Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Scrisoarea sfântului apostol Paul către Galateni

Prezentare:

Scrisoarea către Galateni conține nenumărate date biografice despre sfântul apostol Paul; despre convertirea sa, despre primele sale activități catehetice la Damasc, despre lunga sa perioadă de reculegere din deșertul arabic, despre relațiile sale cu alți apostoli, greutățile și bucuriile din călătoriile misionare. Preocuparea sa principală, pe lângă aceea de a se apăra împotriva acuzelor false, este de a-i feri pe galateni de infiltrările doctrinelor false privind credința.

Scrisoarea este adresată direct Bisericii din Galația, mai precis comunităților de pe întreg teritoriul situat în partea nord-occidentală a Turciei de astăzi. Această regiune era locuită de oameni proveniți din Galia, care au emigrat aici la sfârșitul secolului al III-lea î.C. Populația trăia din agricultură și păstorit, iar cetățile erau mici și lipsite de cultură. Așa se înțelege de ce aveau succes dușmanii apostolului Paul în a-i deruta pe galateni în credință.

Paul a vestit creștinismul în Galația în timpul celei de-a doua călătorii misionare, spre anii 50, în condiții destul de grele pentru el. Pentru că fusese îngrijit și vindecat de o boală grea în timp ce era în acel teritoriu, Paul ține mult la aceste comunități, de aceea le vrea și binele în credință. Totul a mers bine până când au apărut aici câțiva fanatici iudeo-creștini, dușmani aprigi ai lui Paul, care îl învinuiau, ca și corintenii, că nu este de acord cu tăierea împrejur pentru păgânii convertiți și cu practicile iudaice tradiționale.

Cartea are 6 capitole, structurate astfel:

- 1,1-10: prologul;

- 1,11-2: Paul apără evanghelia pe care o predică spunând că a primit-o printr-o revelație;

- 3,1-5,12: Paul arată superioritatea credinței în defavoarea Legii;

- 5,13-6,10: recomandări pentru viața creștină;

- 6,11-18: epilogul, sfaturi insistente pentru a refuza circumcizia.

Ceea ce doreau dușmanii lui Paul era ca păgânii, înainte de primirea botezului, să primească tăierea împrejur și să practice anumite uzanțe iudaice. Cu alte cuvinte, înainte să fie creștini, să fie mai întâi evrei, altfel, botezul ar fi fost invalid. Paul era considerat un apostol care dorea să facă o carieră impunând un creștinism lejer, care nu se baza pe tradițiile iudaice. Rezultatul, din punctul de vedere al dușmanilor lui, era un creștinism de mâna a doua.

În urma unor astfel de controverse mulți și-au pierdut încrederea în Paul, iar alții au abandonat și credința. Unii ar fi acceptat cu bucurie ritul dureros al tăierii împrejur dacă ar fi fost siguri că are valoare mântuitoare, iar alții îl considerau inutil atâta timp cât apostolul, în viziunea lor, nu avea nici o autoritate să hotărască în acest sens. Astfel comunitatea era în curs de divizare.

Când i se aduc la cunoștință toate aceste devieri, Paul era la Efes, ocupat cu evanghelizarea cetății. Ar fi venit personal în Galația, dar nu putea s-o facă din cauza obligațiilor pe care și le asumase.

Astfel ia naștere Scrisoarea către Galateni, o scrisoare dură, care arată un Paul indignat de ușurința cu care se acceptă tot felul de alte credințe și obiceiuri, ceea ce duce la diviziune și nu la unitate.

Obiectiv:

Evitarea oricăror superstiții și trăirea credinței autentic creștine.

Învățătură:

Ca și la Corint și în ținuturile Galației, Paul se lovește de aceeași problemă. Creștinismul este considerat ca o treaptă superioară iudaismului și nu pot avea acces la el decât cei care au trecut prin iudaism. Sunt tot atâtea oportunități în care apostolul Paul are posibilitatea să facă apologia credinței adevărate. Probabil că dacă nu ar fi fost aceste disensiuni la Corint și în Galația nu am fi avut aceste două scrisori de o limpezime extraordinară în prezentarea doctrinei credinței.

Paul îi invită pe galateni să rămână la evanghelia pe care le-a predicat-o el, pentru că este a lui Isus Cristos și pe care el a primit-o prin intermediul unei revelații direct de la Isus Cristos.

După ce prezintă alte detalii legate de alegerea sa ca apostol, despre întâlnirile lui cu ceilalți apostoli și în special cu Petru, Paul amintește și galatenilor despre justificarea care vine prin credință. Legea a avut rolul de pedagog, a arătat drumul evreilor până la credință, până la întâlnirea lor cu Isus Cristos. De acum credința în Isus Cristos mântuiește și nu faptele făcute pentru că așa spune Legea. Tăierea împrejur de dragul Legii nu are nici un folos în ceea ce privește credința în Isus Cristos. Ceea ce contează este doar credința care lucrează prin iubire.

Poporul român are foarte multe superstiții. Lăsând de multe ori la o parte adevărata credință, se abandonează cu trup și suflet acestor superstiții care nu au nici o valoare doctrinară. Singura credință care contează este cea propusă de Sfânta Scriptură, tradiție și magisteriul Bisericii și pe care ne-o învață Biserica prin slujitorii ei legitim aleși și trimiși.

De obicei superstițiile au rolul de a sluji "interesul" trupului, pe când credința slujește în primul rând interesul sufletului, și aceasta contează.

Practic:

- Încercați să vă puneți în pielea apostolului Paul. Cum v-ați simți văzând că, după ce ați construit cu trudă un crez, vin alții, rău intenționați și dărâmă totul? Luați în calcul și faptul că religia creștină era abia la început.

- Dacă acuzele galatenilor aduse lui Paul sunt asemănătoare cu cele aduse de către corinteni, se poate vorbi de un curent care ar fi voit să dărâme toate comunitățile pe unde a trecut Paul? De fapt, cine erau adevărații dușmani ai lui Paul?

- Cum sunt văzute superstițiile la nivelul comunității din care faceți parte?

- Notați pe o foaie de hârtie toate superstițiile pe care le cunoașteți și încercați să le găsiți fundamentul biblic.

- De ce uneori superstițiile prind mai mult decât adevărata credință în Isus Cristos?

- Care ar fi căile prin care să fie propusă și susținută adevărata credință la nivelul grupului din care faceți parte?

Texte de referință:

"Mă mir că ați trecut atât de repede de la cel care v-a chemat, prin harul lui Cristos, la o altă evanghelie. De fapt, nu este alta, ci sunt doar unii care vă tulbură și vor să deformeze evanghelia lui Cristos. Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar predica o altă evanghelie în afară de aceea pe care v-am predicat-o, să fie anatema... Dar vă fac cunoscut, fraților, că evanghelia predicată de mine nu este după om. Nici n-am primit-o, nici n-am învățat-o de la vreun om, ci am primit-o prin revelația lui Isus Cristos" (Gal 1,6-8.11-12).

"Știind că omul nu este justificat din faptele Legii, ci doar prin credința în Isus Cristos, am crezut și noi în Isus Cristos ca să fim justificați prin credința în Cristos, și nu prin faptele Legii, pentru că nimeni nu va fi justificat prin faptele Legii... Așadar, nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine. Și ceea ce trăiesc acum în trup, trăiesc prin credința în Fiul lui Dumnezeu care m-a iubit și s-a dat pentru mine. Eu nu resping harul lui Dumnezeu. Dar dacă justificarea vine prin Lege, atunci în zadar a murit Cristos" (Gal 2,16.20-21).

"Pentru libertate ne-a eliberat Cristos. Așadar, rămâneți tari și nu luați din nou jugul sclaviei. Iată, eu, Paul, vă spun că, dacă primiți circumcizia, Cristos nu vă folosește la nimic. Din nou mărturisesc înaintea oricărui om care primește circumcizia că este necesar să împlinească toată Legea. Voi care vreți să fiți justificați prin Lege, v-ați separat de Cristos, ați căzut din har"(Gal 5,1-4).

Rugăciune:

Doamne, Isuse Cristoase, de la tine și prin tine avem credința adevărată. Înlătură din mijlocul nostru tot ceea ce contravine credinței adevărate. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat