|
Cartea Leviticului Prezentare: Ca și conținut, Cartea Leviticului este o continuare firească a Cărții Exodului. Mai exact ea este un tip de "cod liturgic", care răspunde noii exigențe apărute după ieșirea din Egipt, și anume necesitatea de a aduce cult lui Dumnezeu, eliberatorul, creatorul, atotputernicul. Dacă până acum, Cartea Exodului relata despre ieșirea și peregrinarea poporului ales prin pustiu, Cartea Leviticului întrerupe această povestire, axându-se în mod deosebit pe cultul adus lui Dumnezeu. Trebuie ținut cont că Dumnezeu nu mai vorbea poporului de pe muntele Sinai, nu se mai folosea de fenomene naturale, ci prezența lui se manifestă în mod deosebit în cortul așa-zis al întâlnirii sau cortul alianței. Dumnezeu a fost cel care a dorit construirea acestui cort, el a dictat dimensiunile, materialele din care trebuia construit, forma și ceea ce trebuia să conțină. Tot Dumnezeu a stabilit și felul jertfelor, precum și modalitatea în care acestea trebuiau aduse. El a dorit ca tribul lui Levi, singurul care nu s-a închinat vițelului de aur, să se dedice în totalitate cultului de la cortul întâlnirii, apoi de la templul din Ierusalim, ajutându-i pe preoți. Ca și cărțile anterioare, nici Cartea Leviticului nu are un autor anume. Și aici se poate vorbi de aportul lui Moise, el fiind intermediarul direct prin care Dumnezeu a colaborat cu poporul ales în această etapă a exodului. Cu siguranță cartea aparține tradiției sacerdotale, mai ales pentru faptul că se observă tendința spre organizarea cultului, tendință specifică acestei tradiții. Pe lângă aceasta, specific acestei tradiții mai sunt detaliile privitoare la organizarea jertfelor, a sărbătorilor, a slujirii la sanctuar, textele legislative, genealogiile, dar și relatările detaliate. Este tradiția care s-a format în timpul exilului din Babilon și s-a impus după acest exil (538 d.C.). Pentru a nu exista inadvertențe în organizarea cultului, Cartea Leviticului oferă o colecție de legi și ritualuri foarte bine precizate. Astfel cele 27 de capitole sunt structurate după cum urmează: - 1-7: diferite categorii de jertfe; - 8-10: ceremonia consacrării lui Aron și a fiilor lui; - 11-16: o listă a impurităților care îl împiedică pe om să aducă cult lui Dumnezeu; - 17-26: condiții pentru împlinirea legii sfințeniei; - 27: un adaos care prezintă modalitățile de răscumpărare a persoanelor, animalelor și lucrurilor consacrate lui Dumnezeu. Cartea ia naștere din necesitatea de a aduce un cult autentic lui Dumnezeu, o dorință exprimată direct de Dumnezeu: "Fiți sfinți, căci eu, Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt" (Lev 19,2). Împlinindu-și datoriile liturgice, omul înaintează pe calea sfințeniei. Obiectiv: O participare autentică la cultul liturgic creștin și la sfințenie prin sfânta Liturghie, precum și celelalte sacramente și devoțiuni. Învățătură: Relația cu omului cu Dumnezeu se realizează prin cult. Acesta presupune anumite rituri prin care credinciosul urmărește preamărirea lui Dumnezeu și sfințirea proprie. Cartea Leviticului ne învață că tot cultul trebuie să exprime și să realizeze împăcarea omului cu Dumnezeu care este sfânt. Participarea la cult este de cele mai multe ori comunitară, de aici necesitatea cortului întâlnirii și, mai târziu, templul, sărbătorile și jertfele. Toate acestea presupuneau o participare comunitară. În același timp, Dumnezeu alege din mijlocul poporului preoți care aduc jertfele în numele poporului și au rolul de mijlocitori. Tot ei trebuie să instruiască poporul în legea Domnului, să descopere voința lui Dumnezeu pentru ca poporul să o poată împlini și să vegheze asupra problemelor legate de căsătorie și de disciplina familială. Toate acestea se realizau în mod deosebit la templu. În general cultul de la templu era ritmat de existența anumitor sărbători, perioada de după exil fiind una dintre cele mai prolifice în fixarea acestora. Astfel apar: Paștele, Sărbătoarea Corturilor, Sărbătoarea Săptămânilor (a Cincizecimii sau a Rusaliilor), Ziua Ispășirii și Sabatul, ca sărbătoare care se repeta săptămânal. În esență, Cartea Leviticului reprezintă pentru creștinism pregătirea pentru întâmpinarea adevăratului și unicului mare preot, Isus Cristos, și a jertfei sale de pe Calvar. Practic: - Căutați în Cartea Leviticului câteva din aspectele pe care le preia creștinismul și le folosește în cultul liturgic. - Ce legătură există între jertfele Vechiului Testament, cu precădere cele indicate în Cartea Leviticului, și jertfa unică a lui Isus Cristos din Noul Testament? Găsiți asemănări și deosebiri. - Având în vedere dorința lui Dumnezeu exprimată în (Lev 19,2): "Fiți sfinți, căci eu, Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt", descoperiți la nivel de grup câteva din mijloacele de sfințire pe care Biserica le pune astăzi la dispoziție. - Care este conținutul sărbătorii Paștelui la evrei? Dar la creștini? - Care sunt motivațiile pentru care a fost nevoie de un "cod liturgic" în ceea ce privește cultul adus lui Dumnezeu? - Pe o scară de la 1 la 10, unde aș situa participarea mea la sacramente. De ce? Texte de referință: "În acel timp, chemând Domnul pe Moise, i-a vorbit astfel: «Vorbește fiilor lui Israel și spune-le: Dacă cineva dintre voi aduce jertfă Domnului din animalele sale, să aducă jertfă din cireada sa de vite și din turma sa de oi»" (Lev 1,1-2). "După aceea a turnat Moise untdelemn pe capul lui Aron și l-a uns și l-a sfințit" (Lev 8,12). "A vorbit Domnul cu Moise și a zis: «Vorbește întregului popor al lui Israel și spune-i: Fiți sfinți, căci eu, Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt»" (Lev 19,1-2). "A vorbit Domnul cu Moise și i-a spus: «Vorbește fiilor lui Israel și spune-le care sunt sărbătorile Domnului în care se vor face adunările sfinte. Sărbătorile mele sunt acestea: Șase zile să lucrați, iar ziua a șaptea este ziua odihnei, adunare sfântă a Domnului: să nu faceți nici o muncă; aceasta este odihna de la Domnul în toate casele voastre. Iată și celelalte sărbători ale Domnului, adunările sfinte pe care trebuie să le țineți la vremea lor: În luna întâi, în ziua a patrusprezecea a lunii, către seară este Paștele Domnului. Iar în ziua a cincisprezecea a aceleiași luni este sărbătoarea azimei Domnului: șapte zile să mâncați azime... Și în ziua a zecea a lunii a șaptea, care este ziua curățirii, să aveți adunare sfântă; să postiți și să aduceți ardere de tot Domnului. Nici o muncă să nu faceți în ziua aceea, căci aceasta este ziua curățirii, ca să vă curățați înaintea feței Domnului Dumnezeului vostru»" (Lev 23,1-6.27-28). Rugăciune: Doamne, tu ne-ai îndemnat să fim sfinți asemenea ție. Știm că faptele noastre nu sunt mereu conforme cu dorința ta. Știm că de atâtea ori tindem să zădărnicim jertfa ta de pe Calvar. Purifică-ne sufletul de orice întinare a păcatului pentru ca să-ți fim pe plac în orice moment. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |