|
Scrisoarea sfântului apostol Paul către Filipeni
Prezentare:
Scrisoarea către Filipeni este atribuită sfântului Paul fără nici un dubiu. Cetatea Filipi a fost fondată de Filip al II-lea Macedonul, tatăl lui Alexandru cel Mare, în 358 î.C. În timpul apostolului Paul, Filipi era o colonie romană, populată de veterani italieni și avea aceleași drepturi ca și orașul Roma. Avea un senat propriu, iar cetățenii aveau cetățenie romană. Filipi era considerat o mică Romă în Macedonia. Comunitatea creștină de la Filipi a fost fondată de Paul în timpul celei de-a doua călătorii misionare (50-51) și a fost prima comunitate creștină pe pământ european. Ajunge la Filipi în urma unei viziuni pe care a avut-o, în care a fost invitat să vină în Macedonia. La Filipi, prima care se convertește la creștinism este Lidia împreună cu întreaga sa familie. Lidia era o comerciantă de purpură, originară din Tiatira. În urma convertirii pune casa sa la dispoziția apostolului Paul. Aici, la Filipi, în urma unei exorcizări, Paul și Sila, însoțitorul său, sunt dați pe mâna judecătorilor și sunt bătuți, apoi aruncați în închisoare, de unde, în timpul nopții, în urma unui cutremur se deschid porțile închisorii, le cad lanțurile, dar ei nu fug. În urma acestui eveniment este botezat paznicul împreună cu toată familia sa. A doua zi, Paul cere din nou să fie judecat, ca un cetățean roman și este eliberat. După ce s-a rugat, Paul părăsește cetatea, bucuros pentru cele suferite. Creștinii din Filipi făcuseră o colectă în bani pentru necesitățile pastorale ale lui Paul. Drept recunoștință, Paul îl trimite la ei pe Epafrodit, prin care le trimite și scrisoarea. În ansamblu, scrisoarea este una dintre cele mai frumoase ale apostolului Paul. Este o scrisoare plină de afectivitate, familiaritate și recunoștință. Are 4 capitole, structurate astfel: -1,1-11: introducerea; -1,12-2,30: partea istorică: -3,1-4,20: partea morală; -4,21-23: încheierea. În introducere, Paul uzează de stilul său obișnuit în a se prezenta, precum și pe cei care îl însoțesc, ca și cei cărora le expediază scrisoarea. O noutate în privința comunității din Filipi este că acolo sunt prezenți deja episcopi și diaconi. Urmează apoi o rugăciune de mulțumire din care transpare toată iubirea apostolului pentru comunitatea din Filipi. După această introducere, Paul vorbește despre sine, lăsând să se înțeleagă că se află în lanțuri din cauza evangheliei, lanțuri care i-au încurajat pe mulți să continue să predice vestea cea bună. Pentru el, după cum o va spune, este mai bine să moară, pentru a fi cu Isus Cristos, dar dacă Isus consideră, este mai bine ca el să rămână pentru a continua munca de răspândire a evangheliei. Ca urmare, îi îndeamnă pe filipeni la fidelitate față de evanghelia vestită cu atâta trudă, la umilință, la străduință pentru a se mântui, la comuniunea în Duh, la perfecțiune, la imitarea lui și la bucurie. Nu uită să mulțumească pentru colecta de bani pe care o adunase și pe care o oferise cu atâta dăruire. În cuprinsul scrisorii, Paul strecoară și un imn cristologic de o frumusețe rară.
Obiectiv: Statornicie în căutarea virtuților
Învățătură: La prima vedere, Scrisoarea sfântului apostol Paul către Filipeni pare o invitație continuă la căutarea și rămânerea în virtute. Încă de la început, el mulțumește lui Dumnezeu pentru ceea ce a trăit la Filipi și pentru comunitatea ca atare. Celelalte îndemnuri la fidelitate față de evanghelie, la umilință, la străduința pentru mântuire, la a căuta calea dreptății, la perfecțiune, la imitarea apostolului etc., sunt tot atâtea recomandări la a căuta virtutea și prin ea, sfințenia. Paul este un om plin de duhul sfințeniei și o dorește comunităților prin care trece sau a trecut. Nu se sfiește să se prezinte pe sine ca model. În sinceritatea inimii sale, el este convins că ceea ce face, face din iubire față de Cristos și de evanghelia sa și că nimic, nici chiar moartea, nu-l va despărți de această iubire a sa. În același timp, găsește și la nivel de comunitate un răspuns. Deja colecta pe care o făcuseră era un astfel de răspuns. Faptul că această comunitate nu ridica probleme mari, și acesta putea fi considerat un răspuns. Modelul suprem la care îi îndeamnă să apeleze este Cristos. Imnul cristologic este din acest punct de vedere o bijuterie. El din iubire față de oameni a renunțat la strălucirea sa pentru a lua chipul sclavului, pentru oameni s-a umilit pe sine și s-a făcut ascultător până la moartea pe cruce. De aceea Dumnezeu l-a înălțat și i-a dat un nume de glorie. Pentru aceasta, în numele lui se pleacă toți genunchii și toate popoarele dau mărturie că el este Domnul.
Practic: -În contextul în care astăzi mass-media pune la dispoziție atâtea materiale compromițătoare, mai poate un tânăr să meargă pe calea virtuții? Cu ce sacrificii? -Ce este virtutea din punctul de vedere al tânărului de astăzi? Dar sfințenia? -Dați câteva exemple de oameni din zilele noastre care au trăit sau trăiesc într-o formă specială relația lor cu Dumnezeu. -Faptul că apostolul Paul cere filipenilor fidelitate față de evanghelie, ce vă sugerează? -În ce context al liturgiei apare imnul cristologic propus de apostolul Paul filipenilor? -În ce măsură se potrivesc îndemnurile apostolului Paul din Scrisoarea către Filipeni cu îndemnurile pe care le fac astăzi preoții? -Colecta care se face astăzi în timpul Sfintei Liturghii de duminica și în sărbătorile de poruncă are vreo legătură cu colecta făcută de Biserica din Filipi pentru a-l ajuta pe Paul în apostolatul său? Întrebați un preot care este semnificația colectei de la sfânta Liturghie.
Texte de referință: "Paul și Timotei, slujitori ai lui Cristos Isus, către toți sfinții în Cristos Isus, care sunt în Filipi, împreună cu episcopii și diaconii: har vouă și pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, și de la Domnul Isus Cristos... Vreau să știți, fraților, că cele ce mi se întâmplă au venit mai degrabă în folosul evangheliei, așa încât este clar pentru tot pretoriul și pentru toți ceilalți că lanțurile mele sunt datorită lui Cristos și, întăriți în Domnul de lanțurile mele, cei mai mulți dintre frați, au îndrăznit și mai mult să predice cuvântul fără frică. Unii, ce-i drept, îl predică pe Cristos din invidie sau din duh de ceartă, pe când alții, din bunăvoință. Aceștia o fac din iubire, știind că eu stau aici pentru apărarea evangheliei, ceilalți însă îl predică pe Cristos din gelozie, nu cu intenții curate, ci cu intenția de a-mi mări necazul lanțurilor mele" (Fil 1,1-2.12-17). "Deci dacă este o încurajare în Cristos, dacă este o stimulare a iubirii, dacă este o comuniune în duh, dacă este o simțire și îndurare, faceți-mi bucuria deplină: să gândiți la fel, să aveți aceeași iubire, aceeași simțire, un singur cuget. Să nu faceți nimic din duh de ceartă sau din laudă deșartă, ci, cu umilință, fiecare să-l considere pe celălalt mai presus de sine, fără ca cineva dintre voi să caute numai ale sale, ci și ale altora. Să aveți în voi acea atitudine care este în Cristos Isus. El fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar după felul lui de a fi, a fost socotit ca un om..." (Fil 2,1-7). "Știți și voi, filipenilor, că la începutul evangheliei, atunci când am plecat în Macedonia, nici o biserică nu m-a ajutat cu vreo donație în bani, decât numai voi" (Fil 4,15).
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, izvorul sfințeniei și al harului, ajută-ne ca, trăind în viața noastră virtutea, să putem ajunge la sfințenia la care ne chemi tu. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |