|
Evanghelia după sfântul Matei Prezentare: Tradiția Bisericii de la început afirmă fără rezerve că prima evanghelie a fost scrisă de sfântul Matei, în limba aramaică, înainte de anul 64. Ceea ce a ajuns la noi este, nu doar traducerea celei scrise de către sfântul Matei, ci este și o îmbogățire, aceasta din urmă apărând în limba greacă. În această formă apare între anii 70-80 în Palestina sau Siria, după cum rezultă din unele constatări prezente în carte. Matei era vameș la Cafarnaum. După ce Isus îl cheamă, el lasă totul și îl urmează necondiționat. Ca răspuns la chemarea lui Isus, Matei dă un ospăț la care sunt invitați și câțiva dintre ucenicii deja prezenți în jurul lui Isus. Conform tradiției, Matei a predicat pentru prima dată în Palestina, apoi în afara ei. Se pare că a murit ca martir în Etiopia, iar osemintele lui se găsesc la Salerno în Italia. Pentru a se arăta calitatea sa de scriitor, simbolul care îl însoțește în iconografia creștină este cartea și un om cu chip de înger. Dintre toate cele patru, evanghelia scrisă de Matei este cea mai completă și bogată în privința conținutului doctrinar. Prin multe din expresiile folosite, pune în lumină mai ales cateheza Bisericii primare. Scopul Evangheliei după Matei este acela de a demonstra evreilor că Isus Cristos este Mesia, cel pe care l-au prevestit Scripturile. Acesta este și motivul pentru care evanghelia începe cu genealogia lui Isus, tocmai pentru a arăta că el face parte din familia regală a lui David, că face parte din istoria mântuirii. Evanghelia după sfântul Matei are 28 de capitole, structurate astfel: - 1-2: nașterea și copilăria lui Isus; - 3-7: promulgarea împărăției cerurilor; - 8-10: predicarea împărăției cerurilor; - 11,1-13,52: misterul împărăției cerurilor; - 13,53-18,35: premisele împărăției cerurilor: Biserica; - 19-25: sosirea apropiată a împărăției cerurilor; - 26-28: patima, moartea și învierea lui Isus. După botezul în Iordan, Isus Cristos începe să vestească în Galileea venirea împărăției cerurilor. În predica de pe munte arată care sunt criteriile de îndeplinit pentru a intra în ea. Alegerea apostolilor este făcută tot din perspectiva împărăției, și anume, pentru continuarea vestirii ei, indiferent de pericole. Isus însuși suferă nespus de mult din cauza preoților, fariseilor, cărturarilor și a mulțimii, care nu înțeleg misterul împărăției lui Dumnezeu. Pe undeva, acesta este și scopul pentru care Isus se folosește de parabole, ca mulțimile să înțeleagă cât mai bine acest mister. Mai multe despre împărăția cerurilor le spune apostolilor. Conștient că îi va veni sfârșitul, Isus organizează faza pământească a împărăției, care este Biserica. Înainte de moarte, Isus vine din Galileea la Ierusalim și aici, în fața unei mulțimi numeroase, îi mustră pe mai marii religioși de la templu pentru lipsa lor de deschidere față de noua împărăție. Trei sunt temele principale atinse de evanghelist: Isus este Mesia, Isus este Fiul lui Dumnezeu și împărăția cerurilor.
Obiectiv: Conștientizarea că Isus este Fiul lui Dumnezeu, cel care ne invită să facem parte din împărăția sa.
Învățătură: Isus este regele promis de profeți și așteptat de către poporul lui Dumnezeu. Cu toate acestea este refuzat. Efortul pe care îl face evanghelistul Matei este tocmai în această direcție: să dovedească că Isus este Mesia, Fiul lui Dumnezeu, că în el se împlinesc profețiile Vechiului Testament și că nu mai trebuie așteptat un altul. În acest scop, Matei se folosește de foarte multe texte provenind din cărțile Vechiului Testament, introduse sau finalizate cu formula: "Ca să se împlinească cuvântul Domnului..." Într-un oarecare fel, Matei, prin scrierea sa dă un răspuns și Bisericii de la început, nedumerită oarecum de noua turnură pe care o luase religia poporului ales. Că Isus este Fiul lui Dumnezeu, pentru Biserica de astăzi, nu mai constituie o problemă. Învățătura de credință e clar exprimată în Crez și prezentată de multele documente ale magisteriului Bisericii. Ceea ce este astăzi greu de împlinit, este trăirea conform împărăției predicate de Isus Cristos. Noile sisteme filozofice bazate îndeosebi pe latura materială a creației, tind să-l îndepărteze pe om de valorile spirituale ale împărăției lui Dumnezeu. Ceea ce contează de multe ori, nu este ceea ce nu se vede, dar trebuie crezut, ci ceea ce se vede și aduce și profit. Curentele de gândire moderne adâncesc și mai mult misterul împărăției și al Fiului lui Dumnezeu. Este nevoie, așa cum afirma papa Ioan Paul al II-lea, de o nouă evanghelizare, de o întoarcere la izvoare, acolo unde mesajul împărăției lui Dumnezeu nu este "complicat".
Practic: - Scrieți numărul tuturor capitolelor pe câte un bilețel și trageți la sorți la nivel de grup. Citiți și recitiți capitolul pe care l-ați tras pe parcursul unei săptămâni. Între timp luați și hotărâri practice. La următoarea cateheză împărtășiți la nivel de grup ceea ce ați trăit pe parcursul săptămânii. - Ce vă sugerează expresia "Isus este Fiul lui Dumnezeu"? - În ce măsură, evanghelistul Matei demonstrează prin evanghelia scrisă de el că Isus împlinește profețiile Vechiului Testament? Căutați câteva pasaje unde demonstrează acest aspect. - Ce vrea să demonstreze evanghelistul Matei prin faptul că prezintă aproape întreaga viață a lui Isus; de la naștere, la fuga și întoarcerea din Egipt, la botez, predici, patimă, moarte și înviere? - Discutați la nivel de grup ce vă place sau ce vă impresionează cel mai mult în Evanghelia după sfântul Matei.
Texte de referință: "Ei i-au spus: în Betleemul lui Iuda, căci așa este scris de profet: «Și tu, Betleeme, pământ al lui Iuda, nicidecum nu ești cea mai mică dintre cetățile de seamă ale lui Iuda; căci din tine va ieși stăpânitorul care va conduce poporul meu, Israel»" (Mt 2,5-6). "Atunci Isus i-a spus: «Pleacă, Satană! Căci este scris: Pe Domnul Dumnezeul tău îl vei adora și numai lui îi vei sluji»" (Mt 4,10). "Iar când vă rugați, nu faceți ca ipocriții pentru că lor le place să se roage stând în picioare în sinagogi și la colțurile piețelor ca să fie văzuți de oameni. Adevăr vă spun: și-au primit răsplata: Tu însă, când te rogi, intră în camera ta și, închizând ușa, roagă-te Tatălui tău care este acolo, în ascuns, și Tatăl tău, care vede în ascuns, te va răsplăti" (Mt 6,5-6). "Cine vă primește pe voi pe mine mă primește, iar cine mă primește pe mine, îl primește pe acela care m-a trimis" (Mt 10,40). "Atunci unii cărturari și farisei i-au spus: «Învățătorule, vrem să vedem un semn de la tine». Dar el le-a răspuns: «Această generație rea și adulteră cere un semn, dar nu i se va da alt semn decât semnul lui Iona profetul: așa cum Iona a fost trei zile și trei nopți în burta peștelui, tot așa Fiul Omului va fi trei zile și trei nopți în sânul pământului»" (Mt 12,38-40). "Atunci centurionul și cei care împreună cu el îl păzeau pe Isus, văzând cutremurul și cele întâmplate, au fost cuprinși de o mare spaimă și au spus: «Cu adevărat, acesta era Fiul lui Dumnezeu!»" (Mt 27,54)
Rugăciune: Doamne, Isuse Cristoase, lumea nu te-a primit ca pe Fiul lui Dumnezeu. Te-a disprețuit, te-a condamnat la moarte, te-a răstignit și te-a ucis. Eu cred că tu ești Fiul lui Dumnezeu. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |