|
Prezentare: Dacă în Cartea Leviticului este întrerupt șirul povestirii peregrinării evreilor prin pustiu, Cartea Numerilor reia șirul evenimentelor prezentându-le până la intrarea poporului în țara promisă. Denumirea de Cartea Numerilor provine de la faptul că începe cu numărarea membrilor poporului ales. În ceea ce privește autorul, intervine aceeași problemă ca și la primele trei cărți ale Sfintei Scripturi. Nu se poate vorbi de un autor anume, ci mai degrabă este rezultatul tradițiilor iahvistă, elohistă și sacerdotală. Prima tradiție este numită astfel pentru că folosește termenul "Iahve" (Domnul) atunci când vorbește de Dumnezeu, are un stil viu și colorat și folosește multe imagini. A doua, cea elohistă folosește pentru Dumnezeu termenul "Elohim" (Domnul-Dumnezeu) și folosește un stil sobru și o morală ceva mai exigentă. Ultima a fost prezentată în cateheza anterioară. Pentru că pe parcursul cărții apar deseori momente în care poporul întreg sau parțial este pedepsit din neascultare sau nesupunere la unele din poruncile prezentate deja de Cartea Leviticului, este de la sine înțeles că ea se adresează cu preponderență poporului israelit, dar și celor care, în cazul nostru, creștini fiind, repetăm îndepărtarea noastră de scopul final care este mântuirea, prin desele căderi în păcat. Cele 36 de capitole care compun Cartea Numerilor sunt împărțite după cum urmează: - 1,1-10,10: recensământul și pregătirea plecării de la muntele Sinai; - 10,11-20,13: călătoria de la muntele Sinai la Cadeș; - 20,14-36,13: călătoria de la Cadeș la râul Iordan. Perioada de timp pe care poporul ales o petrece în pustiu este de patruzeci de ani. Aceasta pentru că o mare parte din cei care au ieșit împreună cu Moise din Egipt s-au răzvrătit împotriva Domnului. Intrarea propriu-zisă în țara Canaanului a avut loc abia după moartea acestora. Între timp au mai fost date și alte legi care să reglementeze instalarea poporului ales în Canaan. Tratând despre perioada peregrinării poporului evreu prin pustiu, Cartea Numerilor reușește să prezinte deșertul ca pe un loc cu totul și cu totul privilegiat pentru întâlnirea cu Dumnezeu, chiar dacă această întâlnire are loc în contextul unei pedepse meritate. Pe drept această perioadă poate fi numită perioada maturizării poporului ales, o maturizare care survine în urma unui lanț de experiențe mai mult sau mai puțin negative. Ideea care trece traversează întreaga Carte a Numerilor este aceea că, indiferent de comportamentul poporului, Dumnezeu nu se dezice în promisiunile sale. Chiar dacă se folosește de "restul sfânt", Dumnezeu duce la împlinire binecuvântarea promisă. Obiectiv: Clarificarea poziției noastre de pelerini prin deșertul acestei vieți și încercările pe care le presupune. Învățătură: Din totdeauna deșertul a fost văzut ca locul privilegiat în care este favorizată întâlnirea cu Dumnezeu. Simbol al aridității și, în același timp, loc al încercărilor de tot felul, deșertul a fost pentru mulți autori, pentru multe persoane care și-au consacrat viața slujirii lui Dumnezeu, pentru mulți rătăciți, pentru mulți pictori, un loc de mari inspirații. Nici măcar Isus nu a scăpat de ispitele diavolului din deșert. El însuși s-a retras de multe ori pentru a se ruga, pentru a dialoga cu ucenicii, pentru a trăi mai intens legătura sa cu Dumnezeu-Tatăl. Pentru poporul ales, deșertul devine "lecția" pe care o primește de la Dumnezeu. Rând pe rând, pustiul devine loc de salvare, cum a fost imediat după trecerea Mării Roșii, loc de încercare, în cazul lipsei pâinii și a apei, loc de preamărire a lui Dumnezeu, în cazul primirii celor zece porunci, dar și al construirii cortului alianței și, nu în cele din urmă, loc al pedepsei, în cazul atâtor pedepse pe care le-a primit poporul, culminând cu întârzierea intrării în țara promisă. Lecția principală pe care o oferă deșertul este aceea că indiferent de surprizele inerente care pot apărea, este locul în care nu trebuie să existe descurajare. În acest caz, descurajarea înseamnă moarte sigură. Pe când curajul poate însemna apariția unei oaze, a unui ghid, a unor urme, a unui indicator. Existența deșertului spiritual în viața celui care îl slujește pe Dumnezeu are menirea de a-l încerca, de a-l maturiza, de a-l determina să se încreadă și mai mult. Orice om în pustiu dorește o picătură de apă. Dumnezeu, izvorul vieții adevărate, este cel care potolește setea sufletului nostru, mai ales atunci când acesta dă dovadă de ariditate. Este nevoie însă de perseverența poporului ales, de credința că într-o zi se va ajunge în "împărăția" promisă. Practic: - Încercați să conturați câteva trăsături ale deșertului, folosindu-vă de emisiunile pe care le-ați văzut sau de cărțile pe care le-ați citit. Este interesant de povestit cum s-au descurcat anumite personaje prin pustiu. - Cum vedeți atitudinea lui Dumnezeu față de poporul ales, având în vedere pedeapsa la care a fost supus de a rătăci prin pustiu timp de patruzeci de ani? - Cum vă explicați faptul că, indiferent de mărimea deșertului, poporul ales nu a reușit să ajungă la un capăt, deși în cei patruzeci de ani l-ar fi putut străbate cel puțin o dată pe an de-a lungul și de-a latul? - Mai putem vorbi astăzi de pedepse din partea lui Dumnezeu, cum au fost cele primite de poporul israelit în pustiu? - Încercați să fixați la nivel de grup cele mai dese păcate pentru care a fost pedepsit poporul ales și faceți o legătură cu marile greșeli ale omenirii de astăzi. Care sunt consecințele astăzi? - Cum credeți că poate fi depășită ariditatea sufletească? Folosiți-vă și de exemplele sfinților pe care îi cunoașteți. - Compuneți o mică reflecție în care să iasă în evidență ideea de deșert și de pelerin. Texte de referință: "În ziua întâi a lunii a doua din anul al doilea după ieșirea israeliților din pământul Egiptului, a vorbit Domnul cu Moise în cortul adunării, în pustiul Sinai, și i-a zis: «Numărați toată adunarea fiilor lui Israel după neamul lor, după familiile lor și după numele lor, om cu om»" (Num 1,1-2). "Poporul însă a început să cârtească în prezența Domnului, iar Domnul auzind s-a aprins de mânie, a făcut să izbucnească foc și a început să ardă marginile taberei. Atunci, poporul a strigat către Moise și Moise s-a rugat Domnului și a încetat focul" (Num 11,1-2). "Atunci a strigat toată adunarea și a plâns în acea noapte. Cârtind împotriva lui Moise și a lui Aron, toți fiii lui Israel și toată adunarea a zis către ei: «Mai bine era dacă muream în pământul Egiptului decât să murim în pustiul acesta. Pentru ce ne duce Dumnezeu în acel pământ, ca să murim în război? Femeile noastre și copiii noștri vor fi pradă. Oare nu ar fi mai bine să ne întoarcem în Egipt?» Apoi au zis unii către alții: «Să ne alegem un conducător și să ne întoarcem în Egipt...» Și a zis Domnul către Moise: «Până când mă va supăra poporul acesta și până când nu va crede în mine, cu toate minunile pe care le-am făcut în mijlocul lui? Îl voi lovi cu ciumă și-l voi pierde și te voi face pe tine și casa tatălui tău un popor numeros și mai puternic decât acesta!..." Domnul nu l-a putut duce pe acest popor în pământul pe care cu jurământ l-a promis să-l dea lor și de aceea l-a făcut să rătăcească în pustiu" (Num 14,1-4,11-12,16). Rugăciune: Doamne, prin pustiul deseori dificil al acestei vieți însoțește-ne cu prezența ta. Nu permite ca în momentele grele să ne descurajăm răzvrătindu-ne, ci fii tu mereu oaza spre care să tindem. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |