|
Evanghelia după sfântul Luca Prezentare: Sfântul Luca este autorul celui de-al treilea text evanghelic. Provine dintr-o familie păgână din Antiohia Siriei. Probabil se convertește la creștinism în urma predicării evangheliei de către primii ucenici ajunși în Antiohia. După cum știm din una dintre scrierile sfântului apostol Paul (Col 4,14), Luca era medic. Luca este fascinat de mesajul lui Isus Cristos predicat de primii ucenici, în mod special de Paul, de aceea îl va însoți pe acesta din urmă în timpul celei de-a doua călătorii misionare până la Filipi, după care, în timpul celei de-a treia călătorii, va reveni de la Filipi și îl va însoți pe Paul la Ierusalim. Despre Luca sunt informații sigure doar până la moartea lui Paul. Ulterior, tradiția îl localizează la Ahaia, unde scrie evanghelia și Faptele Apostolilor. Pentru a nu dezinforma, în elaborarea evangheliei sale, Luca ține cont de tot ceea ce era deja scris despre Isus până la acea dată. Se presupune că evanghelia care îi poartă numele a fost redactată între anii 60-85, în sudul Greciei sau, după alții, chiar la Roma sau Antiohia Siriei. Simbolul cu care este reprezentat în iconografia creștină este boul. Motivul pentru care Luca scrie evanghelia este acela de a dovedi cititorilor siguranța credinței și a vieții creștine, redând cu exactitate, în urma materialelor consultate, date foarte importante despre Isus Cristos, născut la Betleem, crescut la Nazaret, fiul lui Abraham, fiul lui Adam, Fiul lui Dumnezeu. Se pare că destinatarul direct, după cum reiese din prologul evangheliei, este Teofil, însă, după o analiză atentă a textului, se poate dovedi că destinatarii sunt creștinii proveniți din păgânism. Evanghelia după sfântul Luca este formată din 24 de capitole, structurate astfel: - 1-2: copilăria lui Isus; - 3,1-9,50: pregătirea și activitatea publică a lui Isus în Galileea; - 9,51-19,27: drumul lui Isus din Cezareea lui Filip la Ierusalim; - 19,28-21,37: activitatea lui Isus la Ierusalim; - 22-24: patima, moartea și învierea lui Isus. Din Evanghelia după sfântul Luca rezultă că întreaga activitate a lui Isus se îndreaptă spre Ierusalim. Tot ceea ce face, face în vederea desăvârșirii prezenței lui pe pământ, prin patima, moartea și învierea sa de la Ierusalim. Pentru a arăta legătura lui Isus cu Vechiul Testament, Luca începe evanghelia sa cu vestea nașterii lui Ioan Botezătorul. Ne surprind apoi datele referitoare la momentul în care Maria, fecioara din Nazaret primește vestea îngerului Gabriel că îl va naște pe Isus, Fiul Celui Preaînalt. Nașterea lui Isus la Betleem ne trimite cu gândul la atmosfera plină de farmec și de imprevizibil a lumii deșertului, a lumii arabe. Singular este și momentul prezentării la templu, ca și pierderea lui Isus de la templu, totul scris în așa fel încât să arate că Isus este Fiul lui Dumnezeu. O dată cu începerea activității publice, prin botezul lui Isus de la râul Iordan, Luca încearcă să se asemene cu ceilalți evangheliști în prezentarea mesajului evanghelic. Ceea ce pare diferit este prezentarea genealogiei imediat după botez, genealogie care, spre deosebire de cea a lui Matei, merge până la Adam, terminând cu Dumnezeu. Ca atare, Isus este Fiul lui Dumnezeu.
Obiectiv: Intrarea în misterul lui Isus prin meditarea atentă a evangheliei.
Învățătură: Scopul evangheliilor este acela de a ne convinge că Isus este Fiul lui Dumnezeu și că nu greșește cel care își pune încrederea în el. Cu toate că, în esență, mesajul propus de către evangheliști este asemănător, în ceea ce privește anumite detalii, el este divers. Astfel găsim la sfântul Luca o pagină extraordinară a nașterii și copilăriei lui Isus. Universalitatea pe care o imprimă mesajului său, ne trimite cu gândul că Isus Cristos a venit pentru toată lumea, indiferent dacă face parte din poporul ales sau nu. La nașterea lui Isus, îngerii cântă: "Mărire în cer lui Dumnezeu și pace pe pământ oamenilor pe care îi iubește!" (2,14). Bătrânul Simeon îl numește pe Isus: "lumina neamurilor" (2,30-32). Insistă ca ucenicii să meargă și la păgâni, arătând că Dumnezeu vrea mântuirea tuturor. Una dintre ideile forte ale Evangheliei după Luca este și aceea că Dumnezeu este un Tată milostiv, plin de iubire și bunătate, cu o răbdare de neînvins. În acest sens parabola tatălui îndurător și a fiului risipitor este o pagină greu de egalat în toată istoria scrierilor. Evanghelia după sfântul Luca are un suflet al ei. Cititorul simte imediat simplitatea cu care Luca prezintă mistere destul de complicate, iar rezultatul este de fiecare dată același: trezirea credinței în Isus Cristos, care este Fiul lui Dumnezeu. La sfântul Luca, meditația este ușor de făcut. Descrierea simplă și totuși plină de detalii a evenimentelor, ne ușurează foarte mult efortul. La sfântul Luca nu ne rămâne decât, citind textul, să spunem: "L-am întâlnit cu adevărat pe Isus, fiul Mariei, fiul lui David, fiul lui Adam, fiul lui Dumnezeu".
Practic: - Care credeți că sunt particularitățile sfântului Luca în prezentarea faptelor lui Isus? - Se simte în scrierea sfântului Luca influența meseriei sale de medic? Unde? - Care este textul forte al Evangheliei după Luca din care să reiasă milostivirea lui Dumnezeu? - Sunt în Evanghelia după sfântul Luca două imnuri pe care Biserica le-a preluat și le-a introdus în Liturgia orelor, respectiv la Laude și Vespere. Care sunt aceste imnuri, în ce context sunt pronunțate și de cine? - Conform Evangheliei după Luca, precizați care este atitudinea lui Isus față de bogății? Găsiți textele de bază din care să reiasă acest aspect. - Ce v-a plăcut în mod deosebit în Evanghelia după sfântul Luca și în ce măsură fragmente ilustrative din ea pot deveni normă de viață la nivelul grupului în care vă aflați?
Texte de referință: "Însă îngerul i-a spus: «Nu te teme, Marie, pentru că ai aflat har la Dumnezeu. Vei primi în sân și vei naște un fiu și-l vei numi Isus. Acesta va fi mare: va fi numit Fiul Celui Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său și va domni peste casa lui Iacob în veci, iar domnia lui nu va avea sfârșit»... Maria a spus: «Sufletul meu îl preamărește pe Domnul și duhul meu se bucură în Dumnezeu, Mântuitorul meu, pentru că a privit umilința slujitoarei sale; iată, de acum toate generațiile mă vor numi fericită»" (Lc 1,30-33.46-48). "A venit la Nazaret, unde fusese crescut, și a intrat în sinagogă, după obiceiul lui, în zi de sâmbătă, și s-a ridicat ca să citească. I s-a dat cartea profetului Isaia și, deschizând cartea, a găsit locul în care era scris: «Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor închiși eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; să vestesc un an de îndurare al Domnului». A închis apoi cartea, a dat-o slujitorului și s-a așezat" (Lc 4,14-20). "Apoi le spunea tuturor: «Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea în fiecare zi și să mă urmeze. Căci cine vrea să-și salveze viața o va pierde, cine însă își va pierde viața pentru mine acela o va salva»" (Lc 9,23-24). "...Însă Dumnezeu i-a zis: «Nebunule, chiar în noaptea aceasta ți se va cere sufletul; iar cele pe care le-ai pregătit ale cui vor fi?» Așa se întâmplă cu acela care adună comori pentru sine, dar nu este bogat înaintea lui Dumnezeu" (Lc 12,20-21). "Atunci fiul i-a spus tatălui: «Tată, am păcătuit înaintea cerului și înaintea ta; nu mai sunt vrednic să fiu numit fiul tău»" (Lc 15,21).
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, Fiul Mariei și Fiul lui Dumnezeu, ajută-ne ca pătrunzând cu răbdare cuvântul tău, să-l transformăm în viață prin viața noastră. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |