|
Scrisoarea sfântului apostol Paul către Efeseni
Prezentare:
Se pare că Scrisoarea către Efeseni este aproape identică cu cea către Coloseni, așa încât este greu de determinat care a fost scrisă mai întâi, sau care a inspirat-o pe care. Pentru Scrisoarea către Efeseni se vorbește chiar de o apariție mult mai târzie decât cea către Coloseni. Se pare că este scrisă chiar de un discipol al lui Paul. Este doar o simplă opinie. Deși a stat trei ani la Efes și a vestit evanghelia, și-a făcut mulți prieteni, se pare că Paul nu face deloc aluzie la această perioadă. Comunitatea din Efes a fost înființată de apostolul Paul în timpul celei de-a treia călătorii misionare (53-58). Efesul era capitala provinciei romane a Asiei. La Efes Paul a fost precedat de Apolo, de Aquila și Priscilla. Când a ajuns a găsit o comunitate de douăsprezece suflete, botezați doar cu botezul lui Ioan. A continuat pregătirea lor și i-a botezat cu botezul creștin, repetându-se experiența Rusaliilor. La Efes era un templu închinat zeiței Diana. Erau mulți cei care se ocupau cu vânzarea statuetelor zeiței. Venind și vorbind despre inutilitatea cultului zeilor, Paul intră în conflict cu comercianții și, după un timp, este nevoit să părăsească orașul, pentru a nu crea probleme micii comunități de creștini. Scopul scrierii acestei scrisori este acela de a da o unitate teologică întregului conținut al credinței comunității de la Efes. Scrisoarea are 6 capitole, structurate astfel: -1,1-2: introducere; -1,3-3,21: partea dogmatică; -4,1-6,20: partea morală; -6,21-24: după câteva informații cu caracter personal, urmează salutul final. Începutul scrisorii este simplu și conține autoprezentarea lui Paul, ca și apostol al lui Isus Cristos, precum și destinatarii cărora le-o expediază, sfinților care sunt la Efes. Partea dogmatică se deschide cu un imn cristologic destul de lung, sub formă de binecuvântare a lui Dumnezeu pentru darul care l-a făcut prin Isus Cristos. Urmează un elogiu adus efesenilor și o rugăciune specială pentru ei. Paul face apel la perioada în care trăiau departe de Cristos și de credința în el, amintindu-le că acum nu mai sunt străini, nici oaspeți, ci concetățeni ai sfinților și oameni de casă ai lui Dumnezeu. Le amintește și efesenilor cum a primit mesajul evangheliei printr-o revelație specială, încheind această parte printr-o rugăciune pentru cunoașterea iubirii lui Cristos. Partea morală se deschide cu prezentarea câtorva noutăți pe care le aduce credința în Cristos. Prima noutate este unitatea Bisericii, chiar dacă în sânul ei sunt mai multe carisme. Toți formează același corp, toți au același Duh, una este credința, unul este botezul, unul este Dumnezeu-Tatăl. O altă noutate este aceea că toți trebuie să colaboreze pentru că toți formează membrele aceluiași trup, cu toții posedă aceeași demnitate de fii ai lui Dumnezeu, chiar dacă fiecare are carisma sa, după darul primit de la Cristos. A treia noutate este iubirea exemplară în interiorul familiei. Iubirea conjugală trebuie să fie model pentru iubirea dintre Cristos și Biserică. Sfârșitul pare să fie brusc. Apostolul lasă să se întrevadă că Tihic, un discipol de-al său, le va spune mai multe lucruri despre el, atunci când va sosi la Efes.
Obiectiv: A descoperi în fiecare moment noutatea pe care o comportă creștinismul.
Învățătură: Paul a fost un itinerant. Înființa o comunitate nouă, apoi pleca mai departe, astfel încât în călătoriile lui misionare să poată vesti la cât mai mulți evanghelia. Pe unde trecea, vestea cuvântul lui Dumnezeu, dădea deja o formă comunității, alegea ucenici care să-i continue misiunea, apoi pleca mai departe. Printre aceste comunități, înființate astfel se număra și Efesul. Desigur, nu putea să rămână o perioadă prea îndelungată într-o comunitate. Când avea posibilitatea revenea pentru a vedea cum a evoluat, iar dacă nu exista această posibilitate, în urma informațiilor pe care le primea prin diferite persoane, le adresa o scrisoare. De regulă fiecare scrisoare conține și o parte dogmatică, în care apostolul clarifică anumite elemente legate de conținutul credinței. El este conștient că noua religie comporta o serie de noutăți sau cel puțin trebuiau privite dintr-un alt punct de vedere, dacă erau de origine iudaică sau chiar păgână. Însă marea noutate pe care o comportă creștinismul este iubirea lui Dumnezeu-Tatăl manifestată în Isus Cristos, iubire care continuă să trăiască în sufletul fiecărui creștin prin credință. Prin Cristos, Dumnezeu încheiase o nouă alianță, cea veche fusese dusă astfel la împlinire. O dată cu această nouă alianță, creația întreagă fusese reînnoită. Nu mai era o alianță încheiată în sângele vreunui animal, ci cu însuși sângele Mântuitorului, vărsat din iubire. Paul insistă ca micuța comunitate să descopere în fiecare moment această noutate.
Practic: -De unde provine reținerea comunităților față de apostolul Paul? -Ce are diferit o scrisoare de-a apostolului Paul față de o scrisoare obișnuită pe care o poate scrie orice persoană altei persoane? -Citiți Ef 4,25-32 și precizați care sunt regulile pe care le trasează apostolul Paul pentru a trăi o viață nouă. -Cum vi se pare viața de familie în lumina Scrisorii apostolului Paul către Efeseni? -Ce credeți că poate învăța un grup de tineri din îndemnurile apostolului Paul, referitoare la viața de familie? -Ce înseamnă "noutate adusă de Cristos" din perspectiva Scrisorii către Efeseni? -Cum se poate trăi noutatea creștină la nivelul grupului de tineri?
Texte de referință: "Paul, apostol al lui Isus Cristos, prin voința lui Dumnezeu, către sfinții care sunt în Efes și care cred în Cristos Isus: har vouă și pace de la Dumnezeu Tatăl nostru și de la Domnul Isus Cristos. Binecuvântat să fie Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, care ne-a binecuvântat cu orice binecuvântare spirituală în cele cerești, în Cristos, întrucât ne-a ales în el mai înainte de întemeierea lumii ca să fim sfinți și neprihăniți înaintea lui" (Ef 1,1-4). "De aceea eu, Paul, sunt prizonierul lui Cristos Isus pentru voi, păgânii. Poate ați auzit de slujirea harului lui Dumnezeu care mi-a fost dată pentru voi: prin revelație, mi-a fost făcut cunoscut misterul, după cum v-am scris eu puțin mai înainte, de unde, citind, puteți cunoaște cum înțeleg eu misterul lui Cristos, care nu a fost cunoscut fiilor oamenilor din celelalte generații, așa cum este revelat acum sfinților săi apostoli și profeți prin Duhul: păgânii sunt împreună-moștenitori, formează un singur trup și sunt împreună părtași ai promisiunii în Cristos Isus prin evanghelie, al cărui slujitor am devenit prin darul harului lui Dumnezeu care mi-a fost dat potrivit cu lucrarea puterii sale" (Ef 3,1-7). "Așadar, vă îndemn, eu, prizonier în Domnul, să vă comportați în mod vrednic de chemarea pe care ați primit-o: cu toată umilința și blândețea, cu îndelungă răbdare, îngăduiți-vă unii pe alții în iubire, străduindu-vă să mențineți unitatea Duhului în legătura păcii. Este un singur trup și un singur Duh, după cum ați și fost chemați la o singură speranță, aceea a chemării voastre. Este un singur Domn, o singură credință, un singur botez, un singur Dumnezeu și Tatăl al tuturor, care este peste toate, prin toți și în toți" (Ef 4,1-6). "Copii, ascultați de părinții voștri, în Domnul, căci așa este drept. Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, aceasta este cea dintâi poruncă însoțită de o promisiune: ca să fie bine și să trăiești mult timp pe pământ" (Ef 6,1-3).
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, iubirea dintre tine și Biserică este model de iubire pentru iubirea din familii. Dă-ne familii în care să domnească legea iubirii. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |