|
Scrisoarea întâi a sfântului apostol Paul către Tesaloniceni
Prezentare: Cele două scrisori către tesaloniceni sunt primele scrieri ale Noului Testament și primele scrieri ale sfântului Paul. Au o valoare inestimabilă din punct de vedere istoric și religios pentru că sunt primele mărturii scrise cât privește viața Bisericii de la început. În ele sunt schițate primele succese ale predicii apostolice pe pământ grec, credința entuziastă a primelor comunități, dar și problemele unei Biserici tinere pe pământ păgân, de multe ori ostil noutății aduse de creștinism. Tesalonicul era o cetate întemeiată de regele Casandru, unul dintre succesorii lui Alexandru cel Mare, în 319 î.C. Era capitala provinciei romane din Macedonia. Datorită așezării sale, cetatea era un puternic centru comercial, un drum de legătură între Orient și Occident. Paul ajunge la Tesalonic în timpul celei de-a doua călătorii misionare (50-53), venind de la Troas și de la Filipi. El a predicat timp de trei săptămâni într-o sinagogă a evreilor, dar a fost nevoit să renunțe din cauza intervenției brutale a evreilor. Au fost acuzați că acceptându-l pe Cristos, îl înlocuiesc astfel pe cezar, ceea ce constituia un delict deosebit de grav. Pentru a fi salvați, au plecat noaptea în grabă la Bereea, unde au găsit mai multă înțelegere. Dar și aici au fost descoperiți de către iudeii din Tesalonic și au fost nevoiți să părăsească și această localitate, plecând spre Atena. De la Atena, Paul a plecat la Corint așteptându-l cu vești noi pe Timotei, care rămăsese la Tesalonic. După câteva zile, Timotei a ajuns cu informațiile atât de mult așteptate și dorite. Bucurându-se de cele auzite, Paul hotărăște să le scrie o scrisoare pentru a-i încuraja în efortul lor pentru evanghelie și pentru Cristos. Motivul pentru care le adresează această scrisoare, afară de încurajarea pe care le-o transmite, este și acela de a-i avertiza în fața pericolelor credințelor păgâne, pentru a le completa învățătura despre Cristos și despre cei care muriseră deja și acum așteptau în mormânt a doua venire lui Isus. Scrisoarea are 5 capitole, structurate astfel: - 1,1: salutul adresat tesalonicenilor; - 1,12-3,13: mulțumirea adusă de Paul pentru credința, speranța și iubirea celor din Tesalonic, precum și pentru veștile bune aduse de către Timotei; - 4,1-5,22: diverse îndemnuri, încurajări, admonestări și instrucțiuni; - 5,23-28: încheiere. Scrisoarea începe cu salutul obișnuit, specific apostolului Paul, continuă cu mulțumirea adresată lui Dumnezeu pentru credința tesalonicenilor și cu amintirea celor petrecute în timp ce erau la Tesalonic pentru a vesti evanghelia. Paul știa că cei din Tesalonic au nevoie de încurajarea sa, de aceea nu încetează să-i încurajeze, asigurându-i că ar dori să-i revadă din nou. Urmează câteva îndemnuri privitoare la sfințenie, castitate, caritate, muncă, pentru viața comunitară, precum și câteva date despre învierea morților și așteptarea venirii Domnului. În încheiere, Paul cere ca cei din Tesalonic să se roage pentru el și pentru însoțitorii săi și-i roagă să transmită salutările sale tuturor creștinilor care vor asculta această scrisoare.
Obiectiv: Statornicie în credință prin trăirea unei vieți de sfințenie.
Învățătură: Paul nu a avut prea mult timp la dispoziție ca să facă cunoscut celor din Tesalonic credința în Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu. Pentru a-i feri de persecuții, după ce lasă totuși o mică sămânță a credinței, se retrage și așteaptă. Speră că mica sămânță va da roade, iar roadele nu întârzie să apară. Timotei îi dă vești bune. El vrea însă mai mult. Vrea să-i încurajeze pe tesaloniceni în trăirea credinței, vrea să se asigure că ceea ce cred este ceea ce trebuie să creadă, și vrea ceva mai mult, vrea ca acea comunitate din Tesalonic să trăiască o viață de sfințenie. Dorința lui Paul este și dorința Bisericii pentru fiecare creștin în parte. Biserica susținută de Dumnezeu, sfințenia prin excelență, vrea ca orice membru al ei să ducă o viață de sfințenie. În favoarea tesalonicenilor, cât privește viața de sfințenie, apostolul Paul vine cu câteva precizări concrete: fuga de desfrânare, stăpânirea propriului trup, să nu-l asuprească sau să-l înșele cineva pe fratele său, iubire reciprocă, trăirea în liniște și pace, fiecare să-și vadă de treburile lui, să muncească cu mâinile proprii, comportamentul să fie demn față de frați, să fie respectați cei care muncesc în favoarea altora, cei care conduc comunitatea și societatea, să fie bucurie în loc de tristețe, să fie sprijiniți cei slabi, răbdare față de toți, facerea de bine în orice circumstanță, rugăciune neîncetată, menținerea Duhului viu printre ei și fuga de orice rău. Din punct de vedere al modalităților de sfințire a vieții, Scrisoarea către Tesaloniceni este o veritabilă cateheză, suficientă pentru cel care-l caută cu sinceritate pe Dumnezeu.
Practic: - Notați pe o listă toate propunerile pe care le face apostolul Paul de-a lungul scrisorii sale în ceea ce privește dobândirea sfințeniei. La nivel de grup discutați despre cele mai ușor de împlinit și ce posibilități ar fi pentru trăirea tuturor. - Este posibil ca o persoană să trăiască toate îndemnurile apostolului Paul sau ele sunt o propunere pentru întreaga comunitate, pentru ca fiecare membru să aleagă ceea ce poate să trăiască? Analizați! - Cum vedeți fuga apostolului din Tesalonic, în contextul în care, în urma sa, a rămas o mică prigoană a comunității creștinilor? A fost o soluție potrivită? Se potrivește aici zicala: "Fuga e rușinoasă, dar e sănătoasă?" A se avea în vedere și pașii pozitivi făcuți în urma plecării lui. - În sensul provocării de mai sus, cum considerați "fuga" de la sfârșitul săptămânii sau de sărbători a multor creștini de astăzi, în detrimentul sfintei Liturghii de duminică sau din zilele de sărbătoare de poruncă? - Ce ar avea creștinii de astăzi de învățat de la comunitatea din Tesalonic? Dar preoții din exemplul lui Timotei?
Texte de referință: "Paul, Silvan și Timotei către biserica tesalonicenilor, care este în Dumnezeu Tatăl și în Domnul Isus Cristos: har vouă și pace. Îi mulțumim mereu lui Dumnezeu pentru voi toți, pomenindu-vă fără încetare în rugăciunile noastre, aducându-ne aminte de lucrarea credinței voastre, de strădania iubirii și de perseverența speranței voastre în Isus Cristos înaintea lui Dumnezeu Tatăl nostru" (1Tes 1,1-3). "Atât de atașați eram de voi încât eram gata să vă dăm nu numai evanghelia lui Dumnezeu, ci și sufletele noastre pentru că ne deveniserăți dragi. De fapt, vă aduceți aminte, fraților, de munca și osteneala noastră: noaptea și ziua lucram pentru ca să nu devenim o povară pentru nici unul dintre voi și vă predicam evanghelia lui Dumnezeu... Și, de aceea, noi îi mulțumim lui Dumnezeu fără încetare pentru că, primind cuvântul lui Dumnezeu pe care l-ați auzit de la noi, l-ați primit nu ca pe un cuvânt al oamenilor, ci așa cum este într-adevăr, ca pe un cuvânt al lui Dumnezeu, care acționează cu putere în voi, cei ce credeți" (1Tes 2,8-9.13). "De fapt, aceasta este voința lui Dumnezeu: sfințirea voastră. Să vă feriți de desfrânare! Fiecare să știe să-și stăpânească propriul trup în sfințenie și cinste, nu în patima poftei ca păgânii, care nu-l cunosc pe Dumnezeu. Nimeni să nu-l asuprească sau să-l înșele pe fratele său, pentru că Domnul răzbună toate acestea, după cum v-am spus și v-am arătat mai înainte. Căci Dumnezeu nu ne-a chemat la necurăție, ci la sfințenie. De aceea, cine disprețuiește acestea nu disprețuiește un om, ci pe Dumnezeu, care vi-l dă pe Duhul Sfânt" (1Tes 4,3-8).
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, tu ai rămas cu statornicie în ascultare față de voința Tatălui. Ajută-ne să perseverăm în trăirea vieții creștine, trăind chemarea la sfințenie. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |