|
Cartea Exodului Prezentare: Este a doua carte a Sfintei Scripturi. Se numește astfel pentru că prezintă în mod deosebit evenimentul ieșirii poporului israelit din robia Egiptului. Mai exact, începe cu prezentarea momentelor de suferință îndurate de popor în robie și se termină cu sfințirea cortului alianței pe care Dumnezeu i-a poruncit lui Moise să-l facă. Are un număr de 40 de capitole, împărțite după cum urmează: - 1,1-15,21: eliberarea din Egipt; - 15,22-18: drumul prin pustiu până la muntele Sinai; - 19-24: alianța pe care Dumnezeu o încheie cu poporul; - 25-31: legi privind sanctuarul și preoția; - 32-34: ruperea și reînnoirea alianței; - 35-40: construirea și sfințirea cortului alianței. Nu se știe cu exactitate autorul, însă nu trebuie ignorat aportul pe care l-a adus Moise, precum și cele patru mari tradiții: iahvistă, elohistă, sacerdotală și deuteronomistă. Specialiștii fixează redactarea în forma actuală undeva în sec. al V-lea î.C. Este scrisă sub formă de epopee religioasă, fapt destul de evident din faptele istorice reale pe care le conține. Uneori apar pe parcursul cărții două tendințe. Pe de-o parte se verifică o dorință de exaltare a măreției poporului israelit, iar pe de alta o evidențiere a demnității lui. Fără îndoială, cartea se adresează în primul rând poporului evreu pentru a nu uita experiența trăită în Egipt, dar și pentru a trezi credința în Dumnezeu care a intervenit pentru eliberarea lui. Pentru Sfânta Scriptură în general, Cartea Exodului este deosebit de importantă deoarece poate fi considerată momentul culminant al nașterii poporului ales. Cu această ocazie poporul face experiența prezenței lui Dumnezeu-Iahve, Dumnezeu care s-a manifestat prin atotputernicia sa, în cazul celor zece plăgi, prin prezența sa în norul de fum ziua, iar noaptea în norul de foc, îl aud în tunete și-i simt din nou atotputernicia atunci când distruge carele și armata lui faraon. În Exod își găsesc originile sărbătorile Paștelui, Azimelor, oferirea primilor născuți și răscumpărarea lor. În tot acest periplu, Dumnezeu se folosește de Moise, ca personaj principal, și de Aron, fratele lui Moise, ca personaj secundar. Pentru a nu fi ucis, așa cum era prescrierea la egipteni ca orice copil de parte bărbătească al evreilor să fie aruncat în Nil, mama lui, imediat după naștere îl așază într-un coș de nuiele și îl lasă între trestii pentru a fi găsit de cineva. Din întâmplare a trecut pe acolo fiica faraonului, care l-a luat și l-a crescut. Crescând mare, Moise este marcat de suferințele la care era supus neamul său și într-o zi l-a ucis pe unul dintre paznicii care îi supravegheau pe evrei. Atunci a fost nevoit să fugă departe de țara Egiptului, de unde, după ce i s-a arătat într-un rug aprins dezvăluindu-i numele: "Eu sunt cele ce sunt", Dumnezeu avea să-l trimită pentru a-l scoate pe Israel din robie. După multe și grele încercări, Moise obține de la faraon posibilitatea ca poporul să iasă în pustiu pentru a aduce jertfe lui Dumnezeu. În acest moment începe propriu-zis exodul poporului ales în pustiu, exod care durează patruzeci de ani, un timp de mari încercări, de bucurii, dar și de multe amintiri pe care evreii le vor povesti generație după generație. Este și timpul manei din pustiu, a apei din stâncă, dar și al celor zece porunci. Obiectiv: Înțelegerea exodului, nu doar ca pe un eveniment specific poporului israelit, ci ca un moment care ne privește și pe noi, creștinii. Învățătură: În sens strict Cartea Exodului se referă la ieșirea poporului israelit din robia Egiptului. În sens larg, ea devine simbolul oricărei intervenții din partea lui Dumnezeu în favoarea tuturor persoanelor. Intervenția prin excelență este cea realizată prin venirea lui Isus Cristos în lume. Ceea ce reprezintă exodul pentru evrei, reprezintă venirea lui Isus Cristos în lume pentru creștini. Dacă exodul a fost acela care l-a născut pe poporul israelit, venirea lui Isus Cristos dă naștere noului popor, Biserica. Și astăzi, precum odinioară în Egipt, Dumnezeu intervine pentru a-i salva pe aleșii săi. Multe elemente din cele prezente în Cartea Exodului le regăsim astăzi în mediul creștin liturgic. Astfel, mana și pâinea azimă devin prefigurare a Euharistiei. Trecerea Mării Roșii și apa din stâncă devin simboluri ale Botezului. Experiența drumului prin pustiu cu greutățile existente devin simbolul penitenței, al purificării de sub robia păcatului. Cele zece porunci sunt expresia largă a celor două proclamate de Cristos: iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele. Exodul ca atare devine simbol pentru exodul fiecărui om prin această lume spre casa lui Dumnezeu. Practic: - Faceți o paralelă între exodul poporului israelit prin pustiu și trecerea omului prin viață spre împărăția lui Dumnezeu. Discutați la nivel de grup asemănările și deosebirile. - Alcătuiți un portret al fiicei faraonului având în vedere milostivirea sa față de copilul Moise aflat între trestiile de pe malul Nilului. - Găsiți în contextul social de astăzi evenimente relativ similare dorinței faraonului ca toți copiii de parte bărbătească ai evreilor să fie uciși. - Există vreo legătură între plăgile din Egipt și calamitățile naturale de astăzi? Dacă da, care, dacă nu, de ce? - Împărtășiți la nivel de grup câteva din greutățile inerente vieții de creștin încercând să faceți o corelație cu cele din timpul peregrinării prin pustiu a poporul ales. - Citiți din cap. 16 despre mană și împreună cu animatorii găsiți asemănările care există între această pâine și Euharistie. - Amintiți-vă cele zece porunci și încercați să redescoperiți valoarea și necesitatea respectării lor. - Citind fragmentul în care se vorbește despre vițelul de aur, descoperiți împreună care sunt astăzi idolii cărora li se închină oamenii. - Faceți câteva bilete pe care să fie scrise câte una dintre cele zece porunci, după care prin tragere la sorți, fiecare să se verifice mai mult asupra poruncii care i-a revenit, fără a le neglija și pe celelalte. Texte de referință: "Atunci faraonul a poruncit la tot poporul său și a zis: «Tot copilul de parte bărbătească, ce se va naște evreilor, să-l aruncați în Nil, iar fetele să le lăsați pe toate să trăiască»" (Ex 1,22). "Atunci s-a coborât fiica faraonului la râu ca să se scalde, iar slujitoarele sale au însoțit-o până pe malul râului. Văzând copilul în păpuriș, ea a trimit pe una dintre slujitoare ca să-l aducă" (Ex 2,5). "Atunci Moise și fiii lui Israel au cântat Domnului cântarea aceasta zicând: «Să cântăm Domnului, căci cu slavă s-a preamărit. Cal și călăreț a aruncat în mare... Acesta este Dumnezeul meu și îl voi preamări»" (Ex 15,1-2). "Și, văzând fiii lui Israel, au zis unii către alții: «Ce este aceasta?» Căci nu știau ce este. Și Moise le-a zis: «Aceasta este pâinea pe care Dumnezeu v-o dă ca s-o mâncați»" (Ex 16,15). "Atunci a zis Domnul înaintea lui Moise toate cuvintele acestea și a zis: «Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, care te-a scos din pământul Egiptului și din casa robiei. Să nu ai alți dumnezei afară de mine...»" (Ex 20,1-3). Rugăciune: Doamne, Dumnezeule, ajută-ne ca, reflectând la ieșirea poporului israelit din Egipt, să ne amintim de ieșirea noastră prin Botez de la întunericul păcatului la adevărata lumină a mântuirii. Amin.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |