|
Scrisoarea sfântului apostol Paul către Filemon Prezentare: Este singura scrisoare pe care Paul o adresează unei persoane private. Filemon era originar din Colose. Fusese convertit la creștinism de către Paul și a devenit colaboratorul său la Efes și Colose. Filemon era căsătorit cu Apfia și avea un fiu, numit Arhip, care a devenit preot și și-a desfășurat ministerul pastoral la Colose. Fiind bogat, Filemon organiza întâlnirile creștinilor la el acasă. Nu există dubii în a atribui această scrisoare lui Paul, deoarece se verifică stilul său direct, familiar și plin de expansivitate. Este o scrisoare plină de afecțiune, dovadă prietenia dintre cei doi. Este mai degrabă o scrisoare de recomandare și de însoțire a lui Onesim, un sclav aparținând lui Filemon, fugit de acasă, deoarece furase niște bani pentru a supraviețui. Conform legilor vremii, Onesim ar fi trebui să fie ucis pentru delictul comis. Onesim, cunoscând ce l-ar putea aștepta, apelează la apostolul Paul, știindu-l bun prieten cu stăpânul său. În acest timp, Paul era în închisoare. Onesim l-a găsit, a rămas un timp cu el în închisoare, i-a ascultat mesajul evanghelic, a cerut să fie botezat, iar acum era creștin ca și stăpânul său. Deși ar fi putut să-l țină în serviciul său, Paul decise să-l trimită înapoi la Filemon, stăpânul său. A scris, așadar, Scrisoarea către Filemon, i-a dat-o lui Onesim și l-a trimis la Colose. Această scrisoare a devenit oarecum manifestul creștin împotriva sclaviei. Cei mai mulți specialiști afirmă că scrisoarea a fost scrisă pe când Paul era în închisoare la Roma. Scrisoarea are doar 25 de versete, structurate astfel: - 1-7: prolog; - 8-21: partea centrală; - 22-25: concluzia. Un argument în plus că scrisoarea aparține apostolului Paul este obiceiul folosit deja în toate scrisorile de a preciza numele celui care expediază scrisoarea, ca și al celor care îl însoțesc, precum și al celui căruia îi este adresată. De data aceasta, numelui lui Filemon, Paul îi asociază întreaga Biserică domestică, adunată în casa sa, ca și pe soția Apfia și pe Arhip, slujitorul harului lui Dumnezeu, fiul lui Filemon. Partea centrală este motivată de favoarea pe care o cere pentru sclavul Onesim. Paul nu precizează motivul pentru care Onesim fugise de acasă, dă doar de înțeles că ar fi vorba de o sumă de bani. Ceea ce îi cere Paul prietenului său Filemon întrece orice așteptare. Îi cere să-l primească pe Onesim, nu ca pe un sclav, nici ca pe un prieten, ci ca pe un frate. De unde acest curaj și de unde această justificare? Credința în Isus Cristos îi face pe toți frați. Nu mai există sclav, nici om liber, nu mai există oameni de diferite națiuni, toți sunt frați în Cristos. Paul îi cere lui Filemon să-l primească pe Onesim ca pe un frate în Domnul și să-l prețuiască și să-l respecte ca atare. În ceea ce-l privește pe Onesim și el se întoarce acum complet schimbat. Nu mai era un sclav, ci, în Cristos, era un om liber. Paul îl recomandă ca pe unul dintre persoanele dragi lui. Dacă îl va considera dator cu ceva, Paul îi amintește lui Filemon că el îi este dator pentru darul inestimabil al credinței pe care i l-a oferit. Paul arată o mare încredere în prietenul său Filemon și știe că îl va primi cum se cuvine pe Onesim, în ciuda tuturor celor întâmplate. În încheiere, Paul își exprimă speranța că va fi eliberat și că va face o vizită lui Filemon.
Obiectiv: Respectarea aproapelui din credință.
Învățătură: Înainte să fie un sclav, Onesim este un om. Ca om și el are dreptul la supraviețuire, la libertate și mai ales la credință. Împrejurările îl determină să facă un gest necugetat, care însă îi va aduce cel mai mare dar: credința. În Cristos cu toții suntem egali. El a venit pentru ca toți oamenii să aibă viață și încă s-o aibă din plin. Prin el, cu toții suntem chemați la libertate, la libertatea fiilor lui Dumnezeu. Credința dă la o parte toate barierele de rasă, de sex, de condiție socială etc. Cristos este același pentru toți. Onesim se poate considera un luminat, deoarece a știut unde să fugă și ce să îmbrățișeze. Căutarea lui Paul însemna pentru el căutarea credinței. Găsirea lui Paul a însemnat găsirea mântuirii. Dumnezeu îl răsplătește cu darul credinței și al libertății. Ca răspuns, Onesim, nu numai că îmbrățișează cu sinceritate credința, ci se întoarce la casa stăpânului său, iar stăpânul său, nu numai că îl iartă, ci îl primește și îl respectă ca pe un frate. Credința în Cristos le-a schimbat inimile celor doi și le-a transformat în două inimi iubitoare. Este atitudinea pe care trebuie s-o aibă orice creștin față de aproapele său, pe care trebuie să-l considere ca pe un frate sau ca pe o soră în Cristos. În fața credinței, orice barieră trebuie să cadă. Ceea ce trebuie să primeze este respectul bazat pe iubirea lui Cristos față de noi. Apostolul Paul, prin Scrisoarea către Filemon ne dă o lecție nu numai de curaj, ci și de credință. Îl trimite pe Onesim înapoi la stăpânul său, dovedind un mare act de curaj, dar și o mare doză de credință. E convins că nu i se va mai întâmpla nimic.
Practic: - În contextul sclavagismului care a dominat omenirea o mare parte din timp, cum considerați gestul sclavului Onesim de a fura o sumă de bani și de a fugi? Există vreo legătură între fuga lui Onesim și plecarea fiului risipitor? Dar între întoarcerea unuia și a celuilalt? - Cum vă explicați faptul că Onesim, un sclav fugit de la stăpânul său, cu însemne specifice, a venit la apostolul Paul în închisoare și a stat un timp cu el, a primit Botezul și nu a fost arestat de către șefii închisorii? Care este rolul credinței în toată întâmplarea? - Cum ați fi reacționat dacă erați în locul lui Filemon? Cum reacționați atunci când drepturile nu vă sunt respectate? - Ce înseamnă pentru tinerii de astăzi respectul? - Ce aduce nou credința în privința respectului pe care trebuie să-l datorăm aproapelui nostru? - Cum arăta Biserica primară privită din punctul de vedere al Scrisorii către Filemon?
Texte de referință: "Paul, prizonierul lui Cristos Isus, și fratele Timotei, către Filemon, iubitul nostru colaborator și către sora noastră Apfia, către Arhip, fratele nostru de luptă, și comunitatea care se află în casa ta: har vouă și pace de la Dumnezeu Tatăl nostru și de la Domnul Isus Cristos... De aceea, chiar dacă am, în Cristos, tot dreptul să-ți poruncesc ceea ce se cuvine să faci, mai degrabă te îndemn, din iubire, așa cum sunt eu, Paul, acum bătrân și prizonier al lui Cristos Isus, te rog pentru copilul meu, pentru Onesim, pe care l-am născut în lanțuri. Odinioară el își era nefolositor, dar acum e de folos atât pentru tine, cât și pentru mine. Ți l-am trimis înapoi, pe el, care este inima mea. Aș fi voit să-l țin pentru mine ca, în locul tău, să-mi slujească mie, celui care sunt în lanțuri pentru evanghelie, dar n-am vrut să fac nimic fără consimțământul tău, pentru ca binele tău să nu fie silit, ci de bunăvoie. Poate tocmai de aceea a fost despărțit de tine pentru un timp ca să-l primești înapoi pentru veșnicie, dar nu ca pe un sclav, ci mult mai mult decât un sclav, ca pe un frate iubit mai ales pentru mine, dar cu atât mai mult pentru tine, atât ca om, cât și ca frate în Domnul. Deci dacă mă consideri părtaș cu tine în credință, primește-l ca pe mine însumi. Dacă te-a nedreptățit cu ceva sau îți datorează ceva, trece aceasta în contul meu. Eu, Paul, am scris-o cu mâna mea, eu îți voi plăti, ca să nu spun că îmi ești dator cu tine însuți: da, frate, să am și eu o favoare de la tine în Domnul! Liniștește-mi inima în Cristos! Ți-am scris convins de ascultarea ta, știind că vei face chiar mai mult decât îți spun. Totodată, pregătește-mi loc de cazare căci sper să vă fiu dăruit datorită rugăciunilor voastre" (Flm 1-3.88-22).
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, tu ai murit și ai înviat pentru mântuirea tuturor. Ajută-ne să ne descoperim și să ne respectăm ca frați în credință. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |