Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Scrisoarea sfântului apostol Iuda

Prezentare:

Încă de la început, autorul acestei scrisori se prezintă ca fiind: "Iuda, slujitor al lui Isus Cristos și frate al lui Iacob" (Iuda 1,1). Spunând că este frate al lui Iacob, autorul face referire la o persoană bine cunoscută cititorilor săi. Nu este vorba de apostolul Iuda, pentru că el era fiul lui Iacob și nu fratele lui. Cu atât mai puțin, nu poate fi vorba de Iuda Iscarioteanul, cel care l-a trădat pe Isus.

În privința destinatarului, nici de data aceasta, scrisoarea nu are un destinatar precis, ci mai degrabă unul generic: "către cei chemați, iubiți de Dumnezeu Tatăl și păstrați pentru Isus Cristos" (Iuda 1,1).

Scrisoarea are doar 25 de versete, structurate astfel:

-1-4: introducere;

-5-16: polemică împotriva învățătorilor falși; este anunțată judecata și condamnarea celor fără de lege;

-17-23: comunitatea este îndemnată să asculte de cuvântul transmis de apostoli, prin care se condamnă senzualitatea, să rămână statornici în credință, rugându-se în Duhul Sfânt, și să se preocupe de cei șovăitori și derutați.

-24-25: doxologia finală.

Aparent, scrisoarea lasă impresia unei compuneri unitare, care îl poartă pe cititor spre o singură idee: apărarea credinței în fața învățătorilor rău intenționați.

Scrisoarea începe cu salutul autorului și cu prezentarea sa, precum și cu indicarea generică a destinatarului.

În elaborarea conținutului, autorul dă impresia că ar fi vrut să scrie altceva, însă, din motiv că au apărut unii învățători falși, s-a răzgândit și acum se axează mai mult pe apărarea credinței în fața lor. Erorile despre care vorbește autorul sunt însoțite de pedepsele pe care le merită cei care propun aceste erori.

Amintește de cei care schimbă harul lui Dumnezeu în desfrânare, renegându-l astfel pe Dumnezeu. Pedepsele lor sunt asimilate cetăților Sodoma și Gomora, precum și cetăților din jurul acestora două.

Sunt amintiți și cei care resping autoritatea lui Dumnezeu și insultă ființele mărețe, precum îngerii, cei care batjocoresc, care umblă după poftele lor nelegiuite, care fac dezbinări, cei senzuali, cei care nu-l primesc pe Duhul Sfânt.

Împotriva acestora autorul îndeamnă la amintirea cuvintelor Mântuitorului spuse de către apostoli, la rugăciunea în Duhul Sfânt, la păstrarea iubirii lui Dumnezeu și la așteptarea îndurării lui. Cei șovăitori să fie întăriți, cei dedați păcatelor să fie scoși de acolo, iar pe cei care au greșit deja să-i compătimească cu teamă, detestându-le până și hainele.

Scrisoarea se încheie cu o doxologie specifică deja scrisorilor care nu fac parte din categoria celor pauline.

Obiectiv:

O mai mare atenție față de păcătoși.

Învățătură:

În general, nimeni nu poate spune că este fără păcat. Spunând acest lucru, deja a comis păcatul mândriei, pentru că singur fără păcat este Dumnezeu. Dacă Scrisoarea sfântului Iacob îndeamnă la prudență față de cei care păcătuiesc se referă la cei care fac păcate publice, cei care își predică păcatele de la înălțime, a căror păcate sunt cunoscute de toată lumea. Într-o astfel de categorie pot intra cei care propun legi împotriva moralei și a doctrinei creștine, ucigașii publici, dictatorii, cei care trăiesc în concubinaj, medicii și toți cei care ajută la un avort, cei care organizează spectacole, emisiuni la radio și TV cu caracter distructiv față de cei cărora li se adresează. Păcătoși publici sunt și toți cei care îl refuză pe Dumnezeu în mod fățiș și îndeamnă și pe alții s-o facă prin propunerea de sisteme filozofice, literare, sociale etc.

Astfel de oameni nu trebuie marginalizați, Biserica nu ne îndeamnă la o astfel de atitudine, ci la compătimire și la o rugăciune ferventă pentru convertirea lor, contând pe faptul că Isus Cristos a murit pentru toți, dintre care, în mod special pentru ei.

Atitudinea pe care trebuie s-o avem față de astfel de oameni trebuie să fie una didactică; să învățăm din păcatele pe care le fac pentru a nu le repeta și noi. În caz contrar, în general, astfel de oameni atrag și formează în jurul lor nuclee, din care apoi se răspândesc și se împrăștie în lumea întreagă. Este cazul sistemelor politice care au făcut atâta rău omenirii, cazul acceptării legii avortului, eutanasiei, homosexualității, fecundarea in vitro, clonarea etc.

Practic:

-Ce s-ar putea face în mod concret la nivel de comunitate pentru a îndepărta păcatele care îi influențează și pe ceilalți?

-Cum explicați glasul aproape comun al apostolilor și al ucenicilor lor din prima perioadă a Bisericii împotriva celor care dau exemplul rău la nivel de comunitate?

-Ce păcate publice cunoașteți la nivelul comunității voastre?

-În ce fel se pot propaga astăzi învățături care nu sunt în concordanță cu mesajul evangheliei?

-Ce ați spune unui om pe care l-ați vedea că a greșit? Ca și creștini ați avea curajul să-l corectați? Cum ar trebui intervenit în astfel de cazuri pentru a nu-l determina să greșească și mai mult?

-Ce valoare are puterea exemplului în cazul păcătoșilor publici?

-În ce măsură o persoană care comite un păcat o poate influența și pe o alta?

Texte de referință:

"Iubiților, aveam o mare dorință să vă scriu despre mântuirea noastră comună, dar m-am văzut nevoit să că scriu ca să vă îndemn să luptați pentru credința încredințată sfinților o dată pentru totdeauna. Pentru că s-au strecurat printre voi unii oameni necredincioși, care au fost proscriși de mai înainte pentru această condamnare. Ei schimbă harul Dumnezeului nostru în desfrânare și îl reneagă pe unicul stăpân și domn al nostru, Isus Cristos.

Vreau să vă reamintesc, deși știți bine aceste lucruri, că Domnul, după ce a salvat poporul din Egipt o dată pentru totdeauna, la urmă i-a făcut să piară pe cei necredincioși, iar pe îngerii care n-au păstrat propria lor demnitate, ci au părăsit însăși locuința lor, i-a ținut în întuneric, în lanțuri veșnice pentru ziua cea mare a judecății.

Dar voi, iubiților, amintiți-vă de cuvintele pe care vi le-au spus de mai înainte apostolii Domnului nostru Isus Cristos, pentru că vă spuneau: în timpul de pe urmă vor fi batjocoritori, care umblă după poftele lor nelegiuite. Aceștia sunt cei care fac dezbinări, senzualii, care nu au Duh.

Dar voi, iubiților, clădiți-vă pe credința voastră preasfântă, rugându-vă în Duhul Sfânt; păstrați-vă în iubirea lui Dumnezeu, așteptând îndurarea Domnului nostru Isus Cristos spre viața veșnică. Pe cei care sunt șovăitori, întăriți-i; pe alții, salvați-i, smulgându-i din foc, pe ceilalți compătimiți-i, dar cu teamă, detestând până și haina aceluia al cărui trup a fost întinat" (Iuda 3-6.17-23).

Rugăciune:

Doamne, Isuse Cristoase, tu ai murit pentru păcatele noastre. Ajută-ne să fugim de orice ocazie care ne poate duce la păcat. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat