|
Nici noi nu putem să tăcem Obiective 1. Să-și facă o idee mai clară cu privire la comunitatea eclezială. 2. Să descopere misterul Bisericii ca și comuniune dintre Dumnezeu și oameni.
Introducere Experiența confirmă, încă o dată, că înainte de catehisme sunt cateheții, chiar și mai mult înainte de cateheți sunt comunitățile ecleziale în care aceștia sunt formați în credință și în experiența personală cu Dumnezeu. Familia este locul privilegiat unde se învață "să trăiești împreună". Aici se fac primele experiențe de raport personal și se învață deschiderea spre ceilalți. Copilul nu-l poate cunoaște singur pe Dumnezeu.
Noi, creștinii de azi, ucenicii lui Isus dintotdeauna Creștinul studiază comportamentul lui Isus și exemplul ucenicilor săi numai ca să îl poată urma și primi pe el și să învețe cum să facă voința Tatălui. Ce ar putea să ne mai învețe astăzi Isus?
Privirea lui Isus Forța privirii sale pare să fi fost unul dintre aspectele lui Isus care i-a atins pe apostoli și pe ceilalți ucenici. Evangheliile vorbesc adesea despre modul său de a vedea lucrurile și de a privi: Isus privea mulțimea; observa pomana femeii sărace, dezaproba pe dușmani, fixa cu privirea pe tânărul bogat. Ochii lui Isus căutau să-l dăruiască pe Tatăl în tot ceea ce el făcea, spunea sau acționa. Nu e ușor să înțelegem ce vrea astăzi Dumnezeu de la noi. Spre mai marea noastră șansă, Isus intuise această dificultate și ne-a arătat calea: "Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta și din tot sufletul tău și din toată puterea ta și din tot cugetul tău, iar pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Lc 10, 27). Cuvintele lui Isus revelează că iubirea nu are hotare: nu se îndreptă doar spre prieteni, spre cei care ne iubesc deja, ci se îndreaptă spre toți oamenii. Cu cât omul îl iubește pe Dumnezeu mai mult, cu atât simte nevoia să-l iubească și mai mult.
Dar unde e Biserica? Unde sunt creștinii? Atunci când preotul, la sfârșitul sfintei Liturghii spune: "Liturghia s-a sfârșit: mergeți în pace!" toți creștinii se întorc la casele lor. A doua zi începe săptămâna și ei reiau activitățile pe care le făceau dintotdeauna. Biserica rămâne goală. În timpul săptămânii vin foarte puține persoane la sfânta Liturghie. Unde este Biserica atunci când creștinii sunt acasă, la serviciu, în fabrică, la școală? Când îi vedem pe creștini în jurul altarului pentru a celebra sfânta Euharistie, putem spune: "Aceasta este Biserica lui Cristos, aceasta este comunitatea". Dar atunci când sunt răspândiți prin lume, preocupați cu problemele lor zilnice, mai putem zice "Iată, aici este Biserica?" Este aceasta comunitate de creștini? Biserica există numai dacă și creștinii sunt uniți în comunitatea lor, în jurul altarului? Momentul liturgic al sfintei Liturghii, dacă nu e urmat de trăirea concretă în viața de zi cu zi, poate deveni doar o ceremonie și atât. Viața nu e un dulap cu mai multe sertare: sertarul dreptății, sertarul iubirii, sertarul mărturiei. Viața e continuă și toate aceste aspecte trebuie să o caracterizeze. Semnul cel mai sigur și mai evident că facem parte din familia lui Dumnezeu este cel de a ne întâlni în fiecare duminică la biserică. Dar mai este un semn: "Din aceasta vor cunoaște că sunteți ucenicii mei: dacă vă iubiți unul pe altul". Deci creștinii sunt chemați să demonstreze iubirea lor nu numai cu vorba, ci și cu fapte. Fiecare dintre noi avem o vocație, fiecare a primit un dar particular de la Dumnezeu. Toți putem dărui câte ceva și toți putem primi câte ceva. Dacă vrem să avem o comunitate vie și activă, trebuie să contribuim cu toții cu câte ceva.
Adevăratul protagonist al Bisericii Catehetul aduce o planșă sau icoană lipită pe planșă, care să ilustreze Rusaliile, iar în jurul acesteia multe fețe și situații concrete de persoane care alcătuiesc Biserica. Pornind de la ilustrarea centrală (Rusaliile) catehetul desenează niște raze până la fiecare imagine. Aceste raze vor să spună ceva foarte important. Mai întâi de toate se vede că ele pornesc de la Rusalii. Asta vrea să spună că Biserica s-a născut în ziua de Rusalii, prin opera Duhului Sfânt trimis de Isus și de Tatăl asupra apostolilor și a Sfintei Fecioare Maria. Mai vrea să spună că Biserica nu e făcută numai din credincioși, din comunitatea parohială, dieceză, de preoți, episcopi, papă. Dacă noi am șterge imaginea centrală a Rusaliilor, planșa noastră nu ar mai indica Biserica, ar indica însă doar persoane și grupuri separate între ele. Duhul Sfânt este cel care face din toate aceste persoane o familie unică. Duhul Sfânt este cu adevărat protagonistul Bisericii. Din ziua Botezului, Duhul Sfânt locuiește în inimile noastre ca într-un templu. Fiind în noi, noi suntem și cu Isus și cu Tatăl. El nu ne obligă să credem, ci așteaptă de la noi un răspuns liber, un răspuns de prietenie și de iubire. Dacă noi acceptăm să rămânem în el, atunci Duhul Sfânt face să se nască în noi dorința de a-l iubi pe Dumnezeu ca Tată și pe oameni ca frați.
Cine rămâne în mine aduce multe roade Într-o zi Isus a spus ucenicilor lui: "După roadele lor îi veți cunoaște. Nu poate un pom bun să dea roade rele și nici un pom rău să dea roade bune". Prin Botez, noi am devenit mlădițele celei mai bune plante care există pe fața pământului. Care sunt atunci roadele pe care le așteaptă Dumnezeu Tatăl nostru de la noi? Să trăim ca adevărați fii ai săi, să ne iubim aproapele, să ascultăm de Duhul Sfânt care suspină în noi. Să lăsăm să curgă în noi și prin noi iubirea, bunătatea și iertarea. Dar uneori acest lucru este foarte greu! Cere efort, suferință, costă! Dar Isus spune că viticultorul, care este Tatăl, ne curăță de "ramurile uscate", care sunt păcatele noastre, tocmai ca roadele (virtuțile din noi) să fie mai multe. Acum voi știți că a curăța de ramuri uscate înseamnă a tăia. Dacă noi vrem să aducem roade, trebuie să acceptăm să renunțăm la anumite lucruri, chiar dacă aceasta presupune de atâtea ori suferința. E un fel de a muri puțin câte puțin, dar împreună cu Isus, ca să aducem roade, în vederea unei vieți noi. Creștinul este cel care vrea să fie "transparent", pentru ca prin tot ceea ce face să se vadă Dumnezeu. De aceea, creștinul devine uneori incomod pentru societate și nu este înțeles.
E nevoie de rugăciune Primele cuvinte pe care un copil le învață sunt "mama" și "tata". Lor, copilul le cere mereu ajutorul și pe ei se sprijină în orice moment. Tot la fel și creștinul îi cere lui Dumnezeu ceea ce e important, prin rugăciunea care este un dialog cu Dumnezeu-Tatăl, prin Isus Cristos, în Duhul Sfânt. Iată câteva date despre rugăciune: Să te rogi înseamnă să asculți cu încredere vocea lui Dumnezeu și să-i răspunzi așa cum face un copil cu tatăl lui, manifestându-i toate secretele inimii și ale vieții. Să te rogi înseamnă să crezi că Dumnezeu e interesat de noi. Să te rogi înseamnă să primești cu multă bucurie din evanghelia lui Isus, lumină și putere de viață. Cristos nu are mâini, el are doar mâinile noastre Cristos nu are picioare, el are doar picioarele noastre... Noi suntem ca o Biblie din care pot să citească oamenii despre Dumnezeu! Suntem ultimul mesaj al lui Dumnezeu scris în fapte și în cuvinte! Dacă vreți ca Dumnezeu să fie cunoscut și astăzi, nu mai tăceți, ci vorbiți despre el cu tot ce puteți și oriunde puteți!
Noi, o carte Fiecare dintre voi să scrie pe o singură pagină cele mai frumoase lucruri, fapte concrete, exemple care fac parte din viața sa personală și pot fi citite cu folos de alții. Apoi luați aceste foi individuale și construiți cartea voastră de grup: o nouă carte cu viețile sfinților de pus în biblioteca voastră!
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |