|
Scrisoarea sfântului apostol Paul către Tit
Prezentare: Prima notă despre Tit apare în Scrisoarea către Galateni, unde este împreună cu apostolul Paul la Conciliul din Ierusalim, în anul 49. Acolo, Paul spune apostolilor despre Tit că provine dintre păgâni și ca atare nu este circumcis, lucru care nu-i incomodează pe apostoli, atâta timp cât el a îmbrățișat creștinismul prin botez. Paul îl ia cu sine în Galația pentru a-i pune la încercare veridicitatea învățăturii, atât de mult contestată de unii creștini proveniți din iudaism. Ca și Timotei, și Tit a fost invitat de către Paul pentru a vizita comunitățile creștine deja înființate. Un rol determinant l-a avut Tit la Corint, când apostolul Paul a trebuit să facă dovada autenticității mesajului pe care îl propovăduia. Cu prudența și simpatia sa, Tit a reușit să calmeze părțile aflate în conflict și să redea apostolului Paul demnitatea și autoritatea care i se cuveneau. Atât de mult era respectat la Corint, încât Paul îl trimite pentru aduna colecta pentru Biserica din Ierusalim care se afla într-un moment de strâmtorare. Ultima dată când se vorbește despre el este în Scrisoarea a doua către Timotei, unde apostolul Paul spune că l-a trimis în Dalmația. Câțiva ani după aceasta, același apostol l-a trimis pentru a organiza Biserica din Creta, iar aici primește scrisoarea de la Paul. Se pare că apostolul Paul era în Grecia sau în Macedonia când a trimis scrisoarea lui Tit, iar după cum reiese din conținut, a fost scrisă o dată cu Scrisoarea întâi către Timotei (63-65). Scrisoarea are 3 capitole, structurate astfel: - 1,1-4: salutul către Tit; - 1,5-16: o listă a calităților recerute pentru prezbiteri și pentru episcop, pentru că trebuie să înfrunte perversitatea cretanilor și propaganda seducătoare a învățătorilor iudaizanți; - 2,1-15: comportamentul diferitelor categorii de credincioși: bătrâni, tineri, bărbați, femei și sclavi; - 3,1-11: viața autentică a credincioșilor și ocolirea ereticilor; - 3,12-15: recomandări, informații pastorale și binecuvântarea finală. Introducerea este făcută într-un mod solemn, asemănător Scrisorii către Romani. Paul amintește încă o dată că este apostol al lui Cristos, ales pentru a vesti credința în Cristos. Tit este numit fiu după credința comună, semn al unității cu apostolul. Partea centrală a scrisorii conține sfaturi și recomandări făcute lui Tit ca păstor al Bisericii din insula Creta. Prima recomandare este aceea de a organiza bine Biserica din Creta consacrând prezbiteri în orice cetate a insulei. Aceștia trebuie să aibă anumite calități ca și un renume bun la nivel de comunitate. A doua recomandare se referă la apărarea credinței adevărate contra celor care doresc introducerea anumitor practici evreiești. A treia recomandare se referă la bătrâni care trebuie să fie exemplu de sobrietate, de demnitate și înțelepciune și să persevereze în credință. Femeile bătrâne să nu vorbească de rău, să nu se îmbete, să fie exemple pentru cele tinere. Cei tineri să fie și ei modele în limbaj și comportament. Sclavii să fie supuși stăpânilor lor, onești și fideli credinței. Creștinii să fie supuși autorităților civile și să le respecte. Ultima recomandare este făcută lui Tit ca cei încredințați lui spre păstorire să stăruie în facerea de bine și să fie atenți să se ferească de practicile păgâne sau ale evreilor. În încheiere, Paul îl invită pe Tit la Nicopole, fără să-i precizeze motivul invitației. Cu siguranță este vorbe de întemeierea unei alte comunități, atâta timp cât îi trimite înlocuitori.
Obiectiv: Comportament exemplar, atât în viața de zi cu zi cât și în cadrul comunității de credință.
Învățătură: Ca și Timotei, și Tit este unul dintre ucenicii de încredere ai apostolului Paul. De aceea îl ia mai întâi cu sine pentru a-l pune la încercare, urmând ca mai apoi să i se încredințeze diverse comunități spre păstorire. Cu toate acestea, Paul știe că Tit încă mai are nevoie de încurajare, dar și de unele clarificări în anumite probleme, cum sunt mai ales cele legate de relația cu iudeii și cu uzanțele lor, provenite din Vechiul Testament. O altă problemă este cea legată de relația cu păgânii. Unii creștini proveniți din păgânism încă mai sunt nostalgici vechilor obiceiuri. Paul îl îndeamnă să fie foarte atent în acest sens. Pentru a veni în sprijinul lui, apostolul îl îndeamnă pe Tit ca la rândul său să-i invite pe creștinii de diverse categorii la o mai mare atenție față de modul în care se comportă la nivel de comunitate. În special se referă la categoriile mai vulnerabile: bătrâni, bătrâne, tineri, sclavi. Exista riscul ca într-adevăr fiecare să trăiască după unele obiceiuri rele dobândite de mult, mai ales de către bătrâni. Aceasta i-ar fi influențat și pe cei tineri, de aceea îi îndeamnă să fie exemple. Puterea exemplului are valoare și în zilele noastre. Biserica insistă ca aceia care participă cu regularitate la sfânta Liturghie să fie exemple și pentru cei care nu participă. Păgânii când îi vedeau pe primii creștini cum se iubeau rămâneau uimiți de exemplul lor și se converteau mulți dintre ei la creștinism. Astăzi Biserica are nevoie de mărturia de credință a celor care participă la sfânta Liturghie. Ei pot ajunge ca prin viața lor să transforme societatea în care trăiesc.
Practic: - Cum credeți că un creștin poate să dea astăzi exemplu unui necreștin sau unui creștin nepracticant? - De ce apostolul Paul se referă doar la câteva categorii de persoane, fără a le include pe toate? - Există la creștinii de astăzi anumite practici păgâne? Enumerați și comentați câteva! - Scrieți pe o bucată de hârtie ce păcate corespund categoriilor de creștini enumerați în Scrisoarea către Tit. Se mai găsesc ele și în zilele noastre? Comentați! - Aruncați o privire generală asupra Scrisorilor către Timotei și Tit. Ce au acești doi ucenici în comun? Dar acești doi ucenici și preoții din zilele noastre? - Gândiți-vă la un moment în care, prin comportamentul vostru, ați dat un exemplu rău. Cum au reacționat cei din jurul vostru?
Texte de referință: "Paul, slujitor al lui Dumnezeu și apostol al lui Isus Cristos, spre credința celor aleși de Dumnezeu și spre cunoașterea adevărului conform evlaviei, în speranța vieții veșnice, pe care Dumnezeu, cel care nu minte, a promis-o înainte de începutul veacurilor, dar care, la timpul stabilit, a făcut cunoscut cuvântul său prin predicarea ce mi-a fost încredințată mie, după porunca lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru, către Tit, adevăratul fiu după credința comună: har și pace de la Dumnezeu Tatăl și de la Cristos Isus, Mântuitorul nostru. Pentru acesta te-am lăsat în Creta, ca să duci la îndeplinire ce a mai rămas și să stabilești prezbiteri în fiecare cetate, după cum ți-am poruncit..." (Tit 1,1-5). "Dar tu spune ceea ce este conform cu învățătura sănătoasă. Bătrânii să fie sobri, demni, înțelepți, sănătoși în credință, în iubire și în răbdare. Tot așa și bătrânele să se poarte așa cum le stă bine unor femei sfinte, să nu fie clevetitoare, nici dedate la beție, ci să învețe la bine, să le educe pe cele tinere să-și iubească soții și copiii, să fie înțelepte, curate, având grijă de casă, să fie binevoitoare, supuse soților lor, ca să nu fie defăimat cuvântul lui Dumnezeu" (Tit 2,5). "Amintește-le să fie supuși conducătorilor și autorităților, să-i asculte și să fie gata pentru orice faptă bună. Să nu defăimeze pe nimeni, să nu fie certăreți, ci binevoitori, arătând blândețe desăvârșită față de toți oamenii... Însă ferește-te de cercetările fără rost și de genealogii, de certuri și polemici cu privire la Lege, căci sunt nefolositoare și zadarnice. Evită-l pe omul eretic după prima sau a doua mustrare știind că unul ca acesta este un pervertit și păcătuiește, fiind osândit de la sine" (Tit 3,1-2.9-11).
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, model de sfințenie, ajută-ne ca în toate împrejurările să dăm exemplu prin viața noastră. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |