Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Scrisoarea sfântului apostol Iacob

Prezentare:

Iacob este unul dintre cei doisprezece apostoli aleși direct de Isus Cristos, cel despre care apostolul Paul spune în Scrisoarea către Galateni că l-a întâlnit la Ierusalim. Tot în aceeași scrisoare, asociindu-l apostolilor Petru și Ioan, Iacob este considerat împreună cu aceștia "coloane" ale Bisericii. După cum reiese din Faptele Apostolilor și din Scrisoarea către Galateni, apostolul Iacob a slujit Biserica lui Cristos de la Ierusalim, formată în principal din iudeo-creștini.

Scrisoarea este adresată celor "douăsprezece triburi care trăiesc în diaspora". În limbajul evident creștin al scrisorii se vorbește de credincioși în Cristos, considerați ca adevărați moștenitori ai poporului ales, tribul noului "Israel al lui Dumnezeu" răspândit în lumea întreagă.

Unii exegeți îi văd ca destinatari doar pe convertiții proveniți din iudaism. Numai prin extensie ea se poate referi la creștinii de orice rasă și din orice loc.

Pentru că insistă asupra necesității faptelor din credință, fapt care s-ar opune justificării doar prin credință, așa cum susține Scrisoarea către Galateni, confesiunile protestante au dubii asupra autenticității scrisorii.

Scrisoarea sfântului apostol Iacob este formată din 5 capitole, structurate astfel:

- 1,1: o scurtă introducere;

- 1,2-27: sfântul Iacob insistă asupra acceptării cuvântului lui Dumnezeu și a punerii lui în practică;

- 2,1-3,18: credința activă îl determină pe credincios să facă fapte bune concrete, să evite vorba fără rost, să îndepărteze falsa înțelepciune și să știe să o deosebească de cea adevărată;

- 4,1-12: alegerea între Dumnezeu și lume trebuie să fie radicală;

- 4,13-5,6: autorul atrage atenția celor bogați asupra riscului unei false siguranțe;

- 5,7-20: norme pentru întreaga comunitate.

Autorul vrea să transmită o învățătură morală axată pe anumite puncte mai urgente care îi stau la inimă. Îndemnurile sale sunt pline de vivacitate, de siguranță și foarte bine motivate.

Încă de la început, asemenea apostolului Paul, și Iacob începe scrisoarea prezentându-se. Îi amintește apoi și pe destinatari.

În cuprinsul scrisorii, apostolul se referă la mai multe probleme care îi privesc pe destinatari. Astfel, suferința trebuie considerată cea mai mare bucurie, pentru că ne fortifică în răbdare și ne face asemenea Mântuitorului, care a suferit pentru mântuirea noastră. Ispita nu vine de la Dumnezeu, ci de la poftele fiecăruia în parte. Dacă știm s-o alungăm, are rolul de a ne întări în credință. Ascultarea de cuvântul lui Dumnezeu are rolul de a-l salva pe orice credincios de ură și îl face liber. Cei săraci și bolnavi nu trebuie să fie preferați celor bogați. Înaintea lui Dumnezeu suntem cu toții egali. Credința adevărată se vede din faptele pe care le face un creștin. Dacă are o credință adevărată va face fapte bune, în caz contrar va face fapte rele. O atenție deosebită trebuie dată cuvântului omului care poate să rănească în orice moment. Este bine să știm să deosebim între adevărata și falsa înțelepciune. Aceasta din urmă nu vine de la Dumnezeu, ci este opera oamenilor. Bogăția nu dă siguranță pentru împărăția lui Dumnezeu. Trebuie să fim disponibili în a aștepta venirea Mântuitorului și aceasta trebuie să fie caracteristica de bază a creștinului.

În încheiere, apostolul mai dă o serie de mici îndemnuri, folositoare pentru viața de credință.

Obiectiv:

O viață de credință cu cât mai multe fapte care s-o demonstreze.

Învățătură:

Toate îndemnurile pe care apostolul Iacob le folosește în scrisoarea sa au o singură direcție: să reliefeze credința creștinului. În optica apostolului, dacă credința nu are fapte, este moartă în ea însăși. Suferința, considerată ca fiind adevărata bucurie, alungarea ispitelor, ascultarea cu atenție a cuvântului lui Dumnezeu, respectul față de cei bolnavi și săraci, limitele din limbajul omului, acceptarea adevăratei înțelepciuni, moderația în bogății, atenția îndreptată spre ziua revenirii Domnului, lipsa jurămintelor, siguranța cuvântului dat, chemarea preoților în cazul celor bolnavi și ungerea lor cu untdelemn, precum și rugăciunile preotului, disponibilitatea în a asculta greșelile altora și a le ierta, evitarea greșelilor, indiferent de mărimea lor, corectarea aproapelui care a greșit, toate acestea arată credința unui creștin. Prin astfel de fapte, se poate spune că cineva are credință. În caz contrar, credința lui e slabă sau chiar lipsește.

Și astăzi, Biserica îi îndeamnă pe fiii ei la trăirea credinței prin fapte concrete. Nu e suficientă doar participarea la cultul divin, la sfânta Liturghie și la celelalte sacramente. Credința trebuie confirmată prin fapte: "Tu ai credință, iar eu am fapte; arată-mi credința ta fără fapte, iar eu îți voi arăta credința cu faptele mele" (Iac 2,18). Îndemnul făcut de apostolul Iacob va rămâne valabil până la împlinirea veacurilor, până la revenirea lui Isus Cristos, care va răsplăti faptele noastre făcute din credință.

Practic:

- Citiți cu voce tare Mt 25,31-46 și discutați împreună despre criteriile judecății finale. În ce măsură se regăsesc ele în Scrisoarea apostolului Iacob?

- Cu cine intră în polemică Scrisoarea sfântului Iacob și de ce?

- Încercați să precizați ce îl duce pe om să facă o anumită faptă? Este orice faptă anticipată de un crez specific fiecărei persoane? Faptele bune sunt anticipate de crezul creștin? În ce măsură?

- Citiți împreună capitolul 4. În ce măsură se poate vorbi astăzi de o alegere radicală în privința lui Dumnezeu? Mai sunt persoane care fac astfel de alegeri? Ce le caracterizează?

- Când apostolul Iacob spune să fie chemați prezbiterii la cei bolnavi pentru a-i unge cu untdelemn și pentru a se face rugăciuni asupra lor, la ce sacrament se referă?

- Cum se poate caracteriza în ansamblu Scrisoarea apostolului Iacob?

Texte de referință:

"Iacob, slujitorul lui Dumnezeu și al Domnului Isus Cristos, către cele douăsprezece triburi care trăiesc în diaspora: Salutare!

Să considerați o mare bucurie, frații mei, când treceți prin diferite încercări, știind că încercarea credinței voastre, produce răbdarea, iar răbdarea trebuie să ducă la desăvârșirea faptei ca să fiți desăvârșiți și integri, fără să vă lipsească ceva... Fericit omul care îndură ispita pentru că, după ce va fi încercat, va primi coroana vieții pe care a promis-o Domnul celor care îl iubesc. Nimeni să nu spună când este ispitit: «De la Dumnezeu sunt ispitit», pentru că Dumnezeu nu poate fi ispitit la rău și nici nu ispitește pe nimeni. Fiecare este ispitit de propria lui poftă care îl atrage și îl seduce; apoi pofta, o dată încolțită, dă naștere păcatului, iar păcatul, o dată săvârșit, provoacă moartea" (Iac 1,1-4.12-15).

"Frații mei, credința în Domnul nostru Isus Cristos, Domnul gloriei, nu admite părtinirile. Căci dacă ar intra în adunarea voastră un om cu inel de aur, cu haine luxoase și ar intra și un sărac cu haine ponosite, iar voi v-ați uita la cel care poartă haine luxoase și i-ați spune: «Luați loc aici», iar celui sărac i-ați spune: «Tu stai acolo sau stai jos la picioarele mele», nu ați judeca în mintea voastră și nu ați deveni judecători cu gânduri perverse?... Ce folos, frații mei, dacă cineva spune că are credință, dar nu are fapte; oare poate credința să-l mântuiască? Dacă un frate sau o soră sunt lipsiți de îmbrăcăminte și de hrana cea de toate zilele și cineva dintre voi le-ar spune: «Mergeți în pace, încălziți-vă și săturați-vă», dar nu le dați cele necesare pentru trup, ce folos? La fel și credința, dacă nu are fapte, este moartă în ea însăși. Dimpotrivă, va spune cineva: «Tu ai credință, iar eu am fapte; arată-mi credința ta fără fapte, iar eu îți voi arăta credința cu faptele mele»" (Iac 2,1-4.14-18).

Rugăciune:

Doamne, Isuse Cristoase, tu ne-ai mântuit prin fapte concrete de iubire: patima, moartea și învierea ta. Fă ca și credința noastră să dea roade vrednice de viața veșnică. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat