|
Cartea profetului Ioel
Prezentare: Ioel nu este un profet atât de cunoscut, doar cartea sa îi menționează numele. Tot din ea știm că el și-a desfășurat misiunea profetică în Iudeea, în perioada de după exil. Știm că Ioel aprecia deosebit de mult cultul de la templu, de aceea îl apără cu multă credință și îl propune totodată. Din cauza a două constatări surprinse pe parcursul cărții, rezultă că ea a fost scrisă la începutul secolului al IV-lea î.C. E vorba de faptul că unii din Regatul lui Iuda au fost vânduți grecilor, fapt pe care istoria îl menționează în perioada de după exil, iar "Ziua Domnului" este prezentată în mod apocaliptic, modalitate adoptată, la fel, după exil. Destinatarii direcți ai cărții, după cum reiese din ea, sunt parte a unei comunități care era în așteptarea zilei Domnului. Cartea are 4 capitole, structurate astfel: -1-2: flagelul lăcustelor și pocăința poporului; -1,2-2,17: pocăința și implorarea iertării de la Domnul; -2,18-27: răspunsul lui Dumnezeu; -3-4: Ziua Domnului; -3,1-5: revărsarea Duhului și minuni cosmice; -4,1-17: judecarea națiunilor; -4,18-21: restaurarea lui Iuda și a Ierusalimului. Perioada în care profetul își desfășoară misiunea încredințată de Dumnezeu este una plină de privațiuni și exploatare. Prima parte a cărții vorbește de invazia lăcustelor, care distrug recoltele din Regatul lui Iuda, și așa puține, agravând și mai mult situația socială a țării. Profetul Ioel vede în această invazie semnul pedepsei lui Dumnezeu, de aceea cheamă poporul la pocăință. La această implorare, Dumnezeu răspunde promițând sfârșitul plăgii și revenirea la timpul belșugului. A doua parte a cărții se pare că prezintă o lume atemporală, evenimente care se vor petrece undeva în viitor și vor consta într-o revărsare îmbelșugată a Duhului, în urma căreia vor fi judecate popoarele și vor fi mântuiți aleșii lui Dumnezeu. La nivelul întregii cărți, profetul Ioel introduce câteva idei teologice, unele noi, altele amintite și de alți profeți. Așa avem ideea Zilei Domnului, a milostivirii lui Dumnezeu, a revărsării Duhului și a despuierii totale a omului. Ziua Domnului, pentru Ioel va fi ziua în care Dumnezeu va judeca toate popoarele și își va manifesta stăpânirea asupra istoriei. Această zi va fi anunțată printr-o serie de catastrofe, cum ar fi: invazia lăcustelor, seceta și incendiul, imagini îngrozitoare, care să trezească în oameni părere de rău pentru păcatele făcute. Imaginile catastrofale nu trebuie să blocheze poporul într-o frică fără margini, ci să-l facă să treacă la convertire, pentru că Domnul este deosebit de milostiv și îl va ierta. Judecata severă va rămâne doar pentru popoarele vecine care l-au subjugat pe Israel și vor fi lovite din toate părțile, în timp ce poporul lui Dumnezeu va fi protejat și binecuvântat din belșug. Va veni o zi în care Domnul îl va trimite pe Duhul său care, în urma unei aparente bulversări a tot ceea ce există pe pământ, în urma judecății finale, va reînnoi totul.
Obiectiv: Transformarea nenorocirilor în momente de har, conștienți că Dumnezeu, astfel, vrea să ne purifice.
Învățătură: Profeții de după exilul din Babilon vorbesc la unison despre "ziua Domnului", o zi în care Dumnezeu, prin trimiterea unui rege sfânt și umil și prin revărsarea din abundență a Duhului său, va judeca toate popoarele. Se observă cum Dumnezeu renunță la amenințările cu exilul, așa cum o făcuse până înainte de exil. De data aceasta punctul focal al mesajului lui Dumnezeu se axează pe convertirea inimii. Schimbarea trebuie să vină din suflet pentru a fi trăită în exterior. Singurele amenințări sunt legate de existența zilnică a poporului ales. Bolile, calamitățile naturale, neînțelegerile etc., vor lua locul exilului. Imaginile apocaliptice sunt o noutate pentru această perioadă, dar au menirea de a înfricoșa și mai mult poporul decât ar face-o ideea unui nou exil. De fapt, prin această nouă amenințare, Dumnezeu nu vrea altceva decât să trezească poporul la realitate, să-l conștientizeze că existența lui, depinde de el, și că numai lui i se cuvine mărire și cinste. Atâta timp cât Israelul va avea inima împărțită și se va ghida după interesele proprii, nu va putea să fie pe placul lui Dumnezeu, iar Dumnezeu nu va înceta să-l orienteze pe calea cea dreaptă. Despuierea despre care vorbește profetul Ioel este de natură să-l lase pe om fără nimic, decât numai cu Dumnezeu, adevărata bogăție, cel care dă siguranța binecuvântării promise.
Practic: -În care carte a Noului Testament se mai întâlnește genul apocaliptic? -Încercați să faceți o legătură între plăgile din Egipt, mai ales cea legată de invazia lăcustelor și cea prevestită de profetul Ioel. Căutați motivele care le-au provocat și observați care au fost rezultatele scontate. -În ce măsură revărsarea Duhului lui Dumnezeu despre care vorbește profetul Ioel devine o imagine a Rusaliilor? -În ce măsură, SIDA, sifilisul sau alte boli venerice sunt o pedeapsă a încălcării poruncii a VI-a a lui Dumnezeu? Pot fi văzute ca o molimă? Dar ca un avertisment din partea lui Dumnezeu? -De ce i se atribuie profetului Ioel sintagma: "profetul Rusaliilor"? -Cum lucrează Duhul Sfânt la nivelul grupului vostru? Detaliați!
Texte de referință: "Cuvântul Domnului a fost către Ioel, fiul lui Petuel. Ascultați acestea, voi, bătrânilor, luați aminte, voi, toți locuitorii țării! Oare s-a mai întâmplat așa în vremea voastră sau în zilele părinților voștri? Povestiți-le copiilor voștri, iar ei copiilor lor, iar ei celor care vor veni după ei! Ceea ce a rămas de la lăcustele mici au mâncat lăcustele mari și ceea ce a rămas de la lăcustele mari au mâncat cele zburătoare și ceea ce a rămas de la cele zburătoare au terminat stolurile de lăcuste. Treziți-vă, bețivilor, și plângeți! Și voi, băutorilor de vin, să vă pară rău pentru vinul cel nou, căci vi s-a luat de la gură. Căci un popor a năvălit în țara mea, puternic și fără număr, dinții lui ca dinții unui leu, iar fălcile ca fălcile de leoaică. A pustiit via mea, iar smochinul meu l-a făcut bucăți, l-a jupuit de coajă și l-a culcat la pământ. Mlădițele de viță au rămas albe... O, ce zi! Căci aproape este ziua Domnului și vine ca o pustiire de la cel atotputernic" (Il 1,1-7.17). "Sunați din trâmbiță în Sion, strigați din răsputeri în muntele cel sfânt al meu, ca să se cutremure toți locuitorii țării. Căci vine ziua Domnului, iată ea este aproape: o zi de întuneric și de beznă, zi cu nori și cu ceață deasă. Precum zorile se revarsă pe deasupra munților, tot așa va veni un popor numeros și puternic, cum nu a mai fost vreodată și cum nu va mai fi după el până în anii vremurilor celor mai îndepărtate. Înaintea lui merge arzând focul, iar după el arde văpaia. Pământul este înaintea lui ca grădina raiului, iar după trecerea lui, pustiu înfricoșător, căci nimic nu scapă din fața lui... Și acum zice Domnul: «Întoarceți-vă la mine din toată inima, cu post, cu plâns și cu părere de rău. Sfâșiați-vă inimile și nu hainele și întoarceți-vă către Domnul Dumnezeul vostru, căci el este milostiv și îndurător și-i pare rău de răul pe care l-a trimis asupra voastră»" (Il 2,1-3.12-13). "Dar după aceea, voi revărsa Duhul meu peste tot trupul și fiii și fiicele voastre vor profeți, bătrânii voștri vor visa visuri, iar tinerii voștri vor avea viziuni. Chiar și peste sclavi și sclave voi revărsa Duhul meu" (Il 3,1-2).
Rugăciune: Doamne, Dumnezeule, prin profeții și prin imagini apocaliptice, tu l-ai întors pe Israel de pe căile sale greșite. Ajută-ne ca, folosindu-ne de cuvântul tău, să trăim ca adevărați fii ai tăi. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |