Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Aliați cu Dumnezeu ajungem persoane libere

Obiective

1. Să explice semnificația legământului dintre Dumnezeu și popor

2. Să indice motivele pentru care credința consideră cele zece porunci un ajutor pentru a trăi în libertate

Introducere

Dumnezeu a pus în inima fiecăruia dorul unei existențe libere, o dorință infinită după libertate. Această atracție însă poate fi slăbită de păcat, poate deveni ca niște cărbuni acoperiți de cenușă sau poate fi de tot deviată atunci când omul crede că se poate descurca singur și se lipsește de Dumnezeu. În acest caz angajamentul de a construi o lume mai bună este un efort fără rezultate, uneori chiar dăunător.

Fără angajamentul constructorului casa nu se construiește, dar constructorul trebuie să consulte adesea proiectul, altminteri, casa, construită rău, se poate dărâma. Tot la fel și pentru om: fără angajamentul său, lumea nu progresează, nu se îmbunătățește, dar este și necesar ca omul să se încredințeze planului lui Dumnezeu.

Pentru ca să-l ajute pe om, Dumnezeu îi oferă legea, prin care, pe de o parte definește coordonatele planului, pe de alta, face evidente păcatele omului.

Un drum condus de Dumnezeu

Ieșiți din Egipt, evreii au avut de înfruntat deșertul, o regiune plină de nisip, de pietre, de munți stâncoși. Aici ei au experimentat nu numai greutatea foamei și a setei, ci și greutăți legate de spirit: descurajarea.

În orice timp căutarea libertății a fost însoțită de căderi, de dificultăți, astfel încât uneori, e mai ușor să devii sclav numai să fii liniștit și să nu mai ai probleme...

Israeliții au protestat împotriva lui Moise: "Mai bine muream în Egipt unde eram sclavi, dar aveam oalele cu carne și pâine pe săturate! Tu însă ne-ai scos aici, în deșert ca să murim de foame, o mulțime atât de numeroasă!" (Ex 16,3). Iar Dumnezeu intervine și satură poporul (cf. Ex cap. 6).

În cap. 17 se povestește că poporul suferă de sete. Dumnezeu face să izvorască apă din stânca Horeb. Aici, Moise va primi Legea, adică poruncile, indicațiile lui Dumnezeu. Poporul are nevoie de pâine, de apă, dar și de cuvântul lui Dumnezeu.

În aceste evenimente, Dumnezeu se revelează ca un educator care își ajută poporul să asimileze comportamentul cel mai potrivit.

De citit Dt 8,2-5

Dumnezeu încheie un legământ cu poporul demonstrând, astfel, cât de mult îl iubește. Acest legământ se exprimă în diferite momente:

Moise, Aron și bătrânii poporului "mănâncă și beau" înaintea lui Dumnezeu. E ca și cum stăpânul casei îi invită pe prieteni la masă în prezența sa (Ex 24,1. 9-11).

Moise stropește poporul cu sângele animalelor jertfite (Ex 24,3-8).

Legământul constă în cuvintele pe care Dumnezeu le pronunță, pe care poporul le ascultă și pe care se angajează să le pună în practică (Ex 19,8). A te angaja să fii fidel legământului permite intrarea într-o relație intimă, privilegiată cu Dumnezeu, se devine proprietatea sa.

Activitate

Ați putea înșira ceea ce îi face pe oameni sclavi, dar mai ales pe colegii de vârsta voastră? Vorbiți despre aceste lucruri analizând și învățând multe din greșelile celorlalți.

Legea lui Dumnezeu, viața omului

Conținutul legământului este legea. Partea fundamentală a legii e constituită de decalog (Ex 20,1-17).

1. "Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, care te-a scos din pământul Egiptului și din casa robiei. Să nu ai alți dumnezei afară de mine! Să nu-ți faci chip cioplit și nici o altă asemănare..."

Dumnezeu se propune ca o singură divinitate unui popor care cunoștea și alte culte, practicate de păgâni.

"Să nu-ți faci chip cioplit" (Ex 20,4-5):

De ce Iahve interzice israeliților să construiască statui? Interzicerea privește, în mod clar, divinitățile străine. De fapt, evreii trăiau în mijlocul popoarelor păgâne și riscau să-și asume modele de la ei, care venerau statui simbolizând animale, păsări etc.

Unele secte, de exemplu, martorii lui Iehova îi acuză pe creștini că nu respectă Biblia care interzice închinarea la statui. Dar e vorba de o acuză nefondată, deoarece Dumnezeu interzice construirea statuilor reprezentând diverși idoli, divinități străine de el.

Și apoi, creștinul nu adoră statuia. Atunci când ne uităm la o fotografie a unei rude sau prieten, amintirea se îndreaptă spre acea persoană și la experiența trăită cu ea. Fotografia e valabilă atâta timp cât face vie o amintire. Tot la fel, creștinii nu adoră sau venerează statuile, ci, prin imagini, sunt ajutați să intre în comuniune cu Isus, cu Maria sau cu sfântul reprezentat. Statuia este ca un deget care indică soarele. Nu ne oprim să privim degetul, ci urmărind direcția degetului, ajungem să privim spre soare. Apoi mai este un motiv pentru care bisericile creștinilor conțin icoane sau artă sacră. În secolele trecute erau puțini cei care știau să scrie și să citească și atunci marea majoritate a catehezei se făcea prin desene și imagini din istoria mântuirii. Ca atare, nu avem de-a face cu idoli.

2. "Să nu iei numele Domnului Dumnezeului tău în zadar".

3. "Adu-ți aminte de ziua odihnei ca să o sfințești".

4. "Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta". Este o poruncă a lui Dumnezeu care se adresează și oamenilor adulți, nu numai copiilor!

5. "Să nu ucizi".

6. "Să nu faci fapte necurate".

7. "Să nu furi".

8. "Să nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău".

9. "Să nu dorești femeia aproapelui tău".

10. "Să nu dorești casa aproapelui tău și nici un lucru ce nu este al tău".

Activitate

Cele zece porunci și păcate împotriva lor

Am putea face o listă cu Poruncile, nucleul central al Legii, iar alături de fiecare poruncă, păcatele și comportamentul uman care contrazic porunca. Vom descoperi că multe din urâțeniile și suferințele lumii sunt consecințele unei lipse de respect față de Legea lui Dumnezeu.

Discutați-le, analizându-le și la modul practic!

Așteptarea Mântuitorului

Obiective

1. Să constate că Dumnezeu intervine în istorie pentru a-l ajuta pe om

2. Să știe că darul cel mai mare pe care l-a făcut Dumnezeu oamenilor este Isus, Fiul său

3. Să conștientizeze că numai cel care caută cu umilință voința lui Dumnezeu îl poate cunoaște pe Isus

4. Să cunoască date esențiale din viața lui Isus

5. Să povestească patima, moartea și învierea lui Isus

6. Să înțeleagă de ce a murit Isus

7. Să înțeleagă importanța fundamentală a învierii lui Isus pentru credința creștină

8. Să indice raportul dintre Isus și misterul Sfintei Treimi.

Introducere

În fața tuturor trădărilor și infidelităților omului, Dumnezeu răspunde cu iubire, iertare și răbdare.

De aceea:

- oferă legea,

- trimite mesageri care să vestească al său cuvânt,

- promite un Mesia salvator, un eliberator.

Pentru noi, creștinii, Isus este Mesia, trimisul lui Dumnezeu. El se propune ca un om de pace, eliberatorul de răutate și de egoism.

Promisiunea lui Mesia

Dumnezeu nu încetează să iubească. În toate modurile caută să corijeze și să salveze poporul. Chiar și atunci când poporul este infidel, el trimite mesageri care să-i vestească voința. Promite un Mesia (cel uns, trimis, consacrat) care să aducă salvarea, mântuirea.

"Unșii Domnului"

Cuvântul Mesia vine din evreiescul "mashah" care înseamnă a unge cu ulei. La evrei, trei categorii de persoane primesc "ungerea": regii, preoții și profeții.

Un Mesia preot

Ungerea preoților însemna consacrarea lor lui Dumnezeu: ei aparțineau lui Dumnezeu.

Un Mesia profet

Și profeții erau "reprezentații" lui Dumnezeu. Erau oameni care au primit o revelație de la Dumnezeu și, la lumina ei, interpretau semnificația evenimentelor istorice. Ei "predicau" consecințele comportamentelor greșite oamenilor și vesteau voința lui Dumnezeu. Profetul era cu totul în slujba lui Dumnezeu, era "slujitorul lui Dumnezeu".

Un Mesia rege

Adevăratul rege al poporului evreu era Dumnezeu: regii pământeni erau aleși de el, consacrați lui ca să pună în practică voința sa. Ungerea regală exprima o semnificație religioasă. Așa cum uleiul îmbibă haina celui uns, tot la fel Duhul divin îl consacra prin ungere pe rege, adică omul ce trebuia să organizeze împărăția poporului ales.

De când se afirma convingerea că Mesia ar fi trebuit să vină din descendența lui David, toți urmașii lui David erau considerați unși. Dar mulți regi au dezamăgit această așteptare.

Pentru noi, creștinii, Mesia vestit și atât de mult așteptat este Isus din Nazaret, Cristos (cel uns).

El este expresia iubirii incredibile a lui Dumnezeu care zice omului "Te-am iubit cu o iubire veșnică" (Ier 31,3). "Ungerea", consacrarea lui Isus, se petrece la botez, pe când Ioan Botezătorul îl scufundă în râul Iordan.

Nașterea sa a fost vestită ca a lui Mesia promis: "Astăzi, în orașul lui David, vi s-a născut un Mântuitor, care este Cristos Domnul" (Lc 2,11).

Isus este centrul mesajului biblic: pornind de la el totul se explică, totul are sens.

Activitate

Discuții

Dacă astăzi ar veni Dumnezeu pe pământ, cum ar fi și ce ar face?

Propunere

Pentru a experimenta bucuria dăruirii, faptul că se gândește cineva la tine, că te iubește, fiecare copil, pentru data viitoare, ar putea aduce un mic cadou pentru un alt coleg din grupă. Acesta se poate constitui într-un joc, numit "De-a îngerașul păzitor".

Ceea ce-i dă Cristos omului

"Știi tu ce te face cel mai mult să suferi? Sunt oare insatisfacțiile, ezitările, conflictele în tine însuți, dintre ceea ce dorești și ceea ce ai, ceea ce ai vrea să fii și ceea ce ești?

Ceea ce te face să suferi este imperfecțiunea ta, faptul că ești incomplet.

Să nu crezi că îndeplinirea aspirațiilor tale profunde vine din afară: numai cineva care e în inima ta te poate satisface complet.

Știi tu ce dorești cel mai mult? Este infinitul; și infinitul te depășește, depășește toți oamenii. Infinitul are un singur nume: Dumnezeu.

Setea ta de infinit nu e altceva decât o singură sete: setea de Isus Cristos, deoarece Isus este puritatea, adevărul, iubirea, viața...

Dumnezeu se gândește la tine, dintotdeauna, nu numai ca fiind om, ci un om divinizat.

Nu te mulțumi să fii om, fiu al omului, atunci când Cristos îți oferă să devii realmente fiul lui Dumnezeu. Apa nu ar mai putea curge dacă ar refuza izvorul.

Lumina nu ar mai putea străluci dacă ar refuza soarele.

Tu nu poți trăi din plin dacă refuzi pe Cristos, tu ai nevoie ca viața învingătoare care circulă în el, să treacă și în tine; această viață se cheamă har" (Michel Quoist).

Nașterea și viața lui Isus

Ca să înțelegem mai multe despre Isus trebuie să verificăm dacă el a existat cu adevărat. Dacă mama v-ar povesti despre o rudă îndepărtată, cu siguranță, v-ar zice și unde a locuit, ce făcea.

Familia lui Isus

Se citește în Evanghelia după sfântul Luca (1,26-27) că îngerul Gabriel a fost trimis la Maria, o tânără din popor, care era logodită cu Iosif din casa lui David. Iosif și Maria trăiau la Nazaret. Iosif, om drept și bun, era tâmplar. Maria a fost aleasă pentru o misiune excepțională: să devină Mama lui Isus, Fiul lui Dumnezeu.

Documente care vorbesc despre Isus

- Documente necreștine

1. Iosif Flavius

Evreu din naștere, a fost luat prizonier de către romani după distrugerea Ierusalimului din anii 70 d.C. În scrierile sale vorbește despre Ioan Botezătorul, de Iacob, "fratele" lui Isus, și astfel, vorbește și despre Isus.

2. "Mishna" și "Talmud"

Mishna este o colecție de legi și tradiții, ce provine din școlile fariseilor și datează din secolul al II-lea d.C.

Talmudul este o carte care comentează Mishna. În ea se vorbește și despre răstignirea lui Isus în ajunul Paștelui și de ucenicii care se dedicau faptelor bune.

3. Păgânii

a. Plinius cel Tânăr comunică împăratului roman că s-a împrăștiat cultul lui Cristos ca și cum ar fi a lui Dumnezeu.

b. Tacit susține că Isus a fost judecat de Ponțiu Pilat și îi acuză pe creștini că au incendiat Roma în anul 64 d.C.

Documente creștine

a. Canonice: scrieri inspirate de Dumnezeu și inserate în lista canonului biblic:

1. scrisorile apostolice: scrisorile scrise de apostoli sau atribuite lor;

2. evangheliile: după sfântul Matei, după sfântul Luca, după sfântul Marcu, după sfântul Ioan;

3. Faptele Apostolilor.

b. necanonice

1. apocrife: e vorba de scrieri neinspirate, uneori legendare.

2. "agrafa": sunt fraze scurte care nu se găsesc în evanghelie, dar care au fost inserate în alte texte. De exemplu: "E mai bine să dai decât să primești", o zicală atribuită lui Isus în Fap 20,35.

Numele și nașterea lui Isus

Isus înseamnă Dumnezeu salvează.

Dar de ce s-a născut Isus la Betleem, de vreme ce părinții lui locuiau la Nazaret? Ne răspunde chiar Evanghelia lui Luca (2,1-4). Apoi trăiește marea majoritate a copilăriei, adolescenței și tinereții la Nazaret. Din această perioadă cunoaștem foarte puțin, mai exact vizita lui la templu împreună cu părinții la vârsta de 12 ani.

Legea prescria că de trei ori pe an trebuia mers în pelerinaj la templul din Ierusalim. Erau obligați bărbații, începând de la vârsta de 12 ani.

Timp de 30 de ani știm că Isus l-a ajutat pe Iosif în munca sa de tâmplar.

Își începe viața publică o dată cu botezul pe care l-a primit de la Ioan Botezătorul la vârsta de 30 de ani. Nu caută aplauze și cinstire. E un "rabbi" special. Alege ucenici pe care îi formează. De obicei erau ucenicii cei care cereau să intre în grupul vreunui maestru. Aici însă totul e altfel: Isus este cel care îi alege pe ucenicii săi. Îi cheamă să ia parte la misiunea sa. Alege un număr de 12 ucenici. Acest număr amintește de numărul triburilor lui Israel. Ei sunt numiți și apostoli.

Parabolele sunt povestiri scurte care au o forță evocatoare particulară, deoarece fac aluzie, trimit la un mesaj profund care se află dincolo de povestire. Nu sunt exemple simple sau asemănări care să ajute înțelegerea; ele trebuie, mai degrabă, să ajute la înțelegerea realității misterioase care se ascunde. Ele ating în mod profund pe ascultător.

Cuvintele lui Isus nu ne lasă indiferenți, ci luminează, provoacă, solicită răspunsuri.

Minunile sunt semne extraordinare prin care Isus face să se întrevadă o lume nouă în care Dumnezeu este prezent și lucrează pentru mântuire. Minunile pe care le face Isus sunt fapte constatate de toți, dar numai cei care cred le înțeleg semnificația și primesc mesajul în viața proprie.

În evanghelie, minunile sunt mereu legate de actul de credință. Minunile deci nu sunt o "demonstrație" sau o evidență în fața căreia tu nu poți spune decât da. Cine vrea să se îndoiască și cine nu vrea să creadă, va putea de fiecare dată să fie sceptic: adevărul trebuie să-l vrei.

Sfântul Augustin distinge două tipuri de minuni:

- faptele comune, naturale, care ating doar pe cei care reușesc să descopere acțiunea lui Dumnezeu în viața de toate zilele;

- faptele extraordinare, neexplicabile, ieșite din comun.

O faptă comună este atunci când Dumnezeu acționează continuu în viața omului, în favoarea sa. O astfel de minune se înfăptuiește atunci când omul observă în istoria sa intervenția lui Dumnezeu.

Faptele extraordinare sunt acelea pe care Domnul nostru Isus Cristos le-a făcut și sunt opere divine care învață mintea umană să se înalțe deasupra lucrurilor vizibile pentru a înțelege ceea ce Dumnezeu este. În marea sa milă, el și-a rezervat câteva lucruri pe care să le facă la timpul potrivit în afară de lucrurile obișnuite din fiecare zi, astfel încât să trezească mirarea la vederea faptelor nu mai mari, ci neobișnuite. Cu siguranță, este mult mai mare minunea să guvernezi o lume întreagă decât să înmulțești cinci pâini și doi pești. Și totuși nimeni nu se minunează, nu se umple de stupoare, pe când oamenii se minunează în fața înmulțirii pâinilor, nu pentru că e mai mare, ci pentru că e mai rară (Sf. Augustin, Comentariu la Evanghelia după sfântul Ioan, 24, 1).

Chiar și în viața sa publică, Isus demonstrează că este un om dintr-o bucată, care nu fuge dinaintea contradicției și a clarificărilor care trebuie făcute (Lc 5,30-39). El e un om blând, dar nu delăsător. Atunci când trebuie să spună ceva nu se exprimă în termeni înjumătățiți.

Isus evaluează evenimentele, situațiile care i se întâmplă și caută să înțeleagă în ele voința lui Dumnezeu pe care nu vrea s-o trădeze chiar cu prețul vieții. Moartea lui Isus pe cruce este un dat istoric de care nu ne mai îndoim. Evangheliile subliniază pe larg acest eveniment, chiar dacă pentru primele comunități era un eveniment "scandalos".

Analizând cuvintele lui Isus, examinându-i comportamentul, ne dăm seamă că el nu era ca nici un alt om din istorie. În el, în ceea ce el spunea, în ceea ce făcea, ne scapă câte ceva. De fapt, va rămâne pentru totdeauna o întrebare pe care fiecare om este invitat să și-o pună: Isuse, cine ești tu cu adevărat?

Unde își găsește Isus forța sa interioară care îl ajută să trăiască atât de bine evenimentele vieții?

Activitate

Exercițiu de cunoaștere

Acest exercițiu ne poate ajuta să cunoaștem dacă noi suntem persoane coerente. Vom scrie valorile, adică acele calități pe care le considerăm necesare pentru viața noastră și apoi reflectăm dacă faptele cotidiene sunt inspirate sau nu de aceste valori sau mai mult de instinct, de dorințele imediate.

Joc de interacțiune: Valori și simboluri

Participanți: de la 12 ani

Timp: circa 60 minute

Materiale: Modulul "Valori și simboluri"

Valori și simboluri

VALOARE OBIECT MOTIVE DE ALEGERE

Frumusețe

Iubire

Prietenie

Adevăr

Pace

Instrucțiuni

Căutați acum să reflectați asupra raportului vostru cu valorile cele mai importante, asupra a ceea ce este mai important pentru voi, asupra gândurilor și simțămintelor pe care le stimulează în voi. Veți lucra în grupuri a câte 4. Formați mai întâi grupurile...

Acum vă voi da un modul.

Precum vedeți, sunt înregistrate aici 5 valori.

Datoria fiecărui grup va fi cea de a merge pe afară și să găsească pentru fiecare valoare câte un obiect care să exprime, după judecata întregului grup, cel mai mult posibil, rolul pe care fiecare valoare o are sau ar trebui s-o aibă în viața noastră. Dacă este vorba de obiecte pe care le puteți aduce aici, aduceți-le. Dacă însă descoperiți obiecte pe care nu le puteți transporta, notați-le, pur și simplu, în a doua coloană. Completați modulul vostru de-a lungul plimbării și scrieți și motivele pentru care acel obiect are o legătură cu o anumită valoare. Puneți-vă de acord în grupulețul vostru asupra obiectelor simbolice alese. Aveți la dispoziție o oră.

Întoarceți-vă apoi punctual, pentru ca să ne schimbăm părerile asupra experiențelor pe care le faceți.

Aprofundare

Mi-a plăcut jocul?

Cât de ușor a fost să vă puneți de-acord?

Ce obiecte aș fi ales dacă eram eu singur?

Care este diversitatea obiectelor aduse pentru aceeași valoare?

Am învățat ceva nou despre mine și despre ceilalți?

Care ar fi valorile de care m-aș ocupa dacă ar trebui să repet jocul?

Ce aș vrea să mai adaug?

Observații

Acest joc în natură stimulează foarte mult imaginația copiilor și a

adolescenților și se adaptează la orice vârstă.

Activitate

Joc de interacțiune: Șaizeci de secunde

Participanți: pentru orice vârstă

Timp: circa 60 minute

Obiective

Participanții pot clarifica unele valori și obiective, pentru ei foarte importante, pe care ei ar dori să le vadă realizate chiar și în societate. În același timp, au ocazia să lucreze și să colaboreze strâns în grup.

Instrucțiuni

Vă propun un joc prin care vă puteți concentra împreună cu câțiva membri ai grupului asupra a ceea ce voi considerați astăzi important în viață, atât de mult încât ați vrea să convingeți și pe alții.

De la început alegeți-vă persoanele cu care ați vrea să lucrați și formați grupuri a câte șase persoane.

Acum vă explic ce trebuie să faceți.

Închipuiți-vă că vi s-a oferit de la televiziune un minut de transmisiune, pentru a comunica publicului un mesaj ca suport al alegerii voastre. Costurile pentru imaginile publicitare vi se vor restitui. Datoria voastră este să structurați acest minut și să stabiliți în mod precis ce vreți să spuneți publicului și cum ați vrea să comunicați mesajul vostru. Poate vreți să spuneți publicului vostru să construiască mai multe terenuri de joacă sau poate să vedeți un anumit film pe care îl considerați important. În orice caz, mesajul vostru trebuie să exprime concepția voastră asupra valorilor.

Aveți la dispoziție 30 de minute pentru ca să vă gândiți la ceea ce ați vrea să transmiteți...

(Celor mai mari li se poate da mai mult timp).

Acum ne readunăm în cerc să ne povestim ce am vrea să punem în undă.

Aprofundare

Mi-a plăcut jocul?

Ce aș transmite eu dacă aș decide singur?

Ne-am pus de acord cu ușurință în grupul nostru?

Care este concepția cea mai importantă de valori din ideea noastră?

Cum ar reacționa publicul?

Patima - moartea - învierea

Patima. Înainte de moartea sa, Isus a intrat în Ierusalim călare pe un măgăruș. Prin acest gest simbolic Isus se prezintă ca Mesia, trimisul lui Dumnezeu. În ajunul morții sale, în timpul sărbătorii Azimelor, Isus îi adună pe apostolii săi în Cenacol. În sărbătoarea Paștelui, evreii mâncau azimă (pâine nedospită) și miel amintind și retrăind marele eveniment al eliberării din sclavia egipteană și de Legământul cu Dumnezeu.

Cina se desfășura urmând unele rituri speciale: frângerea pâinii și trecerea potirului la care Isus adaugă ceva nou și anume cuvintele care însoțesc gestul (Lc 22,19-20).

În această "cină specială" Isus înființează sfânta Euharistie.

La terminarea Cinei, Isus și apostolii merg în Grădina Măslinilor. Se desprinde de grup și se roagă. Apostolii adorm, deși fuseseră invitați să vegheze. Somnul lor revelează incapacitatea lor de a înțelege momentul dramatic pe care îl trăia Învățătorul. Cine doarme nu poate participa la acțiune.

Rugăciunea sa e minunată: spune toată suferința și lupta unui om care, pentru a realiza planul lui Dumnezeu, nu se lasă bătut de durere și de moarte. Intensitatea rugăciunii face să-i picure pe frunte picături de sudoare de sânge...

Isus a învins ispita! Pacea îl învăluie. Este gata să înfrunte proba finală.

Este arestat, vândut de unul dintre apostoli și dus la judecată.

Probabil apariția sa în fața sinedriului nu e un adevărat proces, ci un interogatoriu pentru a formula un cap de acuză "politică", pentru a fi denunțat apoi romanilor. Acuza e bazată pe afirmația că el este Mesia, adică regele iudeilor. În acest caz el amenința suveranitatea împăratului.

Este dus la Pilat, procurorul roman, care emite condamnarea. După judecata din fața lui Pilat, este condamnat la moartea pe cruce, instrument de condamnare pentru rebelii politici.

După biciuire, pălmuire și scuipări, Isus este dus pe Calvar unde este răstignit. Înainte de a muri, el pronunță următoarele cuvinte: "Eli, Eli, lama sabactani" (Mc 15,34). Nici în momentul morții, Isus nu uită de raportul său cu Dumnezeu Tatăl căruia îi încredințează ultima respirație: "Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu" (Lc 23,48).

Moartea lui Isus nu e o moarte oarecare, sfârșitul comun al oricărui om. Pentru că el este Mesia, trimisul lui Dumnezeu, Mântuitorul, Fiul lui Dumnezeu. Moartea sa este plină de semnificație.

Așa cum au făcut profeții din Vechiul Testament și Isus plătește cu suferința și cu viața fidelitatea sa față de Dumnezeu. Dar el știe că moartea sa va salva întreaga lume și universul. Ca om el nu cunoaște viitorul, nu vede defilând evenimentul înaintea ochilor, dar se lasă condus de Duhul Sfânt. Lucrarea pe care o face este opera lui Dumnezeu.

Isus moare pentru ca toți oamenii să se poată converti. Moartea sa este lumină pentru toți oamenii. Moartea sa permite "relansarea" legământului dintre Dumnezeu și oameni, ruptă prin trădări și infidelitate.

Învierea este o victorie asupra morții, marele dușman al omului, al vieții, rod al păcatului și dar al diavolului.

După moarte, Isus apare femeilor, ucenicilor, dar nu apare nici marelui preot, nici lui Pilat, care îl condamnaseră. Ei nu ar fi putut face "experiența" lui Isus, pentru că nu credeau în el.

Învierea ne demonstrează cine este Isus: Isus este Dumnezeu.

Isus nu a falimentat, nu e un învins. În viața sa pământească, Isus pronunța cuvinte și făcea gesturi care lăsau să transpară egalitatea sa cu Dumnezeu.

El îl revelează pe Dumnezeu unic și Treime de iubire.

Privind la Isus, credința descoperă că Dumnezeu este unul, dar în trei persoane egale și distincte: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

Tatăl este cel care a intervenit în istorie, dialogând cu israeliții. Este cel care conduce lumea potrivit planului său de iubire.

Fiul este Isus Cristos, și el Dumnezeu, trimis de Tatăl care se revelează în el.

Raportul care leagă cele trei persoane între ele este Iubirea.

Ca să explicăm realitatea Treimii putem apela și la numere: 1 + 1 + 1 = 1. Tot la fel și Tatăl și Fiul și Duhul Sfânt sunt trei persoane distincte, dar, în același timp, sunt un singur Dumnezeu.

Cel care nu crede în învierea lui Isus, îl poate crede pe Isus un mincinos. Cine crede însă în înviere, îl recunoaște ca Fiu al lui Dumnezeu, cel care dă sens vieții, istoriei, lumii.

Haideți să ne imaginăm civilizația noastră fără Isus. Cum am putea să ne explicăm acești 2005 ani de istorie "după Cristos", că milioane și milioane de oameni au crezut în el considerându-l ca fiind singurul pentru care se merită să trăiești? Credința în Isus Cristos a semnat istoria, a plăsmuit o întreagă civilizație.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat