|
Scrisoarea a doua a sfântului apostol Petru
Prezentare: În privința acestei a doua scrisori, atribuirea ei sfântului Petru încă este discutabilă. Dacă prima a fost scrisă de Silvan și dictată de Petru, aceasta probabil că are un alt scriitor, un ucenic de-al lui Petru. Scrisoarea nu prezintă date suficiente pentru a i se individualiza destinatarul. La prima vedere se pare că destinatarii sunt aceiași ca și la prima scrisoare, în realitate însă, conținutul ne orientează spre iudeii eleniști și păgânii convertiți la creștinism, care cunosc literatura apocaliptică iudaică, oameni care se simt derutați în credința lor de anumiți învățători falși, ceea ce îi determină să revină la practicile lor păgâne. Cât privește apariția, și aici sunt doua mari opinii: pe de-o parte ar fi anii 64-67, înainte de martiriul apostolului la Roma; pe de altă parte, dacă scrisoarea îl are la bază pe un autor anonim, ea apare între anii 70-125, când ereziile gnostice nu erau atât de bine definite. După anul 95, sfântul Clement Romanul amintește această scrisoare într-una dintre scrierile sale. Scrisoarea are doar 3 capitole, structurate astfel: - 1,1-2: salutul inițial; - 1,3-21: îndemn la o viață sfântă; - 2,1-22: condamnarea învățătorilor falși; - 3,1-16: întârzierea venirii Domnului; - 3,17-18: un nou îndemn la o viață sfântă și doxologia finală. Și această scrisoare conține o serie de îndemnuri morale, greu de aranjat într-o ordine. În general, ideea care transpare este aceea ca cei cărora le este adresată să se înrădăcineze mai mult în credința primită și să se ferească de învățătorii falși care învățau imoralitatea și negau revenirea Domnului. Adresa cu care se deschide scrisoarea conține complet și misiunea celui care o expediază: "Simon Petru, slujitor și apostol al lui Isus Cristos" (2Pt 1,1), iar destinatarii sunt numiți în mod generic: "celor care au primit o credință tot așa de prețioasă ca a noastră" (2Pt 1,1). Este o introducere specific scrisorilor pauline. Cuprinsul scrisorii conține trei mari grupuri de îndemnuri: Primul este un îndemn la fidelitatea față de doctrina apostolică. Creștinii sunt îndemnați ca, primind darul evangheliei cu toate urmările pe care le presupune, să rămână fideli acestui mare dar, iar fidelitatea se va verifica atunci când ei vor traduce în viață ceea ce au auzit ca mesaj. În același timp trebuie să fie siguri că mesajul primit este unul autentic, deoarece apostolii au fost martori, au văzut cu ochii lor și au auzit cu urechile lor, mai ales că mesajul lor este confirmat și de atâtea cuvinte profetice ale Vechiului Testament. Al doilea îndemn se referă la atenția față de maeștrii falși. Erau printre ei diverși învățători care propuneau o învățătură eronată față de învățătura autentică. Prin ceea ce învățau ei, unii creștini erau derutați, ajungeau la rătăcire în credință, iar unii terminau prin a-l renega pe Isus Cristos. La adresa lor autorul are cuvinte destul de dure. Ultimul grup de îndemnuri se referă la așteptarea Zilei Domnului. Sunt avertismente precum că vor veni falși învățători care vor lua în râs așteptarea creștinilor. Să nu fie luați în seamă. În concluzie se reamintesc câteva din atitudinile care trebuie avute în vedere în așteptarea zilei Domnului și se încheie cu o doxologie finală.
Obiectiv: O mai mare atenție la învățăturile false.
Învățătură: Din totdeauna, pe lângă învățătorii care au învățat la bine au fost și alți așa-ziși învățători care au căutat să deruteze oamenii prin învățăturile lor greșite. Au fost și în timpul lui Isus și în perioada de început a Bisericii, au fost pe parcursul istoriei Bisericii și sunt și astăzi. Aparent aceștia par bine ancorați în mesajul pe care vor să-l transmită. Greșeala lor este că nu țin cont de adevărata învățătură, de autoritatea Bisericii în domeniu, devenind astfel instrumente în mâna diavolului, care este numit de Isus "tatăl minciunii". Ereziile și schismele au la bază asemenea învățători cu învățăturile lor. În încăpățânarea minții lor nu au ținut cont de autoritatea Bisericii și au continuat să învețe poporul în mod greșit. În consecință, întreaga parte de popor care s-a supus acestei învățături a fost exclusă o dată cu așa-zisul învățător. Din acest motiv, mai ales în perioada de început, Biserica a fost nevoită să se întâlnească în concilii pentru a clarifica tezaurul credinței; ce trebuie crezut și ce nu trebuie. Din acest motiv au fost mari rupturi în Biserica și de la început, din evul mediu și de astăzi. Cu toate acestea, Biserica, rânduită de Cristos pe temelia lui Petru, poartă în sine învățătura lui Cristos, o aprofundează, o trăiește și o împarte prin miniștrii săi și altora. Pentru a nu greși în credința noastră este nevoie să avem mereu în vedere legătura cu Biserica. Când mergem împotriva comuniunii Bisericii, înseamnă că rătăcim în credință. Trebuie menținută mereu legătura cu papa, episcopul, preotul și prin ei cu Biserica întreagă. Practic: - Dintr-o carte de istorie a Bisericii încercați să clarificați următorii termeni: nestorianism, monofizism, arianism, schismă, erezie, protestantism, calvinism, anglicanism și iehovism. - Ce credeți că i-a dus pe oameni la rătăcirea în credință în general? - Notați pe o hârtie toate confesiunile sau religiile care se află în satul sau orașul din care faceți parte. Care ar fi cele mai apropiate de credința catolică? Încercați să vedeți ce le diferențiază de credința catolică. - Care credeți că sunt cele mai apropiate confesiuni creștine? - Care este relația grupului din care faceți parte cu persoane de altă confesiune? - Ce inițiative se pot lua la nivel de grup pentru a menține mereu legătura cu învățătura autentică a Bisericii?
Texte de referință: "Simon Petru, slujitor și apostol al lui Isus Cristos, celor care au primit o credință tot așa de prețioasă ca a noastră prin dreptatea Dumnezeului nostru și a Mântuitorului Isus Cristos, har vouă și pace din belșug, prin cunoașterea lui Dumnezeu și a lui Isus, Domnul nostru!... Tocmai de aceea, dați-vă silința să adăugați la credința voastră virtutea; la virtute, cunoașterea; la cunoaștere, stăpânirea de sine; la stăpânirea de sine, statornicia; la statornicie, evlavia; la evlavie, iubirea de aproapele, la iubirea de aproapele, dragostea. Într-adevăr, dacă aceste lucruri sunt în voi și se dezvoltă, nu veți rămâne inactivi și fără rod în cunoașterea Domnului nostru Isus Cristos" (2Pt 1,1-2.5-8). "De fapt, în popor au fost profeți falși; tot așa și între voi vor fi învățători falși care vor răspândi erezii distrugătoare și, negândindu-l pe Stăpânul care i-a răscumpărat, își vor trage o pieire neîntârziată. Mulți se vor lua după desfrânările lor și, din cauza lor, calea adevărului va fi defăimată. Din lăcomie vor căuta să profite de voi prin discursuri înșelătoare, dar condamnarea îi așteaptă de mult, iar pieirea lor stă la pândă" (2Pt 2,1-3). "De aceea, iubiților, întrucât așteptați acestea, străduiți-vă să fiți găsiți în pace, fără cusur și fără prihană. Să considerați ca o mântuire îndelunga răbdare a Domnului nostru, așa cum v-a scris și iubitul nostru Paul, după înțelepciunea care i s-a dat, precum o face în toate scrisorile în care vorbește despre acestea" (2Pt 3,14-16).
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, tu ești garant pentru învățătura adevărată. Trimite-l pe Duhul tău Sfânt ca să ne lumineze mintea în orice moment în care te căutăm. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |