|
Dumnezeu ne vrea persoane libere Obiective 1. Să prețuiască ideea creștină a libertății 2. Să poată compara această idee cu concepția de libertate pe care o are "lumea" 3. Să conștientizeze faptul că Dumnezeu este cel care conduce pe om spre libertate 4. Să poată povesti momente semnificative din istoria eliberării poporului evreu.
Introducere În fiecare zi noi facem experiența libertății. Nimeni nu ne oblică să facem un pas sau să nu-l facem, să luăm autobuzul sau să mergem pe jos, să fim atenți la cateheză sau nu... În același moment visăm să nu avem nici o dependență care să ne condiționeze libertatea: visăm să nu ne poruncească nimeni, am vrea să fim mai frumoși, mai deștepți. Descoperim multe limite care ne împiedică să fim așa cum am vrea noi să fim. Există și condiționări sociale, pe care adesea le uităm: legile, limba în care vorbim, cultura, dezvoltarea economică a țării.
Libertatea și dezvoltarea libertății creștine Libertatea este visul oricărei persoane și aspirația oricărei societăți. Ideea de libertate este una dintre câștigurile cele mai mari ale creștinismului. Chiar sfântul Augustin afirma: "A fost Dumnezeul Scripturii cel care ne-a revelat că în om este alegerea liberă a voinței". Marele filozof Hegel, în Enciclopedia științelor filozofice scrie: "Libertatea este experiența proprie spiritului și însăși realitatea sa. Părți întregi ale lumii, Africa și Orientul, nu au încă această idee: grecii și romanii, Platon și Aristotel și chiar stoicii nu au avut-o. Această idee a venit în lume prin opera creștinismului." Pentru creștini, liber este cel care alege ceea ce îl realizează în mod deplin ca om. Planta și animalele nu sunt libere, în sensul că ele acționează în mod necesar potrivit legilor naturale care au fost înscrise în fiecare. Omul, singurul dintre ființele vii din această lume, este autorul fundamental al acțiunilor sale, constructorul propriei sale vieți, deoarece prin folosirea libertății sale poate deveni "ceea ce are datoria să devină" (Romano Guardini). Libertate nu înseamnă alegerile capricioase a ceea ce place, nici lipsa de legături. Creștinul știe că libertatea este posibilitatea fundamentală pe care o are omul ca să facă binele. Tot ceea ce împiedică pe om să-l caute pe Dumnezeu constituie o limită: păcatul, condiționările sociale, ignoranța etc., toate sunt piedici de care trebuie să ne eliberăm pentru a urma indicațiile spre bine. Un stejar nu e liber să-și oprească rădăcinile, nici nu e acuzat că ramurile lui au rupt un fir cu energie electrică, nici un câine nu e dus la proces și judecat pentru că a mușcat un copil. Animalele își urmează instinctul, nu sunt vinovate de acțiunile lor. Omul însă este liber, deoarece poate să-și controleze și să-și domine instinctele. El își realizează în mod desăvârșit libertatea sa atunci când alege ceea ce este important, drept și adevărat. Primul pas spre libertate este eliberarea de patimi (pentru a se putea domina pe sine). Dacă nu se eliberează de ele atunci își vinde umanitatea, renunță la libertatea sa.
Joc de interacțiune "Dacă aș fi Dumnezeu"
Obiective Acest joc îi ajută pe copii să identifice atitudini importante din viața lor. - Participanți: adaptare pentru orice vârstă - Timp: circa 40 minute
Materiale Modulul "Dacă aș fi Dumnezeu" și creion.
Dacă aș fi Dumnezeu Imaginează-ți că ești Dumnezeu atotputernic și atotștiutor. Completează următoarele fraze folosind, unul după altul, verbele indicate.
Aș accepta ca .......................................................................................................... ........................................................................................................................... Aș renunța la .......................................................................................................... ........................................................................................................................... Aș respecta faptul că ................................................................................................. ........................................................................................................................... Aș înțelege că .......................................................................................................... ........................................................................................................................... Aș menține mai departe .............................................................................................. ........................................................................................................................... Aș uita ................................................................................................................... ........................................................................................................................... Aș schimba ............................................................................................................. ........................................................................................................................... Aș termina .......................................................................................................... ........................................................................................................................... Aș înlocui ............................................................................................................... ........................................................................................................................... Aș exclude.... .......................................................................................................... ........................................................................................................................... Aș lupta împotriva.... ................................................................................................. ........................................................................................................................... M-aș recunoaște.......................................................................................................... ........................................................................................................................... Aș avea respect mare pentru........................................................................................ ........................................................................................................................... Aș apăra.................................................................................................................. ........................................................................................................................... Aș începe cu.......................................................................................................... ...........................................................................................................................
Pune apoi aceste afirmații în ordinea ta preferată numerotând cu 1 afirmația cea mai importantă, cu 2 pe cea de-a doua etc. în ordinea importanței.
Instrucțiuni Iată un joc care vă pune la contribuție toată imaginația voastră pentru a descoperi ce gândiți voi despre lumea în care trăiți, ce vă interesează mai mult și ce vă place. Am pregătit un modul: aveți la dispoziție 15 minute ca să completați acest tabel. Acum căutați-vă colegi cu care să lucrați în grupuri mici (e mai bine să nu fiți mai mulți de 4) și să vă împărtășiți ideile elaborate. Aveți la dispoziție 20 de minute. Acum ne adunăm în grupul mare să discutăm. Unul după altul veți povesti ce ați pus pe primul loc în ordinea pe care ați ales-o.
Aprofundare - Mi-a plăcut jocul? - Care sunt valorile cele mai importante pentru mine? - Ce fel de Dumnezeu aș fi eu? Ce adjectiv ar putea să mă caracterizeze? - Pentru care din aceste valori mă angajez eu cu toate puterile în fiecare zi? - Cum ar arăta lumea pe care aș guverna-o în calitate de Dumnezeu? - Care sunt valorile care caracterizează grupul nostru? - Ce ar spune mama sau tata de alegerile pe care eu le-am făcut? - Aș vrea să mai adaug ceva? Dumnezeu este cel care eliberează Omul are totdeauna nevoie de ajutorul cuiva ca să facă posibilă mântuirea, eliberarea: pentru creștin acest cineva este Dumnezeu. Dumnezeu lasă omul "în mâinile sfaturilor sale" astfel încât să caute în mod spontan pe Creatorul său, și să ajungă în mod liber, prin adeziunea sa personală, la deplina desăvârșire...Însă libertatea omului, care a fost lovită de păcat, poate face posibilă această îndreptare către Dumnezeu numai cu ajutorul harului divin. (Conciliul Vatican II, Gaudium et spes, 17). Dumnezeu nu este păpușarul care trage de firele vieții, ba dimpotrivă, tocmai în fața lui omul poate să-și exercite în mod deplin libertatea sa: omul este liber. Omul poate spune și nu lui Dumnezeu. Omul poate spune nu lui Cristos. Însă rămâne întrebarea: e permis acest lucru? Și în numele cui este permis a se face acest lucru? (Ioan Paul al II-lea, Redemptoris missio, 7). Dumnezeu arată calea pe care se poate merge. Însă omul care vrea să se elibereze de Dumnezeu se ruinează. E ca un tren care deraiază ieșind de pe calea ferată. Acțiunea lui Dumnezeu care conduce pe oameni la libertate este propusă de Biblie în evenimentul exodului. În el, Dumnezeu se folosește de Moise care conduce poporul la alianța cu sine și la experiența libertății. În deșert, Dumnezeu îl cheamă pe Moise și îi încredințează datoria de a elibera poporul evreu din sclavia egipteană. Moise nu se simte potrivit: nu e un orator renumit, ba chiar e bâlbâit (Ex 4,10) și totuși Dumnezeu îl alege. Moise își lasă existența liniștită de păstor și se întoarce în Egipt unde își riscă viața. Atât de valoroasă este credința pentru el! Faraonul refuză de mai multe ori eliberarea evreilor, dar totuși în final acceptă și cedează. Momentul culminant al Exodului este momentul care revelează puterea și iubirea lui Dumnezeu pentru poporul său și trecerea Mării Roșii (Ex 14,15-31). Toate amănuntele evenimentului subliniază acțiunea lui Dumnezeu care operează: norul și focul care arată drumul pe care să meargă israeliții (Ex 13,21-22), ceața care îi împiedică pe soldații egipteni (Ex 14,20), vântul care separă apele...(Ex 14,21). În amintirea acestui eveniment e introdusă sărbătoarea Paștelui (trecerea), care se celebrează în fiecare an.
De la Abraham la Moise Isaac, fiul lui Abraham, a perseverat în legământul cu Dumnezeu. El a avut doi fii: Esau și Iacob. Cel de-al doilea a primit binecuvântarea tatălui și a avut un raport privilegiat cu Dumnezeu. Lui Iacob i s-au născut 12 fii, care sunt conducătorii celor 12 triburi ale lui Israel. Din tribul lui Iuda s-a născut Isus. După o foamete grea, fiii lui Iacob s-au refugiat în Egipt. Acolo au rămas 400 de ani, devenind un popor numeros. Sclavia lor coincide și cu domnia faraonului Ramses al II-lea (care a domnit între anii 1290-1224 î.C.). Acesta a construit grandioase orașe, angajându-i pe constructorii locali sau pe străini, printre aceștia și evreii. Asupra evreilor apăsa greu sclavia. Biblia subliniază că ei "gemeau sub povara muncilor și strigau iar strigarea lor din muncă s-a suit până la Dumnezeu" (Ex 2,23). Iar Dumnezeu care ascultă glasul celor oprimați "a căutat spre fiii lui Israel și s-a gândit la ei" (Ex 3, 25). Dumnezeu îl alege pe Moise ca să elibereze poporul din sclavie. Lui îi revelează numele: "Iahve". Marele mesaj al eliberării din Egipt valabil pentru evrei, dar și pentru noi astăzi, manifestă prezența lui Dumnezeu, eliberatorul, în istorie.
O poveste drept exemplu Doi copii s-au pierdut odată în pădure... Umblând departe de cărările cunoscute, au descoperit o cărăruie plină de o sumedenie de flori și iarbă, iar pe margine indicația "Fericire". Plăcerea de a explora s-a făcut vie în ei și au început să înainteze pe cărare. S-au întâlnit cu o femeie cu un aspect foarte gentil. Avea cu ea de mână trei copii. "Unde mergeți atât de grăbită?" au întrebat-o. "La teatrul de marionete!" răspunse femeia. "Veniți și voi!" Și cu toții au plecat cu pas grăbit. Când au ajuns în sat cel care manevra marionetele își începuse deja spectacolul, era atât de ocupat încât nici nu-și dăduse seama de prezența noilor spectatori. Cei doi copii au putut astfel să-și bage nasul prin lăzile cu păpuși. Marionetele păreau total lipsite de viață fără mișcările păpușarului, a mânuitorului de marionete. Păpușarul era invizibil, dar totuși se ghiceau foarte bine firele care trebuiau mișcate. Copiii văzuseră că Edgar Georg Olson sau EGO, așa cum era de obicei strigat, legase toate firele de câte un cartonaș ca să nu se încurce și fiecare cartonaș avea o indicație. Un braț al unei marionete care se termina cu o mână mare era mișcat de un cartonaș pe care scria: "Smulge, smulge, tot ceea ce întâlnești în cale!" Celălalt braț se termina cu o mână strâmtă în jurul unui baston și avea indicația: "Apără... apără cu orice preț ceea ce tu ai smuls!" Apoi celelalte fire se terminau cu cartonașe bine determinate pe care scria: "nervi", "egoism", "dezamăgire", "înșelăciune", "gelozie". Ego dădea viață unui spectacol nemaipomenit și toată lumea aplauda de nu mai putea, dar la un moment dat, copilul care înțelesese cum stau lucrurile strigă: "De ce te lași manipulat atât de mult de păpușar?" Imediat EGO trase repede de două fire și marioneta își acoperi urechile să nu mai audă nimic, însă era prea târziu. Marioneta a început să se zbată și să se rotească. Dintr-o dată marioneta voia să fie liberă. Ego strângea cu toate puterile firele, dar nu reuși să țină sub control situația. Toți îl auzeau blestemând și înjurând în mod înspăimântător, dar creatura sa îi scăpa de sub control. Era un spectacol mai mult decât emoționant.... și, la sfârșit, marioneta se desprinse, iar lumea a început să meargă spre casă. Dar copiii, care au înțeles semnificația episodului, au întrebat-o pe femeie dacă mai puteau afla cumva ce urmează. "Să privim în sfera mea de cristal, poate reușim să vedem ceva!" Așa cei doi au descoperit că prietena lor era o țigăncușă drăguță și gentilă. Se uitau cu toții în sfera transparentă... După o mișcare lentă și greoaie apare marioneta... chiar în centru. "Privește, privește, e nervos..." "Lipsesc două ațe!" îl aud murmurând. "Am neapărată nevoie de ața minții și cea a inimii!". Dar era imposibil... Inima și mintea nu aveau agățătoare de care să se poată agăța ațe. Abia acum începea adevărata bătălie. Marioneta, cu mintea liberă, a hotărât să nu mai fie o jucărie controlată de EGO. Și se hotărî să taie un fir, pentru că se mai temea încă de EGO. De fapt cum descoperi EGO firul tăiat îl și înlocui cu altul. Marioneta a tăiat un alt fir, dar rezultatul fu același. Și continuă așa o săptămână întreagă și înțelese că nu o putea duce la bun sfârșit. "Ce aș putea face?" Îi răspunse inima: "Hai să lucrăm împreună!" "Dar cum?", replică marioneta. "Freacă de mine toate firele așa încât într-o zi se vor subția toate o dată, se vor rupe, iar tu vei fi liberă!" Marioneta ascultă șoaptele inimii... și a continuat să consume firele, încet, încet dar fără să se descurajeze. Într-o zi păpușarul decise să dea un spectacol nemaipomenit, stupefiant. Marioneta trebuia să se sprijine pe piciorul cel mai lung, pentru a-și demonstra superioritatea, smulgând tot ce putea și apărând tot ceea ce smulsese. Dar, dintr-o dată, toate firele s-au rupt și marioneta a fost liberă! Și EGO s-a trezit cu câteva scândurele în mână și o palmă dată de marionetă în timp ce se desprindea. Marioneta era liberă! Și râdea, cânta, dansa! Prietenele ei de mai înainte o priveau cu gura căscată. Deodată se opri și se întrebă: "Care e lucrul cel mai important pe care trebuie să-l fac în acest moment, că sunt liberă?" Și din nou inima îi vorbi: "Învață-le și pe celelalte marionete ce să facă să fie libere, să se elibereze de EGO". Și multe dintre ele au început procedeul cu multă răbdare. Dar unele dintre ele nu aveau curaj și nici putere. "Ce să facem? Ce o să se întâmple cu noi?", întrebau plângând. "Dacă nu reușiți să vă eliberați de egoul vostru, căutați măcar să vi-l faceți prieten, așa veți alege împreună cu el spectacolele pe care trebuie să le dați, și dați spectacole înțelepte, pline de învățături frumoase și bune, așa încât, chiar de veți rămâne simple marionete, veți putea ajuta lumea să fie fericită... și voi să fiți fericite." Din acel moment lumea marionetelor a început să fie mai veselă și plină de bucurie. Prietenii noștri au înțeles despre ce era vorba, mulțumiră doamnei pentru companie și, pentru că erau prea mici ca să se elibereze de tot de EGO, s-au hotărât să și-l facă prieten și să facă împreună lucruri bune, frumoase și pe placul altora. Doamna zâmbi în timp ce-și punea cristalul în coș: "E o promisiune foarte angajantă, dar e posibil să vă țineți de ea dacă nu o să vă lipsească niciodată dorința acesta!"
Activitate Reflectați și discutați Care sunt firele care te țin legat și de care depinzi pentru ca mișcările tale să fie bune, plăcute și să te facă să devii plăcut în fața ta și a celorlalți? Ai impresia că ar vrea cineva în mod direct sau indirect să te manipuleze pe tine și viața ta? Cine? Cred că se vede când o persoană e liberă pe cât e de fericită... Ce-ți spune ție această afirmație? Ce înseamnă timp liber? Cunoști vreo persoană care să-ți placă pentru că îți dă impresia că e persoană liberă? Cine?
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |