|
Cartea profetului Daniel
Prezentare: Ca și Cartea lui Iona, și Cartea lui Daniel ne pune în față exemplul unui personaj, de data aceasta pozitiv. Este vorba de Daniel, un tânăr evreu deportat în anul 605 î.C. în Babilon și dus la curtea regelui Nabucodonosor pentru a primi o educație aleasă, urmând ca apoi să lucreze în serviciul acestuia. Nabucodonosor îi pune numele de Beltșațar. Dorind să rămână fidel legii, Dumnezeu l-a înzestrat cu o înțelepciune deosebită, ceea ce i-a dat capacitatea de a interpreta visele și de a lămuri unele semne tainice. Atât Nabucodonosor, cât și Darius și Cirus au apelat la înțelepciunea sa în anumite momente. Scopul scrierii acestei cărți este acela de a-i încuraja pe evreii deportați, care treceau prin diverse persecuții. Curajul lui Daniel în a păstra și respecta Legea avea să fie model pentru mulți alți evrei din robia Babilonului. Cartea lui Daniel a fost scrisă între anii 167-164 î.C., probabil de un singur autor, deși cartea ne lasă să înțelegem că are mai mulți. Are în componența sa un număr de 14 capitole, structurate astfel: - 1-6: faptele lui Daniel și ale prietenilor săi la curtea regelui din Babilon; - 7-12: cele patru viziuni apocaliptice ale lui Daniel; - 13-14: texte cuprinse doar în Septuaginta și Vulgata - alte fapte ale lui Daniel. Cartea vorbește despre Daniel, ca personaj principal, și despre cei trei prieteni ai săi care au fost deportați în Babilon. Regele Nabucodonosor a dorit ca și dintre tinerii aduși din Israel să aibă câțiva la curte pentru a-i putea folosi la nevoie. Astfel, pentru o perioadă de timp, cei patru sunt dați pe mâna profesorilor de la curte pentru a fi pregătiți. Daniel se remarcă încă de la început când cere să nu li se dea din mâncarea regelui, pentru că era împotriva prescrierilor Legii lui Dumnezeu, ci se mulțumeau cu verdețuri. Între timp, Daniel devine cunoscut și regelui datorită unui vis pe care îl explică. Ulterior, printr-un edict, Nabucodonosor cere să se construiască o statuie înaltă de aur căreia să se închine toți cei din regatul său. Daniel însă și prietenii săi se opun și sunt aruncați în cuptorul cu foc, încins de data aceasta cu mult mai mult decât de obicei. Dumnezeu îi salvează, iar Nabucodonosor cere ca să fie cinstit Dumnezeul lui Daniel. După Nabucodonosor urmează Baltazar, Darius Medul și Cirus, care, la rândul lor, se folosesc de înțelepciunea lui Daniel și chiar dacă l-au supus, pe el și pe poporul aflat în robie, la persecuții grele, au fost nevoiți și ei să recunoască supremația Dumnezeului lui Daniel. După acești regi a urcat pe tron Antioh Epifanul, un rege crud, care a supus și mai mult poporul lui Dumnezeu la persecuții îngrozitoare. Cu toate acestea, și puterea acestor persecutori va fi nimicită de către Dumnezeu. Atunci va sosi Împărăția Sfinților, condusă de "Fiul Omului", a cărui domnie nu se va sfârși niciodată. În cartea sa, Daniel vorbește și despre învierea morților, o idee nouă pentru lumea Vechiului Testament, o idee care va pregăti învierea lui Isus, ca și învierea fiecăruia dintre noi pentru judecata finală.
Obiectiv: Să nu ne fie frică sau rușine în a ne mărturisi credința.
Învățătură: Cartea profetului Daniel aduce cu sine o grămadă de idei noi. Ca și în cazul regelui Solomon, Dumnezeu îi dă lui Daniel o înțelepciune deosebită de a celorlalți. Apare ideea învierii morților, apar cu pregnanță îngerii, ca și ideea Fiului Omului. Mai întâi sunt reluate anumite teme clasice pentru a arăta continuitatea în credință. În fața civilizațiilor păgâne, care îi divinizau pe regi sau construiau diferite statui pentru a li se aduce cult, este prezentată credința într-un singur Dumnezeu, aceasta cu riscul martiriului. Chiar dacă regii erau divinizați, Daniel păstrează proporțiile și afirmă că singurul rege adevărat pentru a cărui împărăție se merită să lupți este Dumnezeu. Această împărăție nu este construită cu efortul vreo unui popor, ci îl are ca arhitect doar pe Dumnezeu și este pusă la dispoziția celor care cred în el. Dacă împărățiile pământești se succed una după alta, este semn că nici una nu este făcută să dureze veșnic. Toate au rolul de a ne orienta spre împărăția nepieritoare, care nu se succede și care va dăinui veșnic. Cel care va instaura și va conduce noua împărăție va fi Fiul Omului, o împărăție cu sediul, nu în lumea aceasta, ci în cea veșnică și care va începe cu învierea morților. Această idee din urmă vine să încurajeze pe cei care, deși au trăit Legea lui Dumnezeu, au murit fără să primească vreo răsplată în lumea aceasta. Când va veni Fiul Omului, îi va învia pe toți, îi va judeca și-i va împărți pe toți, unii pentru viața veșnică, alții pentru osânda veșnică. O contribuție deosebită este adusă de profetul Daniel și în privința îngerilor. Din punctul lui de vedere, îngerii au misiunea de a face cunoscut oamenilor planul lui Dumnezeu. Citind Cartea profetului Daniel, chiar și pentru creștinul de astăzi, este demonstrat că numai rămânerea în harul lui Dumnezeu înseamnă binecuvântare.
Practic: - La ce ne trimite cu gândul când citim pentru prima dată Cartea profetului Daniel? - Există vreo legătură între persecuțiile din timpul lui Daniel și persecuțiile care au fost de-a lungul timpului în Biserică? - Cu cine dintre sfinții tineri ai Bisericii l-ați asemăna pe Daniel? De ce? - În ce măsură devine Daniel, prin exemplul său de credință, un punct de sprijin pentru evreii aflați în robie? - Cum se poate lua exemplul lui Daniel la nivelul grupului vostru de tineri? - Care din temele prezentate în Cartea lui Daniel sunt reluate de Noul Testament, în special de Isus Cristos?
Texte de referință: "Și a zis regele către Așpenaz, cel mai mare peste eunuci, să aducă dintre fiii lui Israel, din neam regesc și din cei de viță aleasă patru tineri fără nici un cusur trupesc, frumoși la chip și iscusiți în toată înțelepciunea, cunoscători a toată știința, cu adâncă putere de pătrundere și plini de râvnă, ca să slujească în palatul regelui, ca să-i învețe pe ei scrisul și limba caldeilor. Și să-i învețe pe ei timp de trei ani, după trecerea cărora să intre în slujba regelui. Pentru aceasta, regele a rânduit să li se dea mâncare din mâncarea lui și vin din vinul lui. Printre ei se aflau din fiii lui Iuda: Daniel, Anania, Misael și Azaria" (Dan 1,3-6). "Regele Nabucodonosor a făcut un chip de aur înalt de șaizeci de coți și l-a așezat în câmpia Dura în ținutul Babilonului... Și îndată un crainic a strigat cu glas puternic: «Iată ce vi se poruncește vouă, popoarelor, neamurilor și limbilor: Imediat ce veți auzi glasul trâmbiței, flautului, chitarei, harpei, psalterionului, cimpoiului și al tuturor instrumentelor muzicale, veți cădea la pământ și vă veți închina chipului de aur pe care l-a ridicat regele Nabucodonosor. Iar cine nu va cădea la pământ și nu i se va închina, chiar în acel moment va fi aruncat în mijlocul unui cuptor cu foc arzător»" (Dan 3,1.4-6). "Șaptezeci de săptămâni sunt hotărâte pentru poporul tău și pentru cetatea ta cea sfântă până ce fărădelegea va întrece orice măsură și se va distruge păcatul și se va ispăși nelegiuirea, până când dreptatea cea veșnică va veni, viziunea și profeția se vor șterge și va fi uns Sfântul Sfinților... Iar după cele șaizeci și două de săptămâni, cel uns va fi ucis fără să se găsească vreo vină în el, iar poporul unui împărat va veni și va dărâma cetatea și templul. Și sfârșitul cetății va veni prin potopul mâniei lui Dumnezeu și până la capăt va fi război, distrugerea cea hotărâtă" (Dan 9, 24.26).
Rugăciune: Doamne, Dumnezeule, tu l-ai creat pe om din iubire. Ajută-ne să simțim mereu iubirea ta și să nu ne rușinăm niciodată de tine. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |