|
Evanghelia după sfântul Ioan Prezentare: Ioan a fost unul dintre primii ucenici ai lui Isus. A ajuns la el prin Ioan Botezătorul. Trăind în Palestina, Ioan cunoaște bine locurile în care Isus își desfășoară activitatea. Este fiul lui Zebedeu și frate cu Iacob. Ioan este "ucenicul pe care îl iubea Isus". După Rusalii, activează mai întâi la Ierusalim, apoi în mijlocul evreilor eleniști. Conform tradiției, în anul 60 se mută la Efes. Între timp suferă anumite persecuții, este exilat în insula Patmos, unde are viziunile prezentate în Cartea Apocalipsului. Evanghelia o va redacta în jurul anului 100. Stilul pe care îl folosește, deși este fascinant, este destul de greoi. În iconografia creștină, din cauza stilului înalt folosit în prezentarea misterului lui Isus Cristos, este reprezentat cu un vultur. Mesajul principal al evangheliei sale este acesta: Isus din Nazaret este Mesia, Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat și om adevărat. Destinatarii direcți sunt creștinii din Asia proveniți dintre păgâni. Evanghelia după sfântul Ioan este diferită de a celorlalți trei evangheliști. Dorința sa a fost aceea de a atinge și alte teme decât cele prezentate deja. Isus Cristos, personajul principal al Evangheliei după Ioan, pare să fie mijlocul prin care Dumnezeu-Tatăl își dezvăluie iubirea față de oameni și oferă posibilitatea mântuirii. Vorbind de trei ori despre sărbători diferite ale Paștelui, Ioan demonstrează că activitatea publică a lui Isus s-a desfășurat doar pe parcursul a trei ani. Evanghelia după sfântul Ioan are 21 de capitole, structurate astfel: - 1,1-18: prologul în care este prezentat misterul nașterii lui Isus, precum și toate temele care vor fi prezentate pe parcursul scrierii; - 1,19-12: "cartea semnelor" - pornind de la anumite "semne", fapte minunate, Ioan prezintă misterul lui Isus, om și Dumnezeu; - 13-20: "cartea gloriei" - prezintă pătimirea, moartea și învierea lui Isus, ca fiind momentul împlinirii absolute a voinței Tatălui; - 21: apariția lui Isus înviat, al cărei martor ocular este și Ioan. Ioan începe evanghelia prezentându-l pe Isus ca fiind Cuvântul Tatălui, Cuvânt care, la un moment dat intră în istorie luând trup omenesc din Fecioara Maria. Partea a doua supranumită și "cartea semnelor" derulează mai multe evenimente minunate, în urma cărora evanghelistul vrea să demonstreze că numai Fiul lui Dumnezeu poate să le facă, nu orice om obișnuit. Ca atare, Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu. Rând pe rând, Isus este pâinea vieții veșnice, lumina lumii, dătătorul vieții veșnice, păstorul cel bun, calea, adevărul și viața, vița cea adevărată. Faptul că Isus vine de la Tatăl, Ioan îl confirmă prin cinci argumente: mărturia lui Isus însuși, mărturia lui Ioan Botezătorul, mărturia Tatălui, mărturia semnelor și mărturia Scripturilor. Isus, dorit sau nu, este una cu Tatăl, de aceea el a venit să facă voia Tatălui. Conștient că momentul împlinirii operei mântuirii este aproape, Isus se retrage de la Ierusalim în Betania și aici dă ucenicilor ultimele învățături și îi încurajează. "Cartea gloriei" sau ultima parte coincide cu Cina cea de Taină, cu ultimele învățături date apostolilor, cu moartea și învierea sa. Aparițiile lui Isus înviat au rolul de a parafa ideea că Isus este Fiul lui Dumnezeu, de a reface moralul ucenicilor și de a-i pregăti pentru plecarea în misiune, după ce îl vor fi primit pe Duhul Sfânt, la Rusalii.
Obiectiv: Folosindu-ne de multele imagini prezentate de evanghelistul Ioan, să devenim conștienți că și noi suntem o imagine a lui Isus.
Învățătură: Prin evanghelia sa, Ioan vrea să schimbe modalitatea de prezentare a istoriei. Pentru el, istoria nu este numai prezentarea faptelor omului, ci devine o îmbinare a faptelor omului făcute sub directa inspirație a lui Dumnezeu. Astfel, Cuvântul lui Dumnezeu se află la Dumnezeu încă din veșnicie, iar acest Cuvânt, alături de Tatăl și de Duhul Sfânt, este prezent în întreaga creație încă de la începutul ei. Dumnezeu-Tatăl, prin cuvânt creează lumea, prin cuvânt o cârmuiește și tot prin cuvânt o mântuiește. Isus Cristos, omul întrupat din Fecioara Maria, Cuvântul Tatălui din veșnicie este Mesia, unsul lui Dumnezeu, Mântuitorul. Minunile pe care le-a făcut, cuvântul său și al tuturor profeților confirmă acest aspect. Din perspectiva Evangheliei după Ioan, Isus este omul căruia îi este foame, care plânge la moartea lui Lazăr, care se roagă Tatălui în clipa grea a Calvarului, dar tot el este pâinea vieții, calea, adevărul și viața, mlădița sau păstorul cel bun. Porunca iubirii pe care o dă Isus și pe care o inițiază cu spălarea picioarelor ucenicilor, apoi prin patima și moartea sa pentru mântuirea noastră, în virtutea acestui grăitor exemplu, nu mai are nevoie de nici o altă confirmare. Sunt tot atâtea imagini pe care le folosește evanghelistul pentru a arăta că și omul, creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, împlinind voința lui Dumnezeu, este o imagine, o icoană vie a lui Isus Cristos.
Practic: - Care este motivul pentru care evanghelistul Ioan este reprezentat în iconografia creștină cu un vultur? - Definiți câteva teme sau termeni despre care vorbește evanghelistul Ioan și pe care nu-i găsim și la ceilalți trei evangheliști. - În ce măsură rezultă din Evanghelia după Ioan că el este "ucenicul pe care îl iubea Isus"? - Împărțiți la nivel de grup câte o imagine a lui Isus, după cum reiese din Evanghelia după sfântul Ioan, apoi vorbiți despre ea (de exemplu, păstorul cel bun, vița etc.). - Ce v-a impresionat mai mult la evanghelistul Ioan și nu ați găsit la ceilalți evangheliști? - Citiți începutul capitolului 13 și găsiți la nivel de grup diferite metode pentru a concretiza iubirea față de aproapele.
Texte de referință: "La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu. Acesta era la început la Dumnezeu. Toate au luat ființă prin el și fără el nu a luat ființă nimic din ceea ce există... Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi, iar noi am văzut gloria lui, glorie ca a unicului născut din Tatăl, plin de har și de adevăr" (In 1,1-3.14). "Aceasta a făcut-o Isus ca început al semnelor, în Cana Galileii. Și-a arătat gloria, iar discipolii au crezut în el" (In 2,11). "...Dar Isus le-a răspuns: «Tatăl meu lucrează până acum; lucrez și eu!» Pentru aceasta, iudeii căutau și mai mult ca să-l ucidă, căci nu numai că nu ținea sâmbăta, ci spunea că Dumnezeu era Tatăl său, făcându-se egal cu Dumnezeu" (In 5,17-18). "Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu mâncați trupul Fiului Omului și nu beți sângele lui, nu aveți viață în voi. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de pe urmă. Pentru că trupul meu este adevărată hrană, iar sângele meu este adevărată băutură. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu în el" (In 6,53-56). "După ce le-a spălat picioarele, și-a luat hainele, s-a așezat iarăși la masă și le-a spus: «Înțelegeți ce am făcut pentru voi? Voi mă numiți Învățătorul și Domnul și bine spuneți, pentru că sunt. Așadar, dacă eu, Domnul și Învățătorul, v-am spălat picioarele, și voi trebuie să vă spălați picioarele unii altora. Căci v-am dat exemplu ca și voi să faceți așa cum v-am făcut eu»" (In 13,12-15).
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, Cuvântul Tatălui, pâinea coborâtă din cer, calea, adevărul și viața, poarta oilor, păstorul cel bun, mântuirea noastră, fă să fim și noi o imagine a ta. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |