|
Scrisoarea întâi a sfântului apostol Paul către Corinteni
Prezentare: Sfântul Paul a întemeiat comunitatea din Corint în jurul anului 51 și a rămas un an și jumătate acolo, după care s-a întors la Ierusalim. Între timp, la Corint au apărut câteva probleme cărora Paul încearcă să le facă față scriindu-le mai multe scrisori (e posibil să fi scris patru scrisori, din care au ajuns la noi doar două). Două sunt motivele pentru care Paul a scris prima scrisoare; mai întâi pentru a răspunde anumitor probleme cu caracter pastoral și doctrinar și apoi pentru a corecta anumite abuzuri ivite după plecarea sa. Scrisoarea este scrisă în anul 55, în preajma sărbătorii Paștelui, după ce Paul fusese informat de cele care se întâmplau la Corint de către Timotei și de către un grup de creștini. În urma vizitei făcute, Paul află că la Corint au început să existe anumite diviziuni la nivel de comunitate. Erau anumite grupuri care considerau că au ca și cap pe Paul, pe Apolo sau pe Petru. Alții considerau că nu au nevoie de un cap vizibil, ei exprimându-se direct lui Isus Cristos. Ceea ce nu înțelegeau corintenii era că noua religie nu era o filozofie, ci pur și simplu adeziune la persoana lui Isus Cristos. De fapt, Paul vrea să arate că ei ca și capi nu sunt importanți, ci Cristos, care este capul tuturor, care a murit și a înviat pentru mântuirea tuturor. O altă problemă care împărțea comunitatea din Corint era aceea a unui incest și a prostituției. Corintul era într-adevăr o cetate încercată din acest punct de vedere. Păcatele legate de abuzurile sexuale erau în vogă. Paul însă vrea ca între creștini să nu fie astfel de devieri. În fața unui astfel de păcat, nu se poate vorbi de o mentalitate laxistă, liberalistă, ori permisivă, ci invită la responsabilitate. Procesele dintre frați la tribunalele păgâne constituiau și ele un abuz. Între creștini nu trebuie să se ajungă la proces. Relația dintre ei trebuie să fie bazată pe respect și pe iubirea cu care ne-a iubit și Cristos pe noi. După ce clarifică aceste probleme, Paul mai atinge altele legate de carnea oferită idolilor, de abuzurile liturgice, de participarea la viața socială a societății și de învierea morților. Scrisoarea are un număr de 16 capitole, structurate astfel: - 1,1-9: un salut și o rugăciune de mulțumire pentru darul credinței; - 1,10-4,21: despre diviziunile care există la Corint; - 5-6: indignare pentru cazul de incest, recurgerea la tribunalul păgânilor și pentru desfrâu; - 7-11,1: rezolvarea anumitor dubii legate de căsătorie, celibat și carnea jertfită idolilor; - 11,2-14,40: răspunsuri cu privire la rolul femeilor în cadrul celebrărilor liturgice, la celebrarea euharistică și folosirea carismelor; - 15: absurditatea lipsei credinței în învierea morților; - 16: încheiere. Paul nu vrea să pară dur în scrisoarea adresată corintenilor. Îi înțelege pentru că proveneau și stăteau în mijlocul unei mentalități păgâne. Cu toate acestea, abuzurile despre care le vorbește, în viziunea lui și a credinței în Isus Cristos, nu trebuie să caracterizeze o comunitate creștină, de aceea îi invită la o reflecție profundă asupra darului credinței și îi îndeamnă să dorească mereu cele de sus.
Obiectiv: Înlăturarea oricărui abuz împotriva doctrinei și a trăirii creștine prin trăirea autentică a credinței, speranței și a iubirii.
Învățătură: Privit din punctul de vedere al efortului făcut de Paul, abuzurile de la Corint erau într-adevăr o sfidare la adresa creștinismului și așa "în fașă". Dacă însă rămânem în atmosfera ambientului greco-roman, care caracteriza Corintul la acea dată, ceea ce se întâmpla acolo, era de înțeles. Paul înțelege situația, de aceea, cu răbdare, revine asupra unor probleme deja precizate de către el atunci când era la Corint. Apar însă altele noi, care erau considerate abuzuri și nu își aveau locul printre creștini. În scrisoare nu face altceva decât, punct cu punct, să le clarifice în lumina credinței în Isus Cristos. Multe din problemele subliniate de Paul sunt prezente și astăzi printre creștini. Abuzurile sexuale, indiferent sub ce denumire se ascund, sunt prezente. Certurile între frați, procesele, și ele sunt prezente. În tot acest amalgam de probleme, Paul face apel la o cale oarecum veche, dar totuși nouă; la calea iubirii. Nimic nu contează în această lume, nici măcar cunoașterea tuturor limbilor, nici darul profeției, al cunoașterii tuturor misterelor și a toată știința, nici măcar credința care să mute munții din loc, nici împărțirea întregii averi la săraci, nici martiriul, dacă nu există iubire. Iubirea este cea care, alături de credință și speranță, va rămâne până la sfârșit, dar iubirea va fi veșnică. Aceasta este soluția pe care Paul o găsește pentru toate abuzurile de la Corint. Credința nu poate exista fără iubire, pentru că iubirea este Dumnezeu. Unde există iubire, nu pot exista abuzuri păcătoase.
Practic: - Încercați să identificați în Scrisoarea către Corinteni păcatele la care face referire apostolul Paul. În ce măsură se regăsesc ele în mediul social de astăzi? - Citiți 1Cor 6,12-20 și comentați. - Care sunt datoriile celor căsătoriți în lumina Scrisorii întâi a apostolului Paul către Corinteni? - Cum privește apostolul Paul problema celibatului? - Citiți 1Cor 11,23-26. La ce vă trimite cu gândul? - Găsiți împreună modalități de trăire autentică a iubirii conform imnului în cinstea iubirii din 1Cor 13.
Texte de referință: "Paul, chemat să fie apostol al lui Cristos Isus prin voința lui Dumnezeu, și fratele Sostene, către Biserica lui Dumnezeu care este în Corint, celor care au fost sfințiți în Cristos Isus, chemați să fie sfinți împreună cu toți cei care invocă în orice loc numele Domnului nostru Isus Cristos, Domnul lor și al nostru: har vouă și pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, și de la Domnul Isus Cristos... De fapt, despre voi, frații mei, mi s-a adus la cunoștință, de către cei din casa Cloei, că între voi sunt certuri. Spun asta pentru că fiecare dintre voi zice: «Eu sunt al lui Paul, eu sunt al lui Apolo, eu sunt al lui Chefa, eu sunt al lui Cristos». Oare a fost Cristos împărțit? Oare Paul a fost răstignit pentru voi sau în numele lui Paul ați fost botezați?" (1Cor 1,1-3.11-13) "Nu știți voi că trupurile voastre sunt mădularele lui Isus Cristos? Voi lua atunci mădularele lui Cristos și le voi face mădularele unei desfrânate? Nicidecum! Sau nu știți că cel care se unește cu o desfrânată este un singur trup cu ea? Căci cei doi, spune, vor fi un singur trup. Dimpotrivă, cel care se unește cu Domnul este un singur duh cu el. Fugiți de desfrânare! Orice alt păcat pe care îl face omul este în afara trupului. Însă cel care se dedă la desfrânare păcătuiește în propriul său trup. Sau nu știți că trupul vostru este templul Duhului Sfânt care locuiește în voi și pe care l-ați primit de la Dumnezeu și că nu sunteți ai voștri? Căci ați fost cumpărați cu un preț mare. Așadar, preamăriți-l pe Dumnezeu în trupul vostru!" (1Cor 6,15-20) "Și eu vă voi arăta o cale și mai minunată. Dacă aș vorbi limbile oamenilor și ale îngerilor, dar nu aș avea iubire, aș deveni o aramă sunătoare sau un chimval zăngănitor. Și dacă aș avea darul profeției, și dacă aș cunoaște toate misterele și toată știința, și dacă aș avea toată credința așa încât să mut munții, dacă n-aș avea iubire, n-aș fi nimic... Iar acum rămân acestea trei: credința, speranța și iubirea. Dar mai mare decât toate acestea este iubirea" (1Cor 13,1-2.13).
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, iubirea Tatălui, învață-ne să trăim în viața noastră credința, speranța și iubirea pentru ca să-ți fim plăcuți în orice moment. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |