Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Scrisoarea sfântului apostol Paul către Romani

Prezentare:

În ordine, după cartea Faptele Apostolilor, urmează Scrisoarea sfântului Paul către Romani. La origine, Paul era un rabin evreu care avea și cetățenie romană, născut la Tars în Cilicia, convertit la creștinism pe drumul spre Damasc, în timp ce mergea pentru a-i pune în lanțuri pe creștinii de acolo.

În privința atribuirii scrisorii apostolului Paul, nu au existat prea multe dubii, având în vedere stilul folosit și în alte scrieri atribuite aceluiași autor. Se presupune că atunci când a scris-o, Paul se afla la Corint, în urma celei de-a treia călătorii misionare. Scrisoarea se caracterizează printr-un stil concis, plină de îndemnuri specifice stilului epistolar, dar și rabinic.

Scrisoarea a fost redactată undeva după anul 54, dar nu după anul 59, mai exact luna martie a anului 58.

Când Paul scrie această scrisoare încă nu ajunsese la Roma, ca atare, nu cunoștea acest oraș. Ceea ce cunoștea erau doar câteva informații date de soții Aquila și Priscilla, care se aflau la acea dată la Corint.

Scrisoarea către Romani este formată din 16 capitole, structurate astfel:

- 1,1-17: prologul în care Paul se prezintă pe sine;

- 1,18-4,25: faptul doctrinar că toți oamenii sunt marcați de păcat;

- 5,1-6,23: de la moartea păcatului la viața harului se trece prin credința în Isus Cristos;

- 7,1-8,39: această schimbare înseamnă trecerea de la sclavia legii iudaice la viața Duhului;

- 9,1-11,36: taina lui Dumnezeu cu privire la mântuirea Israelului;

- 12,1-15,13: Paul insistă asupra folosirii corecte a carismelor și trăirea după exemplul lui Cristos;

- 15,14-16,27: epilogul foarte lung, unde Paul se prezintă ca apostol și își exprimă dorința de a-i întâlni pe credincioșii din Roma.

Marele apostol al neamurilor, deși avea cetățenie romană, nu știa prea multe despre orașul Roma. Ceea ce știa, aflase de la alții. Un singur lucru îl interesa în mod deosebit. Aflase că acolo există un mic nucleu de creștini. Paul mulțumește lui Dumnezeu pentru ei și își exprimă dorința de a-i vizita. Înainte de a o face, vrea să le transmită câteva din datele credinței. Pentru aceasta, încă de la început îi asigură că primirea evangheliei este puterea lui Dumnezeu și că ea aduce mântuirea.

Paul se folosește de cunoștințele sale dobândite prin studiul Vechiului Testament, precum și de revelația pe care o primise despre misterul lui Isus Cristos și scrie romanilor o scrisoare mai mult doctrinară, decât parenetică, prin care să dea anumite sfaturi. Astfel le vorbește romanilor despre păcatul oamenilor, despre judecata dreaptă a lui Dumnezeu, despre păcatul iudeilor, despre faptul că nimeni în această lume nu este drept, despre justificarea care are loc prin credință. După ce le vorbește despre roadele justificării, face o paralelă între Adam și Cristos, între sclavia păcatului și viața în Duh. Israelul, spune Paul, deși fusese ales pentru a moșteni binecuvântarea, a fost respins din cauza refuzului său vinovat. Totuși, nu este o respingere definitivă din partea lui Dumnezeu, ci mântuirea celor care doresc din acest popor, este posibilă.

După ce le vorbește de buna folosire a carismelor, Paul le exprimă mai explicit intenția de a merge la Roma.

Obiectiv:

Descoperirea misterului păcatului în lumina Scrisorii către Romani.

Învățătură:

În Scrisoarea către Romani Paul nu dă dovadă de nici o reținere. Deși nu-i cunoștea încă, are curajul să vorbească romanilor despre doctrina credinței și a păcatului. Premisa este clară: toți oamenii sunt păcătoși. Părăsindu-l pe Dumnezeul adevărat pentru chipurile cioplite, poporul israelit, dar și celelalte popoare în general, au ales necurăția, poftele inimii, minciuna, homosexualitatea, răutatea, lăcomia, invidia, crima, cearta, viclenia, înșelătoria, bârfa, defăimarea, jignirile, îngâmfarea, lauda deșartă, neascultarea de părinți, lipsa milei, lipsa cuvântului, lipsa inimii. Mai mult, aceștia, deși cunosc că aceste practici sunt un mare păcat, nu-i opresc pe cei care le comit, ci îi susțin. Astfel de oameni, chiar dacă, văzând aceste păcate în alții, le judecă, uită să privească la ei și să se judece pe sine, de aceea judecata lor de către Dumnezeu va fi mai aspră.

Paul amintește faptul că păcatul este prezent acolo unde este încălcată legea. Dacă nu există lege, nu este cunoscut nici păcatul. Ca atare, au păcătuit și păcătuiesc cei care, deși cunosc legea, o încalcă.

Noutatea adusă de Paul este că nu faptele legii îl mântuiesc pe om, ci faptele făcute din credință. Legea are rolul de a scoate la iveală păcatul. Credința ajutată de harul lui Dumnezeu îl iartă, iar cel iertat este astfel justificat înaintea lui Dumnezeu. Credința în Isus Cristos îl justifică pe om și îl pregătește pentru viața veșnică. Cu alte cuvinte, îl pune pe linia harului. Dacă va păcătui va avea mereu posibilitatea convertirii pentru că Duhul Sfânt îl va inspira mereu să-l aleagă pe Dumnezeu.

Practic:

- Scrieți pe o listă toate păcatele de care vă amintiți și pe o alta toate virtuțile pe care le știți. La sfârșit faceți un portret al omului păcătos și unul al omului virtuos. Este inutil de întrebat pe care l-ați alege!

- În Biserica lui Isus Cristos, pot fi iertate toate păcatele? De ce? În ce fel?

- În urma unei priviri generale asupra Scrisorii către Romani, care este ideea forte care se poate desprinde?

- Căutați într-un material ajutător mai multe date despre doctrina justificării.

- Clarificați termenul "carismă" și încercați să găsiți modalități concrete pentru a trăi iubirea față de aproapele.

Texte de referință:

"Paul, slujitor al lui Cristos Isus, chemat să fie apostol, ales ca să vestească evanghelia lui Dumnezeu, pe care o promisese de mai înainte prin profeții săi în Sfintele Scripturi, despre Fiul său născut după trup din descendența lui David, rânduit Fiu al lui Dumnezeu cu putere, după Duhul sfințeniei prin învierea din morți... De fapt, eu nu mă rușinez de evanghelie, căci ea este puterea lui Dumnezeu pentru mântuirea oricărui om care crede, mai întâi a iudeului și apoi a grecului. Căci dreptatea lui Dumnezeu este revelată în ea din credință spre credință, după cum este scris: Cel drept va trăi din credință" (Rom 1,1-4.16-17).

"Acum însă, dreptatea lui Dumnezeu s-a revelat în afara Legii fiind mărturisită de Lege și de Profeți, acea dreptate a lui Dumnezeu care vine prin credința în Isus Cristos pentru toți aceia care cred, căci nu este deosebire. De fapt, toți au păcătuit și sunt lipsiți de gloria lui Dumnezeu, dar sunt justificați în mod gratuit de harul lui, prin răscumpărarea în Cristos Isus" (Rom 3,21-24).

"Prin harul care mi-a fost dat, spun fiecăruia dintre voi să nu vă considerați mai mult decât trebuie să vă considerați, ci fiecare să aibă despre sine o apreciere corectă, fiecare după măsura credinței pe care i-a dat-o Dumnezeu. Căci, după cum într-un singur trup avem multe membre, însă nu toate membrele au aceeași funcție, tot așa noi, care suntem mulți, suntem un singur trup în Cristos și mădulare unii altora. Dar avem haruri diferite după harul care ne-a fost dat: dacă cineva are darul profeției, să profețească după măsura credinței, dacă are darul slujirii, să stăruie în slujire, dacă este învățător, să-i învețe pe alții, dacă are darul de a îndemna, să îndemne. Cine dă să dea cu simplitate, cine conduce să o facă cu zel, cine face milostenie s-o facă cu bucurie" (Rom 12,3-8).

Rugăciune:

Doamne Isuse, de la tine vine tot harul. Ajută-ne să folosim bine darurile tale și să fugim mereu de păcat și de ocaziile care ne duc la el. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat