|
Scrisoarea a doua a sfântului apostol Paul către Tesaloniceni
Prezentare: Această scrisoare este scrisă și expediată la puțin timp după prima, probabil la doar câteva luni. Între timp, Paul trăiește o persecuție din partea iudeilor la Corint, motiv pentru care este târât la tribunal pentru a fi judecat. Scapă din această încercare și este hotărât să continue munca de evanghelizare. Între timp, pentru că nu poate ajunge la Tesalonic, trimite câțiva ucenici care să-i aducă vești în privința vieții comunității creștini. La întoarcere, aceștia îi spun apostolului despre continuarea persecuțiilor, dar și despre perseverența creștinilor de acolo. Modul lor de a fi nu dă impresia că este contaminat de influențele păgâne. Credința creștea, iar Dumnezeu le dădea curaj în fața persecuției din partea iudeilor. Acest curaj venea și din respectul și orgoliul pe care îl aveau față de efortul făcut de Paul în momentul înființării comunității. Era însă o mică problemă în comunitatea din Tesalonic. Foarte mulți dintre creștini credeau că Isus Cristos va veni imediat, de aceea nu mai lucrau, ci stăteau în așteptare pur și simplu cu mâinile încrucișate. Sperau că venirea imediată a lui Cristos va însemna distrugerea definitivă a răului și întemeierea unei lumi noi, bazată pe dreptate, iubire și pace. Pentru a fi întărite convingerile despre venirea iminentă și imediată a lui Isus, cineva a trimis o scrisoare în numele apostolului Paul, care confirma toate acestea, chiar cu detalii. Motivul principal pentru care le scrie și le expediază a doua scrisoare este tocmai acesta, să clarifice problema venirii de-a doua a lui Isus Cristos și pentru a-i invita să se întoarcă în mod liniștit la muncile de fiecare zi. Scrisoarea are 3 capitole, structurate astfel: - 1,1-2: prezentarea celor care trimit scrisoarea și salutul către destinatar; - 1,3-12: mulțumirea adusă de Paul pentru perseverența tesalonicenilor în persecuție; - 2,1-3,5: venirea Domnului nu va fi imediată, îndemn la perseverență; - 3,6-15: mustrarea celor leneși care așteptau venirea lui Isus Cristos nefăcând nimic; - 3,16-18: încheierea. În această scrisoare apare o problemă nouă: escatologia sau parusia Domnului sau venirea cea de-a doua, pentru a-i judeca pe cei vii și pe cei morți. Paul este indignat de atitudinea de așteptare a unora dintre cei din comunitatea din Tesalonic. Este indignat și de inițiativa cuiva de a scrie în numele său lucruri eronate despre venirea de-a doua a Domnului. Mai întâi apreciază efortul pe care tesalonicenii îl fac pentru a rămâne fideli evangheliei primite și-i mulțumește lui Dumnezeu pentru aceasta. După ce prezintă câteva din semnele care anticipă venirea de-a doua a Domnului, îi îndeamnă la perseverență în credință. Pentru a aștepta revenirea Mântuitorului, atitudinea cea mai potrivită nu este lenevirea, ci rugăciunea asiduă, munca susținută și facerea de bine. Până acolo ajunge Paul încât îi sfătuiește ca toți cei care nu vor ține cont de cele scrise în scrisoare să fie marginalizați, să ajungă să le fie rușine de atitudinea lor. Toate acestea să le facă cu prudență. /// Obiectiv: Așteptarea cu credință și răbdare a revenirii lui Isus Cristos pentru a-i judeca pe cei vii și pe cei morți și pentru a le da răsplată sau pedeapsă pentru modalitatea în care și-au trăit credința.
Învățătură: Prin atitudinea sa, Isus Cristos a lăsat să se întrevadă că va reveni la sfârșitul timpurilor pentru a-i judeca pe toți oamenii pentru binele sau răul pe care l-au făcut, unora pentru a le oferi răsplata veșnică, iar altora pedeapsa veșnică. În sprijinul acestui eveniment, Isus însuși a vorbit, a îndemnat la veghere și, ceea ce este mai important, a lăsat să se înțeleagă că nici el nu știe când va fi timpul exact al venirii sale, ci numai Tatăl, tocmai pentru a ne forma o atitudine de așteptare continuă. Din acest punct de vedere, atitudinea celor câțiva din comunitatea de la Tesalonic, de a aștepta cu mâinile încrucișate venirea Domnului, nu era justificată. Nici măcar profeții Vechiului Testament sau poporul ales nu l-au întâmpinat astfel pe Mesia, cu atât mai puțin trebuiau să-l aștepte astfel membrii noului popor, Biserica. Isus însuși a făcut cunoscută atitudinea pe care trebuie să o avem pentru așteptarea sa. Multele pilde și asemănări vin să ne sprijine în dobândirea unei atitudini corecte. Sintetizându-le, Isus îndeamnă la veghere, la o viață continuă de rugăciune și de trăire a credinței. Biserica, prin sacramentele ei, vine în întâmpinarea acestei dorințe a Mântuitorului. Trăind din plin viața de credință în Biserică, orice creștin se află în așteptare. Anul liturgic este în așa fel alcătuit încât, în mod progresiv, îl orientează pe creștin spre întâlnirea cu Domnul. Lecturile sfinte, sărbătorile chiar și anotimpurile sunt în așa fel orânduite încât să amintească creștinului că într-o zi Isus Cristos va reveni să-i judece pe cei vii și pe cei morți. Aceasta este și formularea din Crez, pe care îl recităm în fiecare duminică și sărbătoare de poruncă. După toate acestea, nu rămâne creștinului nimic de făcut decât să aștepte cu răbdare și credință revenirea în slavă a Domnului.
Practic: - Cum trăiți la nivel personal așteptarea venirii Domnului? - Prin ce semne exterioare marchează Biserica așteptarea venirii Domnului? - Care este timpul forte prin care Biserica se pregătește pentru venirea Domnului? - Găsiți câteva din cuvintele lui Isus din evanghelie prin care îndeamnă la veghere continuă în așteptarea revenirii lui. - Cum considerați așteptarea creștinilor din comunitatea din Tesalonic? A nu se pierde din vedere că Biserica era încă la început. Au înțeles ei bine cuvintele lui Isus legate de revenirea sa? Comentați! - Care este cartea din Vechiul Testament care amintește de învierea morților și de judecata finală? - Amintindu-vă de faptele de milostenie trupească și sufletească, descrieți cum ar trebui să arate un creștin care îl așteaptă pe Domnul.
Texte de referință: "Paul, Silvan și Timotei, către Biserica tesalonicenilor care este în Dumnezeu Tatăl nostru și în Domnul Isus Cristos: har vouă și pace de la Dumnezeu Tatăl nostru și de la Domnul Isus Cristos. Trebuie să-i mulțumim lui Dumnezeu întotdeauna pentru voi fraților, așa cum se cuvine, căci credința voastră crește mult și sporește iubirea unuia față de altul și a noastră, a tuturor, unii către alții, astfel încât noi înșine ne lăudăm cu voi în Bisericile lui Dumnezeu pentru statornicia voastră în toate persecuțiile voastre și în încercările pe care le primiți" (2Tes 1,1-4). "Referitor la venirea Domnului nostru Isus Cristos și la adunarea noastră împreună cu el, vă rugăm, fraților, să nu vă lăsați tulburați cu mintea sau înspăimântați nici de vreun duh, nici de vreun cuvânt, nici de vreo scrisoare ce pare a fi de la noi, cum că ziua Domnului ar fi aproape. Nimeni să nu vă amăgească în vreun fel, pentru că nu va veni înainte de renegarea credinței și descoperirea omului nelegiuirii, a fiului pierzării, cel care se împotrivește și se ridică peste tot ce se cheamă Dumnezeu sau e vrednic de închinare, așa încât se așază el în templul lui Dumnezeu și se prezintă că este Dumnezeu" (2Tes 2,1-4).
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, venirea ta este sigură ca venirea zorilor. Ajută-ne să trăim astfel încât această zi să nu ne surprindă. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |