|
Scrisoarea către Evrei
Prezentare: Deși este inclusă în rândul scrierilor sfântului apostol Paul, nu există nici o precizare exactă că Scrisoarea către Evrei ar aparține acestui apostol. Modalitatea de exprimare este mai degrabă specifică școlilor rabinice, ca și tema preoției lui Cristos, care este tratată și din punct de vedere al preoției Vechiului Testament. Pentru că în centrul scrierii este vorba despre persoana lui Isus Cristos, Scrisoarea către Evrei a fost inclusă în rândul scrierilor cu caracter creștin, și ca atare acceptată în canonul Sfintei Scripturi. Pe de altă parte scrierea nici nu are elementele specifice unei scrisori: salutul de început, cuprins și încheiere. Vechile tradiții atribuie această scriere apostolului Paul, pentru că la un moment dat, în cuprinsul ei se face referire la Timotei, apropiatul lui Paul. Se presupune că numai Paul ar fi putut scrie: "Aflați că fratele vostru Timotei a fost eliberat. Dacă va veni curând, vă voi vedea împreună cu el" (Evr 13,23). Destinatarii sunt cu siguranță creștinii proveniți din iudaism, destul de numeroși în Biserica primară. Scrisoarea se vrea un îndemn și o încurajare pentru ei. Că scrierea este adresată creștinilor preveniți din iudaism se verifică și din faptul că autorul face dese trimiteri la Vechiul Testament, o parte a Sfintei Scripturi atât de cunoscută evreilor. Se presupune că ar fi fost scrisă și expediată din Italia, probabil de la Roma, imediat după momentul distrugerii Ierusalimului de către armatele romane, dorind să-i asigure pe creștinii proveniți din iudaism că Isus Cristos este adevăratul și Marele Preot care înlocuiește templul și pe preoții de la templu. Scrisoarea are în componență 13 capitole, structurate astfel: - 1,1-4: prologul; - 1,5-2,18: Isus este superior îngerilor și ca atare trebuie să aderăm lui; - 3,1-5,10: Cristos, Marele Preot este demn de încredere pentru fidelitatea lui; - 5,11-10,39: Isus Cristos este prezentat ca Mare Preot "după rânduiala lui Melchisedec", devenind astfel cauză de mântuire veșnică; - 11,1-12,13: având un astfel de Mare Preot, creștinii trebuie să-și conformeze viața lui și să trăiască asemenea marilor personalități ale Sfintei Scripturi; - 13,18-25: epilogul. Începutul prezintă în sinteză misterul lui Isus Cristos: Cristos este ultimul și definitivul cuvânt al lui Dumnezeu. După un anunț cu caracter general în care se afirmă că Isus Cristos, pentru a deveni Mare Preot, s-a făcut în toate asemenea oamenilor, afară de păcat, sunt descrise calitățile sacerdotale ale lui Isus: mult mai fidel decât Moise; slujitor al casei lui Dumnezeu; mai demn de crezut decât Moise; plin de milostivire; constituit preot pentru binele oamenilor în ceea ce privește harurile lui Dumnezeu; asimilat nu lui Aron, ci lui Melchisedec, pentru că are o preoție veșnică. Noutatea preoției lui Isus Cristos constă în faptul că el nu este descendent din nici o familie sacerdotală. Nu a fost fiu de preot. Preoția lui Isus Cristos este din veșnicie, după cea a lui Melchisedec, fără un tată omenesc, fără genealogie, fără început și sfârșit, preot pentru totdeauna. Autorul dă apoi ca exemple mari figuri ale Vechiului Testament care au învins prin credință, o invitație făcută și creștinilor de a trăi credința cu iubire și curaj, nu asemenea evreilor în pustiu. În final sunt făcute câteva îndemnuri pentru a trăi iubirea fraternă și a primi scrisoarea cu bucurie.
Obiectiv: Respect față de preoția lui Isus Cristos prezentă astăzi în episcopi, preoți și diaconi.
Învățătură: Preoția lui Isus Cristos a trecut de la apostoli la episcopi, de la episcopi la preoți și la diaconi, aceștia din urmă primind preoția în prima treaptă, în vederea slujirii. Episcopii, preoții și diaconii nu au o preoție a lor, ci participă la preoția lui Isus Cristos, care este singurul Mare Preot. În acest caz, preoția nu este asemenea unei meserii care se învață și se practică timp de opt ore în fiecare zi. Preoția lui Isus Cristos este o demnitate acordată aleșilor săi printr-o vocație specială, pentru totdeauna. Preoția nu se exercită doar opt ore pe zi, ci în fiecare moment, toată viața și în veșnicie, tocmai pentru că este împărtășire a preoției lui Cristos, care este veșnică. Autorul Scrisorii către Evrei aduce suficiente argumente în favoarea preoției lui Isus Cristos, luate în special din Vechiul Testament, tocmai pentru a arăta că preoția veche nu mai este valabilă și că ea a fost în vederea adevăratei și veșnicei preoții a lui Isus Cristos. Pentru a nu crea confuzie, autorul apelează la imaginea preotului Melchisedec apărut în Vechiul Testament fără ca cineva să știe de unde. Marele Preot, Isus Cristos apare din veșnicie, fără ca cineva să fie în stare să explice ce înseamnă cu adevărat veșnicia. El nu are început și nici nu va avea sfârșit. Episcopii, preoții și diaconii trebuie respectați pentru că poartă în sine preoția veșnică a lui Isus Cristos.
Practic: - Ajutați de preot, faceți un tablou al preoției Vechiului Testament, al preoției lui Isus Cristos și al preoției episcopilor, preoților și diaconilor de astăzi. Observați asemănările, deosebirile și finalitatea! - Ce vă sugerează sintagma "Isus Cristos, Marele Preot"? - Indicați câteva din caracteristicile care îi deosebesc pe preoți de laici. - Există două tipuri de preoție: ministerială și comună. Cum se dobândește una, cum se dobândește cealaltă? Cum se exercită amândouă? - Din punct de vedere liturgic, sfânta Liturghie este celebrată de toți cei care participă, în frunte cu preotul care celebrează "în persoana lui Isus Cristos". Nu este celebrată doar de preotul singur. Ce implică o astfel de celebrare? - Cum vi se pare Scrisoarea către Evrei în comparație cu celelalte scrieri ale apostolului Paul? Comentați! Ce aduce nou față de celelalte scrieri?
Texte de referință: "După ce în trecut a vorbit în multe rânduri și în multe moduri părinților noștri prin profeți, Dumnezeu, în aceste zile din urmă, ne-a vorbit nouă prin Fiul, pe care l-a pus moștenitor a toate, prin care a făcut și veacurile. Acesta fiind strălucirea gloriei și chipul ființei sale, și ținând toate prin cuvântul puterii sale, după ce a săvârșit purificarea păcatelor, s-a așezat la dreapta maiestății, în ceruri, devenind cu atât mai presus decât îngerii, cu cât a moștenit un nume mai deosebit decât al lor" (Evr 1,1-4). "Prin urmare, fraților sfinți, părtași ai chemării cerești, priviți-l cu atenție pe Isus, apostolul și marele preot al mărturisirii noastre, care este credincios față de cel care l-a instituit, așa cum a fost și Moise în toată casa lui. Dar acesta este vrednic de o mărire mai mare decât Moise, după cum cel care construiește are o cinste mai mare decât casa" (Evr 3,1-3). "Căci cuvântul lui Dumnezeu este viu, plin de putere și mai ascuțit decât o sabie cu două tăișuri; el pătrunde până la despărțitura sufletului și a duhului, a încheieturilor și a măduvei și judecă sentimentele și gândurile inimii. Și nu este nici o creatură ascunsă înaintea lui, ci toate sunt goale și descoperite pentru ochii aceluia în fața căruia vom da cont" (Evr 4, 12-13). "... el, oferind o singură jertfă pentru păcate, s-a așezat pentru totdeauna la dreapta lui Dumnezeu, așteptând de acum ca dușmanii lui să fie puși sub picioarele sale, pentru că el, printr-o singură jertfă, i-a dus la desăvârșire pentru totdeauna pe cei care sunt sfințiți" (Evr 10,12-14).
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, Marele și Veșnicul Preot, ajută-ne să trăim preoția ministerială și cea comună conform cu demnitatea specifică fiecăreia. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |