|
Fideli în fața adevărului Obiective 1. Să știe cum au fost scrise evangheliile 2. Să aibă cunoștințe despre caracteristicile lor și despre autori 3. Să cunoască "climatul" primelor timpuri ale Bisericii 4. Să descopere valoarea și darul Duhului Sfânt.
Introducere Sfânta Scriptură este cartea cea mai valoroasă pentru noi, creștinii, mai ales evangheliile, deoarece ea ne descoperă calea fericirii. Evangheliile nu se opresc să povestească lucruri particulare, ci dau o lectură profundă a faptelor, le interpretează. Ele nu au fost scrise "la măsuță", de cineva care să fie bogat în fantezie și creativitate; mai degrabă, orice cuvânt al lor este memoria unei experiențe. Vorbesc de un timp în care bărbați și femei au experimentat în mod concret prezența fizică a lui Isus. Ca să-l poată urma, aceștia acceptă răsturnarea vieții personale. Pe curajul și mărturia lor a fost construită o comunitate, Biserica. Această Biserică nu e considerată un grup privat, ci e deschisă tuturor.
Duhul Sfânt și vestirea evangheliei Biserica este o realitate care începe cu vestirea plină de bucurie a apostolilor: Isus mort pe cruce a înviat! Înainte de a striga lumii întregi despre credința lor, apostolii au aprofundat tot ceea ce se petrecuse. După ce au găsit mormântul gol, prima reacție a fost uimirea, stupoarea, nu credința. Isus este cel care vine "să le deschidă ochii", conducându-i cu răbdare să recunoască adevărul că el are o altă viață, a învins moartea, a înviat. Isus își încheie prezența sa "vizibilă" pe pământ dezlipindu-se de apostoli, după ce i-a binecuvântat (Lc 24,50-53) și după ce i-a investit cu "putere de sus" (Lc 24,24; 49). Învăluiți de bucurie, apostolii îl laudă și-l preamăresc pe Dumnezeu și au dreptate! Isus este din nou viu și asta pentru totdeauna. El este Fiul lui Dumnezeu, este Dumnezeu.
Apostolii lui Isus În Noul Testament, cuvântul "apostol" este folosit cu semnificația de trimis, mesager. Dumnezeu vorbește prin gura apostolilor; prin ei Duhul lui Cristos este făcut prezent în mijlocul comunității. Despre apostolii Petru și Paul se spun și se vorbesc multe în Noul Testament, despre ceilalți apostoli se dau doar vești fragmentare. Despre Ioan, apostolul preaiubit a lui Isus, se spune că s-a retras în Efes, poate cu Maria, mama lui Isus. Tertulian, un scriitor creștin, spune că e posibil să fi suferit la Roma, fiind opărit cu ulei clocotit, chiar dacă nu s-a ales cu nici un semn, apoi a fost legat în insula Patmos și a murit la Efes, la vârstă de 100 de ani. Iacob devine șeful comunității din Ierusalim și moare martir. Bartolomeu ar fi plecat spre Armenia, Toma a predicat evanghelia în Orient, ajungând până în India. Andrei și-a desfășurat misiunea prin zonele Mării Negre, Matei în Etiopia, Filip în Grecia și Iuda Tadeu în Siria. Simon Zelotul a predicat în Persia, întorcându-se apoi în Ierusalim, unde activa și Matia, cel care l-a înlocuit pe Iuda Iscarioteanul.
Darul Duhului Sfânt Duhul Sfânt, pe care l-a promis Isus, dăruiește apostolilor forță și curaj de a transmite mai departe credința lor. Efectele sunt clare, evidente, surprinzătoare; toți cei care erau prezenți, de diferite naționalități, îi aud pe apostoli vestindu-l pe Isus Mântuitorul, în propria limbă. Oameni simpli și necunoscuți puțin mai înainte, îmbrăcați cu haine de lucru și cu mâini bătătorite, se mișcă prin gesturi sigure, proclamă cuvinte profunde, ferme, pătrunzătoare. Petru vorbește în numele tuturor. Petru și apostolii nu se mai gândesc la ei înșiși, ci lasă să treacă prin cuvintele și faptele lor acțiunea Duhului Sfânt. Biserica, fiind adunarea poporului lui Dumnezeu, nu e rezervată doar evreilor, ci e catolică, adică universală, deschisă oricărui om (Fap 8,27-38). Predicarea evangheliei era susținută de mărturia de credință și întărită de Sfânta Scriptură. Ei simt nevoia să vestească evanghelia. E atât de mare bucuria în ei încât nu mai pot să tacă. Isus însuși, după înviere, le dăduse această poruncă: "Mergeți, învățați toate popoarele... Iată, eu sunt cu voi până la sfârșitul veacurilor" (cf. Mt 28,18-20; Mc 16,15-18; Lc 24,46-49; In 20,21-23). Apostolii erau conștienți că Duhul Sfânt este cel care face totul, conduce viața fiecăruia, a lumii și a istoriei. Duhul Sfânt este cel care dă forța și mijloacele pentru a duce la îndeplinire misiunea, asistată mereu de Isus: "Ei au mers și au predicat pretutindeni, în timp ce Domnul lucra împreună cu ei" (Mc 16,20).
Activitate Haideți să enumerăm toate aspectele culturii noastre care au fost influențate de creștinism. Dacă Isus nu ar fi existat (și dacă nu ar fi înviat), ce ar fi diferit în istoria noastră, în artă, în cultură, în drept, în muzică?
De la predicarea orală la scrierile Noului Testament Predicarea apostolică se axa în mod deosebit pe câteva teme, care, progresiv, au fost mai precise și mai ample: patima, moartea și învierea lui Isus, minunile și parabolele lui. S-a simțit însă nevoia de a se transmite și în scris sâmburele credinței. Deoarece creștinii deveneau din ce în ce mai numeroși, se constituiau noi comunități, iar apostolii nu reușeau să ajungă pretutindeni. Au fost trimiși în unele locuri ucenici, dar ei nu aveau autoritatea celor doisprezece. Și cum să fie siguri că predicarea lor era autentică și corectă? Cum să se apere de ucenicii altor religii care îi acuzau pe creștini că au o religie falsă? Astfel, s-a început scrierea unei colecții de acțiuni și cuvinte specifice lui Isus: fraze pronunțate de el, parabole, îndemnuri și minuni înfăptuite. Comunitatea a simțit atunci nevoia unor texte mai complete. Se nasc, astfel, cele patru evanghelii: după sfântul Matei, după sfântul Marcu, după sfântul Luca, după sfântul Ioan, considerate valide și autentice în toate comunitățile.
Evangheliile Dintre cele patru evanghelii, primele trei - Matei, Marcu, Luca - sunt numite "evanghelii sinoptice", adică asemănătoare. Deși acești evangheliști au materiale proprii, au și multe lucruri în comun, astfel încât se consideră că ele s-au folosit în formarea lor de aceleași izvoare. Evanghelia după sfântul Ioan are alte izvoare decât primele trei. Pe lângă cele patru evanghelii canonice, inserate în canonul oficial al Noului Testament, în primele secole mai circulau și alte scrieri despre Isus, numite și acestea "evanghelii". Ele nu sunt recunoscute de Biserică și sunt numite "apocrife". Ele seamănă mult cu legendele și au multă imaginație fantastică și de multe ori creează dificultăți și din punct de vedere doctrinar. Sfânta Maică Biserica a afirmat și afirmă cu tărie și cu toată statornicia că evangheliile amintite, a căror istoricitate o susține fără șovăire, transmit fidel ceea ce Isus, Fiul lui Dumnezeu, trăind printre oameni, a făptuit și a învățat realmente, pentru mântuirea lor veșnică, până în ziua în care a fost înălțat la cer (cf. Fap 1,1-2). După înălțarea Domnului, apostolii au transmis ascultătorilor lor ceea ce Isus a spus și a făptuit, cu acea înțelegere mai deplină de care ei înșiși, instruiți de evenimentele glorioase din viața lui Cristos și luminați de Duhul Sfânt, aveau parte. Autorii sacri au scris cele patru evanghelii alegând anumite lucruri din mulțimea acelora care erau transmise fie oral, fie deja în scris, integrându-le pe altele într-o sinteză sau expunându-le în funcție de situația Bisericilor, în sfârșit, păstrând forma unei vestiri, însă mereu astfel încât să ne comunice lucruri adevărate și autentice despre Isus. Cu această intenție ei au scris, fie din memorie, propriile amintiri, fie din mărturia acelora care "au fost de la început martori oculari și slujitori ai Cuvântului", ca noi să cunoaștem "adevărul" (Lc 1,2-4) învățăturilor pe care le-am primi (Conciliul Vatican II, Dei verbum, 19).
Evanghelia după sfântul Marcu Este evanghelia care a fost scrisă cea dintâi (65 d.C.). Marcu este cel care l-a însoțit pe vărul său, Barnaba, în călătoriile lui Paul. Tradiția bisericească ne spune că Marcu a fost foarte legat de Petru și a pus în scris tot ceea ce predica Petru. Este prima evanghelie scrisă. Matei și Luca preiau multe elemente de la el. Evanghelia după sfântul Marcu e împărțită în două părți. În prima parte se vorbește despre personalitatea și faptele lui Isus, iar autorul vrea să-l determine pe cititor să se întrebe: "Cine e Isus pentru mine?" În cea de-a doua parte, după ce Petru declară că Isus este Mesia, Marcu ne prezintă "Misterul Pascal" a lui Isus: patima, moartea și învierea, care reprezintă cele mai tari momente din intervenția lui Dumnezeu în istorie, împotriva forțelor răului, ca să-l salveze și să-l elibereze pe om.
Evanghelia după sfântul Matei Datează de prin anii 80, ca și Evanghelia după sfântul Luca. Matei, în evanghelia sa, își concentrează atenția mai ales asupra învățăturilor lui Isus. El este apostolul chemat de Isus, care își lasă serviciul său de vameș, ca să-l urmeze pe Învățător. A fost scrisă la început în aramaică, limba comună vorbită în Galileea. Sunt folosite foarte multe citate din Vechiul Testament, deci se adresează ascultătorilor care cunoșteau această tradiție, precum și cărțile specifice evreilor. Textul a fost tradus apoi în limba greacă. Evanghelia este structurată în cinci mari părți: fericirile, misiunea, parabolele, viața comunitară, perspectiva sfârșitului lumii. Evanghelia după sfântul Luca Luca nu și-a semnat opera, dar tradiția îl identifică în pesoana "medicului", prietenul și tovarășul de călătorie al lui Paul. A fost un istoric conștiincios, pentru că a adunat de pretutindeni mărturii și tradiții legate de Isus. El scrie în limba greacă. Evanghelia sa este numită evanghelia milostivirii și a harului care prezintă bunătatea lui Isus față de cei păcătoși, oferind iertarea, iar această iertare așteaptă de la ei o convertire care să le permită schimbarea vieții. Faptele Apostolilor La început, evanghelia a treia și Faptele Apostolilor constituiau aceeași operă. În această carte, Luca ne prezintă, prin ceea ce Paul și Petru înfăptuiesc, începutul Bisericii primare. Faptele Apostolilor nu sunt o colecție de amintiri, ci mărturia faptului că Duhul Sfânt lucrează în lume, prin Biserică. Sunt amintite etapele cele mai importante din acțiunea Duhului Sfânt: Rusaliile, martiriul diaconului Ștefan, convertirea lui Paul, convertirea păgânilor, persecuția și tăria martirilor la Ierusalim, răspândirea Bisericii printre păgâni. Ceea ce-i conferă acestei cărți mult parfum de bucurie, de minunăție supranaturală, în fața căreia rămân surprinși toți cei care nu cred, este nașterea creștinismului. Această carte e o comoară fără de care cunoașterea noastră cu privire la originile creștine ar fi fost mult mai săracă.
Evanghelia după sfântul Ioan A fost redactată în jurul anului 95. Este foarte diferită de celelalte trei. Sinopticii povestesc multe întâlniri, minuni și redau multe cuvinte ale lui Isus. Ioan alege puține episoade cu multe discursuri ca să ne facă să înțelegem mai ales cine este Isus și că el e unit cu Tatăl. Evanghelia aceasta este expresia unei experiențe concrete, transmise de cel care le-a trăit pe propria piele. În toată evanghelia se simte intimitatea pe care a avut-o apostolul cu învățătorul său. El însuși spune despre sine că este apostolul "pe care îl iubea Isus" (In 13,23).
Scopul evangheliilor Evangheliștii nu sunt preocupați de știrile detaliate asupra vieții lui Isus, ci de mesajul central al credinței noastre. Chiar dacă evangheliile povestesc multe aspecte din viața lui Isus, totuși scopul lor principal și fundamental nu e cel de a descrie existența pământească a sa, ci mai ales să reveleze adevărul esențial despre Isus: el este Fiul lui Dumnezeu, trimis de Tatăl ca să-i mântuiască pe oameni.
Activitate Ești și tu un predicator - Dacă ar trebui să-l prezinți pe Isus unui prieten care nu-l cunoaște, ce aspecte din viața sa ai alege? De ce? - Puneți în scenă și dramatizați Fap 3,1-10 sau 4,1-22 sau 5,1-10 sau 5,15-42!
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |