Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Inițiativa lui Dumnezeu și răspunsul omului

Obiective

1. Să cunoască exigența unui plan personal de viață

2. Să descopere în evenimentele biblice un Dumnezeu care oferă în mod continuu alianța sa omului

3. Să afle că, pentru creștin, omul se realizează numai îndeplinind planul pe care îl are Dumnezeu asupra lui

4. Să facă diferența între punctele de vedere ale științei și cele ale Bibliei.

Introducere

Conform credinței noastre, omul a fost creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Deci, dacă vrea să se realizeze pe sine în mod autentic și deplin, trebuie să facă în așa fel încât planul lui Dumnezeu să ajungă la îndeplinire.

Deoarece este liber, omul poate accepta sau refuza planul lui Dumnezeu în propria sa viață.

Biblia ne spune că Dumnezeu este totdeauna fidel în iubirea sa: el este răbdător față de întârzierile și de refuzul omului, intervenind din când în când pentru a-l ajuta să se mântuiască.

Planul pe care îl are Dumnezeu pentru om este ceva "particular", "propriu" și "personal" și se distinge în funcție de "valorile" pe care este structurat.

Realizarea planului lui Dumnezeu nu e ceva care să se realizeze într-o clipă, ci un drum, cu etape și momente particulare semnificative și determinante, care scandează întreaga existență.

Important însă pentru acest drum este îndrumarea, perspectiva. Omul crede că poate să se realizeze singur, fără ajutorul celorlalți, chiar fără ajutorul lui Dumnezeu...

Planul este a lui Dumnezeu

Planul lui Dumnezeu este unic și irepetabil

Pentru creștin, credința nu e un sector al existenței separat de studiu, de sport, de cultură, de faptele cotidiene. Credința este viață: ea umple de sens și direcție, colorează existența.

Creștinul este cel care interpretează cu ochii credinței toate evenimentele, situațiile în care trăiește, realizându-și, astfel, datoria cu care Dumnezeu l-a creat: o datorie unică, irepetabilă.

Să privim soarele cu razele sale. Soarele este Dumnezeu, iar razele voința sa pentru fiecare dintre noi. Fiecare om este chemat să se apropie de Dumnezeu pe traiectoria propriei sale raze, diferită și alta decât a celorlalți, împlinind astfel planul pe care Dumnezeu l-a pregătit pentru el. Cu cât razele se apropie de soare, cu atât se apropie și între ele. Tot la fel și oamenii, cu cât se apropie de Dumnezeu, cu atât se apropie și între ei.

Calități necesare pentru a realiza planul lui Dumnezeu

Fiecăruia, Dumnezeu i-a dat calitățile necesare, ca să poată îndeplini un anumit plan: de aceea omul care vrea să îndeplinească planul lui Dumnezeu, pune în act toate potențialitățile sale, se realizează.

Realizarea de sine nu e un rod îndepărtat sau eveniment extraordinar, ci o trăire zilnică. Fiecare, trăind evenimentele ca protagoniști, poate ajunge la fericire, la pace, la bucurie.

Realizarea de sine e o posibilitate totdeauna deschisă, chiar și atunci când unele alegeri sunt caracterizate de greșeală. Aceasta doar datorită faptului că Dumnezeu iartă omul, așa cum a vestit Isus: "Curaj fiică, păcatele îți sunt iertate!"(Mt 9, 2).

Activitate

Muncă individuală și de grup

Fiecare dintre noi ar putea să-și facă o listă de valori în care crede, care sunt

importante pentru el și ar putea să le confrunte cu ale celorlalți... Poate cu privire la

unele valori am putea fi de acord: cele fundamentale pentru om, precum

sănătatea, libertatea, dreptatea, pacea, armonia, liniștea-seninătatea... Sau poate credem

că sunt alte valori mult mai importante decât acestea?

Da sau nu la planul lui Dumnezeu

Iubirea lui Dumnezeu

În prima carte a Bibliei, Geneza, descoperim un Dumnezeu care, chiar de la început, oferă omului prietenia sa; apoi în mod continuu o reînnoiește, în ciuda trădărilor repetate din partea omului. Planul lui Dumnezeu este un plan de iubire, care cere un răspuns de iubire. Ceea ce Dumnezeu a făcut la început, Dumnezeu o repetă cu fiecare om care vine pe lume. De aceea mesajul Genezei este valid pentru orice timp. Primul act de iubire din partea lui Dumnezeu este creația lumii și a omului (Gen 1, 1-2,24).

Raportul dintre Biblie și știință

În Cartea Genezei găsim două moduri de a povesti creația: Gen 1,1-2,4a și Gen 2,4b-25. Ne-am putea întreba: care este mai apropiat de realitatea faptelor? Pe de altă parte, lumea a avut originea exact așa cum este propusă de Biblie? Și profesorii de științe greșesc când ne spun că omul este rodul evoluționismului?

La aceste întrebări putem răspunde clarificând mai bine raportul dintre Biblie și știință.

În mod sintetic spus, știința studiază "cum" se desfășoară și cum se întâmplă faptele, căutând în ele cauzele fizice, chimice, legile care le determină; Biblia vrea, în schimb, să reveleze omului mesajul lui Dumnezeu. De aceea ea este interesată să explice "de ce" s-au petrecut lucrurile și faptele, căutând să individualizeze în ele depănarea planului lui Dumnezeu.

Deci, în ceea ce privește creația, Biblia nu e interesată să reveleze cum s-au petrecut lucrurile: cu atât mai mult cu cât prezintă și două povestiri diferite, una lângă alta, fără să se preocupe să le armonizeze. În prima versiune, omul este creat la sfârșit, pe când în a doua versiune, omul este creat înainte de pomi și de animale.

Nu se face nici o aluzie la vreun martor al creației, care evident că nu putea exista. Scriitorul sacru s-a folosit de cunoștințele și de miturile timpului său, ca să propună un adevăr de credință: Dumnezeu este la originea vieții și a universului întreg.

Referințe la miturile religiilor antice din Orientului Mijlociu

Omul se întreabă de ce trăiește, ce sens are lumea, de ce suferința, moartea. În fața acestor întrebări, el percepe misterul existenței, pe care religia vrea să-l explice, oferind unele răspunsuri. Însă răspunsurile raționale, logice sunt insuficiente pentru a intra în mister. De aceea se nasc povestiri simbolice, care nu pretind să explice, să demonstreze, ci să solicite intuiția; sugerează o cunoaștere adevărată, prin povestiri care se alimentează din fantezie. Primele capitole ale Genezei au multe puncte de contact cu miturile religiilor antice din Orientul Mijlociu, însă au o perspectivă total diferită: vor să spună că totul a fost făcut de un singur Dumnezeu și deci totul depinde de el. Bineînțeles, dacă perspectiva este cea a credinței, nu pot și nu trebuie citite ca o descriere științifică a creării lumii și a omului.

Ceea ce ne interesează este mesajul ce ni se comunică: lumea și omul sunt creaturi ale lui Dumnezeu, care este bun; suferința și moartea sunt consecința păcatului omului, care refuză planul lui Dumnezeu.

Știința scoate la iveală mai multe ipoteze în ceea ce privește formarea universului, cea mai crezută este evoluționismul, potrivit căreia dintr-o materie nedefinită s-a format, de-a lungul mileniilor, lumea pe care noi astăzi o vedem; lume care mai este încă în evoluție.

Evoluționismul este un model de a interpreta realitatea nedefinită, el oricum nu se contrazice cu credința, deoarece se pune pe un alt nivel - așa cum face orice știință. În mod particular nu poate nici să demonstreze nici să nege existența lui Dumnezeu.

Omul poate trăda iubirea lui Dumnezeu

În libertatea sa, omul poate spune nu lui Dumnezeu. În ceea ce privește credința, omul chiar de la început a spus nu lui Dumnezeu. Neacceptând voința lui Dumnezeu, comițând păcatul, omul rupe alianța care îl leagă de Creator (cf. Gen 3,1-24, text de citit ca să poată fi înțeleasă explicația).

Abuzând de libertatea sa, omul s-a pus împotriva lui Dumnezeu: s-a gândit că se poate realiza fără Dumnezeu. Tot ce e scris în Geneză, exprimat sub formă de povestire simbolică, dezvăluie misterul păcatului prezent în lumea creată de Dumnezeu.

Păcatul se explică pornind de la faptul că omul este făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Creându-l pe om, bărbat și femeie, după chipul și asemănarea sa, Dumnezeu vrea pentru ei plinătatea binelui, fericirea, care izvorăsc din participarea la însăși viața lui Dumnezeu. Pentru că este liber și dotat cu voință, omul poate alege binele, adică să se realizeze potrivit planului lui Dumnezeu, dar poate și să contrazică sau să nege planul lui Dumnezeu alegând rău. Făcând astfel, duce la faliment umanitatea sa.

Semnificația păcatului, de fapt, este negarea a ceea ce Dumnezeu este și a ceea ce el vrea pentru om. Făcând păcatul, omul respinge darurile lui Dumnezeu, deoarece vrea să devină el însuși "ca Dumnezeu, cunoscând binele și răul" (Gen 3,5).

Consecința păcatului cade în mod necesar peste om (Gen 1,16-19): chipul și asemănarea sa sunt încețoșate, micșorate de păcat. Dacă omul este făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, "atunci măreția sa și demnitatea se realizează în alianța cu Dumnezeu, în unire cu el" (Ioan Paul al II-lea, enciclica Mulieris dignitatem, 9).

E exact ca și cum un om ar vrea să devină leu, mergând în patru labe, strigând ca un leu: acesta ar fi un faliment mizerabil și ne-ar face pe toți să râdem.

Păcatul se propagă în lume

Păcatul este "contagios", tinde să ajungă și la ceilalți oameni. În povestirea biblică, Dumnezeu se oferă iarăși omului (Cain) care, în loc să recunoască iubirea lui Dumnezeu, propagă păcatul printre semenii lui (Gen 4,1-15). Așa a fost atunci și așa e și acum.

Ceea ce-i unește pe oameni este faptul că sunt fiii aceluiași Tată, adică ai lui Dumnezeu; a nu-l recunoaște pe Dumnezeu ca Tată duce inevitabil la a nu-i considera pe ceilalți frații tăi, ci străini. Este istoria lui Cain și Abel. Cain se supără pentru că Dumnezeu pare că îl preferă pe Abel mai mult și deci îl consideră pe Dumnezeu nedrept. Dumnezeu îl mustră, spunându-i că fericirea fiecăruia nu depinde de succesul celorlalți sau de succesul asupra celorlalți, ci de comportamentul personal.

Unii pot gândi: "Cain are dreptate. De ce Dumnezeu l-a îndrăgit mai mult pe Abel? A fost nedrept!". Sau noi: "De ce eu sunt sărac și colegul meu bogat? De ce eu sunt urât și prietenul meu frumos? De ce eu sunt mic și incapabil, iar el inteligent și deștept, simpatic... Dumnezeu este nedrept".

Răspunsul lui Dumnezeu dat lui Cain e valabil și pentru noi astăzi. Putem ajunge la fericire mergând doar pe calea pe care ne-a trasat-o Dumnezeu nouă, personal, nu dorind-o pe cea a altora! Cel care privește din punctul de vedere a lui Dumnezeu acceptă și se angajează să realizeze voința sa, convins fiind că aceasta este. Cine însă susține numai punctul său de vedere, excluzându-l pe cel al lui Dumnezeu, nu mai împlinește voința sa și i se pare că Dumnezeu nu este drept cu el. Acesta este păcatul dintotdeauna: egoismul, mândria, tot ceea ce pornește din propriul eu.

Activități

Discutați

Creștinii urăsc plăcerile, bunăstarea, deoarece Dumnezeu le cere lor să sufere.

De aceea planul lui de viață creștinesc este acela de renunțare la toate, suferind cât mai

mult.

Dumnezeu a dotat pe fiecare cu calități necesare ca să realizeze un plan particular

de viață. De aceea, creștinul se încredințează lui Dumnezeu căutând să facă voința

sa, folosindu-se de aptitudinile pe care el i le-a dăruit.

Lumea stimează pe cei care au multe. Să fii bogat înseamnă să ai și posibilitatea

să faci multe lucruri: să-ți cumperi tot felul de jucării, să călătorești, să nu duci lipsă de

mâncăruri și distracții... înseamnă că acesta este scopul vieții.

Păcatul omului și iertarea lui Dumnezeu

Cain și Abel

Chiar dacă omul nu a rămas fidel prin Cain, Dumnezeu nu-l abandonează (Gen 4,15), ci pune în act un nou plan prin care să recupereze omenirea rătăcită.

Dumnezeu nu încetează să-l iubească pe om și caută să reaprindă în el speranța. Planul lui Dumnezeu este progresiv, el nu vrea să-i oblige pe oameni să fie buni, să-l iubească: ar viola natura lor, caracterizată de libertate. Cu multă răbdare, el îi educă pe oameni la iubire, mântuindu-i prin colaborarea lor.

Noe și familia sa

Dar acești oameni sunt tari de cap: "Dumnezeu a văzut că răutatea oamenilor s-a înmulțit pe pământ și că orice gând în inima lor nu era decât răutate!" (cf. Gen 6, 5). (De citit Gen cap. 6. 7. 8.) Numai Noe și familia sa se salvează din cataclism: Noe era un om drept printre contemporanii săi și umbla pe căile Domnului.

Da, e drept că păcatul se înmulțește, devine o putere care amenință existența omului, dar e adevărat și că Biblia vestește un mesaj de speranță: Dumnezeu nu permite răului să devină stăpânul omenirii. Pe lângă oamenii răi există totdeauna un "rest", adică urmași ai oamenilor drepți, fideli lui Dumnezeu. Este cazul lui Set, unul dintre fiii lui Adam și Eva și e cazul lui Noe și a celor doi fii ai lui, Sem și Iafet. Cam însă aduce răul între oameni, disprețuindu-l pe tatăl său bătrân. Nu fusese suficient potopul!

Noe este semnul unei umanități reînnoite: tradiția vede în el imaginea lui Isus Cristos care salvează întreaga umanitate trecând-o prin baia botezului și urcând-o în arca Bisericii.

Turnul Babel

Orașele urmașilor lui Noe sunt construite de-a lungul fluviilor care traversau Mesopotamia și devin din ce în ce mai mari. Potrivit unei povestiri din Biblie, în unul dintre aceste orașe rămâne neterminată o construcție enormă care întruchipa orgoliul și mândria ce l-au dus pe om la faliment (Gen 11,4).

Intenția locuitorilor era "să ne facem un nume" ceea ce înseamnă, tocmai dorința de a demonstra forța personală tip "zigurat", care pare să fi avut 90 de metri. Această construcție enormă nu e numai semnul puterii, dar și a sfidării lui Dumnezeu, deoarece este simbolul autosuficienței celui care crede că-și poate fi suficient sieși, care se consideră Dumnezeu, vrea să fie ca Dumnezeu. Falimentul în construirea turnului este simbolizat prin confuzia, prin ruinarea, prin inutilitatea oricărei puteri umane atunci când e poluată și contaminată de păcat.

Gingășia lui Dumnezeu

Iubirea lui Dumnezeu este însă fidelă, nu se lasă niciodată bătută. Acesta este comportamentul său cu oamenii. În povestirea biblică, Dumnezeu este cel ce începe din nou: alege să încheie o alianță cu un om nou, Abraham, din a cărei descendență se va naște Mântuitorul lumii.

În tot ceea ce s-a întâmplat până acum se vede clar bunătatea lui Dumnezeu. Dumnezeu este gingaș și blând, delicat cu omul, ca o mamă față de copiii ei.

După păcatul lui Adam și Eva, pe când ei se rușinau că "erau goi" (care în limbajul biblic înseamnă să fie lipsiți de apărare, slabi), "Domnul Dumnezeu le-a făcut haine din piele" (cf. Gen 3,21).

Un alt semn al grijii sale materne este curcubeul, care sigilează alianța cu Noe.

Activitate

Discutați imaginea de mai jos!

Un exemplu de credință

Omul credinței

Biblia ne prezintă istoria unui om care își realizează în mod deplin persoana într-o totală apartenență la Dumnezeu. Acest om este Abraham, primul credincios adevărat, părintele credincioșilor. S-a realizat, deoarece el a căutat să facă întotdeauna voința lui Dumnezeu.

Abraham se trăgea dintr-o familie bogată și locuia în localitatea Ur, unul dintre cele mai mari orașe din Mesopotamia. Aici Dumnezeu l-a chemat: "Abraham, ieși din pământul tău, din neamul tău și din casa tatălui tău, și mergi în țara pe care ți-o voi arăta eu. Voi ridica din tine un popor numeros, te voi binecuvânta, voi mări numele tău și vei fi izvor de binecuvântare..." Atunci Abraham a plecat așa cum îi poruncise Dumnezeu.

Dumnezeu intervine în mod liber în viața lui Abraham, îl alege chiar dacă strămoșii lui erau păgâni și se face cunoscut familiei sale. Lui Abraham, Dumnezeu îi dă o poruncă și îi face o promisiune. Abraham pleacă așa cum îi cere Dumnezeu. Iată credința unui om care se încrede în Dumnezeu, chiar dacă nu cunoaște nici drumul, nici destinația. Se încrede și se încredințează până într-acolo că se supune riscului de a deveni un necunoscut coborând până la Palestina. Țara pe care o traversează e ocupată însă crede în cuvântul lui Dumnezeu că îi va da moștenire și moștenitori deși soția lui este sterilă.

Dumnezeu îi dă lui Abraham un fiu și îi pune numele Isaac.

Episodul cel mai dureros din viața lui Abraham este povestit în capitolul 22 din Geneză. Dumnezeu îl pune la încercare, o încercare teribilă: cere să fie sacrificat Isaac, care nu este proprietatea sa, ci un dar liber al lui Dumnezeu. Dar el se încrede împotriva oricărei alte speranțe.

De credința lui Abraham depinde descendența binecuvântată din care va ieși Isus Cristos.

Activitate

Discuții și comentarii

Momentul sacrificării lui Isaac este momentul culminant pentru credința lui Abraham. De ce?

În acest moment al încercării, Dumnezeu se revelează a fi Dumnezeul vieții, nu

Dumnezeul morții!

Care sunt aspectele vieții pe care Dumnezeu le revelează în acest moment?

Ce legătură are cu planul personal pe care Dumnezeu îl are cu Abraham?

Putea să eșueze acest plan. De ce?

Voi vă aduceți aminte să fi avut vreodată un moment de probă, de încercare?

Cum ați reacționat? Aveți asemănări, în alegerile pe care le-ați făcut voi, cu cele pe care le-a făcut Abraham? Dar diferențe?

Ce aspecte din viața voastră trebuie să dezvoltați ca să deveniți adevărați oameni de credință?

Isaac este o creatură și Abraham știe acest lucru: ce fel de creaturi (persoane, lucruri, patimi, pasiuni) înlocuiesc pe adevăratul Dumnezeu în viața oamenilor de astăzi?

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat