prezenței tale în mijlocul fraților noștri, așa cum el a fost o mărturie a ta în mijlocul poporului ales. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |